DF Test - BMW Z4 sDrive23i & Z4 3.0si

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

DF Test - BMW Z4 sDrive23i & Z4 3.0si

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2009, 14:56

Vooruitlopend op het nieuwe DF zullen jullie hier alvast een voorproefje krijgen van wat jullie kunnen verwachten wanneer
de site online gaat. Onderdeel van de nieuwe site zal een sectie zijn waarin rijtests met de meest uiteenlopende auto's
worden beschreven. Deze tests zullen uiteraard zijn voorzien van foto's en eventueel ook van video.

Om jullie alvast te laten wennen en om te laten zien wat er komen gaat kun je hieronder een eerste verslag lezen. De eerste
DF Test. Starring de nieuwe BMW Z4 sDrive23i tegen de Z4 3.0si van het vorige model.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DF TEST - BMW Z4 3.0Si & Z4 sDrive23i
Tekst: Chris van Schoonhoven en Mark Nauta
Fotografie: Mark Nauta

Zonnig, zoals zonnig zou moeten zijn!

Wanneer BMW Breeman je vraagt om een weekend met 2 roadsters te sturen dan hoop je natuurlijk op zonnig weer en op
auto’s die ook hun zonnige karakter op je over kunnen brengen. Auto’s waar je eigenlijk niet meer uit wilt stappen wanneer
je eenmaal bent ingestapt, waarin je het liefst meteen naar oorden als Saint-Tropez, Montreux of Rimini wilt sturen.

Wanneer we het indrukwekkende plateau voor de showroom van Breeman-Zuid opdraaien staan er 2 prachtig gelijnde
boulevard cruisers geduldig te wachten in het strelende licht van de zon. De zon doet zijn werk en dit weekend is de enige
verplichting, naast het doen van boodschappen, het rijden met deze 2 schitterende BMW’s.

Afbeelding

De BMW’s waarover we het hier hebben stammen uit de Z4 serie. De eerste is van de huidige in 2009 gelanceerde serie
de 2e het faceliftmodel uit 2006. Oftewel de Z4 sDrive23i en de Z4 3.0Si. Fotogeniek stonden de auto’s naast elkaar te
fonkelen, de nieuwe uitgevoerd in Tiefseeblau met Canberrabeige interieur. De 3.0Si was uitgevoerd in een combinatie van
Silbergrau en Rot interieur. Opvallend is dat de nieuwe een stuk groter en dus volwassener oogt. Als BMW fan reist dan de
vraag, ‘rijdt de nieuwe ook die stap volwassener’.

De klassieke schoonheid van de Z4 3.0Si trekt enorm aan en daarin nemen we dan ook als eerste plaats. Net zoals in
vrijwel elke andere BMW voel je je gelijk op je gemak bij het instappen. Geweldig, het lipstickrode leer en de gepolijst zilvere
lijsten verspreid over het interieur. Voor je neus het dikke BMW Motorsportstuurwiel en 2 kokers die de stempel klokkenwinkel
mogen dragen. Alles in het interieur even strak en bijzonder gelijnd als de buitenkant van de auto. Kijkend door de voorruit zie
je de bolling van de motorkap wat je uitnodigt voor 1 ding; rijden!

Afbeelding

Natuurlijk gebeurd het rijden met open dak, we zijn tenslotte op pad met een echte roadster. Boven verwachting laat deze Z4
zich stevig bedienen voor zowel het sturen, de koppeling als de handgeschakelde versnellingsbak. Door de diepe brom en
het plezante ploffen uit de dubbele uitlaatpijp staan je zintuigen op scherp. Maar wel op een zeer prettige manier. Voor deze
Z4 geldt wat voor vele BMW’s geldt, een fijne combinatie tussen het comfortabel ‘fahren’ en het rijden als een ‘streetracer’.
Bij het cruisen is het motorgeluid niet storend aanwezig en waait de wind slecht lichtjes door de haren. Van alle omgevings-
geluiden kan je samen met je medepassagier dan ook rustig genieten. Wanneer je echter het volle potentieel van de 3 liter
6-in-lijn gaat gebruiken dan ontwapend de Si zich als een ware sportauto. Deze Z4 3.0 Si bezit echt een plezierige mix van
de soepelheid en de krachtige bediening van een ///M auto. Zet je alle registers aan het werk dan krijg je echt een vleug ///M
gevoel in de auto. De lage zit, het directe sturen met het fantastische dikke ///M-stuur en met name de handgeschakelde
versnellingsbak in combinatie met de souplesse van de 3 liter geven deze auto een enorm sportief karakter. Deze sportieve
compromis is dan ook een dikke plus voor dit exemplaar.

Afbeelding

Afbeelding

Een roadster als de Z4 koop je niet om de ruimte maar om zijn rij eigenschappen. In geval van een roadster moet je ook
niet over opbergruimte praten eigenlijk. Echter is de Z4 3.0Si een prima dagelijkse metgezel en slokt hij wel de dagelijkse
‘beslommeringen’ op. Waar de 3.0Si met open kap met enig ‘tetris’-kwaliteiten makkelijk fotospullen, een Ikea- lamp en de
boodschappen van een uitgebreid diner opslokt, valt de nieuwe Z4 hierin toch enigszins tegen. Zodra de harde kap is
neergelaten neemt deze dusdanig veel ruimte in dat de spulletjes van een uitgebreid diner wel meekunnen in de achterklep.
Helaas moeten dan toch onze fotospullen en de Ikea lamp op de stoel van de bijrijder.

‘Een levengenieter’ is een stempel die de Z4 3.0Si verdiend. De auto is snel en krachtig te bedienen zodra je dat wenst. Ook
kan je rustig comfortabel rijden na een dag hard werken en is de boulevard een gepast terrein voor deze roadster. En samen
met je partner kan je open rijden en toch overleggen, mede door het ingenieuze en mooi afgewerkte windscherm in en tussen
de hoofdbeschermers.

Afbeelding

Afbeelding

Een weekend sturen in 2 roadsters van BMW tijdens een zonnig weekend is in gedachte al fantastisch. Logisch dat je het
dak er af gooit en met hoge verwachtingen het weekend in rijdt. Toch maken beide auto’s indruk door hun rijkwaliteiten, in
geen van beide auto’s is niet of nauwelijks een spoor van het torderen van de koets voelbaar, iets wat menig cabrio mee
kampt. De nieuwe generatie Z4 is zeker een volwassener auto qua rijgedrag, formaat, technieken en afwerking. Dit maakt
de Z4 een auto voor geschikter voor grote afstanden. Je moet je echter afvragen of dat wel de achterliggende gedachte moet
zijn wanneer je een roadster aanschaft.

De nieuwe Z4 is ten opzichte van de vorige een stuk groter en ronder geworden. De lijnen van de huidige generatie Z4 zijn
afkomstig van 2 vrouwelijke ontwerpers onder supervisie van Adrian van Hooydonk. Vanuit elke hoek is de Z4 een mooie
verschijning, zowel stilstaand als rijdend. Zodra je een nieuwe Z4 inhaalt op de snelweg laat de auto een hele bijzondere
indruk achter. Deze indruk is weer anders als de auto stilstaat. Die indruk is moeilijk te omschrijven maar het is wel een
feit dat het designteam een indrukwekkend designstatement heeft neergezet.

Afbeelding

De Z4 sDrive23i waarin wij plaatsnamen was voorzien van de vertrouwde 6-in-lijn met een inhoud van 2.5 liter, meer dus dan
zijn naam doet vermoeden. Deze 204pk sterke motor is gekoppeld aan een 6-traps automatische versnellingsbak die zich
simpel en soepel via pedals aan het stuur laat bedienen. Zodra je met de wagen op pad gaat voel direct je dat hij een stuk
volwassener rijgedrag heeft dan de speelsere Z4 3.0Si. Het hogere gewicht, het comfortabelere (instelbare) onderstel en het
minder directe sturen zijn daar debet aan. Soundengineers hebben de auto dusdanig ontwikkeld dat het motorgeluid op een
sportieve manier in het interieur komt. Echter in vergelijk met de 3.0Si moet de sDrive iet-wat- teleurstellend-veel zijn meerdere
erkennen in daadwerkelijke prestaties. Iets waar een sportieve roadster-rijder absoluut aandacht aan moet schenken voordat
hij/zij tot aanschaf over gaat. Maar vergeet niet dat deze 6-cilinder absoluut een perfect comfortabele boulevard cruiser is.
Omringd met alle technische snufjes die je kan wensen is een geopende rit over binnendoorwegen van Nederland een feestje
op zich. En doordat hij voorzien is van al die gemakken is een rit naar warmer oorden ook geen enkel probleem. De wagen
geeft echter meer het gevoel een GT (Gran Tourismo) te zijn dan een rasechte roadster.

Bij het rijden met de sDrive valt op dat zijn, op papier krachtige, motor toch aardig moet werken om de 1.505kg. zware auto van
zijn plek te krijgen. Dit wordt deels veroorzaakt door de automaat, die wel gerobotiseerd is, maar nog steeds één is van de oude
generatie. Wanneer hij voorzien zou zijn van de 7-traps DCT zou de snelheidsbeleving een stuk groter zijn. Nu is en blijft het
natuurlijk altijd moeilijk vergelijken tussen een 2.5 liter en een 3.0 liter. Wel is de nieuwste Z4 ook leverbaar met een 3.0 zoals
in de vorige Z4. Hij levert in tegenstelling tot de oude echter geen 265pk, maar 258pk, nog steeds meer dan genoeg om hem
goed van zijn plek te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Beide auto’s zijn voorzien van enkele knopjes gekoppeld aan elektronica die het rijden nog leuker moeten maken. In de ‘oude’
vinden we natuurlijk de DTC knop die de tractioncontrole uitschakelt, maar in beide wagens vinden we de knop ‘Sport’. Hierbij
zullen de auto’s feller reageren en bij de nieuwe Z4 is het ook onderstel dan sportiever afgesteld. Eerlijk gezegd merkten we
weinig van deze gadget, dus het staat in onze ogen vooral stoer om er over op te scheppen in het cafe maar het komt verder
over als een opgevoerd led lampje. Wat wel het verschil maakt in de sDrive23i is de knop ‘Sport+’. Met deze knop ingedrukt
werkt de auto ook feller (hangt beter aan het gas en schakelt sneller) en is hij straffer afgesteld, maar boven dat zijn alle
elektronische hulpmiddeltjes als ESP en tractioncontrole uitgeschakeld wat de speelruimte van de auto enorm vergroot.

Wanneer we de auto’s daadwerkelijk tegenover elkaar gaan zetten zijn er eigenlijk meer verschillen dan dat er overeenkomsten
zijn. Dit geeft wel aan dat de auto’s eigenlijk niet direct met elkaar te vergelijken zijn. Natuurlijk hebben ze beiden de Z4-badge
op de kont, maar op veel vlakken verschillen ze enorm. De 3.0Si laat zich vooral kenmerken als een sportauto. De 3 liter is een
geweldenaar, een krachtpatser in de zeer dynamische en bovenal messcherpe Z4. De nieuwe Z4 sDrive23i kenmerkt zich
vooral door zijn souplesse. De auto is een ware GT en is de compromis tussen meerdere auto’s. Hij is de roadster, de coupe
en de metgezel die je kilometers en kilometers achter elkaar laat verslinden. Beide Z4’s zijn zeer zonnige wagens, maar dan
zonnig op hun eigen manier!

Afbeelding

Chris van Schoonhoven
Dezelfde naam, hetzelfde principe, maar wel degelijk 2 verschillende auto’s.
Waarbij de Z4 3.0Si van de vorige generatie een auto is waarbij je zowel comfortabel als sportief over een slingerende B-weg
kan rijden, is de Z4 2.3 Sdrive een auto die voor mijn gevoel meer geschikt om de autobahn een bezoek te brengen. Jammer
genoeg was het vermogens verschil te groot om alle 2 de auto’s 100% lijnrecht naast elkaar te zetten. Maar in perspectief gezien
is het voor mij duidelijk dat de nieuwe Z4 niet echt de opvolger is van de vorige generatie. Daarvoor zullen beide auto’s naar mijn
mening 2 verschillende soorten “rijders” aantrekken. Maar de stempel Freude Am Fahren is bij beide auto’s absoluut verdiend,
elk in zijn eigen karakteristiek. Echter stiekem was ik erg blij dat “onze” Z4 3.0Si een handgeschakelde versnellingsbak had en
dat de bochtige landweggetjes voor mij leeg waren……

Mark Nauta
Een weekend Z4’s rijden is natuurlijk een droom zeker wanneer het weer enorm mee werkt. Beide auto’s van Breeman voldeden
dan ook aan alle verwachtingen die je hebt bij een roadster. Iedere wagen deed dat echter wel op een eigen wijze. Waar de nieuwe
Z4 vooral enorm overtuigt vanwege zijn looks doet de vorige Z4 dat vooral door zijn fenomenale rijeigenschappen. De 3.0 is een
motor die continu paraat is in combinatie met de handgeschakelde 6-bak is het gewoon een feest om met deze wagen over
binnendoor te ‘jagen’. De nieuwe is vooral de echte GT waarmee je naar het Zuiden rijdt en je een vakantie langs de Middelandse
Zee volbrengt. De ware kilometervreter. De 3.0Si is echter de keuze voor mij. Juist niet de hoofdwegen pakken, maar heerlijk
overal binnendoor om lekker te kunnen genieten van de sportiviteit die hem karakteriseert.

De gehele fotoshoot is te bekijken in deze >GALLERY<.

Het artikel is ook te downloaden als PDF in opgemaakte vorm voor BMW Breeman via deze >LINK<
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 20 okt 2009, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Re: DF Test - BMW Z4 sDrive23i & Z4 3.0si

Bericht door Tom » 20 okt 2009, 15:17

Mooi artikel Mark!
Hierbij zullen de auto’s feller reageren en bij de nieuwe Z4 is het ook onderstel dan sportiever afgesteld. Eerlijk gezegd merkten we weinig van deze gadget, dus het staat in onze ogen vooral stoer om er over op te scheppen in het cafe maar het komt verder over als een opgevoerd led lampje.
Bij de oude Z4 zal het gaspedaal feller reageren. Het zorgt ervoor dat je sneller het vermogen aanspreekt. Het is goed merkbaar als je een vaste snelheid rijd met de sportstand aan, en vervolgens de sportstand uitzet. Ook de bekrachtiging van het stuurwiel is minder (en dus zwaarder). Zijn beide zaken die best merkbaar zijn. Al is zo'n sportknop vooral marketingbabbel natuurlijk. Het had van mij ook standaard aan mogen staan.

Heb zelf nog steeds niet in de nieuwe Z4 gereden. Wel een paar keer gezien en vind de voorkant een geslaagd ontwerp. Achterlichten met die lijnen erin doen ook wel weer fris aan. Interieur is een klasse hoger qua afwerking, maar dat vind ik niet zo heel belangrijk. Maar als geheel vind ik het geen vooruitgang, vooral het weglaten van veel typische stylingelementen vind ik jammer (zoals de "Z" en boog en profil, gedrongen korte achterzijde). Het hele klapdak vind ik nog de grootste misser... zo'n stalen klapdak is kut en wil de roadsterliefhebber niet. Net zoals een Z3/Z4 coupe liefhebber het niet wil.

Als roadsterliefhebber is de nieuwe Z4 niet de auto waarvoor ik ga sparen. Krijg er gewoon geen 'hebben hebben' gevoel van, iets wat ik wel bij de huidige Z4 had/heb.
Ben tot dusver vrij voorzichtig geweest met m'n mening (je moet ook altijd eraan wennen, toen de Z4 uitkwam vonden Z3 eigenaren het ook niks) maar die nieuwe Z4 is en word het voor mij niet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 okt 2009, 15:31

Leuk artikel Mark. Leest prima weg!

De nieuwe Z4 vind ik persoonlijk een erg geslaagd ontwerp en dat vond ik van de vorige niet meteen. Het klapdak vind ik op zich best wel een goede oplossing. Als coupe liefhebber heb ik altijd moeite met zo'n stoffen kappie qua looks namelijk :wink:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 okt 2009, 15:33

Mooie foto's weer Mark :thumbup: leuk artikel ook!
Wel lol@bmw keuze weer :lol: maar goed dat gaat helemaal goed komen met DF op deze manier (ik doe de Lotus testen wel :wink: )

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 20 okt 2009, 15:34

Schitterende foto's, maar ik zal eens kritisch zijn!

Ik vind een aantal locaties totaal niet bij de auto passen.. Ik denk dat hij meer tot zijn recht komt tussen moderne gebouwen en in de stad dan op rustige weggetjes in het Hollandse landschap!

k33z

Bericht door k33z » 20 okt 2009, 15:45

Gaaf om dit zo te lezen! Verhaal heb ik niets op aan te merken, een veel beter verhaal dan 99% van de reclamepraatjes die ik in de bladen lees.

Mijn punt van kritiek gaat richting de foto's. Op zichzelf vind ik de foto's best goed (als je ze per stuk bekijkt), maar als serie vind ik het erg zwak. De kleurbalans en setting van de foto's is niet consistent waardoor het mijns inziens geen geheel wordt.

Ik zie uit naar volgende verslagen!

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 20 okt 2009, 16:04

Erg goed geschreven verhaal Mark! Had ik niet kunnen verzinnen. :mrgreen: :morecoffee:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2009, 16:08

Chris van S. schreef:Erg goed geschreven verhaal Mark! Had ik niet kunnen verzinnen. :mrgreen: :morecoffee:
Haha LOL Chris.

Iedereen noemt wel mij bij het complimenteren, maar Chris is minstens zo verantwoordelijk voor de tekst als ik!!

@ Kees en Erik.
Goede punten.
Erik, we wilden het landelijke van die weggetjes omdat dat juist mooi weergeeft dat je op een heerlijke dag gewoon lekker
buitenuit gaat met zo'n wagen. Niet de hoofdwegen pakken, maar lekker de binnendoorweggetje, genieten van de 6-in-lijn
en het mooie weer.
Kees, Bij de foto's vind je inderdaad een 3/4 tal foto's die anders bewerkt zijn. Hier in het topic zie je 2 daarvan. Die passen
misschien niet 100% in de rest van de set. Maar wilde ze niet laten schieten, dus heb ze toch geplaatst. Vandaar.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 okt 2009, 16:17

Leuk geschreven met foto's van niveau. :thumbup:

Positieve kritiek:
Aan de andere kant is dit een test die ook door Autogetest oid geschreven kon zijn. Een artikel met het oogpunt DF, wil ik meer weten hoe de auto rijdt, voelt, beleeft wordt. Als lezer zijnde wil je het gevoel krijgen zelf achter het stuur gezeten te hebben. Een model moet begeerte opwekken, welke van de twee is het leukst, lekkerst om te rijden. Dat mag prominenter naar voren gebracht worden imho. Misschien is het lastig om enthousiaste over te brengen op het papier.

De ' vroegere' EVO's hadden dergelijke testen, alsmede de GTO's van het eerste uur.

Keep up the good work! :thumbup:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 20 okt 2009, 16:34

indobesar schreef:
Aan de andere kant is dit een test die ook door Autogetest oid geschreven kon zijn.
Deze test is met het oogpunt op de klanten van Breeman BMW geschreven. Dus je hebt wel gelijk ;)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2009, 16:45

Zoals Chris al zegt Ion....wel nemen we natuurlijk je kritiek mee in de volgende test. Die zal dan ook echt exclusief voor DF geschreven worden.
Dit is nu vooral een voorbeeld wat jullie kunnen gaan verwachten.

indobesar

Bericht door indobesar » 20 okt 2009, 16:48

Duidelijk. :thumbup:

Wat betreft DF-only testen, lijkt het mij leuk en vooral grappig om Metchu erbij te betrekken voor video opnames... :lol:

atomchris

Bericht door atomchris » 20 okt 2009, 17:28

indobesar schreef:
Positieve kritiek:
Een model moet begeerte opwekken, welke van de twee is het leukst, lekkerst om te rijden. Dat mag prominenter naar voren gebracht worden imho. Misschien is het lastig om enthousiaste over te brengen op het papier.
Helemaal mee eens!.
Het is nu ook al goed te lezen,en de fotoos zijn(natuurlijk)van hoge kwaliteit!

Mischien is het niet ''pakkend''genoeg(ik kan het niet zo goed uitleggen :oops: )Ik krijg het gevoel van cijfertjes en feitjes.....probeer emotie erin te brengen,gevoel EN een beetje humor?
Maar maak het DrivingFun....het gevoel van plezier hebben en lekker rijden,genieten van al het moois,het gevoel van mensen die allemaal auto gek zijn en die dat willen delen met andere.
Volgens mij leg ik het nog steeds niet goed uit.... :oops:

Maar goed zeker niet verkeerd voor de eerste keer!!!

Ga zo door!!en maak nog mooiere repo's! :df:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 20 okt 2009, 17:28

indobesar schreef:Duidelijk. :thumbup:

Wat betreft DF-only testen, lijkt het mij leuk en vooral grappig om Metchu erbij te betrekken voor video opnames... :lol:
Dan krijg je een soort topgear, maar dan ernstiger! :mrgreen:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2009, 18:24

Thanks Chris, ik begrijp wat je bedoeld ;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 okt 2009, 22:33

Ziet er goed uit, leest leuk weg.

Metchu

Bericht door Metchu » 21 okt 2009, 23:46

Dat lijkt me ook leuk en grappig :mrgreen: Of tenminste een behind the scenes footage maken hoe zo'n test tot stand komt... ben ik altijd wel voor te porren [/open sollicitatie] :mrgreen:

Voor de rest mooi verhaal & i like the way its going 8)

JurT

Bericht door JurT » 21 okt 2009, 23:58

Leuk artikel en mooie foto's!

indobesar

Bericht door indobesar » 22 okt 2009, 00:04

Metchu schreef:

Dat lijkt me ook leuk en grappig :mrgreen: Of tenminste een behind the scenes footage maken hoe zo'n test tot stand komt... ben ik altijd wel voor te porren [/open sollicitatie] :mrgreen:

Voor de rest mooi verhaal & i like the way its going 8)
:thumbup:

Hubert voor een algehele video-impressie en Steve voor de betere onboard beelden....

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 okt 2009, 01:56

I like. Ga zo door Chris en Mark.

Tekst is voor mij minder boeiend...

Deze twee foto's steken ver uit. Latte machiato sex gewoon:
Afbeelding
Afbeelding

Macboy

Bericht door Macboy » 26 okt 2009, 12:01

Mark, leuk verslag en dito foto's. Erg fijn geschreven en leest lekker weg voor een "simpele" rijtest.

Alleen één belangrijke tip. Als je een DF test maakt, dan moet er een bepaalde standaard inkomen die steeds weer terugkomt. Ik vind bijzondere foto's altijd leuk, maar ik zou dan ook graag een kader willen zien met normale foto's, die in elk verslag weer terugkomen. Dus altijd een foto van de auto van buiten van dezelfde hoek en altijd een foto van het interieur (stoelen, dashboard).

Dat mis ik niet alleen in alle bestaande bladen, maar ook in jullie verslag.

Let wel: ik bedoel dit dus naast de bijzondere foto's die je maakt als onderdeel van de beleving.

Nou weet ik heus wel dat je op het internet foto's kunt vinden van het interieur. Maar Autobild online doet dit altijd subliem. Daar vind je ALTIJD foto's van de auto vanuit elke hoek genomen.

Maar ik begrijp dat dit mijn mening is ...

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2009, 12:19

Geweldige test! Echt heel gaaf gedaan!

Hielke

Bericht door Hielke » 28 okt 2009, 23:21

Hoe komen jullie aan de auto's? Particulieren, dealers, importeurs?

En stel dat je een auto hebt meegekregen van een partij die de uitleenactie als een soort van promotie voor zijn zaak en het merk ziet.....maar......je vindt de auto helemaal niks. Geen ziel, geen emotie, snappy op de limiet, verkeerde geluiden, etc. Schrijf je dat dan op? Of maak je er een twaalf in een dozijn niemendalletje van zoals het gros van de tests in elkaar zit?

RVV

Bericht door RVV » 28 okt 2009, 23:26

Hielke jij lijkt me wel een goeie kandidaat om te testen, mag je schrijven wat je wilt schrijven. Martijn Koevoets schiet wel de foto's.

(serieus bedoelt)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 28 okt 2009, 23:32

Hielke schreef:Hoe komen jullie aan de auto's? Particulieren, dealers, importeurs?

En stel dat je een auto hebt meegekregen van een partij die de uitleenactie als een soort van promotie voor zijn zaak en het merk ziet.....maar......je vindt de auto helemaal niks. Geen ziel, geen emotie, snappy op de limiet, verkeerde geluiden, etc. Schrijf je dat dan op? Of maak je er een twaalf in een dozijn niemendalletje van zoals het gros van de tests in elkaar zit?
Hielke.

Even in het geval van de Z4's. We kregen de auto's mee omdat er een rijtest met fotoshoot geschreven diende te worden. Van te voren hadden we ook afgesproken dat we ook eerlijk zouden zijn. Eigenlijk gingen zowel Chris als ik er vanuit dat we de nieuwe zouden verkiezen boven de auto. Toch bleek bij ons beide na het sturen direct dat we een voorkeur hadden voor de oude Z4. Dat hebben we dan ook niet onder stoelen of banken geschoven. Wel hebben we eerlijk de sterke en zwakke punten van beide auto's aangegeven. Voor beide zijn hele andere preospect nodig en voor beide zal de BMW dealer dan ook wel iemand vinden. Dus in dat geval kunnen we gewoon eerlijk zijn!

Hoe dat in de toekomstige shoots zal zijn, is nog niet bekend. Het zal inderdaad een mix zijn van auto's van dealers met auto's van particulieren.

Plaats reactie