Hoe zit dat met turbo peekaa's
- Sperdy
Hoe zit dat met turbo peekaa's
Weet iemand dat? Vast wel. Maar die turbo peekaa's, hoe groot is die invloed eigenlijk. Ik bedoel, kun je dat zomaar zeggen dat, waneer de turbo's uitvallen bij een 135i, dat je dan weer op de 270pk(?) uitkomt van een standaard 130i? Of kun je deze rekensom helemaal zo niet maken?
-
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Nee dat kan niet,bij een turbomotor zijn de turbo(s) een essentieel onderdeel van de motor.
ZOnder doet ie het niet.
ZOnder doet ie het niet.
-
Je zit met een stuk lagere compressie, en minder wilde nokkenassen. Dus zonder turbo heb je minder vermogen dan bij dezelfde cillinderinhoud van een N/A variant.
-
Hij loopt dus gewoon zeer beroerd.
-
Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
- RVV
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... bo+peekaas" onclick="window.open(this.href);return false;
- L@urens
Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
- wjn
Zal wel minder PK's hebben dan een motor die erop gebouwd is om zonder turbo's te werken.
Maar tegenwoordig niet essentieel minder (compressie is vrij hoog, nokkenassen hebben geen/weinig overlap).
Waarschijnlijk heb je meer last van de noodloop waar de motor in beland, als er geen druk gekonstateerd wordt.
Maar tegenwoordig niet essentieel minder (compressie is vrij hoog, nokkenassen hebben geen/weinig overlap).
Waarschijnlijk heb je meer last van de noodloop waar de motor in beland, als er geen druk gekonstateerd wordt.
- Rallye
Ik kan me voorstellen dat een niet werkende (vastgelopen?) turbo als restrictor in het inlaattraject werkt en de motor daardoor 'geknepen' wordt.
-
mijn Lampredi blok heeft als standaard 2.0 blok 140 pk, mijn HF blok heeft er 192, maar zonder turbo minder dan 100
L@urens schreef:Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
Hij loopt niet beroerd, maar ik heb bij de alpine een keer de turbo opgeblazen

Dan rijdt die als een 1.4 in een auto van 2 ton, en het overige verkeer denkt dat er een paus gekozen is

-
Oke trek maar een IC slang eraf kijken hoe goed hij loopt :banaan: (zwarte rook is mooi)L@urens schreef:Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
- L@urens
Is al gebeurt, losgeschoten. Auto loopt dan gewoon* atmosferisch verder. Dat komt omdat mijn motormanagement de druk in het inlaatspruitstuk meet en niet aan de turbo outlet. Hij spuit dus gewoon een juiste hoeveelheid in.aapje schreef:Oke trek maar een IC slang eraf kijken hoe goed hij loopt :banaan: (zwarte rook is mooi)L@urens schreef:Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
*) turbo kan gaan overspoolen omdat hij nooit op druk komt, dus geen goeie situatie. En je hebt ongefilterde lucht je motor in.
-
Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
- L@urens
En de bakverhouding, en de timing en het slagvolume, en de ... beetje appels met peren. Stap maar 's in een moderne 1.8T van VAG die gaat bij 2000rpm van kiet (en is bovenin aardig uitgeblust... dat dan weer wel).Marco R. schreef:Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
-
Slagvolume was 1.3 turbo tegenover 1.6 non turbo
Auto was allebei het model zoals op mijn avatar
Bak is nagenoeg identiek qua bakverhouding (2500 toeren bij 80 bij beide versnellingsbakken, 3500 toeren bij 120 bij beide versnellingsbakken)
andere timing is logisch als je turbo tov non turbo vergelijkt:)
Wat ik bedoel is het algemene dat een turbo motor pas lekker rijdt als de turbo bezig is. Daaronder is het gewoon drie keer niks. Een N/A heeft dat niet, geen turbogat:)
Auto was allebei het model zoals op mijn avatar
Bak is nagenoeg identiek qua bakverhouding (2500 toeren bij 80 bij beide versnellingsbakken, 3500 toeren bij 120 bij beide versnellingsbakken)
andere timing is logisch als je turbo tov non turbo vergelijkt:)
Wat ik bedoel is het algemene dat een turbo motor pas lekker rijdt als de turbo bezig is. Daaronder is het gewoon drie keer niks. Een N/A heeft dat niet, geen turbogat:)
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ligt idd. behoorlijke aan het type motorblok dan.L@urens schreef:En de bakverhouding, en de timing en het slagvolume, en de ... beetje appels met peren. Stap maar 's in een moderne 1.8T van VAG die gaat bij 2000rpm van kiet (en is bovenin aardig uitgeblust... dat dan weer wel).Marco R. schreef:Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
In mijn 1.8 20VT is 80 in 5 of 6 en dan volgas prima te doen. In 6 zou je het nog langzaam kunnen noemen, maar in 5 gaat ie er toch behoorlijk vandoor.
Geen enkele moeite om 1900/2000rpm te rijden en daarna te versnellen. Dat ie bovenin aardig uitgeblust is kan ik wel een beetje inkomen, 500rpm voor het rode schakelen is zeker in 4 en 5 aan te raden. Ben zelfs in 5 nog nooit tot het rode geweest.
-
Ben benieuwd wat de M3 gaat doen met TRM turbo kit. Moet heerlijk zijn....+650nm koppel vanaf 2500rpm :banaan:
Maar wat is de reden achter deze vraag Ferdinand??
Maar wat is de reden achter deze vraag Ferdinand??
-
Volgens mij is het redelijk simpel te controleren. Als je een hoge compressie hebt met een lage turbodruk dan zal het niet veel verschil zijn. Heb je een lage compressie, wordt dan gecompenseerd door de hogere turbodruk, loopt ie als een slak.
-
Ik heb projecten gelezen waarbij de compressie juist werd verhoogd ondanks dat er een turbo op werd gemonteerd. Dan komt de kwaliteit van het afstellen wel heel goed om de hoek kijken :!:
- Niels
- Auto: Prius+
Bijzondere actie lijkt me dat..... Bij wat voor auto gebeurde dat dan, een Amerikaan uit de 80er jaren? Dan zou het nog een beetje logisch zijn 

-
Starlet turbo's , geen ronkende V8jes dus:P
- Dennis Cavallino
2x een auto gereden waarvan de turbo stuk ging. 1 keer de Sub van geert op de Ring. Was blij toen ik Hohe Acht had gehaald. Andere keer met de LaRo toen de Turbo ermee was gekapt, maar dat maakt je ook niet vrolijker bij 't oprijden van de invoegstrook.... Zonder werkende turbo's blijft er weinig 'karakter' over van auto's met zo'n föhn.
- Jurjen
- Auto: 987S / 955
Ik heb ooit een 320D gereden waarvan de turbo stuk was, ding wordt traag als droge stront in een trechter.