Mazda RX-7 1979

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Mazda RX-7 1979

Bericht door Eric H » 07 sep 2009, 17:33

Luitjes,

Kan voor wênugh een 79-er RX-7 kopen.
Wagens is al aan gesleuteld, heeft APK en rijdt dus.
Roestplekken zijn al beandeld ( lees : slechte plekken zijn verwijderd

Bedrag is laag ( sommigen tanken voor dat bedrag tijdens een weekendje ring ) dus de verleiding is er wel...
Heb verder totaal geen ervaring met deze wagens, dus als iemand tips heeft, of adviezen om het juist NIET te doen, spui ze hier dan AUB.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Metchu » 07 sep 2009, 17:51

als het bedrag laag is, waarom niet!? je zal waarschijnlijk weinig tot geen verlies maken op de wagen als je het toch niets vindt... ik zeg doen! of doorspelen naar ome Metchu :mrgreen: (die is zoekende)

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Jan Visser » 07 sep 2009, 21:57

Het heeft een rotatie motor en daar hoort een revisie bij om de plus-minus 100000 km. Zijn niet veel mensen in nederland die daar ervaring mee hebben en verder lusten ze relatief veel olie en benzine........

Verdere zwakke punten zijn roest, en nog meer roest, maar dat is allemaal zichtbaar en kun je zelf het beste inschatten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Niels » 08 sep 2009, 05:09

Alles valt en staat met de staat van het apparaat :mrgreen:

Een money pit heb je geen zin in, geloof me :wink: Je zou het kunnen doen en em bij de eerste de beste inverstering die je moet doen weer een schop geven..

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Eric H » 08 sep 2009, 09:44

Nah, ik heb al een beslissing genomen, ik ga het NIET doen....

Ten eerste zou ik hem dan kopen om het kopen en dat is nooit een oged idee.
Ten tweede, als ik een hobby auto zou willen hebben dan nam ik er wel eentje waarmee ik ook het circuit op kan, en dan moet ik tot mijn "spijt" melden dat dat dan echt een BMW moet zijn

Heb de afgelopen dagen in een E30 325i met aangepast onderstel gereden als tijdelijke vervanger van mijn daily, en ik moet zeggen, dat rijdt best grappig... ( understatement :lol: )

Verder ga ik me eerst richten op mijn motorrijbewijs, en ik ben nu eenmaal niet in de positie om alles tegelijk te kunnen doen.

Dus, als er mensen nog wel interesse hebben om voor weinig een RX-7 op de kop te tikken, laat het me maar weten.
Verkopende partij zit in de omgeving van Alkmaar.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Roy » 11 sep 2009, 10:47

Motorrijbewijs halen, goedzo :thumbup:

Je woont vlakbij zo te zien, bij wie ga je lessen?

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Eric H » 11 sep 2009, 17:51

Nog niet op ge-orienteerd.....
Moeilijke is dat er in R'dam héééééééél veel aanbieders zijn, maar probeer daar maar eens een goede tussen te vinden....

In de polder zit er ook eentje ( All Round ) denk dat ik daar uiteindelijk uit ga komen.
Toch een beetje vertrouwd, ons kent ons, je kent het wel.

Waar heb jij gelest ??

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door InjectTheVenom » 26 nov 2009, 20:04

Jan Visser schreef:Het heeft een rotatie motor en daar hoort een revisie bij om de plus-minus 100000 km. Zijn niet veel mensen in nederland die daar ervaring mee hebben en verder lusten ze relatief veel olie en benzine........
Is dit het zelfde voor het 2e type RX7? Ik zit voorzichtig te loeren naar een exemplaar van 1992 maar ben er net als de topicstarter volledig onbekend mee. Kwanta kosta zo'n revisie?

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Jan Visser » 26 nov 2009, 21:15

Ja, ik dacht precies hetzelfde.....

Kosten weet ik niet exact, maar ik ken iemand die 2 van die dingen heeft (een turbo en een non turbo) en die had een adresje en ik meende dat die 2500 euro rekende, maar dan moet je wel zelf de motor in en uitbouwen.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door RobS » 27 nov 2009, 10:17

http://www.mazdarx-7.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rx7-service.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zitten beide in het zuiden van NL, Veldhoven en Uden.

M'n zwak voor de RX7 is meteen weer aangewakkerd, misschien, als de MX5 klaar is maar eens op zoek naar een leuke FC als belastingvrije Eurlings -> fuck you mobiel.

Of toch een 911 :bag:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Stéphane » 29 nov 2009, 23:43

Met die eerste (Euro Rotor) heb ik zaken gedaan in het verleden, toen ik nog een RX-7 had. Beetje een aparte vent, maar wel terzake kundig. Pim van de Burgt heet die man.

Afbeelding

Ik heb ook nog altijd een zwak voor RX-7s...

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door RobS » 01 dec 2009, 15:54

Sté, vertel eens wat maar over je exRX7 :)

Onderhoud, kosten, roest, betrouwbaarheid, circuitwaardigheid etcetc

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Stéphane » 01 dec 2009, 22:51

RobS schreef:Sté, vertel eens wat maar over je exRX7 :)

Onderhoud, kosten, roest, betrouwbaarheid, circuitwaardigheid etcetc
Het is al weer een tijdje geleden, maar ik zal een poging wagen op basis van wat ik er van onthouden heb. Laat ik beginnen met het feit dat ik er te weinig tijd en moeite in heb gestoken om de auto echt goed te leren kennen. Hij heeft me een paar keer wel redelijk laten schrikken, maar dat kwam door supermeuk banden op de achteras en een onderstel wat beter had kunnen zijn.

Wat roest betreft waren er eigenlijk in mijn herinnering geen problemen die mij bij staan. Dat was geen probleem. RX-7 was van 1987 en ik had hem rond 2001, dus al best wat aardig op leeftijd. De betrouwbaarheid had ik in het begin problemen mee, met name oververhitting. De dag dat ik hem ophaalde stond hij met kokende radiateur voor de deur toen ik hem parkeerde. Ik heb heb bij Euro-Rotor gekocht en die hebben toen onder garantie een compleet nieuw koelsysteem gemonteerd. Daarna was het wel OK.

Verder verbruikte hij wel wat olie, maar ik weet verder niet meer hoe dat precies verder gelopen is. Circuitwaardigheid is op zich wel goed. Ik heb er uiteindelijk maar een paar keer mee op het circuit gereden. Een keer op Midland en een keer of 2-3 op de Ring, dus een rondje of 8-10. Ik vond het toen nogal spannend, maar dat kwam grotendeels ook door onervarenheid.

Dus eigenlijk heb ik de auto geen goede kans gegeven. Grappige is dat ik de auto destijds verkocht heb aan een dame, die kort daarna mijn vriendin is geworden. Heb de auto dus nog een tijdje mee kunnen maken. Relatie is voorbij, zij woont in Engeland met haar huidige man, maar de RX-7 staat nog in Nederland. Sprak haar niet heel lang geleden en volgens mij is die mogelijk nog wel te koop ook zelfs.

Hier trouwens mijn oude topic over die auto:
http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=284&t=44" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel grappig om te lezen. Ook mijn Sinterklaasgedicht met mijn wishlist, LOL :roflol:

Joost N
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 aug 2009, 14:23
Locatie: Wercundia

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Joost N » 02 dec 2009, 20:23

Leuk dat er een apart topic is over mijn favoriete auto! Ik rijd in een RX-7 rond van de tweede generatie sinds eind 2002.
Ik kan dus wel wat antwoorden op de vragen hierboven geven en waar nodig een paar mythes ontkrachten.
Mijn eigen auto is Mazda RX-7 non-turbo van bouwjaar 1988 (type naam FC3S). Vaak zul je RX-7 eigenaren horen over een SA, een FB, FC of FD. Dit zijn achtereenvolgens de geleverde typen in Nederland in chronologische volgorde. De FC waar ik in rijd is geleverd van 1986 tot en met 1988 en was er in een atmosferische (n/a) (150 pk) en een turbo variant (185 pk). In 1989 kwam het facelift model in NL op de markt waarbij de n/a kwam te vervallen en de turbo een 200 pk motor kreeg en een iets geupdate uiterlijk en interieur. De auto waarmee DF-forumlid Sumo reed was van dit laatste type (1e keer op naam gezet in 1992 als een van de laatsten.
De FC is heel wat moderner en volwassener dan de oer-RX7 die hij opvolgde. Vooral qua onderstel is dit het geval. De SA en FB hadden bijvoorbeeld een starre achteras terwijl de FC een multilink meesturend exemplaar hebben. De FD (twinturbo)was nog een trapje hoger qua exclusiviteit destijds met een prijskaartje van toen 155.000 gulden. Maar hij was ook zeer snel te noemen voor 1993 (0-100 5.3s 250 km/h top).
Qua styling is de FC natuurlijk een kind van zijn tijd en het model kreeg indertijd veel kritiek omdat het een exacte kopie van de 944 zou zijn. Nu vind ik dat een vergelijkbare Supra of 300ZX uit diezelfde periode er behoorlijk bedaagd uitziet in tegenstelling tot een FC of 944. Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
De vraag of de RX-7 in het betrouwbaar is, is geheel afhankelijk van het gebruik en het model. Ik ben al jaren lid van de RX-7 club Nederland en heb daar en op hun forum veel succesverhalen en dramas voorbij zien komen. Globaal gezegd kun je zeggen dat een goed onderhouden en met beleid warmgereden FC non turbo met een standaard 13B blok minimaal 2 ton aankan zonder revisie. Voor de turbo ligt dit iets anders. Deze motoren zijn over het algemeen wat fragiler en vooral kleine tuningsartikelen die op een 'normale' zuigermotor zonder enig probleem gemonteerd kunnen worden, kunnen catastrofale gevolgen hebben. Een goed voorbeeld hiervan is het plaatsen van een open luchtfilter en een dito uitlaat. Als dit niet in combinatie met een update van het brandstofsysteem kan dit zorgen voor het arm lopen van het blok en detonatie. Dit is voor een gewone motor al niet best maar bij een rotatiemotor kan dit er voor zorgen dat er seals of afdichtingen tussenuit geblazen worden. Toch kan ook een turboblok mits met de nodige ervaring tot zeer hoge vermogens betrouwbaar worden getuned, maar makkelijk is anders. Of dit wezenlijk verschilt van bijvoorbeeld een Subaru blok vraag ik me af.
Verder is roest behalve voor de eerste modellen (vroeg 1986) niet echt een probleem, maar let op de achterste wielkasten en de dorpels voor de achterwielen. Ook kan het schuifdak gemakkelijk gaan roesten. Dit zijn echter geen grote problemen. Verder is het een degelijk in elkaar gezette auto, maar op de electronica in het interieur lijkt soms een beetje bespaard te zijn. Vooral de schakelaar voor de ruitenwissers is berucht en over het algemeen prijzig om te vervangen. Er zijn wel revisie sets sinds kort weer op de markt.
Hoe rijdt dat nu? Door de plaatsing van het relatief kleine blok achter de vooras, is een gewichtsverdeling van precies 50-50 bewerkstelligd. Dit is voor driften natuurlijk niet ideaal, maar dat is juist een uitdaging. Door deze balans, achterwielaandrijving en het directe stuur is het een feest om in te sturen. Qua pure snelheid is 150 pk op 1200 natuurlijk heden ten dagen niet bijzonder meer. Het is vooral als je in een 'moderne' turbodiesel je kms maakt altijd even wennen, want er moeten echt toeren gemaakt worden om de snelheid erin te krijgen. Gelukkig is dit door de motoropzet geen probleem. Zonder drama naar de begrenzer van 7000 rpm.
Op het circuit rijden is hardstikke leuk (ik heb regelmatig op Zandvoort met de RX-7 gereden tijdens Clubspecials en Nat Oldtimer Fest). Een goede upgrade als er vaker op het circuit gereden wordt is wel om de de passieve achterwielsturing uit te schakelen met behulp van een set bussen die voor relatief weinig geld kunnen worden aangeschaft. De remmen zijn zoals Stephane al aangaf goed te doseren maar je moet wel harder duwen dan bij modernere autos (uitkijken als je weer in een golf stapt, want dan zit je geheid bij het eerste stoplicht met je neus tegen de raam). Zelfs op het circuit heb ik nooit problemen gehad. Mijn versie heeft dan ook de remmen van de turbo met geventileerde schijven voor en achter en voor aluminium 4zuiger klauwen.
Omdat ik het meeste onderhoud samen met mijn vader heb gedaan (oud Mazda-monteur) is dat niet duur geweest. Ik heb ondanks de weinige kms altijd de olie en het filter vervangen alsook het koelwater. Verder zijn er dingen die kapot gaan, maar geen uitzonderlijke dingen. Om problemen te voorkomen is het zaak om regelmatig het oliepijl te checken want omdat er steeds een beetje olie word geinjecteerd bij iedere arbeidsslag om de seals te smeren is het olieverbruik inhenrent aan dit soort motoren. Dit is dus geen verbruik door slijtage! Goed warmrijden is kritisch omdat de rotorhuizen van aluminium en de afdekplaten van gietijzer zijn en het dus zaak is om de zaak geleidlijk warm te rijden. Verder is er redelijk wat olie in het carter die warm moet worden (5.8 liter)
Voor het onderhoud en onderdelen zijn er in NL een paar goede adressen en die zijn hierboven al genoemd.
Ik heb mijn auto al een tijdje te koop staan in verband met verbouwing van mijn nieuwe huis (nog geen garage) en gezinsuitbreiding. Want zoals een redacteur van Top Gear in 1986 al eens opmerkte: "..stated as a 2+2, the backseat however is suitable only for legless dwarves..." en er is dus geen plek voor mijn zoons Romer stoel achterin. En om nou moeders iedere keer thuis te laten... De auto staat nu netjes bij mijn ouders in de garage maar als een liefhebber zicht aanbiedt om hem over te nemen gaat hij gewoon weg. De Vraagprijs is 2500 euro en dat is niet te veel voor een bijzondere auto vind ik. Hieronder nogmaals de specs in het kort:


Mazda RX-7 Type FC3S (modeljaar 1986-1988)

Uitvoering GLS + Sports Package
Kleur rood
Bouwjaar 1988 Kilometerstand: 130.000km

Origineel Duits, ingevoerd in 1996 daarna 2 eigenaars. Sinds december 2002 in bezit lid van de Nederlandse Mazda RX-7 club. Ieder jaar een beurt gehad en veel vervangen.

1.3 liter wankel/rotary motor 150 pk
Achterwielaandrijving, 50/50% gewichtsverdeling, directe stuuroverbrenging
Geventileerde schijfremmen rondom met voor aluminium 4 zuiger remklauwen


Optioneel sportpakket: Onderstel van TurboII uitvoering
• Stuggere ophanging
• Dikkere stabilisatorstangen
• Aero packet (extra spoilers rondom, aluminium bodemplaat onder motor)

• Cusco front veerpootbrug (aluminium)
• 16” gesmede aluminum velgen van de turbo uitvoering met 205/55/16 ZR banden

Interieur netjes en in grijs uitgevoerd met schuifdak.



• Extra 4 originele 15” RX-7 velgen met goede banden (Bridgestone Potenza RE720)

Extra te koop:

Rollend chassis met kenteken (1986 dus over 1 ½ jaar belastingvrij) en enorme partij onderdelen waaronder:

• Bilstein schokdempers (nieuw)
• Plaatwerk
• Ruiten (diversen)
• Lampen en spiegels (diversen ook nieuw)
• Interieurdelen (tellerbak etc.)
• Gemodificeerde uitlaat met kleine dempers

Tevens veel uniek documentatie materiaal (persberichten, boeken, stickers, folders).


Voor vragen over de RX-7 (in het algemeen) kun je me altijd PM'en of emailen. Groet Joost

Joost N
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 aug 2009, 14:23
Locatie: Wercundia

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Joost N » 02 dec 2009, 20:26

Sorry voor te lange post...

:blabla:

Nog een foto van mijn auto:

Afbeelding

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door indobesar » 02 dec 2009, 22:07

Joost, jammer dat het een rode is. Nu blijf ik zoeken naar een MX-5. :wink: 8)

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door RobS » 02 dec 2009, 22:18

...en jammer dat ie niet meer belastingvrij wordt.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Tim N » 03 dec 2009, 07:12

Vandaar die rollende koets, mooi voor de winter :angel:

Joost N
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 aug 2009, 14:23
Locatie: Wercundia

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Joost N » 03 dec 2009, 11:35

Tim N schreef:Vandaar die rollende koets, mooi voor de winter :angel:
Inderdaad!

Ik ga er zelf niet aan beginnen maar ik wil niemand ontmoedigen...

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Eric H » 03 dec 2009, 12:31

Dank voor je uitgebreide verhaal, maar hoe zit het nu met die motorrevisies om de 100k......

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Stéphane » 04 dec 2009, 11:13

Eric H schreef:Dank voor je uitgebreide verhaal, maar hoe zit het nu met die motorrevisies om de 100k......
Dat heeft vooral te maken met de rotortips.

Afbeelding

Afbeelding

De rotoren draaien rond in de motor. Je hebt dus meerdere kamers die door de rotoren worden afgesloten. Vandaar ook de verschillende plaatsen met bougies om ontsteking te laten plaatsvinden.
Als de tips (apex seals) slijten, sluiten die ruimtes niet meer en krijg je ook olieverbruik. Dan moet dat dus gereviseerd worden.

Joost N
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 aug 2009, 14:23
Locatie: Wercundia

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Joost N » 09 dec 2009, 21:55

Eric H schreef:Dank voor je uitgebreide verhaal, maar hoe zit het nu met die motorrevisies om de 100k......
Het is moeilijk om te generaliseren. Zoals in mijn post al stond is het voor een normaal onderhouden FC3S zonder turbo heel gebrjuikelijk om met gemak 175-200k km te halen. De turboblokken zijn iets fragieler. Toch is het voor die motoren ook geen regel dat ze elke 100k gereviseerd moeten worden.
Het is wel zo dat wankelmotoren erg gevoelig zijn voor slechte eigenaren en daarom is het moeilijk om te zeggen wanneer ze er gemiddeld mee ophouden. De conditie van de motor zul je door het lopen van het blok nooit kunnen weten. De meeste blokken lopen en klinken geweldig voordat ze hun laatste adem uitblazen en en seal wegblazen. De juiste manier om iets te zeggen over de levensverwachting is door de compressie te meten. Dit kan echter niet met een gewone compressiemeter, maar bij specialisten als Hoebeke in Rilland, Mireck Visser in Uden en Pim van de Beek in Veldhoven hebben ze de benodige apparatuur en kennis voorhanden.

Joost N
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 aug 2009, 14:23
Locatie: Wercundia

Re: Mazda RX-7 1979

Bericht door Joost N » 15 dec 2009, 16:25

Nog even wat fotos voor de liefhebber:

Met de 15" velgen (origineel)
Afbeelding

Motorcompartiment
Afbeelding

Interieur
Afbeelding

Afbeelding

Genoeg gespamd.
Groet
Joost

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten