Gereden in een A3...
- Sjoerd MP BMW
Gereden in een A3...
Een vriend van me heeft sinds eind 2005 een nieuwe A3 1.6 met inmiddels slechts 85.000 km op de klok.
Van de week heb ik eens hierin rondgereden, tja wat mij opviel waren de krakend/piepende schokbrekers, zo ook de deuren en andere rammeltjes.
Zoals sommige weten rijd ik nu in een BMW 118i uit 2008, concurrerende modellen dus.
Nu wil ik BMW niet de hemel inprijzen want ik heb Audi's ook hoog zitten, echter is elke rit in díe Audi voor mij een deceptie.
Het interieur van een Bimmer is in vergelijk met een Audi wel saaier (simplicity) te noemen, maar zit allemaal net ff beter in elkaar.
Tja, een 1.6 (niet eens FSI) is nu eenmaal onder gemotoriseerd maar dat buiten beschouwing gelaten rijdt mijn Bimmer gewoon lekkerder en scherper.
Hiervoor had ik een MINI, ook uit 2005. Vriend van me besloot namelijk na mij ook maar eens een nieuwe auto te kopen.
Deze auto heb met vorig jaar ingeruild met 95.000 km op de klok en deze had geen enkel piepje, rammeltje of kraakje.
Dat zet mij tot denken: MINI is van BMW, maakt BMW gewoon betere producten of is bovenstaande Audi een enkel geval.
Moet ik wel opmerken dat hij niet echt zuinig is met z'n spullen en ik wel. Als ik een piepje, kraakje of rammeltje hoor weet ik dat meestal zelf al te herleiden en kan dit bij de dealer aanwijzen. Vaak heb ik dan ook gelijk.
Benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Van de week heb ik eens hierin rondgereden, tja wat mij opviel waren de krakend/piepende schokbrekers, zo ook de deuren en andere rammeltjes.
Zoals sommige weten rijd ik nu in een BMW 118i uit 2008, concurrerende modellen dus.
Nu wil ik BMW niet de hemel inprijzen want ik heb Audi's ook hoog zitten, echter is elke rit in díe Audi voor mij een deceptie.
Het interieur van een Bimmer is in vergelijk met een Audi wel saaier (simplicity) te noemen, maar zit allemaal net ff beter in elkaar.
Tja, een 1.6 (niet eens FSI) is nu eenmaal onder gemotoriseerd maar dat buiten beschouwing gelaten rijdt mijn Bimmer gewoon lekkerder en scherper.
Hiervoor had ik een MINI, ook uit 2005. Vriend van me besloot namelijk na mij ook maar eens een nieuwe auto te kopen.
Deze auto heb met vorig jaar ingeruild met 95.000 km op de klok en deze had geen enkel piepje, rammeltje of kraakje.
Dat zet mij tot denken: MINI is van BMW, maakt BMW gewoon betere producten of is bovenstaande Audi een enkel geval.
Moet ik wel opmerken dat hij niet echt zuinig is met z'n spullen en ik wel. Als ik een piepje, kraakje of rammeltje hoor weet ik dat meestal zelf al te herleiden en kan dit bij de dealer aanwijzen. Vaak heb ik dan ook gelijk.
Benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
- Kasteel
Re: Gereden in een A3...
Ligt aan het exemplaar denk ik, mijn ervaring is juist dat een 2005 A3 beter in elkaar steekt dan een 2005 Golf of einser. Wel is zo dat die motor de hele auto wel karig en lame maakt...
- Tristan
Klopt dat de afwerking van de A3 beter is dan die van de 1-serie tot de facelift. Sinds de 1-serie facelift is het interieur wel beter dan de A3, wat betere materialen en afwerking. Maar de 1.6 had ik vroeger al in mijn '00 A3. Prima huis, tuin en keuken motor maar geen sportieve aspiraties.
- ///Martijn
Ik heb een A3 sportback (uitvoering ambition) als tijdelijke leaseauto gehad en +- 30k mee gereden. Ik vond dit qua design een erg mooie auto, maar heb hem na een half jaar weer ingeleverd. Mijn indruk van het interieur was juist erg positief en zeker in vergelijk met een 1 serie vind ik het veel beter. Het voelt beter aan en minder plastic dan in een 1. Geen rammeltje of wat te horen. Wel stoorde mij de rood gekleurde dashboardverlichting. Dat werkt dus niet rustgevend en eerder irriterend.
De auto is wel veel en veel te duur. Die van mij koste 38k en dat voor een 1.9 tdi (luidruchtig) met een simpele radio, geen bluetooth of wat dan ook. De vorige eigenaar had gekozen voor een S-line upgrade twv 2500 euro voor een paar alu-interieur dingetjes….
Verder was de auto knal en knalhard afgeveerd door het ambition pakket.
Dan de zit achter het stuur: wat ik ook instelde ik kon geen fatsoenlijke zit krijgen. Mede ook omdat ik vrij lang ben en mijn knie constant tegen de sleutel aan kwam. Heb al flink wat auto’s gereden maar nog nooit echt een probleem met de zit gehad.
Al met al vind ik het een mooie wagen maar veel te duur voor wat je ervoor krijgt. En ik zou nooit kiezen voor die ambition. Heb overigens wel erg goede ervaring met Audi dealers.
De auto is wel veel en veel te duur. Die van mij koste 38k en dat voor een 1.9 tdi (luidruchtig) met een simpele radio, geen bluetooth of wat dan ook. De vorige eigenaar had gekozen voor een S-line upgrade twv 2500 euro voor een paar alu-interieur dingetjes….
Dan de zit achter het stuur: wat ik ook instelde ik kon geen fatsoenlijke zit krijgen. Mede ook omdat ik vrij lang ben en mijn knie constant tegen de sleutel aan kwam. Heb al flink wat auto’s gereden maar nog nooit echt een probleem met de zit gehad.
Al met al vind ik het een mooie wagen maar veel te duur voor wat je ervoor krijgt. En ik zou nooit kiezen voor die ambition. Heb overigens wel erg goede ervaring met Audi dealers.
- Niels
- Auto: Prius+
Afwerking van Audi is echt top en imho nog net even netter dan BMW. Hoe de kwaliteit zich tegenwoordig houdt weet ik niet maar ook Audi's op leeftijd geven nog een uitstekende kwaliteitsbeleving imho (heb niet voor niks een A4 TDI op de lijst staan om te bekijken). Ook mijn E46 320D met bijna 3 ton op de klok valt hierin niet tegen, niet kraken, niet rammelen gewoon prima. Ik hoop alleen dat Audi niet in de voetsporen treedt van VW...... VW is ook heel knap afgewerkt maar als er kilometers op komen.... 

- Macboy
Audi A3 staat op het gebied van kwaliteit en afwerking mijlenver boven de 1-serie en welke andere auto van die klasse. Dat is echt een wereld van verschil. Dat exemplaar van die vriend van je was duidelijk een mis-productie.
- Niels
- Auto: Prius+
Bij hoeveel kilometers is die van jou weggegaan Ilija en kraak -en rammelvrij bij inleveren?
- Macboy
195.000km en geen kraakje of rammeltje te horen. Letterlijk niet !
- Sjoerd MP BMW
Dat denk ik dan ook...Macboy schreef:Dat exemplaar van die vriend van je was duidelijk een mis-productie.
Wellicht komt het dat hij misschien veel korte afstanden rijdt en veel drempels tegenkomt. Mijn MINI en huidige BMW draaiden ruim 30.000/jaar waarin veel snelweg kilometers in zit. Student hè: vuile was naar moeders brengen.

Qua rijbeleving ervaar ik de BMW wel wat scherper dan de Audi, meer communicatief.
In de showroom vind ik Audi's altijd goed in elkaar steken. Ik stelde mede deze vraag omdat mijn ouweheer eens iets anders wilt dan 'n Mercedes: Audi of BMW.
- Louis
Ik heb destijds de 120d laten staan vanwege z'n interieur, 2004 1 serie is echt triest vind ik, in 2007 kwam pas het model met de verbeterde materialen, dat voelde gelijk een stuk beter aan.
Rij nu een anderhalf jaar in een A3 SB 2.0 tdi, en geen piepje of kraakje te bekennen hoor.
Hoe zit het eigenlijk met een 3 serie van 2005 ? e90 dus, is dat qua materialen net als de 1 serie ?
Rij nu een anderhalf jaar in een A3 SB 2.0 tdi, en geen piepje of kraakje te bekennen hoor.
Hoe zit het eigenlijk met een 3 serie van 2005 ? e90 dus, is dat qua materialen net als de 1 serie ?
-
Ik rij nu anderhalf jaar audi A3 1.6 benzine vd zaak. auto is ondergemotoriseerd maar is niet zo erg tis duidelijk geen sportieve auto met t basic 1.6 blokje wel zuinig.
Wegligging is prima en een goed genomen bocht in en je accelereert prima uit een hoop snellere lease bakken , krachtige diesels e.d. verbazend achterlatend.
Dus vloeiend rijden is prima , hoeken is niet haar ding...
Bij 130 km/u prima daarboven wordt t toch wel rumoerig dat kleine motortje dus ook goed voor m'n rijbewijs.
Zit alles in wat ik nodig heb , gescheiden airco, cruise control. Goede audi radio.
Begonnen op 23k , km stand nu 87K.
Snelweg en binnendoor en stad.
Geen rammels ,kraakjes of piepjes, wel afrol geluid door de conti's. (zijn aan vervanging toe, eerste set, wissel naar winterbanden)
Over het algemeen is de kwaliteit goed wel is de linker armsteun en de middenarmsteun kaduuk sinds kort gebarsten maar dat komt denk ik door mij
en is de bestuurdersstoel te zacht voor me (hernia).
Wat ik altijd wel wennen heb gevonden bij de A3 en A4 zijn de overbekrachtigde remmen, het aangrijppunt is altijd even aanvoelen omdat ze abrupt aangrijpen in vergelijking met bv een bmw en de ruimte in de voetenbak valt een beetje tegen door de tunnel.
(Overigen een 120d ook gereden en is natuurlijk veel sportiever)
In ieder geval wel een kwaliteits auto zelfs m'n instap A3 1.6.
(laatst ook een volvo c30 gereden maar dat is erg plastic van binnen in vergelijking met de audi)
Greetz! Glenn
Wegligging is prima en een goed genomen bocht in en je accelereert prima uit een hoop snellere lease bakken , krachtige diesels e.d. verbazend achterlatend.
Dus vloeiend rijden is prima , hoeken is niet haar ding...
Bij 130 km/u prima daarboven wordt t toch wel rumoerig dat kleine motortje dus ook goed voor m'n rijbewijs.
Zit alles in wat ik nodig heb , gescheiden airco, cruise control. Goede audi radio.
Begonnen op 23k , km stand nu 87K.
Snelweg en binnendoor en stad.
Geen rammels ,kraakjes of piepjes, wel afrol geluid door de conti's. (zijn aan vervanging toe, eerste set, wissel naar winterbanden)
Over het algemeen is de kwaliteit goed wel is de linker armsteun en de middenarmsteun kaduuk sinds kort gebarsten maar dat komt denk ik door mij

en is de bestuurdersstoel te zacht voor me (hernia).
Wat ik altijd wel wennen heb gevonden bij de A3 en A4 zijn de overbekrachtigde remmen, het aangrijppunt is altijd even aanvoelen omdat ze abrupt aangrijpen in vergelijking met bv een bmw en de ruimte in de voetenbak valt een beetje tegen door de tunnel.
(Overigen een 120d ook gereden en is natuurlijk veel sportiever)
In ieder geval wel een kwaliteits auto zelfs m'n instap A3 1.6.
(laatst ook een volvo c30 gereden maar dat is erg plastic van binnen in vergelijking met de audi)
Greetz! Glenn
- Femme
Het materiaalgebruik is zeker beter dan van de 1-serie (iig die van voor de facelift). Wel teleurstellend zijn de plastic draaiknoppen van de climate control. Deze zijn bij de komst van de 335i in de zomer van 2006 vervangen door exemplaren uit een mooier materiaal. De standaard plastieken interieurlijstjes in de 3-serie doen nogal armoedig aan, maar dat heb je ook in de 5-serie. De geslepen aluminium lijstjes zijn een must-have(of je moet hout willen).Louis schreef:Hoe zit het eigenlijk met een 3 serie van 2005 ? e90 dus, is dat qua materialen net als de 1 serie ?
Mijn interieur heeft wel wat bijgeluiden als je over klinkers of lelijke dwarsnaden in de weg rijdt, maar ik vind het niet erg storend. Dit zal ongetwijfeld minder zijn als je op 17 inch ipv 19 inch rijdt. De bouwkwaliteit is veel beter dan van de E39 en de E85 Z4.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar als ik ze vergelijk (130i-A3SB 2.0T quattro) dan heb ik toch liever de 1-serieLouis schreef:Ik heb destijds de 120d laten staan vanwege z'n interieur, 2004 1 serie is echt triest vind ik, in 2007 kwam pas het model met de verbeterde materialen, dat voelde gelijk een stuk beter aan.

-
- Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
Belangrijk is wel om te weten dat een S-Line pakket ook een stugger onderstel inhoud. Een standaard Ambition is wel stug maar zeker niet oncomfortabel imho.///Martijn schreef: De vorige eigenaar had gekozen voor een S-line upgrade twv 2500 euro voor een paar alu-interieur dingetjes….
Ik heb met beide auto's weleens gereden maar ik vind ze allebei erg goed. Staan met z'n 2en mijlenver boven de concurrentie. Het A3 dashboard zit na de facelift nog iets mooier in elkaar. der einzer stuurt wel iets fijner. Maar das ook maar relatief want deA3 heeft ook prima wegligging.
- ///Martijn
Ok dan was het waarschijnlijk het pro-line pakket wat erop zat. In ieder geval alu inleg. Onderstel was gewoon ambition.BBVW schreef:Belangrijk is wel om te weten dat een S-Line pakket ook een stugger onderstel inhoud. Een standaard Ambition is wel stug maar zeker niet oncomfortabel imho.///Martijn schreef: De vorige eigenaar had gekozen voor een S-line upgrade twv 2500 euro voor een paar alu-interieur dingetjes….