Welkom. Wel erg summier zo. Heb je wat meer info?
Je hebt gelijk, hierbij (denk ik) het belangrijkste deel:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Er was toen ik aan dit project begon nog erg weinig op internet te vinden over 944's met een Audi motor dus moest redelijk wat zelf moeten uitvogelen. Het was in ieder geval duidelijk dat de 924 een oud type Audi motor gebruikte en dat de latere Audi motoren die in de lengte worden gemonteerd hetzelfde bakpatroon hebben als die oude 4-cilinder. Dat geldt dan ook niet alleen voor de 5-cilinders maar ook voor de V6 en V8, en misschien zelfs voor de latere V10 (niet zeker).
Motor
De motor van mijn keuze is de 20-kleps 5-cilinder (motorcode 7A) die werd geleverd in de Audi 90 en Coupe zo rond 1990. Dit is de motor zonder turbo en heeft een vermogen van 170 pk Er is mij al veel gevraagd waarom ik niet de turbo variant heb genomen i.v.m. met het gigantische potentieel van die motoren. De belangrijkste reden is budget, maar ik ben ook niet echt een turbo liefhebber. Hoewel de 7A geen aluminium onderblok heeft is het gewicht van deze motor niet veel hoger als het originele 944 blok.
De motor heeft wel aanpassingen ondergaan om deze te laten passen in de 944.
Inlaatspruitstuk en injectoren
Het originele 7A inlaatspruitstuk krult over het kleppendeksel heen en heeft het gasklephuis aan de uitlaatzijde v/d motor gemonteerd. Dit is in de 944 verre van ideaal, dus ik heb een inlaatspruitstuk + injector-rails van een Audi S4/S6 (motorcode AAN) gemonteerd. Met een zelfgemaakte aluminium adapterplaat past daar het originele 7A gasklephuis weer op. Een klein verloopblokje voor een koelwaterslang-aansluiting was ook nog nodig om ruimte te maken voor het nieuwe spruitstuk, maar verder past het AAN spruitstuk zo op de 7A cilinderkop.
Het AAN spruitstuk heeft als bijkomend voordeel dat het standaard Bosch injectoren accepteert. Origineel heeft een 7A motor Hitachi injectoren welke een zeer slecht sproeibeeld hebben. Gebruik van Bosch injectoren maakt de 7A zuiniger en maakt een paar extra pk’s vrij. Gebruik van Bosch injectoren op een standaard 7A kan trouwens ook, maar dan zijn adapterstukjes nodig i.v.m. een andere kopvorm. Na monteren van Bosch injectoren moet wel even de standaard voorschakelweerstand v/d 7A doorgelust worden maar da’s alles. Ik gebruik nu Bosch P/N 0280150737 injectoren van een Audi 200 20v (motorcode 3B) en die voldoen prima. De injectoren die bij mijn AAN spruitstuk zaten bleken van een RS2 en zijn veel te groot voor de 7A.
Uitlaatspruitstuk
De 7A motor is af fabriek met twee verschillende uitlaatspruitstukken geleverd. Een standaard gegoten spruitstuk en een kunstwerk van een spaghetti spruitstuk. Beide zijn helaas niet bruikbaar omdat de uitgang veel te ver naar achter zit. Bij een 944 zit je dan al ruim door het schutbord. Het originele spaghetti spruitstuk zou sowieso niet passen i.v.m. de beschikbare ruimte tussen cilinderkop en carrosserie. Ik heb daarom zelf een spruitstuk gemaakt. De flens aan de cilinderkopzijde heb ik voor een gunstige prijs via ebay verkregen. De pijpen zijn met lasbochten gemaakt.
Carter
Het 7A carter gaat niet passen in de 944. Ik heb daarom zelf een carter gemaakt. Omdat het originele 7A carter aluminium is wat ik niet kan lassen heb ik een stalen carterpan van een oudere Audi 10v 5-cilinder gebruikt en die omgebouwd. De capaciteit is exact 5 liter. Rondom de zeef van de oliepomp heb ik schotten geplaatst tegen het klotsen van de olie.
Motorsteunen
De motorsteunen zijn zelf gemaakt.
Oliekoeler
De standaard 7A heeft geen oliekoeler. Oude Audi 5-cilinder 10v turbo motor hebben dat wel en dus daar het gedeelte afgeschroefd waar de thermostaat in zit en waar de leidingen naar de koeler aan worden gemonteerd. Ook wordt hierop het oliefilter geschroefd. Ik moest d.m.v. een adapterplaatje wel het geheel onder een hoek monteren omdat het 944 subframe anders in de weg zit tijdens vervanging van het filter.
De oliekoeler zelf is van een universele en zit rechts achter de voorbumper. Slangen heb ik laten maken bij een lokaal hydrauliek bedrijf.
Algemeen
De motor heeft verder een opfriscursus gehad. Een volledige koprevisie inclusief nieuwe klepgeleiders en hydraulische klepstoters. Het onderblok is voorzien van nieuwe hoofd en drijfstanglagers en verse keerringen en pakkingen. Cilinders, zuigers en zuigerveren bleken in uitstekende conditie dus die zijn nog origineel.
Koppeling
De 7A motor is voorzien van een voor die motor standaard vliegwiel en drukgroep.
Koppelingshuis
Een 924 heeft dezelfde transaxle setup als de latere 944. En 924 een kabelbediende koppeling maar na wat zoeken bleek dat een 924 turbo (931) ook een hydraulisch bediende koppeling heeft net zoals de 944 en dat het koppelingshuis ervan op de 944 torque tube past. Het bestelde 931 koppelingshuis bleek inderdaad op de Audi motor te passen. Niet alle boutgaten komen overeen maar wel een voldoende aantal voor een knappe bevestiging. Er moest wel iets materiaal aan de binnenkant van het koppelingshuis verwijderd worden om het 7A vliegwiel qua buitendiameter vrij te laten lopen. Na enkele metingen bleek echter dat het 931 koppelingshuis niet voldoende diep was voor de 7A drukgroep, maar dat bleek makkelijk op te lossen zoals hierna beschreven.
Vulplaat tussen motor en koppelingshuis
Behalve het probleem met de onvoldoende diepte van het 931 koppelingshuis bleek ook dat de oplijning van het torquetube met het toplager in de krukas van de 7A motor benodigde dat het er ongeveer 10mm moest worden opgevuld. Overigens, de punt van de 944 torquetube past zonder enige aanpassing in het originele 7A toplager. Tijdens het doorspitten van een Audi onderdelen catalogus bleek dat Audi origineel al dergelijke vulplaten maakte! Eén daarvan heeft een dikte van 11,2mm, deze heeft P/N 01E103551C. Deze vulplaat wordt gebruikt bij de Audi RS4 met bi-turbo V6. Na wat passen en meten met deze vulplaat bleek deze perfect. Genoeg diepte in het 931 koppelingshuis voor de 7A drukgroep en perfecte oplijning van de torquetube.
Koppelingsplaat
De koppelingsplaat van een 7A motor past niet op de splines van de 944 torquetube. De plaat van een 944 is een raar ding met een rubberen hart, past daarom niet maar ook is de diameter niet juist voor het 7A vliegwiel. Na wat spitten in het catalogi van koppeling fabrikanten bleek dat de plaat van een Ford Transit 2.0D (ja ik weet het…) perfect is. Zelfde buitendiameter als de 7A plaat, zelfde asdiameter en splines als de 944 torquetube. Dit is de plaat die ik gebruikt heb, maar ben er uiteindelijk achter gekomen dat een plaat van een Audi 2.8 V6 ook moet werken. Aardig detail is dat deze koppeling een fractie kost van een 944 koppeling.
Bediening van de koppeling
Zoals gezegd heeft het koppelingshuis v/d 931 dezelfde hydraulische bediening als de 944, dus de slave-cilinder van de 944 past er gewoon op. Helaas ben je er dan nog niet. De 944 (en 931) koppeling is vreemd in het feit dat deze d.m.v. een treklager word bediend i.p.v. het gebruikelijke(re) druklager. De hevel in het koppelingshuis van een 944 maakt dus een trekbeweging, geen drukbeweging. Ik heb daarom zelf een hevel gemaakt welke ondanks de beweging v/d standaard 944 hydraulische cilinder op het huis wel een drukbeweging maakt. Het druklager zelf is standaard 7A. De werking hiervan is perfect maar het is wel een erg omslachtige methode. De hevel moet perfect zijn en je moet zelf een scharnierpunt voor de hevel maken.
Een makkelijkere methode is een hydraulisch druklager gebruiken. Deze vindt je o.a. in Saab’s en Ford’s. Ik heb zelf zo’n hydraulisch druklager van een Mondeo gepast en daarmee moet het kunnen lukken, maar aangezien mijn eigen constructie ook al perfect werkt ben ik hier niet mee verder gegaan.
Uitlaat
Ik gebruik een originele 944 achterdemper. Het middendeel, dus tussen het zelfgemaakte spuitstuk en deze achterdemper, heb ik ook zelfgemaakt. Er zit een flexibel stukje in om het geheel wat minder stijf te maken. Er komt t.z.t. nog een tussendempertje in dit middendeel want de auto is nu behoorlijk geluidruchtig.
Koeling
Ik gebruik een standaard 944 radiateur. Deze is makkelijk op de Audi motor aan te sluiten. Het originele 944 koelvloeistof reservoir blijft ook gehandhaafd. Tot nu toe (ook op Zandvoort) geen koelproblemen gehad.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu m'n website ook maar eens updaten...
Groeten,
Reinier