Beter een BMW E93 kopen dan een E92

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
330d

Beter een BMW E93 kopen dan een E92

Bericht door 330d » 12 sep 2009, 20:14

Van de week stomtoevallig in A'dam centrum kwam ik 3 M3's E92 tegen. Ik vroeg me eigenlijk af, waarom nemen E92 kopers niet de E93 Cabrio in overweging?
Toen de E92 net uitkwam viel me toen al direct op dat er een brede middenconsole op de achterbank zat. Dat betekent dus dat het een 2+2zits is geworden.
De cabrio heeft nu ook een hardtop, achterruimte zal iets krapper zijn, maar alsnog zelfde als een coupe 2+2. Ok, prijsverschil is zowat bij elke motorinhoud 10k, maar een cabrio schrijft ook minder af. Weet niet hoe het met de opties zitten, wellicht heeft een cabrio standaard meer opties dan een coupe. Dus tja, een cabrio kopen ipv een coupe (als budget het toelaat uiteraard) is niet eens een slecht idee, alhoewel door hogere gewicht verbruik je wel iets meer maar volgens mij beleef je meer plezier van dan een coupe.

RVV

Re: Beter E93 kopen dan een E92

Bericht door RVV » 12 sep 2009, 20:16

Mischien omdat de cabrio qua lijn niet klopt met dichtgeklapt dak ?

Kasteel

Re: Beter een BMW E93 kopen dan een E92

Bericht door Kasteel » 12 sep 2009, 20:22

Persoonlijk voor mij:
- minder mooi
- duurder
- minder mijn ding

Je haalt btw aan dat ze minder hard afschrijven, maar volgens mij is dat niet helemaal waar, geldt echter maybe wel voor huidige modellen (hardtopshit).

330d

Bericht door 330d » 12 sep 2009, 20:28

Ik vind de cabrio niet slecht uitzien hoor, alhoewel heb beide nooit naast elkaar 1 op 1 vergeleken. Wel zijn die vouwlijnen van het dak wel lelijk als dak dicht is. In een donkere kleur dan valt het niet op, maar in wit bijv, staat het heel raar.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 sep 2009, 20:36

Wat moet je met een M3 cabrio?

- Verschrikkelijk klapdak, dito naden en ook nog van metaal ( voor de echte cabrio liefhebber een crime, niet dat ik een liefhebber ben, verre van zelfs)

- Een M3 is geen lichtgewicht, een cabrio doet er nog een schep boven op, neh dank u beleefd

- Een cabrio ( algemeen gesproken) is m.i. een overbodige vorm van autorijden (let wel, dit is mijn persoonlijke mening, ik doe niets af aan het plezier dat anderen hierbij wel ervaren), maar dan nog; cabrio rijden is toch ook een beetje synoniem voor boulevard cruisen en lekker rustig achteraf rondrijden om de de "landelijke" luchtjes goed te kunnen absorberen..............een M3 vraagt IMO om een geheel andere benadering, niet passend bij een cabrio uitvoering in deze klasse

- Ik snap het 2+2 argument niet, want dat hebben ze beide, het prijsargument is in het nadeel van een cabrio, dat geldt zeker ook voor de afschrijving

Voor mij een simpele overweging, geldt ook voor een sedan overigens, hoewel ik die 1000 X eerder zou kopen dan een cabrio, de sedan heeft als voordeel dat ie wellicht een tikje stijver is dan de coupe, ( de cabrio is altijd minder torsie stijf ) maar het nadeel vind ik de te korte portieren, waardoor je of naast de B stijl, of er zelfs achter zit..........................dat vind ik niet uitzien, daarbij een coupe heeft de betere en sportievere lijnen (subjectief, ik weet het, Robin denkt er weer anders over, so be it)

allen

Bericht door allen » 12 sep 2009, 20:48

@Romo: een E92 M3 is ook geen pure sportwagen. Eigenlijk zijn het meer snelle en sportieve GT's. In dat opzicht maakt het dus geen donder uit of het open of dicht is. De voorkeur voor een blauwe of zwarte hemel wel.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 sep 2009, 20:54

allen schreef:@Romo: een E92 M3 is ook geen pure sportwagen. Eigenlijk zijn het meer snelle en sportieve GT's. In dat opzicht maakt het dus geen donder uit of het open of dicht is. De voorkeur voor een blauwe of zwarte hemel wel.
Dat heb je mij ook niet horen zeggen, wel dat ik het een zware kar vind, die ik niet nog zwaarder wil hebben dan dat ie in de basis al is !! Dus (mede) daarom geen cabrio................

Dan maakt het voor mij dus wel een donder uit......................

Joop

Bericht door Joop » 12 sep 2009, 20:58

Het maakt wel degelijk verschil in de rijbeleving...
...vooral wanneer de kap dicht is bij de E93 zal de torsiestijfheid toenemen, maar de kap kraakt en wringt wel aan alle kanten als je lekker over de bochtige (en soms ook wat hobbelige) weggetjes in bijvoorbeeld de Moesel aan het toeren ben.

Voor mij persoonlijk was het:
- cabrio hoort IMO een stoffen kap te hebben als mooie tegenhanger op de coupé
- dat als de de metalen kap dicht zit ik de auto gewoon niet mooi vind bij de cabrio, te veel lijntjes extra; vorm klopt op zich nog wel als je diezelfde lijnen wegdenkt. Open ziet de auto er prima uit.
- toch niet de volledige torsiestijfheid van de E92, als is het bij de E93 al behoorlijk goed in orde t.o.v. de vorige; maar wel ten koste van extra gewicht
- zal zelf ook niet zo snel open gaan rijden, daarom ook geen open glazendak voor mij in/op de coupé.
- vind ook het prijsverschil schandalig groot, bovendien ben ik benieuwd of de houtje-touwtje constructie van de kap lang blijft werken. Het ziet er allemaal heel fragiel uit en je kunt de kap dan ook niet rijdend sluiten. Wanneer het kapot gaat, zie je waarschijnlijk wel een gigantische rekening tegemoet...

Tommy

Bericht door Tommy » 12 sep 2009, 21:17

Een coupe met schuifdak zou m'n voorkeur hebben.

Thom

Bericht door Thom » 12 sep 2009, 21:27

330d, in mijn ogen heb je helemaal gelijk.

- klapdak is ideaal. In de winter heb je het comfort van een coupe en hij is minder inbraakgevoelig dan een cabrio met stoffen kap. Ik zou hem in een donkere kleur kiezen omdat ik dat mooi vind. En dan vallen de lelijke kieren tussen de plaatdelen ook niet op.

- De coupe is al zwaar, dan maken die paar extra kilo's van de cabrio ook niet meer uit.

- Een cabrio biedt de meest geweldige vorm van autorijden. Lekker de wind door je haren, je hoort de vogeltjes (en je eigen uitlaat) en je verneemt hoe heerlijk het bos ruikt na een regenbuitje. En wat is er fijner dan dat allemaal meemaken met ook nog eens het motorvermogen van de M3.

- cabrio's schrijven minder hard af dan een coupe of sedan. Of op zijn slechtst evenveel.

- En torsiestijfheid... Die is lang niet slecht bij de E93 en gaat mij niet storen. De voordelen wegen zwaar op tegen de nadelen.

Maar goed, ik ben een echte cabrio-liefhebber!

Brava

Bericht door Brava » 12 sep 2009, 21:43

Ik heb nooit de zin van de M3 cabrio ingezien. Een M3 is relatief "hardcore", de compromissen die bij een cabrio horen passen daar niet bij of het nou een klapdak is of een stoffen kap.

Als je een cabrio wilt, neem dan een 335i of een B3 Biturbo.

Bart Janssen

Bericht door Bart Janssen » 12 sep 2009, 23:03

Ik rijd tegenwoordig een 335i E93 (hiervoor een E46 M3 SMG Coupe) en hij is helemaal super... Als ik het geld had, was het een E93 M3 geworden, maar ik moet zeggen, de cabrio is wel zwaar! Ik ben zelf geen racer (daarom ook niet zo actief op jullie mooie forum) maar 250 km/u rijden met de kap open is toch wel gaaf!

Dus... Ben je een racer/coureur (lees: kun je een beetje rijden), dan ga je voor een coupe of een sedan, ben je meer een poser dan ga je voor een cabrio! (En wat je ook kunt zeggen over de cabrio, het is wel supergaaf om met het dak open met dik 200 km/u met scheurende gitaarmuziek onder een sterrenhemel over de snelweg te knallen!!)

Femme

Bericht door Femme » 13 sep 2009, 00:19

Een stalen klapdak vind ik bij een vierzitter mooier dan een stoffen kap mits de properties niet teveel om zeep worden geholpen. De E93 vind ik een geslaagde coupé/cabrio.

Het voornaamste nadeel ten opzichte van de coupé is de forse gewichtstoename van 210kg. Ik neem aan dat de torsiestijfheid vrij goed zal zijn, ook gezien de enorme gewichtstoename die niet enkel van het klapdak afkomstig is.

De praktische bruikbaarheid van de E93 wordt verder ernstig beperkt door de belachelijk kleine bagegeruimte met kap open.

Een E92 M3 is een comfortabele GT die je imo niet hardcore kunt noemen. Het comfort van de 3-serie en het uitlaatgeluid van de hoogtoerige V8 lijkt me wel een mooie combinatie met een open dak.

steve smith

Bericht door steve smith » 13 sep 2009, 03:18

Lelijk, loodzwaar, extra windgeruis, en de torsiestijfheid van een inlegkruisje.

Dat was i.i.g. wat ik er van vond tijdens proefrit met een DCT-Cabrio, zou zelf de sedan kiezen.

romo

Bericht door romo » 13 sep 2009, 09:48

idd, meer tijd wil je er niet aan verdoen zo`n kar, proefrit is voldoende, sterker; dat had je vooraf al kunnen weten........................

f.cking 210 kg zwaarder......................

Thom

Bericht door Thom » 13 sep 2009, 11:54

Ach, auto's zijn erg zwaar geworden, dat moeten we maar accepteren. Heb jij ook gedaan... :wink:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 13 sep 2009, 12:09

Tommy schreef:Een coupe met schuifdak zou m'n voorkeur hebben.
+1
Maar waarom zijn zoveel mensen anti opendak?
Tot op heden geen auto gehad met open dak, maar wel vaak tijdelijk in auto's gereden met open dak en vind het echt i-de-aal.

wooter

Bericht door wooter » 13 sep 2009, 13:50

Een cabrio niet voor hardcore racen?

Afbeelding

;)

Ik zou ook de E93 verkiezen, maar als GT cruiser, niet als basis voor een circuitwagen. Of een M6 cabrio :).

Kasteel

Bericht door Kasteel » 13 sep 2009, 14:00

wooter schreef:Een cabrio niet voor hardcore racen?
Roadsters en cabrio's verschillen imho.
Een A4/3serie/Saab/CLK-cabrio doen me eigenlijk niks, terwijl ik het roadster gevoel van redelijk kan bevatten. Zowel de sigaren, als de grotere (Z4/S2000/etc).

Ps, de Z4MR is lichter dan de Z4MC.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2009, 14:04

Wat ik er van gehoord heb is de M3 sedan juist de beste rijdersauto, met ook de beste handling.

Tel daar bij op dat ik een sedan koets mooier vind als een coupe en dan is de keus snel gemaakt.

allen

Bericht door allen » 13 sep 2009, 14:42

romo schreef:
allen schreef:@Romo: een E92 M3 is ook geen pure sportwagen. Eigenlijk zijn het meer snelle en sportieve GT's. In dat opzicht maakt het dus geen donder uit of het open of dicht is. De voorkeur voor een blauwe of zwarte hemel wel.
Dat heb je mij ook niet horen zeggen, wel dat ik het een zware kar vind, die ik niet nog zwaarder wil hebben dan dat ie in de basis al is !! Dus (mede) daarom geen cabrio................

Dan maakt het voor mij dus wel een donder uit......................
Sorry hoor. Standaard weegt die wagen al meer dan een zwangere mamoet. Die 210 kg kan daar gerust bij, gezien het toch al geen racebak maar gt is. We hebben het niet over een huismus die 210 kg aan komt. Het volgende model M3 weegt net zoveel als de huidige cabrio en dan kan het wellicht ineens wel. :
Lichtelijk overdreven, maar je begrijpt m'n punt vast wel. 8)

romo

Bericht door romo » 13 sep 2009, 15:38

Je begrijpt mijn punt niet.

210 kg extra ga je merken, daar kun je over lullen tot je een ons weegt ( wel leuk in dit verband :mrgreen: ) die kan er dus helemaal niet gerust bij, andersom is het toch precies het zelfde? Stel je hebt een kar van 1450kg, dan pas je normaliter ook voor 1650 kg, tenzij er geen alternatief is.............ik heb een alternatief, nl een coupe t.o.v. een cabrio.......
En je hoeft niet op een circuit te rijden om dat verschil te ervaren, ook als daily driver merk je dat verschil maar al te zeer, sterker het verschil tussen een E46 M3 en een E92 M3 is ook merkbaar in negatieve zin als het om de massa gaat, dat hebben ze een beetje te weten camoufleren door een wat sneller reagerende stuurratio in de E9X M3, maar massa verloochent zich never nooit...............

Een E92 M3 weegt RDW kenteken 1555, IRL is dat 1655kg.............daar wil ik niet nog 210 bovenop, + een dak wat ik lelijk vind en ik er toch nooit af zou doen..................

@ Bert, zo heb ik het ook begrepen

Hoe moeilijk kan het zijn.......................

allen

Bericht door allen » 13 sep 2009, 16:04

Potverdorie Romo. Als ik het goed begrijp heb jij je e46 ingeruild op een zwaardere auto omdat je geen keuze zou hebben? Wat dacht je van de e46 houden? Maar goed, gemaakte fouten kun je niet omdraaien. Dat begrijp ik. :mrgreen: :wink:

romo

Bericht door romo » 13 sep 2009, 16:17

De E46 M3 was 7 jaar oud.............................en ik wil qua techniek er op vooruit...............verder altijd gezegd dat ie te zwaar is en ik een voorstander ben voor downsizing .............

Kortom; de keuze voor een E92-E93 M3 is voor mij een no contest...................voor een doorgewinterde cabrio liefhebber zal dit ongetwijfeld anders zijn...............

peer

Bericht door peer » 13 sep 2009, 18:02

Bij de aankoop van mij e92 heb ik ook even de e93 overwogen. Tot ik die in real-life zag.

Dichte kap (90% van de tijd dat ik er mee rij) vind ik echt niet mooi. Zeker in de blauwe kleur die ik wil vallen die vouwlijnen op.
Kofferbak is ook anders en de coupe is daarin ook weer mooier (persoonlijke smaak natuurlijk)
De kofferbak is al niet groot, laat staan met zo'n dak erin.

Voor goed, zonnig weer heb ik andere auto's.

Persoonlijk vind ik de meeste coupe-cabrio auto's niet echt geweldig. Geen me dan maar een cabrio met een soft top / en een losse hardtop voor in de winter.

Plaats reactie