Bericht
door frankv » 02 sep 2009, 21:08
Het was me het dagje wel, ik zit hier compleet gaar achter de PC. (Te)veel achter het stuur gezeten vandaag. Eerst 2u15m heen rijden, van Utrecht tot Eindhoven 90 over de A2, vervolgens door allerlei kleine Nederlandse dorpjes heen (Waalre, Valkenswaard), de pret bleef nog uit.
Eenmaal alle borden naar het circuit gevolgd heb ik in opperste verbazing Peter gebeld waar zijn circuit Zolder was. Ik stond voor een enorme ingang met een 10 meter hoog bord met daarop "Welcome to Circuit Zolder" en "Main Entrance". Leek goed. Alleen was de ingang afgesloten met slagbomen en verbodsborden en stonden er twee grote circustenten achter. Only in Belgium...
Ik bleek een weggetje 100m verder te moeten nemen, stond nergens aangegeven, moest je blijkbaar weten...
De briefing van Peter was kort en tot the point (volgende keer wel een megafoon mee!), respect voor elkaar en allez!
Allez 5 uur is erg lang. 4 uur Zandvoort was te doen, 5 uur Zolder is wat veel van het goede, althans voor mij. Het circuit is heel anders dan Zandvoort. Zandvoort heeft hele leuke bochtencombinaties, die miste ik in Zolder. Het is wel een lastig circuit om de goede ideale lijn te vinden, maar je kunt je veel veroorloven, er zijn vele manier de bocht om op Zolder. Ik had dus eigenlijk nooit dat gevoel van "ja, helemaal goed op de limiet genomen". Misschien reed ik vandaag ook niet hard genoeg, ik was wat slapjes, een beetje half. Zolder is wel zwaar op de remmen, drie bochten waarvoor je zwaar in de ankers moet met vage rempunten. Het heeft me wel wat geleerd over hoe hard of zacht mijn remmen zijn (gewoon standaard E30 M3 remmen met standaard blokken).
De leukste bochtcombinatie vond ik die aan het eind van het rechte eind, hard links, subtiel rechts, doordraaien rechts, wat langzamer rechts, en uitaccelereren op het rechte stukje met het zwaarste rempunt aan het eind daarvan.
Zolder heeft een klein stukje dat een beetje op de ring lijkt (door het bos met wat hoogteverschil), volgend op het net beschreven stuk, maar echt spannend om te rijden vond ik dat niet. Qua circuit vind ik Zandvoort leuker om te rijden.
De terugweg toch maar via Anwerpen en Breda terug gereden, meer kilometers, in tijd even lang, maar je kunt wel doorkachelen.
En als altijd ben ik weer trots op mijn Cecotto. Frisse APK, beurtje gehad, zo uit de garage, dagje Zolder, zo de garage weer in en fris voor een volgende keer.
Chuck zijn track-day E30 M3 was overigens erg mooi opgebouwd, doet me toch denken, leer eruit, strippen, of zal ik daar eens een tweede voor bijkopen...