low budget circuithokkensleper

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

low budget circuithokkensleper

Bericht door G Kolkman » 03 sep 2009, 13:53

Ok, ik ben al een tijdje aan het overwegen wat geld stuk te slaan ( :? ) op een transporthok voor een circuitauto/rallyauto. Dit omdat ik wat nerveus wordt bij de gedachte dat je pech krijgt op een ragdag 'en maar moet zien dat je thuis komt'. E.e.a. is mede ingegeven door de testdag van de 325i-challenge afgelopen weekend waar stiekem toch best veel schade werd gereden varierend van kromme velgen (easy fix) tot gemolesteerde carters, binnenbrandjes en beschadigde koetsen. Niet echt handig als je dat 100 km of nog meer van huis af gebeurt. Nou zou ik er best wel wat, maar niet teveel, geld voor over hebben. Grofweg zie ik de volgende opties:

optie 1) patrol-achtige diesel van voor 1987 (i.v.m. wegenbelasting), BE halen en steeds autoambulance huren. Amerikaanse pickup uit die jaren of iets eerder is hier ook een optie maar heb geen idee wat dat mag sleuren (punt 1) en dat is dan weer zoiets waar ik teveel geld in pomp omdat ik het een charming model vind.

optie 2) campertje (is hier nog een aparte regeling voor?), BE halen en steeds autoambulance huren

optie 3) oprijwagen op basis van kaal chassis fabrieken, weer van voor 1987, en dan zorgen dat ie voor een B-rijbewijs gekeurd wordt (huren van dit spul is volgens mij vrij duur, maar bewijs gerust dat dat meevalt)

Bij mijn weten is bestaat er niet meer zoiets als een 40-dagen kaart of een andere kortingen voor zeer sporadisch in gebruik zijnd rollend materiaal of wel? Zou wel ideaal zijn namelijk want ik heb niet echt trek om volle polle wegenbelasting te betalen voor een auto die ik een keer of wat (6-10) per jaar gebruik. Dit laatste vergroot namelijk het blikveld wat naar iets jonger spul, want in het begin van de jaren 80 waren de meeste busjes toch wel aardig troeperig. Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie (kun je bv. een sleurauto onder een stichting brengen?)?

steve smith

Re: low budget circuithokkensleper

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 14:09

Huh? Beetje competatieve e30 zit toch onder 1000kg? Dan ben je er toch met max trekgewicht 1600kg en rijbewijs BE?

Zou er dan gewoon een e32 735 of een dikke belastingvrije e28 voor zetten. Kost weinig en geeft lol.....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 sep 2009, 14:11

Het is helemaal geen gekke gedachtengang om met een trailer te gaan, je hoeft geen schade te rijden maar je kan ook gewoon door mankementen stranden. Laatste keer zelf een koppeling naar zijn grootje gereden en dan is het wel handig dat je hem zo de trailer op zetten kan.

Oprijwagen is idd een makkelijke oplossing, staan er ook wel hier en daar wat te koop op MP. Nadeel is alleen dat je eigenlijk weinig spullen meenemen kan, zoals banden etc. Huren is een mogelijkheid. Als je bij een trailer combinatie ook een autoambulance moet huren dan kan je misschien net zo goed een oprijwagen huren idd.

Busje met een trailer is wat dat betreft ideaal. Weet niet hoe het met campers zit en wat die maximaal trekken mogen. Met een gewone stalen trailer kijk je toch vaak wel tegen rond de 700 KG trailergewicht aan, komt een 1050 KG oid E30 op en dan zit je toch al op 1750 KG, beetje overcapaciteit is wel handig dus dan zit je al op bussen en auto's die 1800-2000 KG mogen trekken. Je kan dat nog wat drukken door naar een alu trailer te gaan. Wel BE vereist dus.

Combineren met dagelijks vervoer kan ook nog, er zijn bijvoorbeeld diverse E39 en E34 tourings die 2000 KG mogen trekken. Hou je toch wat ruimte over voor spullen, het zijn auto's die dagelijks ook goed inzetbaar zijn.

Ik denk trouwens ook dat je in die dingen best investeren mag qua comfort, na een dag rijden ben je meestal toch redelijk af. Met een trailercombi mag je maar 80 km/u dus als je ver weg zit dan ben je best wel een aantal uren onderweg meestal.

VLA

Bericht door VLA » 03 sep 2009, 14:20

Ik zit met hetzelfde, ik wil naast mijn daily auto nog een 100% circuithok bouwen die ik liever niet op kenteken wil zetten. Maar ja hij moet dan alsnog naar het circuit vervoerd worden. Als ik nou een leuke daily auto zou kopen, die ook nog voldoende kan trekken dmv een aanhanger dan is dat perfect. Het zal een auto worden tussen de 950 kg en 1000 kg, en daarbij dan nog de aanhanger.

Weet iemand toevallig hoeveel een E46 320D of 330D mag trekken ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 sep 2009, 14:23

In geval van een 330D mag je 1800 KG tekken.

Carbase van autoweek geeft de meeste gewichten wel.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 14:31

Nog een klein adviesje, je kunt je 1000en euro's aan auto besparen als je wat meer aan een trailer uitgeeft. Een goedkope stalen autoambu weegt rond de 600 a 650, tot 750 voor een dikke Hapert H o.i.d. Geef wat meer uit aan een gebruikte Fitzel of Kufer en je hebt een Alu kar die maar 400/425 weegt. Dan weegt je hele treklast ineens nog maar 1400 a 1450kg.... Kun je een stuk goedkopere trekauto voorzetten!

Qua oprijwagen is er weinig keus, werkelijk alles wat bruikbaar is gaat voor bizarre prijzen naar Polen e.d. Ideaal zou een oude MB L-serie 410 zijn voor hobbygebruik, maar die vind je niet voor normale prijzen. Wat ik van oprijwagen wel een nadeel vind is 1. de hoge laadvloer en 2. en verschrikkelijke zitcomfort. Alles wat oud is wordt per definite zo langzaam dat een moderne auto plus kan sneller is, en het zit beter. Uitzondering wellicht een VW LT met turbo, maar wederom, vind er maar eens eentje.
Laatst gewijzigd door steve smith op 03 sep 2009, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

VLA

Bericht door VLA » 03 sep 2009, 14:37

steve smith schreef:Nog een klein adviesje, je kunt je 1000en euro's aan auto besparen als je wat meer aan een trailer uitgeeft. Een goedkope stalen autoambu weegt rond de 600 a 650, tot 750 voor een dikke Hapert H o.i.d. Geef wat meer uit aan een gebruikte Fitzel of Kufer en je hebt een Alu kar die maar 400/425 weegt. Dan weegt je hele treklast ineens nog maar 1400 a 1450kg.... Kun je een stuk goedkopere trekauto voorzetten!
Das wel een goede tip, en scheelt ook weer brandstofkosten. Zal eens bij de database van autoweek speuren naar leuke trek auto's. Tot nu toe lijkt me een E46 330D wel wat (en die zijn ook niet zo heel duur meer in duitsland)

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 03 sep 2009, 14:47

Het is, voor de duidelijkheid, niet de bedoeling hier een dagelijkse auto voor in te zetten! Goede bekenden van mij hebben bv. en pajero hiervoor en als dagelijkse auto. Harstikke mooi ding hiervoor maar daar ga ik dus geen 40.000 km per jaar in rijden. Veeeeeel te veel compromis t.o.v. mx-5 rijden :mrgreen: .

E32 zijn alleen de allereersten interessant van, zowieso zijn dikke ouwe bimmers met de veranderende importregelingen interessanter geworden (minder rest-bpm). Maar dan wel van voor 87, anders betaal ik me scheel aan wegenbelasting e.d..

@ Bert: Oprijwagen kun je volgens mij wel naar eigen smaak aanpassen, bandenrek boven de neus (van de te verplaatsen auto), gereedschapsbak eronder. Gewoon busje is inderdaad ook een optie (mits van voor 87), nog niet bij stil gestaan.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 03 sep 2009, 14:49

steve smith schreef: Qua oprijwagen is er weinig keus, werkelijk alles wat bruikbaar is gaat voor bizarre prijzen naar Polen e.d. Ideaal zou een oude MB L-serie 410 zijn voor hobbygebruik, maar die vind je niet voor normale prijzen. Wat ik van oprijwagen wel een nadeel vind is 1. de hoge laadvloer en 2. en verschrikkelijke zitcomfort. Alles wat oud is wordt per definite zo langzaam dat een moderne auto plus kan sneller is, en het zit beter. Uitzondering wellicht een VW LT met turbo, maar wederom, vind er maar eens eentje.

Mooie toevoeging, dit was ook mijn voorzichtige conclusie :( .

steve smith

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 15:13

G Kolkman schreef: Oprijwagen kun je volgens mij wel naar eigen smaak aanpassen, bandenrek boven de neus (van de te verplaatsen auto), gereedschapsbak eronder. Gewoon busje is inderdaad ook een optie (mits van voor 87), nog niet bij stil gestaan.
Bandenrek op oprijwagen is niet van toepassing. Oprijwagen is qua laadvermogen altijd al heel erg op het randje. Bandenrekje plus banden is 200kg en dat heb je sowiezo niet over.

Bus voor 87 lijkt me het handigst. L-serie 410 of LT28/35 met fluit....

Joy

Bericht door Joy » 03 sep 2009, 15:19

Dit idee ? http://link.marktplaats.nl/274483426" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou met een aanhanger toch een beetje een fatsoenlijke trekauto ervoor zetten, liefst even zwaar of zwaarder dan de aanhanger weegt. Ik rij iedere dag met een aanhanger en het is prettig dat de auto de aanhanger goed de baas is.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 03 sep 2009, 15:23

Dat idee, maar dan niet dat geld :mrgreen: .

@steve: bandenrek met banden 200 kg? Lijkt me wat ruim bemeten, mijn bmw-velgen inclusief band zijn 15 kg/stuk, x4 (of evt. zelfs x6+ is dat 60 (of 90) kg. Ik ben constructeur genoeg om daar geen constructie van 110 kg voor nodig te hebben om dat mee te krijgen :mrgreen: .

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 sep 2009, 15:29

Laadvermogen volgens RDW is 1340 KG. Dus dan heb je wel wat speelruimte idd met een 1000 KG E30.

Edit:
Dat is laadvermogen uitgaande van een leeg voertuig.

Massa rijklaar is 2260 dus hou je 1240 KG over. Dus afhankelijk van wat er nog meer bij komt heb je dan ineens al minder speling.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 15:36

G Kolkman schreef:Dat idee, maar dan niet dat geld :mrgreen: .

@steve: bandenrek met banden 200 kg? Lijkt me wat ruim bemeten, mijn bmw-velgen inclusief band zijn 15 kg/stuk, x4 (of evt. zelfs x6+ is dat 60 (of 90) kg. Ik ben constructeur genoeg om daar geen constructie van 110 kg voor nodig te hebben om dat mee te krijgen :mrgreen: .
Was ff uitgegaan van onze wielen en banden. Voor de Alfa is dat 23kg per hoek, en voor de CSL's nog meer. En idd 8 breed dus dat is 200kg+.

BTW dat geld voor een 307 die nog geen 100km/h met belading haalt zou ik dus echt nooit doen. 0 tot 80 kun je brood meenemen!

Dan liever een goede aanhanger met wat massa ervoor, da's 90km/h plus 29 = 119km/h kruisen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 sep 2009, 22:04

steve smith schreef:Huh? Beetje competatieve e30 zit toch onder 1000kg? Dan ben je er toch met max trekgewicht 1600kg en rijbewijs BE?

Zou er dan gewoon een e32 735 of een dikke belastingvrije e28 voor zetten. Kost weinig en geeft lol.....
Zit het gewicht van de auto ook op of boven de 1600kg (en totaal van de combi onder de 3500kg) dan volstaat B. Moet de lege kar inclusief laadvermogen dus max die 1600kg zijn in dit voorbeeld.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 sep 2009, 22:08

Bert ///M3 schreef: Met een trailercombi mag je maar 80 km/u dus als je ver weg zit dan ben je best wel een aantal uren onderweg meestal.
Mits voldaan aan een aantal eisen mag je in Duitsland 100. En in Frankrijk zelfs 130? Mocht je dat willen tenminste.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 22:43

Arthur schreef:
Bert ///M3 schreef: Met een trailercombi mag je maar 80 km/u dus als je ver weg zit dan ben je best wel een aantal uren onderweg meestal.
Mits voldaan aan een aantal eisen mag je in Duitsland 100. En in Frankrijk zelfs 130? Mocht je dat willen tenminste.
100km/h keuring Dld is niet moeilijk, enkel slecht te combineren met low-budget.

130km/h in Frankrijk is met een treingewicht lager dan 3500kg. Daarboven is het 110, en met een bestelwagen als trekkend voertuig is het 90!!!!!!!!! zie http://www.caravantrekker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , daar staat nogal veel info.....

Als je een goed uitgewogen combi met dempers rijdt kan 130 met een autoambu prima. 130a140 op cruisecontrol ook, dan ben je een paar uur eerder in st.Nectaire dan verwacht :mrgreen: .

Afbeelding

Brandstofverbruik is dan wel schrikbarend!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 03 sep 2009, 22:47

Bovenstaand is ook wel een errûg fijne combi: trekkend voertuig met lange wielbasis en dubbellucht en drieassige trailer.
Kan het weten: rij zelf ook weleens met bovenstaande combinatie maar dan zonder auto's.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 22:49

Sjoerd MP BMW schreef:Bovenstaand is ook wel een errûg fijne combi: trekkend voertuig met lange wielbasis en dubbellucht en drieassige trailer.
Kan het weten: rij zelf ook weleens met bovenstaande combinatie maar dan zonder auto's.
Luchtballonnenboer Goirle? :mrgreen:

Er is one catch. Kogelhoogte is alles! Dan pas uitwegen!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 03 sep 2009, 22:57

steve smith schreef:Luchtballonnenboer Goirle? :mrgreen:
Naast mijn studie een bijbaan bij een bedrijf dat luchtkussens en dergelijke verhuurd. :bag:

steve smith

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 23:00

Sjoerd MP BMW schreef:
steve smith schreef:Luchtballonnenboer Goirle? :mrgreen:
Naast mijn studie een bijbaan bij een bedrijf dat luchtkussens en dergelijke verhuurd. :bag:
OK, die ben ik nog niet tegen gekomen... :thumbup:

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 03 sep 2009, 23:10

@ G kolkman: laatste tijd nog shoarma gegeten? :wink: :D

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 03 sep 2009, 23:21

Arthur schreef:
steve smith schreef:Huh? Beetje competatieve e30 zit toch onder 1000kg? Dan ben je er toch met max trekgewicht 1600kg en rijbewijs BE?

Zit het gewicht van de auto ook op of boven de 1600kg (en totaal van de combi onder de 3500kg) dan volstaat B. Moet de lege kar inclusief laadvermogen dus max die 1600kg zijn in dit voorbeeld.
Als je een auto hebt die op of over de 1600 weegt, zit je gauw met een max. gewicht van de auto boven de 2000 kg. En dan heb je dus weer BE nodig :?

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 03 sep 2009, 23:25

steve smith

Bericht door steve smith » 03 sep 2009, 23:36

Stefan R schreef:
Arthur schreef:

Als je een auto hebt die op of over de 1600 weegt, zit je gauw met een max. gewicht van de auto boven de 2000 kg. En dan heb je dus weer BE nodig :?
Gewoon BE halen. Dommer wordt je er niet van en je bent voor altijd en eeuwig van dat gezeik af. En het is zo fijn om weer zo'n smalende stinksmeris die een jong iemand met aanhanger stilzet met een beteuterd gezicht naar je rijbewijs te zien kijken.

Back on topic: Echt low budget valt toch tegen. Alles wat je eventueel als trekhoer wilt gebruiken rijdt al sinds jaar en dag in een ander land. Al dan niet met toestemming "vorige" eigenaar.

Plaats reactie