Geschorste trackday auto verzekeren ja/nee?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Geschorste trackday auto verzekeren ja/nee?

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 14:03

Naar aanleiding van 't schors draadje in 't algemene deel, hoe zit het met de juridische aansprakelijkheid als je op 't paddock schade rijdt met een tracktool die op kenteken staat, maar is geschorst?

Ik heb zelf een geschorste auto en tijdens die enkele trackday die ik de afgelopen jaren heb bezocht is mijn auto dus niet voorzien van APK en geschorst, maar wel WA verzekerd. Toch kan ik er niets over vinden of dat nu verstandig, of weggegooid geld is?

Hoe zit het als je met een geschorste trackday auto op 't paddock schade (of letsel) veroorzaakt bij een ander en je auto is niet verzekerd?

En hoe zit het in diezelfde situatie als je met een geschorste, maar wel (WA) verzekerde trackday auto schade/letsel veroorzaakt bij een ander op 't paddock?

Hoe zit 't verder met ongeregistreerde voertuigen (raceauto's dus) zonder papieren? Er zijn dure circuit/raceverzekeringen, maar zijn er ook 'paddock' verzekeringen?

Iemand die hier het fijne van weet?

Bert ///M3

Re: Geschorste trackday auto verzekeren ja/nee?

Bericht door Bert ///M3 » 05 okt 2009, 14:10

Is een goede vraag waar ik net over zat te denken toen ik dat andere topic las.

Als ik even logisch redeneer. Een auto zonder kenteken of met een geschorst kenteken mag in principe niet op de openbare weg. Rij jij dus schade dan lijkt het mij aannemelijk dat je verzekering niet uitkeert omdat je in de eerste plaats niet op de openbare weg mocht rijden, of als het binnen de circuitlimieten valt ze sowieso niet uitkeren.

:hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 14:24

Is een paddock terrein openbare weg vraag ik mij dan af? Het terrein is doorgaans gewoon 'eigen terrein', lijkt me. Net als een parkeerterrein (in eigendom van een bedrijf of particulier ipv gemeente), of parkeergarage, ben je volgens mij als bezoeker van een Paddock/rennerskwartier zoals op Zandvoort met een normale auto op kenteken + vezekering gewoon verzekerd als daar iets gebeurt. Tenzij een organisator anders meldt (zoals de KNAF doet in de autocross, waar je expliciet niet bent verzekerd, of waar je tijdens een race niet mag komen tenzij je coureur of van de organisatie bent). Op Zandvoort heb ik nog nooit gehoord dat je niet bent verzekerd met een normale auto op 't paddock/parkeerterrein.

Kortom, het is met je geschorste auto een grijs gebied denk ik, waar je op internet niet veel over kunt vinden en waar veel mensen incl. ikzelf toch wel blind op varen.

Stel dat je met je tracktool schade rijdt, dan moet je wel weten wie dan die verzekering dekt (of niet). Misschien is alles wel verzekerd via de verzekering van circuit-eigenaar, of de organisator en/of KNAF, maar dat weet ik dus niet.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 okt 2009, 14:40

Dat laatste lijkt me dan weer niet, want als je baanschade rijd krijg je gewoon een rekening en schade door aanrijdingen op de baan zoek je maar lekker zelf uit. Ik denk dus niet dat een circuit of organisator een WA verzekering voor dat soort zaken heeft.

Wat een beetje apart is, is dat op parkeerplaatsen ook al is het eigen terrein gewoon de normale wegenverkeerswet geld als het openbaar toegangkelijk is. Alleen zoals op Zandvoort, is de paddock nou een parkeerplaats of een 'opslag' terrein wat je op eigen risico betreed? Als het als parkeerplaats aangemerkt is dan zou je er helemaal niet mogen rijden met een racer zonder platen, een overijverige agent kan dan bij wijze van spreken een leuk bedrag innen bij de gemiddelde ZAC wedstrijd. Ik denk eigenlijk dat je dat via het bestemmingsplan uit zou moeten zoeken, is het aangemerkt als parkeerterrein of als eigen terrein van CPZ.

Zelfde met de pitstraat. Stel jij rijd een voetganger aan in de pits om een of andere reden, hoe zit dat dan, ben je dan aansprakelijk of had die voetganger er gewoon niks te zoeken :? Zelf denk ik eerder dat dat gewoon via de ziektekostenverzekering gaat, net als bij sport ongelukken etc.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 14:57

Dat laatste, daar weet Peter dan weer alles van, maar volgens mij was zijn conclusie ooit: gewoon niemand raken, want juridisch is 't allemaal een drama. :bag:

Niet voor niets gaan de meeste verongelukten op een circuit (maar ook elders) pas dood in 't ziekenhuis. Al die regeltjes....

Op de site van CPZ zie je dus niets over verzekeringen ook via de KNAF heb ik niets gevonden. Als 't zo is dat je dus niet verzekerd bent met een gewone autoverzekering, dan denk ik dat velen niet meer met hun auto (+ trailer) daar zouden parkeren, want schade zit ook daar in een klein hoekje. Dat zou denk ik een lekkere strop zijn voor organisatoren van races en clubevenementen. Volgens mij is 't gewoon zo dat je er wel bent verzekerd met een normale auto, maar het is een grijs gebied ivm het rondrijden van onverzekerde auto's die de politie niet kan/zal bekeuren (is dat een gedoogbeleid?), daarom vroeg ik me dus af hoe 't zit met een verzekerde, maar geschorste tracktool.

allen

Bericht door allen » 05 okt 2009, 15:00

Pas nog gesproken met een Zweedse man op een lot dag. Die had een circuit licentie of iets dergelijks in verband met eventuele aansprakelijkheid als hij iemand bijvoorbeeld iemand ongewild zou inpakken door z'n wagen er in te zetten en die persoon gewond zou raken op een trackday of erger. Dan heb ik het dus ook over het circuit zelf. Weet iemand daar het fijne van?
In ieder geval vertelde hij mij dat vrijwel niemand zich daarmee bezig hield totdat het te laat was. :bag:

PeterB

Bericht door PeterB » 05 okt 2009, 15:02

Dennis Cavallino schreef:Niet voor niets gaan de meeste verongelukten op een circuit (maar ook elders) pas dood in 't ziekenhuis. Al die regeltjes.... .

In het verleden gebeurden ook de meeste ongelukken op de Boulevard Barnaart of op de Zeeweg. :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 okt 2009, 15:02

Uiteindelijk is er op de paddock wel weer een mouw aan te knopen natuurlijk. Zeg dat je er met je bus of trekauto of trailer tegen aan gereden bent ipv je racer, en claim het op die verzekering. Schade van je tracktool is toch voor jezelf, had je met alleen WA ook niks voor gekregen.

Luco

Bericht door Luco » 05 okt 2009, 15:05

Paddock is geen openbare weg.
Verzekering kan dus moeilijk gaan doen, zelfs als je met je verzekerde auto ergens tegenaan rijdt, het is namelijk onderdeel van het vircuit.
Mijn raceauto is verzekerd thuis, op de aanhanger, tijdens transport, alleen op de paddock is die NIET verzekerd, ook al staat die stil, omdat het onderdeel uitmaakt van het circuit.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 15:15

@Peter: Klopt ja, weleens eerder gehoord. Net als op de Ring, dan wordt ook vaak een andere weg genoemd vlakbij de uitgang (overigens heb ik daar ook weleens echte dodelijke ongelukken gezien).

@Luco: Ben je dan al niet meer verzekerd vanaf 't moment dat je de poort door rijdt op Zandvoort, of onder 't bruggetje? Of bij de 'ingang' thv de Hugenholtz bocht?

Ik zie 't verschil tussen een particuliere parkeergarage en het paddock zelf niet, tenzij een verzekeraar het paddock definieert als circuit inderdaad. Wel handig om even te weten, vooral omdat ik ook weleens met auto's van anderen rijd (al dan niet met trailer erachter).

EDIT: In algemene zin geldt 't volgende voor voertuig verzekeringen:
De verzekering dekt evenwel zowel ongevallen op de private weg als op de openbare weg
In dit geval is 't paddock en de parkeerplaats van een circuit dus een niet-openbare weg, die wel toegankelijk is voor bepaalde personen en dus is een verzekeraar verplicht om een schadegeval in zo'n situatie uit te keren.
Dat brengt mij dus terug op 't punt of een verzekeraar dat ook is als ik een geschorste auto verzekerd heb en er iets gebeurt. Kwestie van verzekeraar bellen hoe dat zit, ipv hier discussiëren?
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 05 okt 2009, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 15:18

Bert ///M3 schreef:Uiteindelijk is er op de paddock wel weer een mouw aan te knopen natuurlijk. Zeg dat je er met je bus of trekauto of trailer tegen aan gereden bent ipv je racer, en claim het op die verzekering. Schade van je tracktool is toch voor jezelf, had je met alleen WA ook niks voor gekregen.
Het gaat me niet om de schade aan eigen auto, maar de schade die je onverhoopt zou kunnen veroorzaken aan andermans spullen (of zelfs aan personen). Stel nu dat je een waardevolle Ferrari oid. raakt? In 't meest gunstige geval zegt die eigenaar dat 't niet erg is en gewoon zelf een claim indient bij zijn all risk verzekering... om vervolgens door diezelfde all risk verzekeraar aansprakelijk te worden gesteld.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 okt 2009, 15:29

Precies dat bedoel ik ook. Als je dan een schadeformulier invult met daarin je trekauto ipv je racer zou je wel gedekt zijn. Is ook fraude natuurlijk, daar niet van. Maar dat is an sich nog een nette oplossing, bij parkeerschades op de openbare weg zie je doorgaans nooit wat terug en kan je er zelf voor opdraaien.

Maar ja zo zijn er talloze verhalen. Ik heb bijvoorbeeld zelf gezien hoe een 911 van meer als een ton op Zolder in puin gereden werd, afgetaped en 20 km verderop tegen de vangrail op de weg gezet werd om het op de verzekering te claimen. Aanrijdingen in de pitsstraat die opeens ergens anders buiten het circuit plaats vonden etc. Die verzekeraars weten dat zelf ook wel, hoe vaak hoor je niet dat ze bij vrij rijden dagen enz gewoon kijken wat er met schade van de baan af komt :hmmm:

Uiteindelijk rij je toch meestal stapvoets over de paddock, meer als een parkeerschade zal het doorgaans niet zijn in elk geval, even realistisch bekeken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 15:33

Ik denk inderdaad meer gewoon aan parkeerschades, maar ook dat loopt bij een simpele Safira (wat doet die op een paddock, lol!) al op tot +- 2500 euro.

Even wat gevonden. In algemene zin geldt 't volgende voor voertuig verzekeringen:
De verzekering dekt evenwel zowel ongevallen op de private weg als op de openbare weg
In dit geval is 't paddock en de parkeerplaats van een circuit dus een niet-openbare weg, die wel toegankelijk is voor bepaalde personen en dus is een verzekeraar verplicht om een schadegeval in zo'n situatie uit te keren.
Dat brengt mij dus terug op 't punt of een verzekeraar dat ook is als ik een geschorste auto verzekerd heb en er iets gebeurt.

Kwestie van verzekeraar bellen hoe dat zit, ipv hier discussiëren?

allen

Bericht door allen » 05 okt 2009, 15:35

Als de wagen geschorst is, hoort hij dan niet sowieso al in je schuurtje te staan bij wijze van spreken? Lijkt mij dus dat je er in zo'n geval geheid gedonder mee krijgt.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 okt 2009, 15:36

Een verzekeraar zal iig. niet uitkeren als de auto geen APK heeft en het ongeluk te wijten is een aan technisch mankement. Dat zal niet snel het geval zijn op circuitauto's, maar hoe het dan met geschorste auto's zit.....

Lastig, maar interessant vraagstuk!

Vraag me af of zo'n telefoonmiep van je verz. maatschappij hier wel 1,2,3 antwoord op weet.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 okt 2009, 15:42

Bij racewagens is er voor de verzekering altijd wel een technisch mankement aan te wijzen. De meesten rijden tenslotte rond op banden 'for competition use only" en remmen "for competition use only" MAW doen ze een onderzoek dan ben je daar al automatisch in gebreke.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 15:52

Ok, dus jij stelt dus eigenlijk dat je met een geschorste auto op 't paddock gewoon zelf moet betalen op 't moment dat je onverhoopt iets of iemand raakt? Als dat zo is, dan denk ik dat velen zich niet bewust zijn van de risico's (laten we 't even bij de financiële risico's houden).

Stel dat je je trailer af rijdt (zonder motor) en je ziet een auto achter je over 't hoofd, dan ben jij sowieso schuldig, maar ook aansprakelijk en wordt alle schade dus op jou verhaald? Dan komt mijn volgende vraag: verhalen ze die schade dan op de eigenaar, of op de bestuurder? Een tracktool die geschorst is, heeft wellicht een kenteken gemonteerd, maar dat hoeft niet. Een racer heeft al helemaal geen kenteken, dus hoe kunnen ze de eigenaar dan vinden om de schade te verhalen? Lijken me allemaal lastige kwesties, maar wel goed om even in kaart te brengen, ook al blijft 't wellicht een grijs gebied.

Luco

Bericht door Luco » 05 okt 2009, 15:56

Mijn auto heeft geen kenteken en is dus nooit verzerd als ik iemand anders aanrij op het terrein van het circuit, volgens mij staat er in de algemene regels van het circuit dat je daar op eigen risico bent.
Dus maw dikke pech.
Zo niet dan zou ik ook niet weten hoe het geregeld zou moeten worden. :bag:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 okt 2009, 16:01

Is meer een reactie op dat APK verhaal van Richardt. Als een verzekering dus moeilijk doet over geen APK en technische oorzaken zoekt dan hoeven ze op racewagens gewoon niet lang te zoeken. Ook al is het een M3 GTR van 3 ton net nieuw gebouwd, als jij op de openbare weg een ongeluk krijgt met banden zonder profiel is de verzekering ook niet blij met je bijvoorbeeld.

Wat ik me zelf wel afgevraagd heb in geval van een racewagen is of je er als auto naar moet kijken. (klinkt heel stom, ik weet het) Tenslotte is het een instrument om je sport mee te beoefenen, geen vervoersmiddel. Als jij aan het voetballen bent en trapt de bal door een autoruit dan gaat het volgens mij meestal op je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Eigenlijk zou dat voor dat soort ongelukken met racewagens ook zo moeten zijn. Helaas vind je verzekering van niet, net zoals het heel lastig is om een racewagen als inboedel bij je thuis te verzekeren, dat snappen de meesten gewoonweg niet. Terwijl dat bij een megaduur tennisracket of bijvoorbeeld een wedstrijdgeweer weer wel zo is.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 16:50

Belastinginspecteurs/boekhouders snappen gelukkig wel 't verschil tussen racewagen en gewone auto op de balans. Gelukkig hoef je dan geen km-administratie bij te houden, maar kun je 't ding wel afschrijven, niet bij te betalen en alle bonnetjes declareren. :thumbup:

@Bert:
Daarom is die post over het hebben van een racelicentie wel een goede om te realiseren als je vaak trackdays rijdt. Via de KNAF verzekering ben je dus wel verzekerd als 'sporter' zoals je ook bij voetballen verzekerd bent. Als ik inval als keeper voor een vriend van mij in zijn hockeyteam, dan ben ik NIET verzekerd. Lullig als mijn tanden er allemaal uit worden geramd en ik een kunstgebitje moet. Bij autosport is dat dus ook 't zelfde als je geen Licentie hebt.

Daarom plegen aardig wat mensen fraude door schades buiten 't circuit op te geven. Slechte zaak imho, maar wel logisch dat sommigen dat proberen (moeten zij weten, als ze gepakt worden zijn ze dik de sjaak). Volgens mij kun je dat makkelijk voorkomen door even te kijken van tevoren wat wel en niet kan worden gedekt.

DDX

Bericht door DDX » 05 okt 2009, 21:03

Dennis Cavallino schreef:In dit geval is 't paddock en de parkeerplaats van een circuit dus een niet-openbare weg, die wel toegankelijk is voor bepaalde personen.
De keren dat ik naar zandvoort ga kan ik zonder problemen de parkeerplaats en paddock oprijden.

Paar quotes/links (heb het al eens proberen uit te zoeken, maar ging toen om parkeerplaatsen)

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 15#p310283" onclick="window.open(this.href);return false;
Processen zijn er al velen geweest, en het begrip "openbare weg" zorgt ook hier steeds weer voor aardige discussies. Mijn stelregel is in het algemeen:"waneer iemand er ongehinderd kan komen met zijn auto, en dus NIET wordt gehinderd door enig obstakel, dan is het dus openbare weg. Daaronder reken ik overigens ook de slagbomen op het terrein van (noem maar op: center parcs, parkeergarage) etc.etc. Pas op het moment dat er een fysieke barriere is waardoor een aantal mensen er NIET mee kan komen en anderen weer wel, pas DAN is het geen openbare weg meer..... Dus, een slagboom in een parkeergarage waar je een kaartje trekt, de slagboom gaat open en je rijdt door is openbare weg, dezelfde garage die de bovenste 2 verdiepingen heeft gereserveerd voor "pashouders" waarbij je met ene pasje de slagboom moet openen, dat is GEEN openbare weg.....
Art. 1.
b. wegen:alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Luco

Bericht door Luco » 05 okt 2009, 21:22

Dan nog is het lastig, want het circuit is een afgesloten gebied, dat het hek openstaat impliceert niet dat je er zomaar mag komen.
Het is namelijk nog steeds priveterrein.
En er staat ook dat het zijn stelregel is, ja wat is dat dan waard.
Volgens mij staan er ook borden bij de meeste circuits die niemand leest :mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 06 okt 2009, 12:14

Een verzekering zal ten alle tijden proberen niet uit te keren.
En als jij dan een auto op kenteken hebt maar géén APK denk ik dat de verzekering zich daar op zal beroepen. Hoeven ze ook geen onderzoek in te stellen. Het staat zo in de condities, dan gaan ze er verder ook geen tijd en moeite aan besteden lijkt mij.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 okt 2009, 13:04

Waar ze zich op zullen beroepen is denk ik toch dat ik me met een geschorste auto bevindt op een terrein dat voldoet aan de criteria van een openbaar terrein en dus openbare weg is en ik met een gewone autoverzekering ook APK moet hebben en de auto niet geschorst moet zijn wil je verzekering gedekt zijn.

Dat is dus vreemd, want ik krijg er geen boete van een agent als ik daar zonder papieren rondrijd. Kortom, ik kom er niet uit.

Op privé terrein ben ik niet verzekerd, maar dat is ook vreemd. Er staat nergens dat je een geschorste auto niet mag verzekeren. Sterker nog, als ik hem in mijn garage stal (= privé terrein), dan moet ik hem ook als auto verzekeren als ik dat wil tegen diefstal en brandschade. WA zit daar standaard bij. Ik heb op dit moment dus alleen een WA verzekering, maar ging er altijd vanuit dat dat op een paddock veiliger was, bij een onverhoopte aanrijding ofzo.

Eigenlijk heb ik aan die WA verzekering geen reet, tenzij ik hem aanvul met een Casco dekking en dan ben ik alleen verzekerd tegen brand en diefstal, want mijn wettelijke aansprakelijkheid vervalt automatisch op privé terrein... onduidelijke materie dus.

Luco

Bericht door Luco » 06 okt 2009, 13:26

Beste is gewoon de verzekering bellen en uitleggen wat je wilt :mrgreen:

Plaats reactie