Toyota MR2 - waarom niet?
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Toyota MR2 - waarom niet?
Na de dood van de Lantra moet er een nieuwe auto komen. Dus ik was braaf op zoek naar een leuk gebakje zoals een starlet of swift. Een grote auto hebben we niet nodig omdat de Focus op dat vlak braaf voldoet. Het moest gewoon een van A naar B vervoersmiddel worden.
Maar... Tja dan ben je zo aan het rondsnuffelen en dan zie je toch eigenlijk wel wat leuks staan. Een MR2 dus. Bj 2000 en nog net geen ton op de teller (NAP) en een cabrio ( ) Valt ,met wat duwen, wel binnen het aanschafbudget. Uiteraard zullen de onderhoudskosten wel hoger liggen dan bij bv een Starlet, maar dit is nog de enige beperking die ik kan bedenken. Alle redenen om het wél te doen weet ik wel natuurlijk. Maar waarom zou ik het níet moeten doen? (zodat ik niet achteraf zit te kijken van 'had ik dát nou maar geweten...')
Wat zijn de zwakke punten? Waar moet ik ook nog aan denken?
Maar... Tja dan ben je zo aan het rondsnuffelen en dan zie je toch eigenlijk wel wat leuks staan. Een MR2 dus. Bj 2000 en nog net geen ton op de teller (NAP) en een cabrio ( ) Valt ,met wat duwen, wel binnen het aanschafbudget. Uiteraard zullen de onderhoudskosten wel hoger liggen dan bij bv een Starlet, maar dit is nog de enige beperking die ik kan bedenken. Alle redenen om het wél te doen weet ik wel natuurlijk. Maar waarom zou ik het níet moeten doen? (zodat ik niet achteraf zit te kijken van 'had ik dát nou maar geweten...')
Wat zijn de zwakke punten? Waar moet ik ook nog aan denken?
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Ik zou het gewoon doen. Duifjes moet je wel het een en ander over deze MR-2 kunnen vertellen aangezien hij er zelf ook eentje heeft gehad en ook voor een Toyota-dealer heeft gewerkt. Mijn moeder heeft dit model ook een tijdje gehad en die vond het wel een fijne auto, voor zover ik weet.
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Vind dat model MR2 echt een serieus mooi ding. Licht, snel, zuinig en een heerlijk autotje voor op het circuit. Reden waarom je het niet zou moeten doen kan ik me niet bedenken. Vermogen mag wel iets meer zijn, maar verder een super wagentje lijkt me. Heb er ook al vaak over na zitten denken om er een aan te schaffen, mijn vrouw wil heel graag deze MR2 of een MX5.
Ps, in Duitsland zijn ze een stuk goedkoper !
Ps, in Duitsland zijn ze een stuk goedkoper !
- Miesjel
- Berichten: 2223
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5, RAV4, Starlet
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
In Duitsland zijn ze inderdaad heel betaalbaar.
Waar je wel op moet letten is eventueel olieverbruik. Dat komt door het zogenaamde 'precat-failure'.
"2000-2002 MR2 Spyders were prone to failure of the pre-catalytic converters, which can cause destruction of the engine. Fortunately these can be replaced. Pre-cats can fail a few thousand miles or a hundred thousand miles. Some can last hundreds of thousands of miles without problems. Pre-cats are a big issue but if you take the time to check prior to purchase and make a point of getting rid of them ASAP it's no reason at all to avoid any particular year.
To check to see if they are in good condition take off the two O2 sensors on the manifold. You can identify the O2 sensors by finding the two wires coming off the exhaust manifold -- the sensors are right there. After the sensors are removed (using a special socket) use a flashlight to see inside the hole. If you see a perfect honeycomb material you are good. If there is any deformation or bits missing that means you have a problem."
Het probleem is dus dat het materiaal in de katalysatoren weer terug de motor in gezogen worden, dit materiaal zorgt er dan voor dat je zuigerveren bijhoorlijk verslijten met alle gevolgen van dien (olieverbruik, minder compressie, minder vermogen etc.) wat weer hoge kosten als gevolg heeft.
Buiten dit probleem hoor ik nog wel eens iets over de koplampen en de standaard fabriekswielen. De koplampen kunnen snel dof worden en op de wielen treed snel corridatie op.. ziet niet mooi uit.
Waar je wel op moet letten is eventueel olieverbruik. Dat komt door het zogenaamde 'precat-failure'.
"2000-2002 MR2 Spyders were prone to failure of the pre-catalytic converters, which can cause destruction of the engine. Fortunately these can be replaced. Pre-cats can fail a few thousand miles or a hundred thousand miles. Some can last hundreds of thousands of miles without problems. Pre-cats are a big issue but if you take the time to check prior to purchase and make a point of getting rid of them ASAP it's no reason at all to avoid any particular year.
To check to see if they are in good condition take off the two O2 sensors on the manifold. You can identify the O2 sensors by finding the two wires coming off the exhaust manifold -- the sensors are right there. After the sensors are removed (using a special socket) use a flashlight to see inside the hole. If you see a perfect honeycomb material you are good. If there is any deformation or bits missing that means you have a problem."
Het probleem is dus dat het materiaal in de katalysatoren weer terug de motor in gezogen worden, dit materiaal zorgt er dan voor dat je zuigerveren bijhoorlijk verslijten met alle gevolgen van dien (olieverbruik, minder compressie, minder vermogen etc.) wat weer hoge kosten als gevolg heeft.
Buiten dit probleem hoor ik nog wel eens iets over de koplampen en de standaard fabriekswielen. De koplampen kunnen snel dof worden en op de wielen treed snel corridatie op.. ziet niet mooi uit.
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Als je een fris exemplaar treft altijd doen imho!
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Dus eigenlijk met een katvervanger rijden is het beste. Alleen stel iemand heeft een kapotte kat, motor is beetje beschadigd (olieverbruik, minder vermogen bv), en die koopt een nieuwe kat. Dan zie je dat dus niet bij de aankoop van zo een wagen. Beetje lastig checken dan. Is het bij het model na 2002 opgelost ?Michel Huisman schreef:In Duitsland zijn ze inderdaad heel betaalbaar.
Waar je wel op moet letten is eventueel olieverbruik. Dat komt door het zogenaamde 'precat-failure'.
"2000-2002 MR2 Spyders were prone to failure of the pre-catalytic converters, which can cause destruction of the engine. Fortunately these can be replaced. Pre-cats can fail a few thousand miles or a hundred thousand miles. Some can last hundreds of thousands of miles without problems. Pre-cats are a big issue but if you take the time to check prior to purchase and make a point of getting rid of them ASAP it's no reason at all to avoid any particular year.
To check to see if they are in good condition take off the two O2 sensors on the manifold. You can identify the O2 sensors by finding the two wires coming off the exhaust manifold -- the sensors are right there. After the sensors are removed (using a special socket) use a flashlight to see inside the hole. If you see a perfect honeycomb material you are good. If there is any deformation or bits missing that means you have a problem."
Het probleem is dus dat het materiaal in de katalysatoren weer terug de motor in gezogen worden, dit materiaal zorgt er dan voor dat je zuigerveren bijhoorlijk verslijten met alle gevolgen van dien (olieverbruik, minder compressie, minder vermogen etc.) wat weer hoge kosten als gevolg heeft.
Buiten dit probleem hoor ik nog wel eens iets over de koplampen en de standaard fabriekswielen. De koplampen kunnen snel dof worden en op de wielen treed snel corridatie op.. ziet niet mooi uit.
- N!co
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
- Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Lijkt me een heerlijke auto, heb er serieus over nagedacht voordat ik de Elise kocht.
Koop er wel 1 met een goede cabriokap want die kosten een vermogen. Dacht iets van 2500 euro ex montage.
Stond hier ook nog een verhaal over pre-cats, maar... laat maar.
Koop er wel 1 met een goede cabriokap want die kosten een vermogen. Dacht iets van 2500 euro ex montage.
Stond hier ook nog een verhaal over pre-cats, maar... laat maar.
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Dat verhaal over de olie had ik al eerder gehoord, aandachtspuntje dus. Op de kap letten, das een goeie(!)
Hmm ja tis nog niet zeker hoor Maar ieh. Vind hem zo mooi
Hmm ja tis nog niet zeker hoor Maar ieh. Vind hem zo mooi
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Ik zou er een met hardtop nemen, dan kun je altijd nog in de winter met hardtop rijden, en in de zomer met de softtop.
Zo een bijvoorbeeld :
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt er ook leuke turbokitjes voor, zit je rond de 200 a 210 pk (veilig), of een celica Tsport blok erin, heb je ongeveer 190 pk... :twisted:
Zo een bijvoorbeeld :
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt er ook leuke turbokitjes voor, zit je rond de 200 a 210 pk (veilig), of een celica Tsport blok erin, heb je ongeveer 190 pk... :twisted:
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Anders adviseer je haar niet zulke dingen, ik wil d'r nog een béétje bij blijven houden !
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Kapje van een MX5 kost €200 + een zaterdagmiddag werk, of 500€ zonder werk
Als je nog meer redenen wil horen waarom een MX5 de betere keuze is dan hoor ik het graag
Als je nog meer redenen wil horen waarom een MX5 de betere keuze is dan hoor ik het graag
Laatst gewijzigd door RobS op 20 okt 2009, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
MR2 is wel een leuk bakkie imho. Gewoon kopen.
-
- Berichten: 21795
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Jammer dat de MR2 nooit echt een opvolger heeft gehad.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hier de 'kenner' ik heb er een stuk of 3 gehad
Het is een zwaar onderschatte auto in mijn ogen....een bijzonder straks sturende en laag in kosten auto.....wegenbelasting, brandstof etc het kost weinig en onderhoud is relateif goedkoop aangezien het 1.8 Vvti blok een standaard blok is wat ook in de Avensis lag...olieverbruik komt idd voor bij eerste type's!!! Wel weet ik dat Toyota bij de Avensis Vvti blokken een behoorlijk coulance kennen bij de MR2 geen idee.
Ik zeg DOEN!!!!!! in mijn ogen een auto die in het rijtje Elise thuis hoort! *(jaaaaaaaaa de Lotus mannen denken van niet natuurlijk....)
EVO schatte hem toch ook hoog in???
Het is een zwaar onderschatte auto in mijn ogen....een bijzonder straks sturende en laag in kosten auto.....wegenbelasting, brandstof etc het kost weinig en onderhoud is relateif goedkoop aangezien het 1.8 Vvti blok een standaard blok is wat ook in de Avensis lag...olieverbruik komt idd voor bij eerste type's!!! Wel weet ik dat Toyota bij de Avensis Vvti blokken een behoorlijk coulance kennen bij de MR2 geen idee.
Ik zeg DOEN!!!!!! in mijn ogen een auto die in het rijtje Elise thuis hoort! *(jaaaaaaaaa de Lotus mannen denken van niet natuurlijk....)
EVO schatte hem toch ook hoog in???
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
ps. in de winter rijden met de cabriokap gaat prima!!!! als je er 1tje kunt kopen met hardtop natuurlijk mooier....
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Yep, waren destijds aardig enthousiast, vonden het bijkans nog beter/leuker dan een mx-5 .duifjes.com schreef:
EVO schatte hem toch ook hoog in???
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Thanks! Altijd leuk om first-hand ervaringen te horen! Ik begin er steeds positiever tegen over te staan. (al was ik al behoorlijk positief, maar gewoon nogal onzeker :$ )duifjes.com schreef:Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hier de 'kenner' ik heb er een stuk of 3 gehad
Het is een zwaar onderschatte auto in mijn ogen....een bijzonder straks sturende en laag in kosten auto.....wegenbelasting, brandstof etc het kost weinig en onderhoud is relateif goedkoop aangezien het 1.8 Vvti blok een standaard blok is wat ook in de Avensis lag...olieverbruik komt idd voor bij eerste type's!!! Wel weet ik dat Toyota bij de Avensis Vvti blokken een behoorlijk coulance kennen bij de MR2 geen idee.
Ik zeg DOEN!!!!!! in mijn ogen een auto die in het rijtje Elise thuis hoort! *(jaaaaaaaaa de Lotus mannen denken van niet natuurlijk....)
EVO schatte hem toch ook hoog in???
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Onzekerheid = onwetendheid...kortom gewoon een keertje sturen in een MR2 dan weet je het zeker
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Nou, vandaag gezien waarom níet . De contender bleek (was niet in advertentie aangegeven) schade te hebben:
* hoekje van de koplamp af
* rechtsvoor zat reeds een (ongespoten) vervangingsscherm
* deur rechts had net genoeg schade om ook te moeten vervangen
* achterscherm had ook een deuk, en aan de kont nog een extra veeg
* achterbumper had aan beide kanten een veeg
* boekjes maar tot de halve km-stand en slechts tot 2003 ingevuld (= 3 beurten), en bestuurderstoel was al aan het slijten.
* GIGANTISCH veel steenslagschade op de neus
* nagenoeg versleten achterbanden te hebben.
Zat wel een (geinige) brom in (TTE-uitlaat), maar wil je het bovenstaande netjes krijgen (en dat wil je, want dit zag er niet uit) moet er nog minstens 2 mille tegenaan, blowing the budget in the proces. NEXT.
* hoekje van de koplamp af
* rechtsvoor zat reeds een (ongespoten) vervangingsscherm
* deur rechts had net genoeg schade om ook te moeten vervangen
* achterscherm had ook een deuk, en aan de kont nog een extra veeg
* achterbumper had aan beide kanten een veeg
* boekjes maar tot de halve km-stand en slechts tot 2003 ingevuld (= 3 beurten), en bestuurderstoel was al aan het slijten.
* GIGANTISCH veel steenslagschade op de neus
* nagenoeg versleten achterbanden te hebben.
Zat wel een (geinige) brom in (TTE-uitlaat), maar wil je het bovenstaande netjes krijgen (en dat wil je, want dit zag er niet uit) moet er nog minstens 2 mille tegenaan, blowing the budget in the proces. NEXT.
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 23 okt 2009, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
je bent me voor Maar jij verwoordt het toch beter dan ik. Dus ^what he said^
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
En dan zgan in de advertentie, gewoon in Duitsland zo'n ding scoren, Duiters bezuinigen niet snel op het onderhoud.
Michel
Michel
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Al gekeken in dld, maar die zijn nagenoeg allemaal (die binnen budget blijven) zóó ver weg, daar kun je niet éven gaan kijken
meeste zijn buiten budget hoor, tis wat hoog gegrepen, dus de kans dat deze, binnen budget, tegen zou vallen was best aanzienlijk. En deze was al duits import
Ach we kijken gewoon rustig verder, ik bind me ook niet vast op deze specifieke auto, alhoewel ik hem érg leuk vind
meeste zijn buiten budget hoor, tis wat hoog gegrepen, dus de kans dat deze, binnen budget, tegen zou vallen was best aanzienlijk. En deze was al duits import
Ach we kijken gewoon rustig verder, ik bind me ook niet vast op deze specifieke auto, alhoewel ik hem érg leuk vind
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Kim, je kunt veel onderzoek doen via mail, en telefoon. Farzeugbrief laten faxen, mailen, idem info uit onderhoudsboekje, dealer contacten, eventueel op afstand een aankoopkeuring laten doen, bij dealer, DEKRA keuring. Als de verkoper meewerkt is dat vaak al een goed teken, zo heb ik dat ook met de Exige gedaan.Kim schreef:Al gekeken in dld, maar die zijn nagenoeg allemaal (die binnen budget blijven) zóó ver weg, daar kun je niet éven gaan kijken
meeste zijn buiten budget hoor, tis wat hoog gegrepen, dus de kans dat deze, binnen budget, tegen zou vallen was best aanzienlijk. En deze was al duits import
Ach we kijken gewoon rustig verder, ik bind me ook niet vast op deze specifieke auto, alhoewel ik hem érg leuk vind
Tijd en geduld is je vriend.
Michel
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Toyota MR2 - waarom niet?
Ik geloof je op je woord, ik heb totaal geen ervaring met het kopen van auto's. mijn eerste was een overkoop van mijn oom, 2e auto heeft m'n vader voor mij georganiseerd. Hij had wat geschikte auto's gezocht waaruit ik kon kiezen en hij heeft de rest gedaan , laatste auto heb ik overgekocht van m'n vader Zie, totaal geen verstand van auto's kopen, nog nooit bij een dealer garage over de vloer geweest. Godzijdank ken ik een hoop auto idioten die me kunnen helpen.
En nogmaals ik pin me niet vast op dit ene type, zeker niet als me dat bovengemiddeld veel tijd en moeite gaat kosten waar ik een ander type dat me ook aanstaat makkelijker kan verkrijgen. Het is gewoon dat ik MR2 op vakantie heb zien staan en dacht, ' zozo, das een leuk ding' en omdat ik er dus nooit eerder wat van gehoord had wist ik niet of het een goed idee zou zijn er zo 1 te kopen. Hence dit topic te midden van heel veel verschillende auto idioten om meer te leren. Wich I did, en als het nu niet lukt er 1 te vinden, wie weet wat de toekomst brengt.
Inmiddels is mijn interesse gebied wat aan het uitbreiden, want hoewel er geen daardwerkelijke háást is zou ik het wel aangenaam vinden als we weer 2 legaal rijdende auto's voor de deur hebben (Lantra staat er nog, rijdt nog wel, maar doe maar niet Moet het nog over m'n hart verkrijgen hem naar de slager te brengen). 1 functionele auto hebben we al, de andere mag echt voor de fun zijn. Dakloos is een pre, moet wel willen gáán, en RWD vind ik wel een leuke nieuwe uitdaging, maar is geen must natuurlijk. Ondertussen is geblegen dat ik een zwak heb voor zwarte auto's
Ach weet je, ik verveel me absoluut niet met het afstruinen van de verschillende sites, en bij spannende nieuwe ontwikkelingen kom ik het meteen vertellen
En nogmaals ik pin me niet vast op dit ene type, zeker niet als me dat bovengemiddeld veel tijd en moeite gaat kosten waar ik een ander type dat me ook aanstaat makkelijker kan verkrijgen. Het is gewoon dat ik MR2 op vakantie heb zien staan en dacht, ' zozo, das een leuk ding' en omdat ik er dus nooit eerder wat van gehoord had wist ik niet of het een goed idee zou zijn er zo 1 te kopen. Hence dit topic te midden van heel veel verschillende auto idioten om meer te leren. Wich I did, en als het nu niet lukt er 1 te vinden, wie weet wat de toekomst brengt.
Inmiddels is mijn interesse gebied wat aan het uitbreiden, want hoewel er geen daardwerkelijke háást is zou ik het wel aangenaam vinden als we weer 2 legaal rijdende auto's voor de deur hebben (Lantra staat er nog, rijdt nog wel, maar doe maar niet Moet het nog over m'n hart verkrijgen hem naar de slager te brengen). 1 functionele auto hebben we al, de andere mag echt voor de fun zijn. Dakloos is een pre, moet wel willen gáán, en RWD vind ik wel een leuke nieuwe uitdaging, maar is geen must natuurlijk. Ondertussen is geblegen dat ik een zwak heb voor zwarte auto's
Ach weet je, ik verveel me absoluut niet met het afstruinen van de verschillende sites, en bij spannende nieuwe ontwikkelingen kom ik het meteen vertellen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten