Hoe zit dat met turbo peekaa's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Sperdy » 08 okt 2009, 23:13

Weet iemand dat? Vast wel. Maar die turbo peekaa's, hoe groot is die invloed eigenlijk. Ik bedoel, kun je dat zomaar zeggen dat, waneer de turbo's uitvallen bij een 135i, dat je dan weer op de 270pk(?) uitkomt van een standaard 130i? Of kun je deze rekensom helemaal zo niet maken?

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Marc R » 08 okt 2009, 23:14

Nee dat kan niet,bij een turbomotor zijn de turbo(s) een essentieel onderdeel van de motor.

ZOnder doet ie het niet.

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door aapje » 08 okt 2009, 23:16

Je zit met een stuk lagere compressie, en minder wilde nokkenassen. Dus zonder turbo heb je minder vermogen dan bij dezelfde cillinderinhoud van een N/A variant.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Marc R » 08 okt 2009, 23:21

Hij loopt dus gewoon zeer beroerd.

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door aapje » 08 okt 2009, 23:29

Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door RVV » 08 okt 2009, 23:38

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... bo+peekaas" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door L@urens » 09 okt 2009, 00:14

aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door wjn » 09 okt 2009, 08:10

Zal wel minder PK's hebben dan een motor die erop gebouwd is om zonder turbo's te werken.
Maar tegenwoordig niet essentieel minder (compressie is vrij hoog, nokkenassen hebben geen/weinig overlap).

Waarschijnlijk heb je meer last van de noodloop waar de motor in beland, als er geen druk gekonstateerd wordt.

Gebruikersavatar
Rallye
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 nov 2008, 22:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Rallye » 09 okt 2009, 10:24

Ik kan me voorstellen dat een niet werkende (vastgelopen?) turbo als restrictor in het inlaattraject werkt en de motor daardoor 'geknepen' wordt.

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door FrankS » 09 okt 2009, 17:58

mijn Lampredi blok heeft als standaard 2.0 blok 140 pk, mijn HF blok heeft er 192, maar zonder turbo minder dan 100

Luco

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Luco » 09 okt 2009, 18:02

L@urens schreef:
aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?

Hij loopt niet beroerd, maar ik heb bij de alpine een keer de turbo opgeblazen :mrgreen:
Dan rijdt die als een 1.4 in een auto van 2 ton, en het overige verkeer denkt dat er een paus gekozen is :mrgreen: :mrgreen:

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door aapje » 15 okt 2009, 10:28

L@urens schreef:
aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?
Oke trek maar een IC slang eraf kijken hoe goed hij loopt :banaan: (zwarte rook is mooi)

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door L@urens » 15 okt 2009, 10:36

aapje schreef:
L@urens schreef:
aapje schreef:Ja dat sowieso. Zonder turbo zal hij veel te veel inspuiten en loopt hij als een natte krant.
Onzin, elke turbo motor rijdt grote delen van zn tijd in vacuum. Stationair, rustig optrekken, cruise. Etc. Loopt hij dan ook zeer beroerd?
Oke trek maar een IC slang eraf kijken hoe goed hij loopt :banaan: (zwarte rook is mooi)
Is al gebeurt, losgeschoten. Auto loopt dan gewoon* atmosferisch verder. Dat komt omdat mijn motormanagement de druk in het inlaatspruitstuk meet en niet aan de turbo outlet. Hij spuit dus gewoon een juiste hoeveelheid in.

*) turbo kan gaan overspoolen omdat hij nooit op druk komt, dus geen goeie situatie. En je hebt ongefilterde lucht je motor in.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Marco R. » 15 okt 2009, 11:48

Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door L@urens » 15 okt 2009, 11:55

Marco R. schreef:Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
En de bakverhouding, en de timing en het slagvolume, en de ... beetje appels met peren. Stap maar 's in een moderne 1.8T van VAG die gaat bij 2000rpm van kiet (en is bovenin aardig uitgeblust... dat dan weer wel).

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Marco R. » 15 okt 2009, 15:26

Slagvolume was 1.3 turbo tegenover 1.6 non turbo
Auto was allebei het model zoals op mijn avatar
Bak is nagenoeg identiek qua bakverhouding (2500 toeren bij 80 bij beide versnellingsbakken, 3500 toeren bij 120 bij beide versnellingsbakken)
andere timing is logisch als je turbo tov non turbo vergelijkt:)
Wat ik bedoel is het algemene dat een turbo motor pas lekker rijdt als de turbo bezig is. Daaronder is het gewoon drie keer niks. Een N/A heeft dat niet, geen turbogat:)

Richardt.
Berichten: 6761
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Richardt. » 15 okt 2009, 15:38

L@urens schreef:
Marco R. schreef:Toen ik nog de motor met turbo had vond ik hem traag als een slak als ik te laag in de toeren zat. 80 in de 5 betekende met volgas dat je eerst de turbo ging horen en daarna pas echt stappen ging zetten. Nu, met een iets grotere motor maar zonder turbo, is het gelijk bij 80 in de 5 reageren. Gasrespons is dus wel scherper, maar dat zal denk ik met de hogere compressie te maken hebben.
En de bakverhouding, en de timing en het slagvolume, en de ... beetje appels met peren. Stap maar 's in een moderne 1.8T van VAG die gaat bij 2000rpm van kiet (en is bovenin aardig uitgeblust... dat dan weer wel).
Ligt idd. behoorlijke aan het type motorblok dan.
In mijn 1.8 20VT is 80 in 5 of 6 en dan volgas prima te doen. In 6 zou je het nog langzaam kunnen noemen, maar in 5 gaat ie er toch behoorlijk vandoor.

Geen enkele moeite om 1900/2000rpm te rijden en daarna te versnellen. Dat ie bovenin aardig uitgeblust is kan ik wel een beetje inkomen, 500rpm voor het rode schakelen is zeker in 4 en 5 aan te raden. Ben zelfs in 5 nog nooit tot het rode geweest.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door 1995 M3 » 15 okt 2009, 15:48

Ben benieuwd wat de M3 gaat doen met TRM turbo kit. Moet heerlijk zijn....+650nm koppel vanaf 2500rpm :banaan:

Maar wat is de reden achter deze vraag Ferdinand??

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Harrie » 15 okt 2009, 16:14

Volgens mij is het redelijk simpel te controleren. Als je een hoge compressie hebt met een lage turbodruk dan zal het niet veel verschil zijn. Heb je een lage compressie, wordt dan gecompenseerd door de hogere turbodruk, loopt ie als een slak.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Marco R. » 15 okt 2009, 16:56

Ik heb projecten gelezen waarbij de compressie juist werd verhoogd ondanks dat er een turbo op werd gemonteerd. Dan komt de kwaliteit van het afstellen wel heel goed om de hoek kijken :!:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Niels » 15 okt 2009, 19:01

Bijzondere actie lijkt me dat..... Bij wat voor auto gebeurde dat dan, een Amerikaan uit de 80er jaren? Dan zou het nog een beetje logisch zijn :mrgreen:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Marco R. » 15 okt 2009, 19:13

Starlet turbo's , geen ronkende V8jes dus:P

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2009, 09:27

2x een auto gereden waarvan de turbo stuk ging. 1 keer de Sub van geert op de Ring. Was blij toen ik Hohe Acht had gehaald. Andere keer met de LaRo toen de Turbo ermee was gekapt, maar dat maakt je ook niet vrolijker bij 't oprijden van de invoegstrook.... Zonder werkende turbo's blijft er weinig 'karakter' over van auto's met zo'n föhn.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Hoe zit dat met turbo peekaa's

Bericht door Jurjen » 16 okt 2009, 12:26

Ik heb ooit een 320D gereden waarvan de turbo stuk was, ding wordt traag als droge stront in een trechter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten