Ondergang DSB bank

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Ondergang DSB bank

Bericht door RVV » 12 okt 2009, 07:34

Harrie schreef:Gaat zo'n man vrijuit als de bank inderdaad omvalt?

Krijgt DSB staatssteun als het dreigt om te vallen?

Zomaar 2 vragen.........antwoorden?
12 okt 2009 07:08
'DSB aan zijden draadje'

Het doek lijkt gevallen voor DSB Bank. De Nederlandse Bank zou klaarstaan om het bewind bij de bank over te nemen van Dirk Scheringa omdat de bank technisch failliet zou zijn.
Dat schrijft de Volkskrant. Volgens bronnen rond het ministerie van Financiën wil de Nederlandse staat DSB niet te hulp schieten. Ook het Financieele Dagblad maakt melding dat een verwoede poging om DSB onder te brengen bij andere banken, is mislukt.

Volgens De Volkskrant zou de rechter vannacht een noodregel toepassen op de bank. Dat komt neer op surseance van betaling. Daarna zouden DNB-president Wellink en minister Bos van Financiën een persconferentie geven. DNB zegt dat deze persconferentie er niet is geweest.

De Nederlandsche Bank wilde vanmorgen vroeg niet reageren op de berichtgeving.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Wouter81 » 12 okt 2009, 08:47

Mooi zo, laat die oplichtersclub van die Scheringa snel verleden tijd zijn. Die man is een misdadiger die heel erg veel gezinnen diep in de problemen heeft gebracht en her en der heel veel ellende heeft veroorzaakt. Eerst al die klotebedrijven van hem richting faillisement aub en daarna die vent achter tralies.

Opgeruimd staat netjes. :twisted:

En de PvdA wederom gezakt naar 13 zetels ditmaal, het zijn mooie dagen. Op naar de 0.

SteV6

Bericht door SteV6 » 12 okt 2009, 09:41

^^ :?:

En wij belastingbetaler WEER betalen? Het is beter dat de bank niet falliet gaat en zelf de problemen oplost en betaalt. Helaas zullen dit soort berichten leiden tot een bankrun waardoor DSB inderdaad binnenkort echt om zal vallen.

Stephan

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 okt 2009, 09:44

Daar heb ik wel een paar belastingcenten voor over, om die rukkers kapot te laten gaan. ;) Als we daarmee ook es verlost zouden zijn van al die lenen.nl, frisia, postkrediet en becam spotjes, dan zou het me gezegend zijn.

Een miljardje meer of minder voor de banken merken we ook niet meer. :bag:

JohanH

Bericht door JohanH » 12 okt 2009, 09:57

Wouter, denk je nou echt dat er niet iemand anders in dat 'gat in de markt' springt?

Ik hoor nu al een jaartje of 15 aan hoe slecht Frisia en later de diverse vertakkingen wel zijn, maar toch blijven mensen daar en masse leningen afsluiten en geld deponeren 'omdat de bank zo'n mooie hoge rente heeft'. Men heeft daar zelf de verantwoordelijkheid in en kiest er bewust voor. Het witte-boorden gehalte van DSB doet daar niets aan af.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 okt 2009, 10:26

Is het niet opvallend dat de DSB om gaat vallen en de PvdA continu zetels verliest?

Straks opent Wilders nog zijn eigen bank. Pensioen, sparen, leningen/hypotheken.... Wedden dat mensen daar klakkeloos hun geldzaken dumpen? Dombo's.

Ow ja: :P maar toch wel een beetje de waarheid.

Niall

Bericht door Niall » 12 okt 2009, 11:22

En het mooiste is dat Dirk Scheringa een korte tijd geleden opperde dat hij tijdelijk minister van financieën zou moeten worden en dat hij alle problemen zou oplossen :goodnight:

Michel P

Bericht door Michel P » 12 okt 2009, 11:25

Niall schreef:En het mooiste is dat Dirk Scheringa een korte tijd geleden opperde dat hij tijdelijk minister van financieën zou moeten worden en dat hij alle problemen zou oplossen :goodnight:
Idd, hoe wereld vreem en vol van jezelf kan je zijn! Gewoon een witte boorden crimineel, graag ook even prive plukken zijn vermogen word geschat op 285 miljoen!

Hij is voor het intreden van de WFT op advies van Zalm snel bank geworden, om zijn verachterlijke praktijken voort te zetten.

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 12 okt 2009, 11:52

DNB heeft nu ingegrepen! Dus the show is over!!

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 12 okt 2009, 11:53

Dat soort mensen zouden toch ook bestraft moeten worden...vanwege misbruik maken van mensen die hun geld e.d. toevertrouwen aan...
en dan kun je wel zeggen van, moet je maar uitkijken wat je tekent of had je niet na kunnen denken, echter ik vind dat de bank ook een bank moet zijn, iets waar je veilig en vol vertrouwen je geld kan stallen of producten kan afsluiten.

dus ja die mensen die "bewust" weten waar ze mee bezig zijn de foute graaiers dus en hun medewerkers die er van op de hoogte zijn, bestraffen anders gaan ze gewoon door,...laten iets failliet gaan of een andere handige constructie en beginnen elders gewoon weer :hammer:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 okt 2009, 12:25

Zo dan, da's nog vlug gegaan. Ben benieuwd welke bank het risico aan durft om de kredieten over te nemen (spekkoper vs. molensteen).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 okt 2009, 12:27

Er zijn er altijd 2 schuldig..................dus om de zwarte piet alleen richting Scheringa te schuiven gaat me wat ver.............

Tevens zijn alle banken op deze wijze vergiftigd, de een wat meer dan de ander, maar per saldo stinkt elke bank IMO

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 okt 2009, 12:37

romo schreef:Er zijn er altijd 2 schuldig..................dus om de zwarte piet alleen richting Scheringa te schuiven gaat me wat ver.............

Tevens zijn alle banken op deze wijze vergiftigd, de een wat meer dan de ander, maar per saldo stinkt elke bank IMO

Plus 1, maar deze bank stond (ook) wel op de voorste rij om mensen onverantwoordelijke leningen af te laten sluiten, dan weet je dat je met vuur aan het spelen bent, zeker als je dan je centjes op een hooguit quasi-nette manier binnen krijgt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 okt 2009, 12:44

De banken stinken, echter; pecunia non olet ....................

Michel P

Bericht door Michel P » 12 okt 2009, 12:54

Uiteraad zijn r 2 schuldigen, de oerdome klant, en de ondernemer die er misbruik van maakt, en die bewust de wet overtreed. Wat is er mooier dan die hebberige consument die nergens terecht kan, zonder weerwoord naar de slachtbankt te lijden, en daar erg veel aan te verdienen. Het gros van de consumenten die daar heen gaan waren al bij tig anderen de deur gewezen, ofwel konden volgens de normen nergens meer onder normale condities lenen. Maar bij Dirk, de warme gewone Fries kon dat uiteraard wel.........

Als je een doorlopend krediet nodig hebt van 10.000 euro en je tekend een contract voor 20.000 euro en krijgt maar 10 in het handje, dan laat je jezelf toch ter plekke oplichten. Maar "ik niet snappen roepen" is ongeloofwaardig!

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 okt 2009, 13:30

Diverse producten hadden het er dik bovenop liggen, maar een aantal werkten kennelijk onder echte valse voorwendselen. Het zou nog een hele lucratieve business kunnen zijn om als adviseur op te treden tussen mensen die geld willen lenen en de vele mogelijke aanbieders, van particulieren (ouders die geld lenen aan kinderen), tot werkgevers (die geld lenen aan werkgevers) en de 1000-en bedrijven/instanties die mensen geld lenen.
Op dit moment zijn intermediairs pure verkopers als 't gaat om kredieten, maar als ze zouden werken op basis van advies ipv bemiddeling, dan zou ik dat soort bedrijven wel toejuichen. Helaas gaat 't altijd over geld en mensen geven nu eenmaal liever geld aan een tussenpersoon die bonussen opstrijkt, dan dat ze moeten betalen voor iemand die advies geeft, maar ze niets verkoopt.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 okt 2009, 14:41

DSB-eigenaar Dirk Scheringa is kwaad over de handelwijze van minister Wouter Bos en De Nederlandsche bank inzake het onder curatele stellen van de DSB Bank.

Er is informatie gelekt dat er toch problemen waren bij DSB. Op Twitter stond vannacht ten onrechte het bericht dat DSB Bank failliet was.
DSB-topman Dirk Scheringa,,Het is onbegrijpelijk dat dit is gebeurd. We voelen ons heel erg gepakt door Bos en De Nederlandsche Bank'', aldus Scheringa in een eerste commentaar bij RTL Z.

Volgens Scheringa was de situatie bij DSB wel zorgelijk maar niet problematisch. ,,Er was geen acute noodzaak om in te grijpen, zo oordeelde de rechter zondagavond nog. Onze liquiditeits-positie was goed. Het waswel krap allemaal, maar we konden dorgaan'' , aldus Scheringa.

,,Maar er is informatie gelekt dat er toch problemen waren bij DSB. Op Twitter stond vannacht ten onrechte het bericht dat DSB Bank failliet was. Dat zorgde voor onnodige onrust onder spaarders en medewerkers.''

Er ontstond vervolgens weer een run op de spaartegoeden. Daardoor wees de rechter vanochtend het verzoek om een noodregeling wel toe. Scheringa verklaarde dat tot maandagochtend 600 miljoen euro is opgenomen of overgeboekt.

President Nout Wellink van De Nederlandsche Bank noemt de beschuldiging van DSB-eigenaar Dirk Scheringa over lekken ,,ongegrond''.
Wellink wees erop vanmiddag tijdens een speciaal belegde perconferentie op dat ook nog eens vijf banken betrokken waren bij het overleg over DSB Bank. Hij vindt het ,,heel erg dat er gelekt is'', maar volgens Wellink hoeft dat niet eens ,,kwaadwillig'' gebeurd te zijn.

Volgens Wellink zijn er na het lekken ,,enkele tientallen miljoenen'' door spaarders van de bank gehaald.
:) Hij voelt zich gepakt... zijn slachtoffers voelen zich anders ook gepakt door meneer Dirk.

Rupie

Bericht door Rupie » 12 okt 2009, 14:44

Heeft Dirkie niet al ergens gezegd dat ie nergens van afweet wat betreft de praktijken? Want zodra die dat toegeeft, is ie wel een echte boef. Moet zeggen dat ik toch wel aardig lang in de geloofwaardigheid van deze man heb geloofd. Is ook een prestatie op zich...

romo

Bericht door romo » 12 okt 2009, 14:59

Het zou zo maar kunnen dat ze de DSB bewust hebben laten ploffen..........

Dat geldt voor Scheringa en kornuiten zelf

Dat geldt voor Bos/Wellink/DNB........

Michel P

Bericht door Michel P » 12 okt 2009, 15:17

Ruben schreef:Heeft Dirkie niet al ergens gezegd dat ie nergens van afweet wat betreft de praktijken? Want zodra die dat toegeeft, is ie wel een echte boef. Moet zeggen dat ik toch wel aardig lang in de geloofwaardigheid van deze man heb geloofd. Is ook een prestatie op zich...
Hahaha, die man wist dondergoed van de hoed en de rand, het was een compleet businessplan, hoe de klant te plukken, waarbij aan de consumtieve lening kant, de databases van leen bv naar leen bv gingen. De hypotheek allemaal met absurd laag 1 jaars tarief werden verkocht, zonder inzicht onder welke condities verlengd kom worden. Offerte was 1,5 kantje papier, levenpolissen bij zijn eigen maatschappij enz. enz.

Michel

romo

Bericht door romo » 12 okt 2009, 21:43

Heb nog even eea laten bezinken.......................

Ik denk dat het middel om DSB te laten ploffen erger is dan de kwaal, de slechte hypotheken en PL-tjes...............

1 Er was een (op maat gemaakte) regeling getroffen voor deze mensen, daarmee konden ze toch aan hun persoonlijke verplichtingen voldoen.

2 Deze mensen zijn, of het leuk is of niet, toch verantwoordelijk voor wat ze hebben getekend

3 Wat een (beheersbaar) individueel probleem had kunnen zijn, is momenteel verworden tot een collectief (onbeheersbaar) probleem (in casu; de val van een bank, met 400.000 spaarders, die hun spaarcenten voor een deel, dan wel geheel kwijt zijn en 2000 man personeel, die ook de WW in kunnen)

4 Hiermee zijn individuele fouten (helaas) weer tot een collectieve verantwoordelijkheid gemaakt, lees; jij en ik ( de belasting betaler) mogen weer opdraaien voor de kosten. Een typische PvdA draai IMHO

Ik heb een zeer sterk vermoeden dat Bos/Wellink een nieuwe zondebok nodig hadden en daar in DSB een goed slachtoffer in hebben gevonden; Barbertje moest hangen.............
De bank was gezond, voldoende liquiditeit en solvabiliteit, dus deze stap van DNB was helemaal niet nodig, ook niet nadat er de laatste weken ruim 600 miljoen van DSB werd opgenomen. De financiële positie is nooit in gevaar geweest.

ps; ik wil hiermee de schofterige praktijken niet goed keuren, zeker niet. Maar IMHO had het eleganter opgelost kunnen en moeten worden.
Terecht is op de journaals de opmerking gemaakt waarom DSB naar ik meen 4 jaar geleden een bank vergunning heeft gekregen? Waar is het toezicht, waar was het toezicht van DNB, AFm.
Ik denk dat Wellink zijn bureau wel kan gaan opruimen, die is ook gezien.................
Laatst gewijzigd door romo op 12 okt 2009, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 okt 2009, 21:53

romo schreef:Heb nog even eea laten bezinken.......................

Ik denk dat het middel om DSB te laten ploffen erger is dan de kwaal, de slechte hypotheken en PL-tjes...............

1 Er was een regeling getroffen voor deze mensen, daarmee konden ze toch aan hun persoonlijke verplichtingen voldoen.

2 Deze mensen zijn, of het leuk is of niet, toch verantwoordelijk voor wat ze hebben getekend

3 Wat een (beheersbaar) individueel probleem had kunnen zijn, is momenteel verworden tot een collectief (onbeheersbaar) probleem (in casu; de val van een bank, met 400.000 spaarders en 2000 man personeel)

4 Hiermee zijn individuele fouten (helaas) weer tot een collectieve verantwoordelijkheid gemaakt, lees; jij en ik ( de belasting betaler) mogen weer opdraaien voor de kosten. Een typische PvdA draai IMHO
Ben het bijna altijd met je eens romo maar nu niet.

Hier een reactie van een kennis van me, die niet bepaald achterlijk is op financiëel gebied:
Tsja, hoe zijn al die andere mensen er toe gekomen om miljarden bij DSB te lenen?... De rentepercentages zijn stukken lager en de offertes zijn nauwelijks leesbaar en als je bij de notaris zit blijkt de aap pas echt uit de mouw te komen. Dan is het lastig om nog terug te krabbelen.

Ik ben voor een vriend van mij bewindvoerder. Hij heeft jaren geleden een lening bij DSB afgesloten en is onder andere door deze lening financieel aan de rand van de afgrond beland.

Als je naar zijn DSB offerte en contracten kijkt dan vraag je je af of iemand hier wijs uit had kunnen worden. Ze zijn zo opgesteld dat je geen enkel idee hebt wat de exacte kosten zijn. Zijn lijken op het eerste gezicht laag maar er zijn allerlei extra kostenposten. Mijn accountant lukte het slechts bij benadering.
Er werd gewoon een bijzonder vies spelletje gespeeld met bewust onbegrijpelijke offertes. Natuurlijk is er een categorie die gewoon dom heeft gehandeld. Ik ben er echter ook van overtuigd dat er heel veel normale weldenkende mensen het slachtoffer zijn geworden van de malafide verkooppraktijken van DSB. Ikzelf heb gelukkig geen financiële problemen en ben geen DSB slachtoffer maar ik ken wel degelijk mensen die wel financiële problemen hebben. Dat is gewoon heel erg, wat voor impact zoiets heeft op je dagelijks leven. Dat parasieten als Scheringa en zijn boevenbende daar bewust op aansturen voor eigen persoonlijk gewin, dat mag van mij heel zwaar bestraft worden. Zulke mensen veroorzaken heel erg veel leed en ellende, daar walg ik van. Natuurlijk zijn veel klanten 'dom' geweest maar dan nog. Een bank verkeert in een dusdanige maatschappelijke positie dat daar enige zekerheid en vertrouwen uit voort dient te komen. Daar is op grote en grove schaal misbruik van gemaakt door DSB. Sterker nog, daar zijn ze groot mee geworden. Ik sprak enkele dagen terug toevallig nog met een financiëel adviseur uit de regio Alkmaar, een bekende van me. Die had geen goed woord over voor die 'regeling' van DSB voor de slachtoffers. Een farce, aldus hem. Puur voor de buitenwereld, gericht op mensen die al aan de rand van de afgrond staan en alles aangrijpen en accepteren. De werkelijke schade is veel groter.

Nee, dan kost het maar een paar belastingcenten maar ik ben blij dat dit soort oplichters een halt is toegeroepen. Wat mij betreft nu een paar jaar cel voor de hoofdpersonen erachteraan. Opgeruimd staat netjes.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 12 okt 2009, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2009, 21:54

Ja en Scheringa is nergens voor verantwoordelijk en aansprakelijk natuurlijk, die heeft de zaakjes goed voor elkaar prive.
En alle mensen maar schelden op hem, ja als het volk zelf zo stom is om erin te trappen, ja wie is er dan slimmer.
Overigens zijn alle banken criminelen, kijk maar naar je rentedatums bv :bag: :bag:
Of als je een hypo afsluit krijg je korting op verzekering enz enz.
Alle banken bieden deze constructies aan en zijn geen haar beter dan de DSB.

Bank vertrouwen???
Ik vertrouw nog eerder een bosnische crimineel :mrgreen:

Trouwens hetzelfde als dexia, allemaal klagen over bepaalde regelingen, dat er de jaren daarvoor door de klant dik verdient is wordt dan maar even vergeten :bag: :bag:
Maar zodra er verlies geleden wordt of het geld kost is het iedereen zijn schuld behalve die van de klant.

Je zet toch godverdomme zelf die handtekening, als het contract onduidelijk is teken je niet, doe je dat wel, eigen schuld dikke bult.
Ik heb er geen melij mee.
De belastingbetaler kan ook betalen voor die stomme klant.
Laatst gewijzigd door Luco op 12 okt 2009, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 12 okt 2009, 21:58

+1 Luco, maar dat had ik vanochtend reeds vermeld.

De kernvraag blijft; waar is het toezicht geweest om deze smerige constructies boven water te krijgen en mensen hiervoor te waarschuwen, of de bank hierop aan te spreken???

Wie heeft er, buiten de clienten die je het minder kwalijk kan nemen, zitten slapen bij DNB/AFm???

Dit is hun taak, en ze waren niet thuis.......................( en niet voor het eerst, dejavu Icesave)

Ik voorspel; dit gaat gevolgen krijgen......................................

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2009, 22:01

Toezicht, laat me niet lachen.
Dat is er niet, zijn ook allemaal vriendjes van elkaar.

Alle banken zijn criminelen.

Je moet gewoon zorgen dat je slimmer bent of ervan meeprofiteerd.

Plaats reactie