Aankooptips E46

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
stefan van der burgh

Aankooptips E46

Bericht door stefan van der burgh » 10 jul 2006, 09:50

hallo,

over een week of 3 ga ik samen met een maat van mij op zoek naar een E46. We zoeken in Dld en het ding moet tzt van die lelijke gele platen. :)

Wat zijn specifieke dingen om op te letten bij een E46? Wat we willen hebben is een 320i, sedan, bouwjaar 98/99, ton op de klok, om en nabij de 8000 euro. (Dat is realistisch hier).

Standaardtesten als:
-Koppelingtest: in V 50 rijden en volgas.
-Na paar minuten draaiende motor koelwaterslangen knijpen. Moeten niet hard zijn.
-Prut aan oliedop, peilstok, koelvloeistofdop.
-'kruipen' in I en II zonder gas geven moet vloeiend gaan?
-Ophanging, wiellagers: Raam open en ff wild slingeren met lage snelheid, bijgeluiden?
-Bijgeluiden algemeen (diff).
-Rust in de auto bij noodstop
-Etc, etc, etc ...

Wie heeft er meer goede tips?

Uiteraard gaat ie langs de Dekra, maar wat kun je zoal zelf doen?

Alvast bedankt!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2006, 10:14

Oliepijl checken en vervolgens Ruiken aan olie en koelvloeistof.
Veel benzinelucht in olie = waarschijnlijk al tijdje niet ververst. Olie blijft dan ook mooi op niveau, maar je blok koelt minder (olie heeft koelende werking, benzine niet).
veel benzinelucht in koelvloeistof = koppakking

Rechtuit laten lopen, stuur los en kijken of 'ie afwijking heeft. (veel afwijking = uitlijnen, maar controleer dan ook je banden.

Let op naden en aansluitingen. Veel variatie in kierdikte duidt op slecht herstelde schade.

Til even een vloermatje op. Slijtage duidt vaak op teruggedraaide tellerstanden. Ook zie je dan of er vocht in de auto zit door even te voelen.

Dat zijn naast jouw punten zo even wat aandachtpuntjes die ik naloop tijdens eventuele aanschaf van een auto. Bij sommige modellen heb je wat specifieke punten, maar die weet ik van een E46 niet.

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 10 jul 2006, 10:46

Benzine in olie lijkt me geen drama, beurtje na/bij aankoop is altijd wel een goed idee. Benzine in koelwater: laten staan maar. :)

Topfuel

Bericht door Topfuel » 21 aug 2006, 18:35

Het is erg belangrijk bij een E46 dat de riem op tijd vervangen is! Zorg ervoor dat een E46 koopt die goed onderhouden is.
Kijk ook altijd naar de marktwaarde. Als je ereentje tegen het lijf loopt die veelste goedkoop is laat em dan lekker staan!

Ik rijdt zelf dagelijks in een 320d uit 2004, vanaf km stand 0 tot 134.000km nooit iets mee gehad, alleen het reguliere onderhoud!

Plaats reactie