Toyota MR2 - waarom niet?

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Kim » 20 okt 2009, 10:26

Na de dood van de Lantra moet er een nieuwe auto komen. Dus ik was braaf op zoek naar een leuk gebakje zoals een starlet of swift. Een grote auto hebben we niet nodig omdat de Focus op dat vlak braaf voldoet. Het moest gewoon een van A naar B vervoersmiddel worden.

Maar... Tja dan ben je zo aan het rondsnuffelen en dan zie je toch eigenlijk wel wat leuks staan. Een MR2 dus. Bj 2000 en nog net geen ton op de teller (NAP) en een cabrio ( :love: ) Valt ,met wat duwen, wel binnen het aanschafbudget. Uiteraard zullen de onderhoudskosten wel hoger liggen dan bij bv een Starlet, maar dit is nog de enige beperking die ik kan bedenken. Alle redenen om het wél te doen weet ik wel natuurlijk. Maar waarom zou ik het níet moeten doen? (zodat ik niet achteraf zit te kijken van 'had ik dát nou maar geweten...')
Wat zijn de zwakke punten? Waar moet ik ook nog aan denken?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Stéphane » 20 okt 2009, 10:38

Ik zou het gewoon doen. Duifjes moet je wel het een en ander over deze MR-2 kunnen vertellen aangezien hij er zelf ook eentje heeft gehad en ook voor een Toyota-dealer heeft gewerkt. Mijn moeder heeft dit model ook een tijdje gehad en die vond het wel een fijne auto, voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door VLA » 20 okt 2009, 10:38

Vind dat model MR2 echt een serieus mooi ding. Licht, snel, zuinig en een heerlijk autotje voor op het circuit. Reden waarom je het niet zou moeten doen kan ik me niet bedenken. Vermogen mag wel iets meer zijn, maar verder een super wagentje lijkt me. Heb er ook al vaak over na zitten denken om er een aan te schaffen, mijn vrouw wil heel graag deze MR2 of een MX5.

Ps, in Duitsland zijn ze een stuk goedkoper ! ;)

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2223
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Miesjel » 20 okt 2009, 10:52

In Duitsland zijn ze inderdaad heel betaalbaar.

Waar je wel op moet letten is eventueel olieverbruik. Dat komt door het zogenaamde 'precat-failure'.

"2000-2002 MR2 Spyders were prone to failure of the pre-catalytic converters, which can cause destruction of the engine. Fortunately these can be replaced. Pre-cats can fail a few thousand miles or a hundred thousand miles. Some can last hundreds of thousands of miles without problems. Pre-cats are a big issue but if you take the time to check prior to purchase and make a point of getting rid of them ASAP it's no reason at all to avoid any particular year.
To check to see if they are in good condition take off the two O2 sensors on the manifold. You can identify the O2 sensors by finding the two wires coming off the exhaust manifold -- the sensors are right there. After the sensors are removed (using a special socket) use a flashlight to see inside the hole. If you see a perfect honeycomb material you are good. If there is any deformation or bits missing that means you have a problem."

Het probleem is dus dat het materiaal in de katalysatoren weer terug de motor in gezogen worden, dit materiaal zorgt er dan voor dat je zuigerveren bijhoorlijk verslijten met alle gevolgen van dien (olieverbruik, minder compressie, minder vermogen etc.) wat weer hoge kosten als gevolg heeft.

Buiten dit probleem hoor ik nog wel eens iets over de koplampen en de standaard fabriekswielen. De koplampen kunnen snel dof worden en op de wielen treed snel corridatie op.. ziet niet mooi uit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Niels » 20 okt 2009, 10:57

Als je een fris exemplaar treft altijd doen imho!

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door VLA » 20 okt 2009, 11:09

Michel Huisman schreef:In Duitsland zijn ze inderdaad heel betaalbaar.

Waar je wel op moet letten is eventueel olieverbruik. Dat komt door het zogenaamde 'precat-failure'.

"2000-2002 MR2 Spyders were prone to failure of the pre-catalytic converters, which can cause destruction of the engine. Fortunately these can be replaced. Pre-cats can fail a few thousand miles or a hundred thousand miles. Some can last hundreds of thousands of miles without problems. Pre-cats are a big issue but if you take the time to check prior to purchase and make a point of getting rid of them ASAP it's no reason at all to avoid any particular year.
To check to see if they are in good condition take off the two O2 sensors on the manifold. You can identify the O2 sensors by finding the two wires coming off the exhaust manifold -- the sensors are right there. After the sensors are removed (using a special socket) use a flashlight to see inside the hole. If you see a perfect honeycomb material you are good. If there is any deformation or bits missing that means you have a problem."

Het probleem is dus dat het materiaal in de katalysatoren weer terug de motor in gezogen worden, dit materiaal zorgt er dan voor dat je zuigerveren bijhoorlijk verslijten met alle gevolgen van dien (olieverbruik, minder compressie, minder vermogen etc.) wat weer hoge kosten als gevolg heeft.

Buiten dit probleem hoor ik nog wel eens iets over de koplampen en de standaard fabriekswielen. De koplampen kunnen snel dof worden en op de wielen treed snel corridatie op.. ziet niet mooi uit.
Dus eigenlijk met een katvervanger rijden is het beste. Alleen stel iemand heeft een kapotte kat, motor is beetje beschadigd (olieverbruik, minder vermogen bv), en die koopt een nieuwe kat. Dan zie je dat dus niet bij de aankoop van zo een wagen. Beetje lastig checken dan. Is het bij het model na 2002 opgelost ?

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door N!co » 20 okt 2009, 12:02

Lijkt me een heerlijke auto, heb er serieus over nagedacht voordat ik de Elise kocht.
Koop er wel 1 met een goede cabriokap want die kosten een vermogen. Dacht iets van 2500 euro ex montage.

Stond hier ook nog een verhaal over pre-cats, maar... laat maar. :)

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Kim » 20 okt 2009, 12:07

Dat verhaal over de olie had ik al eerder gehoord, aandachtspuntje dus. Op de kap letten, das een goeie(!)

Hmm ja tis nog niet zeker hoor :oops: Maar ieh. Vind hem zo mooi

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door VLA » 20 okt 2009, 12:56

Ik zou er een met hardtop nemen, dan kun je altijd nog in de winter met hardtop rijden, en in de zomer met de softtop.

Zo een bijvoorbeeld :

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt er ook leuke turbokitjes voor, zit je rond de 200 a 210 pk (veilig), of een celica Tsport blok erin, heb je ongeveer 190 pk... :twisted: :df:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door G Kolkman » 20 okt 2009, 13:04

Anders adviseer je haar niet zulke dingen, ik wil d'r nog een béétje bij blijven houden :evil: :mrgreen: !

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door RobS » 20 okt 2009, 13:04

Kapje van een MX5 kost €200 + een zaterdagmiddag werk, of 500€ zonder werk ;)

Als je nog meer redenen wil horen waarom een MX5 de betere keuze is dan hoor ik het graag :bag:
Laatst gewijzigd door RobS op 20 okt 2009, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door allen » 20 okt 2009, 13:38

MR2 is wel een leuk bakkie imho. Gewoon kopen.

Tom
Berichten: 21795
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Tom » 20 okt 2009, 14:15

Jammer dat de MR2 nooit echt een opvolger heeft gehad.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door duifjes.com » 20 okt 2009, 18:46

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hier de 'kenner' ik heb er een stuk of 3 gehad :mrgreen:

Het is een zwaar onderschatte auto in mijn ogen....een bijzonder straks sturende en laag in kosten auto.....wegenbelasting, brandstof etc het kost weinig en onderhoud is relateif goedkoop aangezien het 1.8 Vvti blok een standaard blok is wat ook in de Avensis lag...olieverbruik komt idd voor bij eerste type's!!! Wel weet ik dat Toyota bij de Avensis Vvti blokken een behoorlijk coulance kennen bij de MR2 geen idee.

Ik zeg DOEN!!!!!! in mijn ogen een auto die in het rijtje Elise thuis hoort! *(jaaaaaaaaa de Lotus mannen denken van niet natuurlijk....)

EVO schatte hem toch ook hoog in???

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door duifjes.com » 20 okt 2009, 18:48

ps. in de winter rijden met de cabriokap gaat prima!!!! als je er 1tje kunt kopen met hardtop natuurlijk mooier....

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door G Kolkman » 20 okt 2009, 18:52

duifjes.com schreef:
EVO schatte hem toch ook hoog in???
Yep, waren destijds aardig enthousiast, vonden het bijkans nog beter/leuker dan een mx-5 :) .

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Kim » 20 okt 2009, 20:37

duifjes.com schreef:Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hier de 'kenner' ik heb er een stuk of 3 gehad :mrgreen:

Het is een zwaar onderschatte auto in mijn ogen....een bijzonder straks sturende en laag in kosten auto.....wegenbelasting, brandstof etc het kost weinig en onderhoud is relateif goedkoop aangezien het 1.8 Vvti blok een standaard blok is wat ook in de Avensis lag...olieverbruik komt idd voor bij eerste type's!!! Wel weet ik dat Toyota bij de Avensis Vvti blokken een behoorlijk coulance kennen bij de MR2 geen idee.

Ik zeg DOEN!!!!!! in mijn ogen een auto die in het rijtje Elise thuis hoort! *(jaaaaaaaaa de Lotus mannen denken van niet natuurlijk....)

EVO schatte hem toch ook hoog in???
Thanks! Altijd leuk om first-hand ervaringen te horen! Ik begin er steeds positiever tegen over te staan. (al was ik al behoorlijk positief, maar gewoon nogal onzeker :$ )

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door duifjes.com » 22 okt 2009, 00:11

Onzekerheid = onwetendheid...kortom gewoon een keertje sturen in een MR2 dan weet je het zeker :mrgreen:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door G Kolkman » 23 okt 2009, 19:32

Nou, vandaag gezien waarom níet :| . De contender bleek (was niet in advertentie aangegeven) schade te hebben:
* hoekje van de koplamp af
* rechtsvoor zat reeds een (ongespoten) vervangingsscherm
* deur rechts had net genoeg schade om ook te moeten vervangen
* achterscherm had ook een deuk, en aan de kont nog een extra veeg
* achterbumper had aan beide kanten een veeg
* boekjes maar tot de halve km-stand en slechts tot 2003 ingevuld (= 3 beurten), en bestuurderstoel was al aan het slijten.
* GIGANTISCH veel steenslagschade op de neus
* nagenoeg versleten achterbanden te hebben.

Zat wel een (geinige) brom in (TTE-uitlaat), maar wil je het bovenstaande netjes krijgen (en dat wil je, want dit zag er niet uit) moet er nog minstens 2 mille tegenaan, blowing the budget in the proces. NEXT.
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 23 okt 2009, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Kim » 23 okt 2009, 19:32

je bent me voor :P Maar jij verwoordt het toch beter dan ik. Dus ^what he said^

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Michel P » 23 okt 2009, 22:07

En dan zgan in de advertentie, gewoon in Duitsland zo'n ding scoren, Duiters bezuinigen niet snel op het onderhoud.

Michel

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Kim » 23 okt 2009, 22:10

Al gekeken in dld, maar die zijn nagenoeg allemaal (die binnen budget blijven) zóó ver weg, daar kun je niet éven gaan kijken
meeste zijn buiten budget hoor, tis wat hoog gegrepen, dus de kans dat deze, binnen budget, tegen zou vallen was best aanzienlijk. En deze was al duits import ;)

Ach we kijken gewoon rustig verder, ik bind me ook niet vast op deze specifieke auto, alhoewel ik hem érg leuk vind :oops:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Michel P » 23 okt 2009, 22:29

Kim schreef:Al gekeken in dld, maar die zijn nagenoeg allemaal (die binnen budget blijven) zóó ver weg, daar kun je niet éven gaan kijken
meeste zijn buiten budget hoor, tis wat hoog gegrepen, dus de kans dat deze, binnen budget, tegen zou vallen was best aanzienlijk. En deze was al duits import ;)

Ach we kijken gewoon rustig verder, ik bind me ook niet vast op deze specifieke auto, alhoewel ik hem érg leuk vind :oops:
Kim, je kunt veel onderzoek doen via mail, en telefoon. Farzeugbrief laten faxen, mailen, idem info uit onderhoudsboekje, dealer contacten, eventueel op afstand een aankoopkeuring laten doen, bij dealer, DEKRA keuring. Als de verkoper meewerkt is dat vaak al een goed teken, zo heb ik dat ook met de Exige gedaan.

Tijd en geduld is je vriend.

Michel

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Toyota MR2 - waarom niet?

Bericht door Kim » 23 okt 2009, 22:56

Ik geloof je op je woord, ik heb totaal geen ervaring met het kopen van auto's. mijn eerste was een overkoop van mijn oom, 2e auto heeft m'n vader voor mij georganiseerd. Hij had wat geschikte auto's gezocht waaruit ik kon kiezen en hij heeft de rest gedaan :P, laatste auto heb ik overgekocht van m'n vader :whistle: Zie, totaal geen verstand van auto's kopen, nog nooit bij een dealer garage over de vloer geweest. Godzijdank ken ik een hoop auto idioten die me kunnen helpen.
En nogmaals ik pin me niet vast op dit ene type, zeker niet als me dat bovengemiddeld veel tijd en moeite gaat kosten waar ik een ander type dat me ook aanstaat makkelijker kan verkrijgen. Het is gewoon dat ik MR2 op vakantie heb zien staan en dacht, ' zozo, das een leuk ding' en omdat ik er dus nooit eerder wat van gehoord had wist ik niet of het een goed idee zou zijn er zo 1 te kopen. Hence dit topic te midden van heel veel verschillende auto idioten om meer te leren. Wich I did, en als het nu niet lukt er 1 te vinden, wie weet wat de toekomst brengt.
Inmiddels is mijn interesse gebied wat aan het uitbreiden, want hoewel er geen daardwerkelijke háást is zou ik het wel aangenaam vinden als we weer 2 legaal rijdende auto's voor de deur hebben (Lantra staat er nog, rijdt nog wel, maar doe maar niet :P Moet het nog over m'n hart verkrijgen hem naar de slager te brengen). 1 functionele auto hebben we al, de andere mag echt voor de fun zijn. Dakloos is een pre, moet wel willen gáán, en RWD vind ik wel een leuke nieuwe uitdaging, maar is geen must natuurlijk. Ondertussen is geblegen dat ik een zwak heb voor zwarte auto's :lol:

Ach weet je, ik verveel me absoluut niet met het afstruinen van de verschillende sites, en bij spannende nieuwe ontwikkelingen kom ik het meteen vertellen :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten