Hoe zit dat met turbo peekaa's
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Hoe zit dat met turbo peekaa's
Weet iemand dat? Vast wel. Maar die turbo peekaa's, hoe groot is die invloed eigenlijk. Ik bedoel, kun je dat zomaar zeggen dat, waneer de turbo's uitvallen bij een 135i, dat je dan weer op de 270pk(?) uitkomt van een standaard 130i? Of kun je deze rekensom helemaal zo niet maken?
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Nee dat kan niet,bij een turbomotor zijn de turbo(s) een essentieel onderdeel van de motor.
ZOnder doet ie het niet.
ZOnder doet ie het niet.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Je zit met een stuk lagere compressie, en minder wilde nokkenassen. Dus zonder turbo heb je minder vermogen dan bij dezelfde cillinderinhoud van een N/A variant.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Hij loopt dus gewoon zeer beroerd.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... bo+peekaas" onclick="window.open(this.href);return false;
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Zal wel minder PK's hebben dan een motor die erop gebouwd is om zonder turbo's te werken.
Maar tegenwoordig niet essentieel minder (compressie is vrij hoog, nokkenassen hebben geen/weinig overlap).
Waarschijnlijk heb je meer last van de noodloop waar de motor in beland, als er geen druk gekonstateerd wordt.
Maar tegenwoordig niet essentieel minder (compressie is vrij hoog, nokkenassen hebben geen/weinig overlap).
Waarschijnlijk heb je meer last van de noodloop waar de motor in beland, als er geen druk gekonstateerd wordt.
- Rallye
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 22:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Ik kan me voorstellen dat een niet werkende (vastgelopen?) turbo als restrictor in het inlaattraject werkt en de motor daardoor 'geknepen' wordt.
-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
mijn Lampredi blok heeft als standaard 2.0 blok 140 pk, mijn HF blok heeft er 192, maar zonder turbo minder dan 100
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
L@urens schreef:Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
Hij loopt niet beroerd, maar ik heb bij de alpine een keer de turbo opgeblazen

Dan rijdt die als een 1.4 in een auto van 2 ton, en het overige verkeer denkt dat er een paus gekozen is


-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Oke trek maar een IC slang eraf kijken hoe goed hij loopt :banaan: (zwarte rook is mooi)L@urens schreef:Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Is al gebeurt, losgeschoten. Auto loopt dan gewoon* atmosferisch verder. Dat komt omdat mijn motormanagement de druk in het inlaatspruitstuk meet en niet aan de turbo outlet. Hij spuit dus gewoon een juiste hoeveelheid in.aapje schreef:Oke trek maar een IC slang eraf kijken hoe goed hij loopt :banaan: (zwarte rook is mooi)L@urens schreef:Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
*) turbo kan gaan overspoolen omdat hij nooit op druk komt, dus geen goeie situatie. En je hebt ongefilterde lucht je motor in.
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
En de bakverhouding, en de timing en het slagvolume, en de ... beetje appels met peren. Stap maar 's in een moderne 1.8T van VAG die gaat bij 2000rpm van kiet (en is bovenin aardig uitgeblust... dat dan weer wel).Marco R. schreef:Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Slagvolume was 1.3 turbo tegenover 1.6 non turbo
Auto was allebei het model zoals op mijn avatar
Bak is nagenoeg identiek qua bakverhouding (2500 toeren bij 80 bij beide versnellingsbakken, 3500 toeren bij 120 bij beide versnellingsbakken)
andere timing is logisch als je turbo tov non turbo vergelijkt:)
Wat ik bedoel is het algemene dat een turbo motor pas lekker rijdt als de turbo bezig is. Daaronder is het gewoon drie keer niks. Een N/A heeft dat niet, geen turbogat:)
Auto was allebei het model zoals op mijn avatar
Bak is nagenoeg identiek qua bakverhouding (2500 toeren bij 80 bij beide versnellingsbakken, 3500 toeren bij 120 bij beide versnellingsbakken)
andere timing is logisch als je turbo tov non turbo vergelijkt:)
Wat ik bedoel is het algemene dat een turbo motor pas lekker rijdt als de turbo bezig is. Daaronder is het gewoon drie keer niks. Een N/A heeft dat niet, geen turbogat:)
-
- Berichten: 6761
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Ligt idd. behoorlijke aan het type motorblok dan.L@urens schreef:En de bakverhouding, en de timing en het slagvolume, en de ... beetje appels met peren. Stap maar 's in een moderne 1.8T van VAG die gaat bij 2000rpm van kiet (en is bovenin aardig uitgeblust... dat dan weer wel).Marco R. schreef:Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
In mijn 1.8 20VT is 80 in 5 of 6 en dan volgas prima te doen. In 6 zou je het nog langzaam kunnen noemen, maar in 5 gaat ie er toch behoorlijk vandoor.
Geen enkele moeite om 1900/2000rpm te rijden en daarna te versnellen. Dat ie bovenin aardig uitgeblust is kan ik wel een beetje inkomen, 500rpm voor het rode schakelen is zeker in 4 en 5 aan te raden. Ben zelfs in 5 nog nooit tot het rode geweest.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Ben benieuwd wat de M3 gaat doen met TRM turbo kit. Moet heerlijk zijn....+650nm koppel vanaf 2500rpm :banaan:
Maar wat is de reden achter deze vraag Ferdinand??
Maar wat is de reden achter deze vraag Ferdinand??
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Volgens mij is het redelijk simpel te controleren. Als je een hoge compressie hebt met een lage turbodruk dan zal het niet veel verschil zijn. Heb je een lage compressie, wordt dan gecompenseerd door de hogere turbodruk, loopt ie als een slak.
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Ik heb projecten gelezen waarbij de compressie juist werd verhoogd ondanks dat er een turbo op werd gemonteerd. Dan komt de kwaliteit van het afstellen wel heel goed om de hoek kijken :!:
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Bijzondere actie lijkt me dat..... Bij wat voor auto gebeurde dat dan, een Amerikaan uit de 80er jaren? Dan zou het nog een beetje logisch zijn 

-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Starlet turbo's , geen ronkende V8jes dus:P
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
2x een auto gereden waarvan de turbo stuk ging. 1 keer de Sub van geert op de Ring. Was blij toen ik Hohe Acht had gehaald. Andere keer met de LaRo toen de Turbo ermee was gekapt, maar dat maakt je ook niet vrolijker bij 't oprijden van de invoegstrook.... Zonder werkende turbo's blijft er weinig 'karakter' over van auto's met zo'n föhn.
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's
Ik heb ooit een 320D gereden waarvan de turbo stuk was, ding wordt traag als droge stront in een trechter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten