318iS motor tunen of engine swap?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door siegerdehaan89 » 04 sep 2009, 00:37

Simpel, wil eigenlijk weer een 318iS maar dan met zeg 200pk. Lekker Jenna vergezellen want ze is wel erg alleen zo :mrgreen: .

Eigenlijk mis ik mijn iSje gewoon. Heb Erik een bod gedaan maar ging niet akkoord en dat begrijp ik. Geen gezever erover ook graag, ik kom er niet meer op terug en hij ook niet voor die prijs.

Feit is, ik wil dus misschien weer een iS maar die dingen hebben simpel zat te weinig vermogen om écht lekker te knallen. Turbo liever niet ivm turbogat, compressor OK maar atmosferisch is ook goed en heb ik het liefst maar is ook het duurst. Dus, denk dat ik dan naar een compressor moet.


Kortom, wie weet waar ik een compleet tuningspakket in stages kan kopen voor normale prijzen. Ben over een tijdje als het doorgaat bereid wel wat te spenderen want pk's voor 100 euro bestaat niet.

Had dit al gevonden: http://www.koperformance.com/BMW/engine/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false; maar zie niets over de fijne 1800 16 klepper.... :'(


Verder zie ik weleens E36 iS motoren in een E30 gaan, kan dan een S14 E30 motor niet in een E36? Lijkt me dat die motoren nog wel te krijgen zijn (in italie bijv). Dan ben je in een keer klaar. Nouja 2x, moet dan ook een carbon airbox op natuurlijk :love: .


Ik vind mezelf best wel handig en kan ook best zelf een compressor erop bouwen met kdfi en de hele flikkerse boel maar, IK HEB ER GEEN ZIN IN! Wil door een ander bedachte spullen erop zetten en dan moet het betrouwbaar werken. Ik doe ALLE alfa spullen weg omdat ik het zat ben voor nu en dat eeuwige gesleutel en kan niet meer elke minuut van de dag dat ik wil de werkplek benutten, wil dus lekker betrouwbaar en fijn sturen in een snelle 318iS.


Kan het allemaal niet denk ik aan een Nissan 200SX S13, maar zou toch liever een fijn beemertje willen rijden...

Dingen roepen als eerst een goed onderstel is gelul, gaat hier echt over het torretje dus :wink:


Alvast hartelijk dank, wacht met smart op de reactie's!


Grtz, Sieger.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door steve smith » 04 sep 2009, 00:40

S14 motor in e36 kan wel en is ook door de fabriek gedaan voor BTCC e.d.

Echter inmiddels is een S14 stokoud, zijn delen minder goed te krijgen en kost een rebuildje voor een S14 evenveel als 2 e36 318iSjes. Kun je beter een paar nokkenasjes in je iS steken, al heb je dan nog steeds hetzelfde. Een auto zonder porrie/NMs. Is die lichte neus nou echt zo heel boeiend?
Laatst gewijzigd door steve smith op 04 sep 2009, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door siegerdehaan89 » 04 sep 2009, 00:41

Omfg, en na wat helder kijken op de site vind ik dit:

http://www.koperformance.com/BMW/turbo_ ... er_kit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


:stom:


Nog meer mogelijkheden?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Ar » 04 sep 2009, 00:45

Een Honda blok erin :mrgreen:

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door siegerdehaan89 » 04 sep 2009, 00:47

@ Steve, S14 zal, als je het standaard houd toch niet zo snel verslijten? We hebben het wel over een bmw hè, niet zo'n rotte twinspark 16v die in elkaar storten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Geintje, ben zelf geboren alfist zoals je wel zal weten :wink:



@ AR:

:fy:


:wink:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door steve smith » 04 sep 2009, 00:54

siegerdehaan89 schreef:@ Steve, S14 zal, als je het standaard houd toch niet zo snel verslijten? We hebben het wel over een bmw hè, niet zo'n rotte twinspark 16v die in elkaar storten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Geintje, ben zelf geboren alfist zoals je wel zal weten :wink:



@ AR:

:fy:


:wink:
Als je een nieuwe S14 kan vinden is dat idd van toepassing. De jongste is 18 jaar oud, en heeft dik 90pk/liter mogen leveren, nog meer i.g.v. een S14B20. Wat denk je zelf? Kleppen stellen wordt nauwelijks gedaan, voetpakkingen zijn 9 van de 10 keer lek en vaak geen 10W60....

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door allen » 04 sep 2009, 01:01

steve smith schreef: Is die lichte neus nou echt zo heel boeiend?
Kwa gevoel voor mij persoonlijk wel. Nadeel is alleen dat echt vermogen dan ook serieus geld gaat kosten. Dus soms is het niet gek om wat concessies te doen. Bijvoorbeeld als je aan een budget zit. :bag:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Joy » 04 sep 2009, 09:48

Downing atlanta levert misschien nog enkele superchargers. Ze waren door hun compressorbehuizingen heen maar de fabrikant heeft er nog wat gevonden. Die set geeft tussen 190 en 210 pk. Verder heeft dbilas mooie pakketten die lijst heb ik thuis op de laptop staan. 190 pk met het standaard slagvolume.
Die spullen van Koperformance zijn troep. Slechte verhalen over gelezen. Voor meer info over m42 -> 318ti.org en m42club.com.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door ErikS » 04 sep 2009, 10:11

Als je er toch een ander blok in hangt;

Je kan hem voor dat bod wel zonder motor krijgen :bag:

Edit: Eventueel kom ik mischien nog wel met een tegenbod, voor direct na Malmedy ophalen........
Die mogelijkheid is er nog... :wink:
Laatst gewijzigd door ErikS op 04 sep 2009, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Mark » 04 sep 2009, 10:20

Kom je met een kompressor niet op een vergelijkbaar gewicht van de motor als een (betrouwbare, goedklinkende) zespitter?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door allen » 04 sep 2009, 10:34

Misschien klinkt het wel mooier, maar is een 6 pitter per definitie betrouwbaarder? Ik heb de gewichten niet in m'n hoofd, maar een SC ligt niet voor de vooras. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 04 sep 2009, 12:45

Kijk anders ook even op http://www.kempower.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Krijg je ook een aardig idee van atmo mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Bert ///M3 » 04 sep 2009, 12:49

Er staan alleen geen prijzen bij hun race engines. Is expres voor mensen met een zwak hart :wink:

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door siegerdehaan89 » 04 sep 2009, 17:32

@ Erik, dat was mijn bod, jij bent niet akkoord gegaan en een tegenbod accepteer ik toch niet, mijn interesse is dan ook volledig over voor de auto, helaas voor beide, ik begin dan lekker opnieuw met een andere iS als ik een iS terugkoop.


@ Joy, hartelijk dank voor de linkjes, ik ga spitten!!! :D

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door ErikS » 04 sep 2009, 17:54

@ Erik, dat was mijn bod, jij bent niet akkoord gegaan en een tegenbod accepteer ik toch niet, mijn interesse is dan ook volledig over voor de auto, helaas voor beide, ik begin dan lekker opnieuw met een andere iS als ik een iS terugkoop.

Dan ben je zwaar verkeerd bezig iig, (De auto is namelijk STUKKEN BETER dan dat jij hem aan mij heb verkocht.... En dan nog even 450 minder bieden ook... :hammer: )
Echt gewoon een gelukszoeker!

Ik wens je dan ook verder veel succes... :angel:

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door siegerdehaan89 » 04 sep 2009, 18:46

Geluk zoeken, Mag dat niet? Een meevaller is nooit erg Erik. Iedereen wil altijd wel een financiele meevaller dus bieden en vragen staat vrij toch? Zie dus ook niet in dat ik verkeerd bezig ben, heb je een bod gedaan en jij ging niet akkoord, nou oke, goed toch? :lol:


Back ontopic!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Joy » 04 sep 2009, 20:01

Dit is wat je mag verwachten op een 318is M42:

Step I : Upgrade to 114kW / 156HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 1995,--
You save 74,--


Step II : Upgrade to 124kW / 169HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A set of sport camshafts 587,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the sport camshafts 294,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 2850,--
You save 100,--


Step III : Upgrade to 132kW / 180HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A set of sport camshafts 587,--
• Cylinderhead and Valve modification 845,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the cylinderhead 717,--
and the sport camshafts
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 4090,--
You save 128,--


Step IV : Upgrade to 140kW / 190HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A set of sport camshafts 587,--
• Cylinderhead and Valve modification 845,--
• Complete software update 355,--
• a/N 2000 control unit to replace the 889,--
air flow meter

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the cylinderhead 717,--
and the sport camshafts
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 4900,--
You save 207,--

All prices are in EURO and include 16 % VAT.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door GTRene » 04 sep 2009, 20:11

van Heek autosport kan aan leuke 320si blokjes komen(van die race serie WTCC?), zeg maar de moderne E30 M3 motor...en kan NA tot zo'n 330pk...maar dat kost weer iets meer, echter het basis blok was niet echt duur vond ik...
Laatst gewijzigd door GTRene op 04 sep 2009, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door allen » 04 sep 2009, 20:17

Step II : Upgrade to 124kW / 169HP
includes:
• A throttle body injector system 1453,--
• A set of sport camshafts 587,--
• Complete software update 355,--

• Fitting of the throttle body injector system 261,--
• Fitting of the sport camshafts 294,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 2850,--
You save 100,--
Dat lijkt mij prijstechnisch het leukst en zo kun je nog mooi 325jes opjagen op trackdays. 8)

En ja, dat ziet iedereen goed. Ik heb tegenwoordig wat meer verstand gekregen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Joy » 04 sep 2009, 20:18

Wat ook interessant is is de mogelijkheid om het slagvolume te vergroten door middel van een M47 (320d) krukas (gesmeed). Slagvolume gaat icm S50 zuigers naar 2064 cc.
Het uiteinde van de krukas heeft een kleine aanpassing nodig om te passen. Vermogen zonder verdere aanpassingen is dan al om en nabij de 170 pk. Koppel rond de 210 nm.
De juiste krukas zit alleen in deze modellen:

E46 320d 1997-2001. Not the M47N
E39 520d 1999-2003
E46 318d 2001-2003/04 Not the M47N
Rover 75 CDT 1999-2004

Verder kun je altijd de M42 krukas behouden en M44 zuigers pakken, dan zit je in ieder geval weer 100 cc hoger voor relatief noppes aan investering.

Overzicht van mogelijkheden: http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... roker_Info" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze PDF moet je maar eens doorlezen, erg goede info: http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... roker_Info" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer je het onderblok met rust zou laten en je jezelf puur op de kop richt zit je met 165-170 pk een eind in de richting als je een set catcams nokken neemt, meteen de kop laten flowen en de chip laat afstellen. Vanaf 170 pk is de LFM de bottleneck. Door die klep is het een restrictie om nog meer lucht te kunnen aanzuigen. Ook is de standaard inlaat niet gemaakt om veel meer lucht door te laten. Hartge had zelf een opgeboord inlaatspruitstuk gemaakt, dat was op zich ook geen slecht idee. Maar vanaf nokken en kop zou ik wel ITB's pakken icm Alpha N. Uitlaat is redelijk op orde, al zit je met meer luchtverplaatsing toch ook al snel aan een ander spruitstuk midden-en eindsectie om de flow te optimaliseren.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door GTRene » 04 sep 2009, 20:20

The four-cylinder is lighter and shorter than its six-cylinder forebear and develops considerably greater torque from its maximum 8,500 rpm (as dictated by the regulations), without any reduction in output. The BMW P45 engine already delivers 275 bhp, putting it on the same performance level as its predecessor. The powerplant is mounted further back in the car, which again helps to improve the centre of gravity of the BMW 320si.
satndaard al 275 pk :df: 4 cillindertje

Afbeelding

verhaal

http://www.totalmotorsport.com/Features ... .asp?ID=28" onclick="window.open(this.href);return false;

de BMW P45 schijnbaar.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Joy » 04 sep 2009, 20:29

Leuke motoren René. Enige punt is dat je met die vermogens 1500-2000 kilometer kan rijden voordat onder andere de titanium kleppen aan revisie toe zijn.

Ik denk dat je met een M42 als basis rond de 200 pk kan halen met inachtneming van duurzaamheid. Dat is dan een motor die vooral piekvermogen levert, dus je zit ook aan gewichtsreductie en een korte overbrenging te denken om het optimaal te benutten. In dat opzicht is een grotere motor verstandiger, je mist alleen wel een stukje lightweight gevoel wat een 318is wel heeft. De auto had af-fabriek al 170 pk moeten hebben zeker als evolutie tov de E30 318is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door Bert ///M3 » 04 sep 2009, 20:33

Maximaal elke 20 uur oid reviseren, daar word je niet blij van. Zeker niet als er onderdelen van Motorsport in moeten, modaal netto jaarsalarisje ben je dan al bijna kwijt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door allen » 04 sep 2009, 20:49

Denk dat je bij ieder blok gewoon even moet kijken wat nog economisch verantwoord is. Op een gegeven moment gaan pk's serieus veel geld kosten als je het atmosferisch houdt. Op zo'n punt moet je denk ik de grens trekken. 170Pk is voor weinig haalbaar. 200 Pk gaat je veel geld kosten. Alhoewel... als je veel zelf kunt... :idea:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 318iS motor tunen of engine swap?

Bericht door GTRene » 04 sep 2009, 20:51

Bert ///M3 schreef:Maximaal elke 20 uur oid reviseren, daar word je niet blij van. Zeker niet als er onderdelen van Motorsport in moeten, modaal netto jaarsalarisje ben je dan al bijna kwijt.
ow... :bag: das niet wat dan... :mrgreen: of je moet de rev limiter lager zetten dus max 7.400rpm ofzo? zit wel een heel mooi olie koel systeem in, of had van heek dat nu zelf extra toegepast, nu begin ik te twijfelen :hmmm: `
de materialen zijn goed die erin zitten, denk dus met wat downtunen dat je toch dagelijks kan rijden? of zijn ze zelfs daar niet goed voor :?:

nahja anders klein compressortje erop schroeven :mrgreen: is vaak niet zo duur voor zo'n type.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Geertmans, Mark, Zed240 en 8 gasten