Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Franzino » 07 okt 2009, 12:36

Hoe zit het met de onderhoudskosten op deze M modellen? Ik spreek nu over prijzen bij de officiele Belgische BMW dealers! Alle onderdelen zouden zogezegd 2x tot 3x zo duur zijn als bij de niet M modellen. In hoeverre klopt dit en wat met de onderhoudskosten op de S54 motor? Naar het schijnt is de gevreesde Inspection II zo een dure grap? En hoe zit het juist met dat afregelen van de kleppen? Zit dit in het Inspection II onderhoud en bij hoeveel KM is dit dan nodig?

Welke zijn nog goede onhafankelijke specialisten in Belgie voor onderhoud en herstellingen op M modellen? Ik denk in eerste instantie zelf aan PSG en Power-Plus.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Downforce Dennis » 07 okt 2009, 13:08

Tja, ligt er puur aan wat je gewend bent.
S54 is imho de meest el cheapo performance blok die het bmw gamma kent. Aandachtspuntjes zijn idd de inspectie II, maar dat kostte incl kleppenstellen 800 euro bij de officiele dealer dus...
Dat alle onderdelen veel duurder zijn, zijn voor een gedeelte indianenverhalen. oliefilter kost 15 euro, luchtfilter 30 euro geloof ik... chassisparts en remmen zijn wel "duur", maar daar valt een mouw aan te passen.

Ik vind dat er, vooral in BE op dat Bimmerboard aardig overdreven wordt mbt running costs. De M3 rijders daar dneken dat ze één of andere italiaanse exoot uit de jaren '80 aan't onderhouden zijn :lol: Qua onderhoud ben je amper duurder uit dan een degelijke diesel. S54 is ook verschrikkelijk zuining naar mijn beleving. rond de 10-12 liter met mijn rijstijl. En die is vrij stevig.
Op elke hoek van de straat zijn er desnoods aftermarket producten te krijgen voor bijvoorbeeld de remmerij die de helft kost van de originele onderdelen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door romo » 07 okt 2009, 13:19

Ik vond het ook altijd erg meevallen met de prijzen, het meest irritant; elke 3K km 1 L olie erbij........................

Grote beurt iets van €1000-1200, paar banden, tja die kosten ook een paar cent, maar al met al valt het best mee.........................

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Franzino » 07 okt 2009, 14:52

Met 18" is de prijs van banden hetzelfde als op mijn 325i (225/45 18 & 255/40 18) . Met +/- 130 extra pk zullen ze enkel sneller verslijten. Op gebied van remmen was het plan zowieso om niet-origineel BMW te gaan.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door markk » 07 okt 2009, 17:51

kleppenstellen/controleren is volgens mij IEDERE inspectie / 20k km. Dus zowel bij inspectie-I als inspectie-II.

@Romo: Iedere 3k km 1l olie erbij is wel veel hoor. Ik heb nog nooit hoeven bijvullen en het eerste jaar toch snel 10k km gedraaid.

Mark.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5443
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Kasteel » 07 okt 2009, 18:52

Vind het in gebruik juist een hele aangename motor, motor heeft tenminste nog echt 'karakter'. Wat me bovendien opviel was wat Dennis ook al zei, het verbruik. Zag laatst dat over de laatste 5k ik gemiddeld 1 op 7,8 verbruikt had, dat wetende dat het puur me weekend auto is, valt natuurlijk reuze mee. (hier zit ook de circuitweek in Frankrijk bij :)).

Gebruikersavatar
Mike S.
Berichten: 1652
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:59
Auto: M135i
Locatie: Friesland

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Mike S. » 07 okt 2009, 19:49

markk schreef:kleppenstellen/controleren is volgens mij IEDERE inspectie / 20k km. Dus zowel bij inspectie-I als inspectie-II.

@Romo: Iedere 3k km 1l olie erbij is wel veel hoor. Ik heb nog nooit hoeven bijvullen en het eerste jaar toch snel 10k km gedraaid.

Mark.
Nee dat is echt alleen inspectie II

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door romo » 07 okt 2009, 20:08

markk schreef:kleppenstellen/controleren is volgens mij IEDERE inspectie / 20k km. Dus zowel bij inspectie-I als inspectie-II.

@Romo: Iedere 3k km 1l olie erbij is wel veel hoor. Ik heb nog nooit hoeven bijvullen en het eerste jaar toch snel 10k km gedraaid.

Mark.

Dit was toch echt het geval, sterker; er werd ook niet raar van opgekeken als ik weer eens langs kwam, long time no see, zullen ze bij de garage wel gedacht hebben..............enfin, het bekende recept maar weer............
Viel allemaal binnen de fabrieks specs het zuipen van olie, sterker, er ziin ook motoren die niet zuipen, jij hebt er blijkbaar eentje Markk.
Als ie 1 L olie gelijk/minder dan 1000km doet dan kreeg je een nieuw blok heb ik begrepen op bimmerpost............FWIW

Ook van de huidige V8 motoren zijn zuipende krengen bekend, nu hoor ik er gelukkig niet bij, na 15.000 km moest er 1 L bij, kijk dat lijkt er meer op dan :mrgreen:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door markk » 09 okt 2009, 22:42

Mike Spanjersbergh schreef:
markk schreef:kleppenstellen/controleren is volgens mij IEDERE inspectie / 20k km. Dus zowel bij inspectie-I als inspectie-II.

@Romo: Iedere 3k km 1l olie erbij is wel veel hoor. Ik heb nog nooit hoeven bijvullen en het eerste jaar toch snel 10k km gedraaid.

Mark.
Nee dat is echt alleen inspectie II
Quote van M3board / FAQ:

QUESTION - What are Inspection I and II?

ANSWER - (DonE) - "Inspection" services are exactly what the name describes. These are major services where many components on the car are "inspected" by the technician doing the job, looking for any problems or worn parts. The two services include different things - with "II" being the bigger (and more expensive) of the two. Depending on where you're located - Inspection services will range from $500 for an Inspection-I, to $1500 for an Inspection-II. BOTH inspections include doing a "valve adjustment" - this is not optional, it's not done by them listening to the engine - it has to be done and will require from 3-6 hours of labor time.


Mark.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door wooter » 16 okt 2009, 23:46

Ik vind het allemaal erg meevallen... Goed, ik ben nog niet verder dan 42000km gegaan, maar Inspectie I is geen ramp en II is stevig, maar je rijdt een M en nu ook weer niet een krel. Banden en remmen laat ik bij PSG doen, omdat ze daar een wat ruimer voorraadje mogen aanleggen buiten het OEM gebeuren. Nu, PSG kan je ook helpen met je onderhoud.

Wat wel prettig eigenaardig is bij mijn dealer, is dat er ietsje relaxer met kosten wordt omgesprongen die buiten het onderhoud vallen. Vervangwagen krijg ik gratis mee, litertje olie extra verschijnt na elke beurt vrolijk in de koffer, moet nooit contant betalen maar wordt later wel gestuurd, ... En er is ook geen scheve verhouding tussen PSG en mijn dealer... Dealer geeft soms vrolijk toe dat ik sneller aan een bepaald type performance banden ga geraken bij PSG, en dat Frits en Wim goed werk leveren. Net alsof je enkel nog met enthousiastelingen praat :).

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door BamiesGTA » 26 dec 2009, 21:51

Iemand enig idee of er veel verschil zit in onderhoudskosten tussen de e39 M5 en e46 M3?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Erik K. » 26 dec 2009, 21:57

Mike Spanjersbergh schreef:
markk schreef:kleppenstellen/controleren is volgens mij IEDERE inspectie / 20k km. Dus zowel bij inspectie-I als inspectie-II.

@Romo: Iedere 3k km 1l olie erbij is wel veel hoor. Ik heb nog nooit hoeven bijvullen en het eerste jaar toch snel 10k km gedraaid.

Mark.
Nee dat is echt alleen inspectie II
Dat is niet juist Mike!

En vaak hoeven de kleppen niet eens gesteld te worden! Alleen een controle is wat er meestal uitgevoerd wordt. Ja misschien bij een InspII bij 240000km, dan waarschijnlijk wel ;)

EDIT: post aangepast, klepspeling controleren/bijstellen moet iedere inspectie gedaan worden.
Laatst gewijzigd door Erik K. op 28 dec 2009, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Hugo Bos » 27 dec 2009, 17:54

Vraag me af in hoeverre kleppenstellen eigenlijk nodig is bij een S54, aangezien het hydraulische klepstoters heeft... Misschien dat het een paar pk scheelt, maar voor de levensduur van de motor denk ik dat het niets uitmaakt.
Overigens doe ik Inspectie I gewoon zelf, TWS bestellen op internet voor een tientje de liter en met oem onderdelen doe ik het minstens net zo goed als de dealer (denk dat ik het nog beter doe dan de dealer, maar dat zou arrogant zijn om te zeggen :angel: ) Als je het zelf doet kost het:
7 liter 10w60 TWS €70 (een liter voor in de achterbak), oliefilter €15, luchtfilter €30 (deze hoort volgens mij niet eens bij Inspectie I). €500 vind ik een beetje overdreven voor een oliebeurt en wat controles.

Inspectie II ben ik nog niet aan toe (geweest).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Bert ///M3 » 27 dec 2009, 18:17

Volgens mij moet een luchtfilter sowieso elke beurt?

Een S54 heeft geen hydraulische klepstoters maar gewoon vaste. Als je dit al niet weet dan vind ik het wel een gewaagde uitspraak dat je het net zo goed kan als de dealer :mrgreen:

500 euro voor een beurt vind ik trouwens wel meevallen als je alles meeneemt. Nieuwe olie, filters, bougies etc etc.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Hugo Bos » 27 dec 2009, 18:26

Eng om met jou in discussie te gaan, maar de kleplichthoogte wordt toch automatisch afgesteld bij vanos?
Bougies horen overigens sowieso niet bij Inspectie I. Luchtfilter ga ik nu aan twijfelen, interieurfilter moet volgens mij wel maar dat is in NL echt niet bij elke beurt nodig.
We rijden hier niet in de woestijn.

Diff en bakolie ook bij Inspectie II, niet bij I.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Bert ///M3 » 27 dec 2009, 18:33

Nee. Vanos verdraait de nokkenasen afhankelijk van een aantal parameters maar doet niks met kleplift.

Bij BMW Valvetronic word ook de kleplift geregeld maar dat zit op de laatste generatie motoren bijvoorbeeld E90 330i, niet op de E46 M3 S54. S54 heeft dubbel vanos met vaste klepstoters. Denk dat de S65 van de E90 M3 het ook niet heeft eerlijk gezegd, dacht dat die ook gewoon dubbel vanos met vaste klepstoters had.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Hugo Bos » 27 dec 2009, 18:47

Als jij het zegt :thumbup:
Een afspraak bij BMW om alleen kleppen te laten stellen, zal dan wel onder de 800 euro blijven denk ik, dat is nog goed te overzien. De oliebeurt challange durf ik nogsteeds aan te gaan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door romo » 27 dec 2009, 19:30

Bert ///M3 schreef:Nee. Vanos verdraait de nokkenasen afhankelijk van een aantal parameters maar doet niks met kleplift.

Bij BMW Valvetronic word ook de kleplift geregeld maar dat zit op de laatste generatie motoren bijvoorbeeld E90 330i, niet op de E46 M3 S54. S54 heeft dubbel vanos met vaste klepstoters. Denk dat de S65 van de E90 M3 het ook niet heeft eerlijk gezegd, dacht dat die ook gewoon dubbel vanos met vaste klepstoters had.


Is dat niet raar?

Als de kleplift niet veranderd, wat is dan het nut van Vanos?
Of gaat het hier alleen om de tijd dat de klep open gaat/staat? ( snel dan wel langzaam?)
Vanos is toch net zo iets als VTEC bij Honda?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door markk » 27 dec 2009, 22:17

Ik zie echt een hoop foute dingen in dit draadje staan:

1) Kleppen controleren, en indien nodig stellen, is iedere inspectie beurt, dus om de 20k km
2) Een S54 heeft absoluut geen hydraulische kleppenstoters maar werkt met shim / plaatjes om de kleppenspeling correct te houden. Die moeten dus regelmatig gecontroleerd worden en indien nodig vervangen worden door een dikker/dunner examplaar = stellen
3) Vanos verdraaid de nokkenassen, kortom het veranderd de timing wanneer een klep open en dicht gaat. Het veranderd NIETS aan de nok, dus klepopening en de manier/snelheid waarmee de klep opent/sluit blijft identiek.


Mark.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door romo » 27 dec 2009, 23:07

Afbeelding


Vanos/double-Vanos.
Smoother idling, greater torque, elastic power: double-Vanos varies the camshaft timing to optimise power output throughout the rev range. Whatever your speed, you benefit from better performance, improved fuel efficiency and lower emissions.

The name Vanos is derived from the German term "variable Nockenwellensteuerung", meaning variable camshaft control. The double-Vanos system continuously adjusts the camshaft positions for both the intake and the exhaust valves. This results in significantly higher torque at low engine speeds and more power at higher engine speeds, while also reducing fuel consumption and emissions.
At lower engine speeds, the position of the camshaft is moved so the valves are opened later, as this improves idling quality and smooth power development. As the engine speed increases, the valves are opened earlier: this enhances torque, reduces fuel consumption and lowers emissions. At high engine speeds, the valves are opened later again, because this allows full power delivery.
Double-Vanos also controls the amount of exhaust gas that is re-circulated back to the intake manifold, enhancing fuel economy. The system uses a special set of parameters in the engine's warming-up phase in order to help the catalytic converter reach its ideal operating temperature more quickly, lowering emissions. The entire process is controlled by the vehicle's Digital Motor Electronics (DME). BMW first introduced the breakthrough Vanos technology in 1992. Double-Vanos entered production in 1997.


Hier nog beter;

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_12/ ... 12%2F56%2F" onclick="window.open(this.href);return false;

Had me nooit zo in verdiept, maar het is knap ingewikkeld en zeer ingenieus ...... :shock:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Erik K. » 28 dec 2009, 13:30

Je hebt gelijk Markk, klepspeling ctrl/bijstellen moet inderdaad bij iedere Inspectie gedaan worden.

Dat het niet vaak nodig is de kleppen te stellen, even terzijde ;)

Ik heb mijn vorige post aangepast.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Hugo Bos » 29 dec 2009, 16:56

Hier Castrol 10w60 TWS voor 8 euro de liter. Heb net 30 liter binnengekregen en ziet er goed uit. Zondag besteld, dinsdag binnen! Scheelt nogal met BMW, waar ze 23 euro de liter vragen :?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Tristan » 29 dec 2009, 17:07

Is TWS hetzelfde als RS? Scherpe prijs idd. Moet voor het voorjaar ook een aantal liter hebben voor mijn S14 blok.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door yorick » 29 dec 2009, 19:01

Castrol EDGE SPORT 10W-60
Identisch mit dem Castrol EDGE Formula RS 10W-60


Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60

bron: Mapodo heb daar laatst een aantal liters besteld, snelle levering en prima prijs.

Da Puppet Masta
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 nov 2009, 13:26

Re: Onderhoudskosten S54 Motor (M3 E46, Z4M)?

Bericht door Da Puppet Masta » 06 okt 2010, 09:49

Leuk om te lezen en valt kennelijk dus wel mee.

DPM

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten