De Targa Florio is niet dood, hij leeft nog altijd, zij 't een tikkie rustiger. Oud winnaars Gijs van Lennep en Toine Hezemans zullen hun Porsches of Alfa's niet meer de benen laten strekken. Dat is jammer, want die heroïsche tijd heb ik moeten missen, simpelweg omdat ik toen nog niet geboren was. De co-piloot en dus mede winnaar van Hezemans, Nino Vaccarella is een locale held op Sicilië en hij gaf het startsein voor de editie 2009 van de Targa. Op een paar verdwaalde buitenlandse equipes deden er alleen maar locale helden mee aan dit evenement en dat is toch een gemiste kans voor velen met een rallyhart op de juiste plek en een knappe historische rally auto in de schuur
Afgesloten wegen, klassementsproeven die gereden werden op tijd, de historische versie van het jaarlijks terugkerende topstuk uit de autosporthistorie herleeft weer en trok flink wat snelle klassieke 911's die hun benen konden strekken tegen de Alfa's, Stratossen en andere rally monsters. Geen prototypes uit vervlogen tijden helaas, maar een revival meeting is in de maak. Tribunes zullen net als in Reims weer worden opgeknapt, de Targa leeft bij de locale bevolking en de vele liefhebbers wereldwijd. Op mijn agenda stond dit evenement in potlood, maar het moet er toch maar eens van komen dat ik een goede vakantie op dat eiland kan combineren met een bezoekje, of zelfs deelname aan de Targa Florio. Met of zonder prototye, met of zonder Gijs of Toine. Wat prachtig als dit evenement dezelfde uitstraling krijgt als Goodwood, maar dan in Italiaanse setting, met jaren '70 look&feel. Heel relaxed lijkt me die atmosfeer, maar een absolute uitdaging achter 't stuur.
Wat foto's om in de stemming te komen.
Verslagje op classidriver.com (waar ik de foto's vanaf ripte):
http://www.classicdriver.com/uk/magazin ... p?id=14352" onclick="window.open(this.href);return false;
Filmpje op de officiële website:
http://www.targafloriohistoric.com/TARGAFLORIOTV.htm" onclick="window.open(this.href);return false;