de site online gaat. Onderdeel van de nieuwe site zal een sectie zijn waarin rijtests met de meest uiteenlopende auto's
worden beschreven. Deze tests zullen uiteraard zijn voorzien van foto's en eventueel ook van video.
Om jullie alvast te laten wennen en om te laten zien wat er komen gaat kun je hieronder een eerste verslag lezen. De eerste
DF Test. Starring de nieuwe BMW Z4 sDrive23i tegen de Z4 3.0si van het vorige model.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DF TEST - BMW Z4 3.0Si & Z4 sDrive23i
Tekst: Chris van Schoonhoven en Mark Nauta
Fotografie: Mark Nauta
Zonnig, zoals zonnig zou moeten zijn!
Wanneer BMW Breeman je vraagt om een weekend met 2 roadsters te sturen dan hoop je natuurlijk op zonnig weer en op
auto’s die ook hun zonnige karakter op je over kunnen brengen. Auto’s waar je eigenlijk niet meer uit wilt stappen wanneer
je eenmaal bent ingestapt, waarin je het liefst meteen naar oorden als Saint-Tropez, Montreux of Rimini wilt sturen.
Wanneer we het indrukwekkende plateau voor de showroom van Breeman-Zuid opdraaien staan er 2 prachtig gelijnde
boulevard cruisers geduldig te wachten in het strelende licht van de zon. De zon doet zijn werk en dit weekend is de enige
verplichting, naast het doen van boodschappen, het rijden met deze 2 schitterende BMW’s.
De BMW’s waarover we het hier hebben stammen uit de Z4 serie. De eerste is van de huidige in 2009 gelanceerde serie
de 2e het faceliftmodel uit 2006. Oftewel de Z4 sDrive23i en de Z4 3.0Si. Fotogeniek stonden de auto’s naast elkaar te
fonkelen, de nieuwe uitgevoerd in Tiefseeblau met Canberrabeige interieur. De 3.0Si was uitgevoerd in een combinatie van
Silbergrau en Rot interieur. Opvallend is dat de nieuwe een stuk groter en dus volwassener oogt. Als BMW fan reist dan de
vraag, ‘rijdt de nieuwe ook die stap volwassener’.
De klassieke schoonheid van de Z4 3.0Si trekt enorm aan en daarin nemen we dan ook als eerste plaats. Net zoals in
vrijwel elke andere BMW voel je je gelijk op je gemak bij het instappen. Geweldig, het lipstickrode leer en de gepolijst zilvere
lijsten verspreid over het interieur. Voor je neus het dikke BMW Motorsportstuurwiel en 2 kokers die de stempel klokkenwinkel
mogen dragen. Alles in het interieur even strak en bijzonder gelijnd als de buitenkant van de auto. Kijkend door de voorruit zie
je de bolling van de motorkap wat je uitnodigt voor 1 ding; rijden!
Natuurlijk gebeurd het rijden met open dak, we zijn tenslotte op pad met een echte roadster. Boven verwachting laat deze Z4
zich stevig bedienen voor zowel het sturen, de koppeling als de handgeschakelde versnellingsbak. Door de diepe brom en
het plezante ploffen uit de dubbele uitlaatpijp staan je zintuigen op scherp. Maar wel op een zeer prettige manier. Voor deze
Z4 geldt wat voor vele BMW’s geldt, een fijne combinatie tussen het comfortabel ‘fahren’ en het rijden als een ‘streetracer’.
Bij het cruisen is het motorgeluid niet storend aanwezig en waait de wind slecht lichtjes door de haren. Van alle omgevings-
geluiden kan je samen met je medepassagier dan ook rustig genieten. Wanneer je echter het volle potentieel van de 3 liter
6-in-lijn gaat gebruiken dan ontwapend de Si zich als een ware sportauto. Deze Z4 3.0 Si bezit echt een plezierige mix van
de soepelheid en de krachtige bediening van een ///M auto. Zet je alle registers aan het werk dan krijg je echt een vleug ///M
gevoel in de auto. De lage zit, het directe sturen met het fantastische dikke ///M-stuur en met name de handgeschakelde
versnellingsbak in combinatie met de souplesse van de 3 liter geven deze auto een enorm sportief karakter. Deze sportieve
compromis is dan ook een dikke plus voor dit exemplaar.
Een roadster als de Z4 koop je niet om de ruimte maar om zijn rij eigenschappen. In geval van een roadster moet je ook
niet over opbergruimte praten eigenlijk. Echter is de Z4 3.0Si een prima dagelijkse metgezel en slokt hij wel de dagelijkse
‘beslommeringen’ op. Waar de 3.0Si met open kap met enig ‘tetris’-kwaliteiten makkelijk fotospullen, een Ikea- lamp en de
boodschappen van een uitgebreid diner opslokt, valt de nieuwe Z4 hierin toch enigszins tegen. Zodra de harde kap is
neergelaten neemt deze dusdanig veel ruimte in dat de spulletjes van een uitgebreid diner wel meekunnen in de achterklep.
Helaas moeten dan toch onze fotospullen en de Ikea lamp op de stoel van de bijrijder.
‘Een levengenieter’ is een stempel die de Z4 3.0Si verdiend. De auto is snel en krachtig te bedienen zodra je dat wenst. Ook
kan je rustig comfortabel rijden na een dag hard werken en is de boulevard een gepast terrein voor deze roadster. En samen
met je partner kan je open rijden en toch overleggen, mede door het ingenieuze en mooi afgewerkte windscherm in en tussen
de hoofdbeschermers.
Een weekend sturen in 2 roadsters van BMW tijdens een zonnig weekend is in gedachte al fantastisch. Logisch dat je het
dak er af gooit en met hoge verwachtingen het weekend in rijdt. Toch maken beide auto’s indruk door hun rijkwaliteiten, in
geen van beide auto’s is niet of nauwelijks een spoor van het torderen van de koets voelbaar, iets wat menig cabrio mee
kampt. De nieuwe generatie Z4 is zeker een volwassener auto qua rijgedrag, formaat, technieken en afwerking. Dit maakt
de Z4 een auto voor geschikter voor grote afstanden. Je moet je echter afvragen of dat wel de achterliggende gedachte moet
zijn wanneer je een roadster aanschaft.
De nieuwe Z4 is ten opzichte van de vorige een stuk groter en ronder geworden. De lijnen van de huidige generatie Z4 zijn
afkomstig van 2 vrouwelijke ontwerpers onder supervisie van Adrian van Hooydonk. Vanuit elke hoek is de Z4 een mooie
verschijning, zowel stilstaand als rijdend. Zodra je een nieuwe Z4 inhaalt op de snelweg laat de auto een hele bijzondere
indruk achter. Deze indruk is weer anders als de auto stilstaat. Die indruk is moeilijk te omschrijven maar het is wel een
feit dat het designteam een indrukwekkend designstatement heeft neergezet.
De Z4 sDrive23i waarin wij plaatsnamen was voorzien van de vertrouwde 6-in-lijn met een inhoud van 2.5 liter, meer dus dan
zijn naam doet vermoeden. Deze 204pk sterke motor is gekoppeld aan een 6-traps automatische versnellingsbak die zich
simpel en soepel via pedals aan het stuur laat bedienen. Zodra je met de wagen op pad gaat voel direct je dat hij een stuk
volwassener rijgedrag heeft dan de speelsere Z4 3.0Si. Het hogere gewicht, het comfortabelere (instelbare) onderstel en het
minder directe sturen zijn daar debet aan. Soundengineers hebben de auto dusdanig ontwikkeld dat het motorgeluid op een
sportieve manier in het interieur komt. Echter in vergelijk met de 3.0Si moet de sDrive iet-wat- teleurstellend-veel zijn meerdere
erkennen in daadwerkelijke prestaties. Iets waar een sportieve roadster-rijder absoluut aandacht aan moet schenken voordat
hij/zij tot aanschaf over gaat. Maar vergeet niet dat deze 6-cilinder absoluut een perfect comfortabele boulevard cruiser is.
Omringd met alle technische snufjes die je kan wensen is een geopende rit over binnendoorwegen van Nederland een feestje
op zich. En doordat hij voorzien is van al die gemakken is een rit naar warmer oorden ook geen enkel probleem. De wagen
geeft echter meer het gevoel een GT (Gran Tourismo) te zijn dan een rasechte roadster.
Bij het rijden met de sDrive valt op dat zijn, op papier krachtige, motor toch aardig moet werken om de 1.505kg. zware auto van
zijn plek te krijgen. Dit wordt deels veroorzaakt door de automaat, die wel gerobotiseerd is, maar nog steeds één is van de oude
generatie. Wanneer hij voorzien zou zijn van de 7-traps DCT zou de snelheidsbeleving een stuk groter zijn. Nu is en blijft het
natuurlijk altijd moeilijk vergelijken tussen een 2.5 liter en een 3.0 liter. Wel is de nieuwste Z4 ook leverbaar met een 3.0 zoals
in de vorige Z4. Hij levert in tegenstelling tot de oude echter geen 265pk, maar 258pk, nog steeds meer dan genoeg om hem
goed van zijn plek te krijgen.
Beide auto’s zijn voorzien van enkele knopjes gekoppeld aan elektronica die het rijden nog leuker moeten maken. In de ‘oude’
vinden we natuurlijk de DTC knop die de tractioncontrole uitschakelt, maar in beide wagens vinden we de knop ‘Sport’. Hierbij
zullen de auto’s feller reageren en bij de nieuwe Z4 is het ook onderstel dan sportiever afgesteld. Eerlijk gezegd merkten we
weinig van deze gadget, dus het staat in onze ogen vooral stoer om er over op te scheppen in het cafe maar het komt verder
over als een opgevoerd led lampje. Wat wel het verschil maakt in de sDrive23i is de knop ‘Sport+’. Met deze knop ingedrukt
werkt de auto ook feller (hangt beter aan het gas en schakelt sneller) en is hij straffer afgesteld, maar boven dat zijn alle
elektronische hulpmiddeltjes als ESP en tractioncontrole uitgeschakeld wat de speelruimte van de auto enorm vergroot.
Wanneer we de auto’s daadwerkelijk tegenover elkaar gaan zetten zijn er eigenlijk meer verschillen dan dat er overeenkomsten
zijn. Dit geeft wel aan dat de auto’s eigenlijk niet direct met elkaar te vergelijken zijn. Natuurlijk hebben ze beiden de Z4-badge
op de kont, maar op veel vlakken verschillen ze enorm. De 3.0Si laat zich vooral kenmerken als een sportauto. De 3 liter is een
geweldenaar, een krachtpatser in de zeer dynamische en bovenal messcherpe Z4. De nieuwe Z4 sDrive23i kenmerkt zich
vooral door zijn souplesse. De auto is een ware GT en is de compromis tussen meerdere auto’s. Hij is de roadster, de coupe
en de metgezel die je kilometers en kilometers achter elkaar laat verslinden. Beide Z4’s zijn zeer zonnige wagens, maar dan
zonnig op hun eigen manier!
Chris van Schoonhoven
Dezelfde naam, hetzelfde principe, maar wel degelijk 2 verschillende auto’s.
Waarbij de Z4 3.0Si van de vorige generatie een auto is waarbij je zowel comfortabel als sportief over een slingerende B-weg
kan rijden, is de Z4 2.3 Sdrive een auto die voor mijn gevoel meer geschikt om de autobahn een bezoek te brengen. Jammer
genoeg was het vermogens verschil te groot om alle 2 de auto’s 100% lijnrecht naast elkaar te zetten. Maar in perspectief gezien
is het voor mij duidelijk dat de nieuwe Z4 niet echt de opvolger is van de vorige generatie. Daarvoor zullen beide auto’s naar mijn
mening 2 verschillende soorten “rijders” aantrekken. Maar de stempel Freude Am Fahren is bij beide auto’s absoluut verdiend,
elk in zijn eigen karakteristiek. Echter stiekem was ik erg blij dat “onze” Z4 3.0Si een handgeschakelde versnellingsbak had en
dat de bochtige landweggetjes voor mij leeg waren……
Mark Nauta
Een weekend Z4’s rijden is natuurlijk een droom zeker wanneer het weer enorm mee werkt. Beide auto’s van Breeman voldeden
dan ook aan alle verwachtingen die je hebt bij een roadster. Iedere wagen deed dat echter wel op een eigen wijze. Waar de nieuwe
Z4 vooral enorm overtuigt vanwege zijn looks doet de vorige Z4 dat vooral door zijn fenomenale rijeigenschappen. De 3.0 is een
motor die continu paraat is in combinatie met de handgeschakelde 6-bak is het gewoon een feest om met deze wagen over
binnendoor te ‘jagen’. De nieuwe is vooral de echte GT waarmee je naar het Zuiden rijdt en je een vakantie langs de Middelandse
Zee volbrengt. De ware kilometervreter. De 3.0Si is echter de keuze voor mij. Juist niet de hoofdwegen pakken, maar heerlijk
overal binnendoor om lekker te kunnen genieten van de sportiviteit die hem karakteriseert.
De gehele fotoshoot is te bekijken in deze >GALLERY<.
Het artikel is ook te downloaden als PDF in opgemaakte vorm voor BMW Breeman via deze >LINK<