Targa Florio 2009

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Targa Florio 2009

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2009, 16:26

Afbeelding

De Targa Florio is niet dood, hij leeft nog altijd, zij 't een tikkie rustiger. Oud winnaars Gijs van Lennep en Toine Hezemans zullen hun Porsches of Alfa's niet meer de benen laten strekken. Dat is jammer, want die heroïsche tijd heb ik moeten missen, simpelweg omdat ik toen nog niet geboren was. De co-piloot en dus mede winnaar van Hezemans, Nino Vaccarella is een locale held op Sicilië en hij gaf het startsein voor de editie 2009 van de Targa. Op een paar verdwaalde buitenlandse equipes deden er alleen maar locale helden mee aan dit evenement en dat is toch een gemiste kans voor velen met een rallyhart op de juiste plek en een knappe historische rally auto in de schuur

Afgesloten wegen, klassementsproeven die gereden werden op tijd, de historische versie van het jaarlijks terugkerende topstuk uit de autosporthistorie herleeft weer en trok flink wat snelle klassieke 911's die hun benen konden strekken tegen de Alfa's, Stratossen en andere rally monsters. Geen prototypes uit vervlogen tijden helaas, maar een revival meeting is in de maak. Tribunes zullen net als in Reims weer worden opgeknapt, de Targa leeft bij de locale bevolking en de vele liefhebbers wereldwijd. Op mijn agenda stond dit evenement in potlood, maar het moet er toch maar eens van komen dat ik een goede vakantie op dat eiland kan combineren met een bezoekje, of zelfs deelname aan de Targa Florio. Met of zonder prototye, met of zonder Gijs of Toine. Wat prachtig als dit evenement dezelfde uitstraling krijgt als Goodwood, maar dan in Italiaanse setting, met jaren '70 look&feel. Heel relaxed lijkt me die atmosfeer, maar een absolute uitdaging achter 't stuur.

Wat foto's om in de stemming te komen.

Afbeelding

Verslagje op classidriver.com (waar ik de foto's vanaf ripte):
http://www.classicdriver.com/uk/magazin ... p?id=14352" onclick="window.open(this.href);return false;

Filmpje op de officiële website:
http://www.targafloriohistoric.com/TARGAFLORIOTV.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 19 okt 2009, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Targa Florio (editie 2012 in oktober)

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2009, 16:29

Op Sicilië doen ze niet aan 30 km zones in historische binnensteden:
Afbeelding
(Let op 't wegdek)
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 29 mar 2012, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Mathieu » 19 okt 2009, 20:34

Nou, in deze wedstrijd met zo'n Porsche wil ik best jouw bijrijder zijn.
Heb je dan wel kotszakjes :bag:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2009, 21:24

Ja, die bolognese luchten van jou, daar maak ik me meer zorgen om. :bag:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22277
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Niels » 19 okt 2009, 21:36

Legendarisch 8) Telkens als ik dit soort stukken lees dan zit ik te denken hoe ik het in een vakantie trip pas kan maken :hmmm: Reims is ook zo eentje...

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8900
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Joop » 19 okt 2009, 22:51

Punten vastprikken en de rest er om heen plannen???? :idea: :!:

De Targa Florio is net als de meeste historische evenementen: Super! :clap:

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Targa Florio 2009

Bericht door tallbloke » 17 jan 2010, 13:03

Brings back memory's............

Geweldig leuk evenement met uitdagend bochtenwerk op smalle bergwegen met diepe afgronden.
In 1988 deelgenomen in een volvo P1800.
Koste wel veel tijd om via de boot vanuit Genua op het eiland te komen met auto plus trailer.
In dat jaar deden bijzondere auto's mee zoals q.a. de gele Alfa Romeo TZ1 van Eiso Bergsma uit Amsterdam.

En met publiek...........

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jan 2010, 11:17

Gaaf! Zou je nu ook weer mee willen doen aan dit evenement? Er is echt een gebrek aan buitenlandse equipes, ik snap dat niet. Qua rijden is 't leuker dan de Mille Miglia, maar misschien minder goed voor de pats?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Petrolhead Tom » 18 jan 2010, 11:29

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Targa Florio 2009

Bericht door tallbloke » 18 jan 2010, 12:27

Dennis Cavallino schreef:Gaaf! Zou je nu ook weer mee willen doen aan dit evenement? Er is echt een gebrek aan buitenlandse equipes, ik snap dat niet. Qua rijden is 't leuker dan de Mille Miglia, maar misschien minder goed voor de pats?
Beide evenementen zijn heden absoluut niet meer met elkaar te vergelijken.

De MM is verworden tot een showrit op de openbare weg met een aantal Regularities om tot een soort van klassement te komen.

De Targa Florio is een race op de openbare weg gebleven in aangepaste vorm t.o.v. voor 1973 toen het evenement van de FIA-kalender werd geschrapt vanwege de vele dodelijke ongelukken.
Niet alleen coureurs verloren het leven,maar ook het massaal toegestroomde publiek.
Het kaartje van 1988 laat zien welke stukken ( in rood) nog gebruikt worden om " vol te gaan". De groene delen van de oorspronkelijk wegrace zijn inmiddels geneutraliseerd.
De omloop moest 3 maal worden verreden met heel weinig servicetijd op de groene plekken.
Pacenotes maken was al een feest op zich. Menig huurautootje werd volledig afgetrapt weer ingeleverd.
De start was bij de Tribune di Cerda ( zie foto van onze groene P1800 ), waarna het hoogste punt werd bereikt in Caltavuturo alwaar wij bij Italiaanse Abarth vrienden logeerden.
Herinner me nog de prachtige geluiden van de 12 cylinder Ferrari's 250 SWB die door de bergen weerklonken.
Michel Oprey uit Limburg had in 1988 zijn rode 250 SWB meegenomen.
Van de 133 gestarte equipes haalden er slechts 74 de finish. Diverse Alfa GTA's,Ferrari's en TZ's gingen voor langere tijd of voorgoed van het toneel. De Duitse Lotus Elite chauffeur spinde,knalde tegen een rotswand en zijn polyester renpaardje brandde in een mum van tijd af.
Ga eens kijken en genieten een volgend keer. Aanrader dit evenement !

Afbeelding

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Targa Florio 2009

Bericht door tallbloke » 18 jan 2010, 12:46

Een must voor in de kast.

Targa Florio
Seventy epic years of motor racing.

Geschreven door David Owen.

Boek uit 1979.
Haynes
ISBN 0 85429 235 7

De laatste Targa Florio van 13 mei 1973 is gewonnen door van Lennep met Muller in een Porsche
Zij reden 11 ronden van in totaal 491.04 miles.
In 1971 werd van Lennep 2e met de Adamich in een Alfa Romeo T33/3.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tallbloke op 18 jan 2010, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jan 2010, 13:09

David Owen? Hmm, klinkt als iemand die ik irl ken.

Maar je hoeft mij niet uit te leggen dat de Targa nog steeds een echte rally is hoor, haha, ik snap alleen niet dat de MM wél vol zit en de Targa heel kleinschalig blijft. Biede rally's hebben een geschiedenis als straatrally die door ongelukken is afgeblazen. De Jet Set kiest voor de MM, maar er moeten toch genoeg liefhebbers van echt autorijden zijn die de Targa zouden kunnen opnemen in hun jaarlijkse lijst van gave uitstapjes? Velen hebben kennelijk geld vat voor de MM, Wintertrail etc., maar de o zo mooi Targa laten ze schieten. Zelfs State of Art zie je er niet, en die hebben notab bene een Targa Florio collectio. Die doen wel aan alle andere evenementen mee, maar ja, niets gaat écht op snelheid (max attack). In Belgie is de Boucles des Spa erg populair, in Duitsland diverse klassieker rally's. Al die deelnemers zouden zo mee kunnen doen in Sicilië. Lijkt mij wel gaaf. De organisatie van de TF werkt in ieder geval hard aan revival, dus wie weet.

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Targa Florio 2009

Bericht door tallbloke » 18 jan 2010, 17:09

De Targa Florio is een full Rally event alwaar een Internationale Rallylicentie voor vereist is.
De route is zeer uitdagend en tevens gevaarlijk voor een onervaren coureur.
Heb een illustratie van de organisatie bijgevoegd.
Je hoeft geen Italiaans te beheersen om de tekening en de tekst te begrijpen.

Afbeelding

De Mille Miglia eist alleen een rijbewijs en een merk en type auto van voor 1959 die ooit voordien heeft meegedaan.
Kan ik trouwens nog een aardige story over kwijt.

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dinkel » 20 jan 2010, 22:18

Een droom dit . . .

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Niels v D » 07 feb 2010, 19:32

tallbloke schreef:De Targa Florio is een full Rally event alwaar een Internationale Rallylicentie voor vereist is.
De route is zeer uitdagend en tevens gevaarlijk voor een onervaren coureur.
Heb een illustratie van de organisatie bijgevoegd.
Je hoeft geen Italiaans te beheersen om de tekening en de tekst te begrijpen.

Afbeelding

De Mille Miglia eist alleen een rijbewijs en een merk en type auto van voor 1959 die ooit voordien heeft meegedaan.
Kan ik trouwens nog een aardige story over kwijt.
Aardige story's horen we graag..

M'n baas hoopt trouwens weer mee te doen met de MM, vorig jaar in een Bristol 400 gedaan, daarvoor Veritas.

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dinkel » 07 feb 2010, 20:34

Classic Vic Elford:

http://www.youtube.com/watch?v=5wnZq9KBBfc" onclick="window.open(this.href);return false;

The sound!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dennis Cavallino » 08 feb 2010, 11:47

Gave beelden.
hier ook:

Zonde dat er geen geluid bij zit (Super 8 filmpje, opgenomen vanaf projector)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nzijm6feCK4&NR=1[/youtube]

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dinkel » 09 feb 2010, 20:46

Geen geluid!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Targa Florio 2009

Bericht door Dennis Cavallino » 11 feb 2010, 14:02

Dinkel schreef:Geen geluid!
Papegaai. :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: "Eco" Targa Florio 2012

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mar 2012, 12:34

Afbeelding

http://www.ecotargaflorio.com/

De Targa Florio 2012 wordt dit jaar in oktober gereden. Dit jaar als regularity, dus geen proeven op snelheid zoals de Targa's die ik eerder in dit draadje onder de aandacht bracht.

Er zijn voor de editie van dit jaar al ruim 100 inschrijvingen en dankzij de Ferrari-revival zullen er nog vele inschrijvingen volgen, want Ferrari's van alle leeftijden mogen meedoen dit jaar. Daarnaast zul je er de Alfa Romeo Tipo 33 uit '68 zien rijden. Mocht je nog geen vakantieplannen hebben in het najaar, dan is Sicilië erg aan te raden. :df:

http://www.classicdriver.com/uk/magazin ... p?id=15876

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten