Reinier stelt zich voor......944-20v

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJK » 17 aug 2009, 21:11

Na al enige tijd met veel plezier het forum te hebben meegelezen besloten mij ook maar eens voor te stellen. Ik ben Reinier, 32 jaar, en woon in de kop van Noord-holland. In het dagelijks leven ben ik engineer.

Ergens halverwege 2007 kocht ik een Porsche 944 met motorschade met de bedoeling hier een ander type motor in te hangen, namelijk een Audi 5-cilinder, en deze zo nu en dan voor een circuitdagje te gebruiken. Na veel aanpas en sleutelwerk heb ik onlangs mijn eerste dagje Zandvoort gereden wat zeer goed is bevallen.

Afbeelding

Afbeelding

En hier staan nog enkele andere plaatjes: http://www.944-20v.nl

Verder ga ik gewoon lekker verder met het forum afstruinen, wellicht tot ziens op een circuitdag!

Mvg,
Reinier
Laatst gewijzigd door RJK op 04 jan 2015, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJay » 17 aug 2009, 23:53

Welkom op DF, welzeker een apart idee een 20v porsche

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Xave30 » 18 aug 2009, 00:01

Welkom hier Reinier

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Niels » 18 aug 2009, 00:15

Welkom Reinier. Fantastisch project :!:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Arthur » 18 aug 2009, 03:00

Welkom. Wel erg summier zo. Heb je wat meer info?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJK » 19 aug 2009, 12:06

Welkom. Wel erg summier zo. Heb je wat meer info?
Je hebt gelijk, hierbij (denk ik) het belangrijkste deel:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Er was toen ik aan dit project begon nog erg weinig op internet te vinden over 944's met een Audi motor dus moest redelijk wat zelf moeten uitvogelen. Het was in ieder geval duidelijk dat de 924 een oud type Audi motor gebruikte en dat de latere Audi motoren die in de lengte worden gemonteerd hetzelfde bakpatroon hebben als die oude 4-cilinder. Dat geldt dan ook niet alleen voor de 5-cilinders maar ook voor de V6 en V8, en misschien zelfs voor de latere V10 (niet zeker).

Motor

De motor van mijn keuze is de 20-kleps 5-cilinder (motorcode 7A) die werd geleverd in de Audi 90 en Coupe zo rond 1990. Dit is de motor zonder turbo en heeft een vermogen van 170 pk Er is mij al veel gevraagd waarom ik niet de turbo variant heb genomen i.v.m. met het gigantische potentieel van die motoren. De belangrijkste reden is budget, maar ik ben ook niet echt een turbo liefhebber. Hoewel de 7A geen aluminium onderblok heeft is het gewicht van deze motor niet veel hoger als het originele 944 blok.

De motor heeft wel aanpassingen ondergaan om deze te laten passen in de 944.

Inlaatspruitstuk en injectoren
Het originele 7A inlaatspruitstuk krult over het kleppendeksel heen en heeft het gasklephuis aan de uitlaatzijde v/d motor gemonteerd. Dit is in de 944 verre van ideaal, dus ik heb een inlaatspruitstuk + injector-rails van een Audi S4/S6 (motorcode AAN) gemonteerd. Met een zelfgemaakte aluminium adapterplaat past daar het originele 7A gasklephuis weer op. Een klein verloopblokje voor een koelwaterslang-aansluiting was ook nog nodig om ruimte te maken voor het nieuwe spruitstuk, maar verder past het AAN spruitstuk zo op de 7A cilinderkop.
Het AAN spruitstuk heeft als bijkomend voordeel dat het standaard Bosch injectoren accepteert. Origineel heeft een 7A motor Hitachi injectoren welke een zeer slecht sproeibeeld hebben. Gebruik van Bosch injectoren maakt de 7A zuiniger en maakt een paar extra pk’s vrij. Gebruik van Bosch injectoren op een standaard 7A kan trouwens ook, maar dan zijn adapterstukjes nodig i.v.m. een andere kopvorm. Na monteren van Bosch injectoren moet wel even de standaard voorschakelweerstand v/d 7A doorgelust worden maar da’s alles. Ik gebruik nu Bosch P/N 0280150737 injectoren van een Audi 200 20v (motorcode 3B) en die voldoen prima. De injectoren die bij mijn AAN spruitstuk zaten bleken van een RS2 en zijn veel te groot voor de 7A.

Uitlaatspruitstuk
De 7A motor is af fabriek met twee verschillende uitlaatspruitstukken geleverd. Een standaard gegoten spruitstuk en een kunstwerk van een spaghetti spruitstuk. Beide zijn helaas niet bruikbaar omdat de uitgang veel te ver naar achter zit. Bij een 944 zit je dan al ruim door het schutbord. Het originele spaghetti spruitstuk zou sowieso niet passen i.v.m. de beschikbare ruimte tussen cilinderkop en carrosserie. Ik heb daarom zelf een spruitstuk gemaakt. De flens aan de cilinderkopzijde heb ik voor een gunstige prijs via ebay verkregen. De pijpen zijn met lasbochten gemaakt.

Carter
Het 7A carter gaat niet passen in de 944. Ik heb daarom zelf een carter gemaakt. Omdat het originele 7A carter aluminium is wat ik niet kan lassen heb ik een stalen carterpan van een oudere Audi 10v 5-cilinder gebruikt en die omgebouwd. De capaciteit is exact 5 liter. Rondom de zeef van de oliepomp heb ik schotten geplaatst tegen het klotsen van de olie.

Motorsteunen
De motorsteunen zijn zelf gemaakt.

Oliekoeler
De standaard 7A heeft geen oliekoeler. Oude Audi 5-cilinder 10v turbo motor hebben dat wel en dus daar het gedeelte afgeschroefd waar de thermostaat in zit en waar de leidingen naar de koeler aan worden gemonteerd. Ook wordt hierop het oliefilter geschroefd. Ik moest d.m.v. een adapterplaatje wel het geheel onder een hoek monteren omdat het 944 subframe anders in de weg zit tijdens vervanging van het filter.
De oliekoeler zelf is van een universele en zit rechts achter de voorbumper. Slangen heb ik laten maken bij een lokaal hydrauliek bedrijf.

Algemeen
De motor heeft verder een opfriscursus gehad. Een volledige koprevisie inclusief nieuwe klepgeleiders en hydraulische klepstoters. Het onderblok is voorzien van nieuwe hoofd en drijfstanglagers en verse keerringen en pakkingen. Cilinders, zuigers en zuigerveren bleken in uitstekende conditie dus die zijn nog origineel.

Koppeling

De 7A motor is voorzien van een voor die motor standaard vliegwiel en drukgroep.

Koppelingshuis
Een 924 heeft dezelfde transaxle setup als de latere 944. En 924 een kabelbediende koppeling maar na wat zoeken bleek dat een 924 turbo (931) ook een hydraulisch bediende koppeling heeft net zoals de 944 en dat het koppelingshuis ervan op de 944 torque tube past. Het bestelde 931 koppelingshuis bleek inderdaad op de Audi motor te passen. Niet alle boutgaten komen overeen maar wel een voldoende aantal voor een knappe bevestiging. Er moest wel iets materiaal aan de binnenkant van het koppelingshuis verwijderd worden om het 7A vliegwiel qua buitendiameter vrij te laten lopen. Na enkele metingen bleek echter dat het 931 koppelingshuis niet voldoende diep was voor de 7A drukgroep, maar dat bleek makkelijk op te lossen zoals hierna beschreven.

Vulplaat tussen motor en koppelingshuis
Behalve het probleem met de onvoldoende diepte van het 931 koppelingshuis bleek ook dat de oplijning van het torquetube met het toplager in de krukas van de 7A motor benodigde dat het er ongeveer 10mm moest worden opgevuld. Overigens, de punt van de 944 torquetube past zonder enige aanpassing in het originele 7A toplager. Tijdens het doorspitten van een Audi onderdelen catalogus bleek dat Audi origineel al dergelijke vulplaten maakte! Eén daarvan heeft een dikte van 11,2mm, deze heeft P/N 01E103551C. Deze vulplaat wordt gebruikt bij de Audi RS4 met bi-turbo V6. Na wat passen en meten met deze vulplaat bleek deze perfect. Genoeg diepte in het 931 koppelingshuis voor de 7A drukgroep en perfecte oplijning van de torquetube.

Koppelingsplaat
De koppelingsplaat van een 7A motor past niet op de splines van de 944 torquetube. De plaat van een 944 is een raar ding met een rubberen hart, past daarom niet maar ook is de diameter niet juist voor het 7A vliegwiel. Na wat spitten in het catalogi van koppeling fabrikanten bleek dat de plaat van een Ford Transit 2.0D (ja ik weet het…) perfect is. Zelfde buitendiameter als de 7A plaat, zelfde asdiameter en splines als de 944 torquetube. Dit is de plaat die ik gebruikt heb, maar ben er uiteindelijk achter gekomen dat een plaat van een Audi 2.8 V6 ook moet werken. Aardig detail is dat deze koppeling een fractie kost van een 944 koppeling.

Bediening van de koppeling
Zoals gezegd heeft het koppelingshuis v/d 931 dezelfde hydraulische bediening als de 944, dus de slave-cilinder van de 944 past er gewoon op. Helaas ben je er dan nog niet. De 944 (en 931) koppeling is vreemd in het feit dat deze d.m.v. een treklager word bediend i.p.v. het gebruikelijke(re) druklager. De hevel in het koppelingshuis van een 944 maakt dus een trekbeweging, geen drukbeweging. Ik heb daarom zelf een hevel gemaakt welke ondanks de beweging v/d standaard 944 hydraulische cilinder op het huis wel een drukbeweging maakt. Het druklager zelf is standaard 7A. De werking hiervan is perfect maar het is wel een erg omslachtige methode. De hevel moet perfect zijn en je moet zelf een scharnierpunt voor de hevel maken.
Een makkelijkere methode is een hydraulisch druklager gebruiken. Deze vindt je o.a. in Saab’s en Ford’s. Ik heb zelf zo’n hydraulisch druklager van een Mondeo gepast en daarmee moet het kunnen lukken, maar aangezien mijn eigen constructie ook al perfect werkt ben ik hier niet mee verder gegaan.

Uitlaat

Ik gebruik een originele 944 achterdemper. Het middendeel, dus tussen het zelfgemaakte spuitstuk en deze achterdemper, heb ik ook zelfgemaakt. Er zit een flexibel stukje in om het geheel wat minder stijf te maken. Er komt t.z.t. nog een tussendempertje in dit middendeel want de auto is nu behoorlijk geluidruchtig.

Koeling

Ik gebruik een standaard 944 radiateur. Deze is makkelijk op de Audi motor aan te sluiten. Het originele 944 koelvloeistof reservoir blijft ook gehandhaafd. Tot nu toe (ook op Zandvoort) geen koelproblemen gehad.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu m'n website ook maar eens updaten... :oops:

Groeten,
Reinier
Laatst gewijzigd door RJK op 19 aug 2009, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
EricT
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door EricT » 19 aug 2009, 12:48

Welkom Reinier ,mooi project!

20v met 1 nokkenas?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJK » 19 aug 2009, 13:06

20v met 1 nokkenas?
Nee hoor, twee nokkenassen! Er zit in de kop een ketting tussen die de twee nokkenassen verbindt. Zodoende maar één tandwiel voor de distrubutiesnaar.

Online
EricT
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door EricT » 19 aug 2009, 13:37

aha ,zo leer je elke dag weer wat bij :idea:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door frank de jonge » 19 aug 2009, 19:39

Welkom!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Arthur » 20 aug 2009, 04:55

Super! Bedankt voor de uitleg.

Merlijn Kamp
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 jun 2009, 11:13

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Merlijn Kamp » 20 aug 2009, 10:48

Welkom en gaaf project! Hoop spullen zelf gemaakt, erg tof. Veel plezier met de auto.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Knot » 20 aug 2009, 11:28

Netjes, die motor erin, en klinkt 10x beter natuurlijk!

Komt ie in de buurt van de 200pk denk je? Dan zit je sowieso op S2 waarden dan.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJK » 20 aug 2009, 13:06

Komt ie in de buurt van de 200pk denk je?
Nee hoor ik denk het niet. Lijkt mij wel een keer leuk om de auto op een dyno te zetten, kijken wat ie doet. Na alle aanpassingen zou ik eigenlijk eens bij hartog-tuning of andere VAG kenner langs moeten maar ik vind het voorlopig wel prima :df: zo.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Knot » 20 aug 2009, 14:06

Naja, sowieso de 5 cilinder roffel is al heerlijk, vond ik bij de 924 en 944 altijd jammer, 2.5 of 3.0 4 cilinder geknor waar bijvoorbeeld BMW al met een 2.0 een mooie 6 cilinder huil had.

De 5 cilinder roffel vind ik daarentegen nog mooier dan een 6 in lijn! Prachtig dat je dat in een 944 lepelt!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJK » 20 aug 2009, 20:07

De 5 cilinder roffel vind ik daarentegen nog mooier dan een 6 in lijn! Prachtig dat je dat in een 944 lepelt!
Dank je. Ja ik heb ook jaren een E30 325i gehad (en nu nog steeds een E39 528i en een E21) en dat klonk ook mooi, maar toch niet zoals deze 5-pitter.

Bart-K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2009, 13:32
Locatie: Eindhoven

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Bart-K » 21 aug 2009, 14:39

welkom, mooi project heb je daar 8)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door MartijnGizmo » 20 okt 2009, 12:09

Wow, hoe heb ik dit topic kunnen missen? Een 5-pitter 944 is mijn van mijn automobiele fantasiën! Erg vet... 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Dennis Cavallino » 23 okt 2009, 17:52

Wow, hier kun je volgens mij wel een beetje geld mee verdienen. Kitjes of bepaalde onderdelen aanbieden aan de handige 924/944 verbouwers, of compleet bouwen voor de liefhebbers.

Veel oude 924-jes kun je zo mooi 170 pk geven, maar dan wel met 100 kilo minder dan zo'n 944. Die kilo's zitten op de hoeken. De spatborden van 944 zijn veel zwaarder. Ik ben zelf liefhebber van de 924 S, omdat onderstel hetzelfde is op de S als de standaard 944, slechts de ET waarde van de velgen is anders, waardoor de 944 iets breder op z'n poten staat, maar voorwielen van een 944 doen 't goed als achterwielen op een 924 S.

De 5 cylinder van Audi zal qua beleving vooral veel goed doen aan de 944. Ik vind het een heel erg gaaf project! Mooi afgewerkt ook. Met een turbo erop is het natuurlijk allemaal nog sneller, maar NA rijdt gewoon lekker. Geniet ervan!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJK » 03 okt 2014, 00:23

Na het ding 5 jaar lens getrapt te hebben nu toch even van de straat...

Afbeelding

Wat een feest sleutelen aan dit ding, in een uurtje de kop eraf gehaald, effe vlakken kan ie er morgen weer op. Nieuwe pakking al even proef gepast, als die het ook weer 5 jaar doet is het prima :df:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Niels » 03 okt 2014, 09:52

Dan kun je er weer ff tegen :df: :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door GTRene » 03 okt 2014, 10:25

mooi werk :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Knot » 03 okt 2014, 10:39

Toch 5 jaar lekker gereden ermee!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door RJK » 03 okt 2014, 16:15

In die vijf jaar toch 30k km mee gereden, best heel wat nog voor wat het is. Vanavond verder knutselen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Reinier stelt zich voor......944-20v

Bericht door Tim N » 03 okt 2014, 22:45

Top swap nogsteeds :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten