Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Joop

Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht door Joop » 28 jul 2009, 00:00

Ik heb binnenkort nieuwe bandjes nodig. Echter staat dat hok van mij op Run Flat banden en ben een beetje aan het rondbellen geweest en scheelt het me een dikke 200 - 250 euro of ik nu wel RFT of geen RFT banden er onder leg op een setje Michelin PS2's (225/40R18 88W en 255/35R18 90W).

Voordeel van de RFT banden is dat je (theoretisch) geen reservewiel bij je hoeft te hebben, nadeel een iets stuggere wang met een fractie minder comfort/grip als gevolg...

Zie mezelf ook nog niet echt een reservewiel meeslepen, maar is ten alle tijden beter dan een spuitbusje die je niet in alle gevallen kan gebruiken...
Bovendien hoop ik ook niet dat de RFT's een keer lek slaan als je op een zondagmiddag 2000km van huis bent...

Ben even benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken...
Laatst gewijzigd door Joop op 28 jul 2009, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

puk

Re: Voor BMW rijders: Run Flat or not to Run Flat?

Bericht door puk » 28 jul 2009, 00:09

Ik rij geen rft maar ps2 het is gewoon beter sturen! en een spuitbusje bij me en een mobiele telefoon in geval van nood.

Collin Bello

Bericht door Collin Bello » 28 jul 2009, 01:09

Onder mijn 1-serie was ik erg blij met mijn Bridgestone RE050 RFT's. Ook op de Ring. Maar vooral op de openbare weg, stug wat ik heerlijk vind. Echter, heb geen vergelijk met non RFT op de 1 dus misschien niet eerlijk.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 jul 2009, 08:50

Rij nu nog op GoodYear RFT's, maar die gaan eraf. Banden zijn veel te stug waardoor ze soms oncomfortabel kunnen zijn. Ook zijn de banden veel zwaarder. Heb met een 1-serie Msport gestuurd met non-RFT en wat een verschil. :shock: Veel minder last van riggels e.d. die doorgegeven worden in de auto.

Morgenochtend gaan er bij mij non-RFT RE 050A's onder en een reparatieset. Dus voor mij geen RFT meer.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 jul 2009, 08:53

Ben geen BMW rijder maar m'n GP werd gewoon af-fabriek afgeleverd op normale banden (RE050A) plus reparatiesetje (12V compressortje en spuitbus). Geen reservewiel.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 jul 2009, 09:21

Die van mij staat standaard op non RFT`s, dat laat ik ook maar zo........... :mrgreen: :wink:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 28 jul 2009, 10:16

Joop,

het verschil is dag en nacht. Zoals je hebt gelezen in mijn ALPINA B3 rijverslag heb ik in korte tijd het verschil kunnen voelen op 2 E90.
Nu ik het verschil heb gevoeld zou ik zeggen: Denk er niet eens over na, monteer de non-RFT's.

Voor degene die geinterresseerd zijn waarom onderbouw ik hier mijn antwoord;
Voor mijn gevoel hebben run-flat banden door hun stugge wang teveel invloed op het weggedrag van de auto.
Hieronder enkele facts die in mijn "RFT - NON RFT vergelijk" naar boven zijn gekomen.

- Ik heb het idee dat je met een E9x met run-flat banden continue klein beetje aan het sturen bent om te corrigeren - non RFT heeft dat niet.
- Op hobbelige wegen lijkt het net alsof de auto stuiterd ipv rolt, het lijkt net alsof je over een tramrailsovergang rijd.
- RFT's maken meer lawaai.
- Persoonlijk vind ik de info die de RFT aan het stuurwiel doorgeven wat kunstmatig.
- Naar mijn idee zijn de RFT banden een stuk zwaarder wat ook het sturen beinvloed (onafgeveerd gewicht?)

Ik heb ook van horen zeggen dat bijvoorbeeld Mini's ook vele malen minder stug zijn zodra er geen RFT banden op gemonteerd zitten. Maar dat heb ik van horen zeggen!

Tom

Bericht door Tom » 28 jul 2009, 10:18

Onder de Z4 zaten ook standaard runflats geloof ik, maar onder die van mij non-RFT. Ik heb gewoon zo'n compressor met spuitbus setje gehaald van 50 euro.

RVV

Bericht door RVV » 28 jul 2009, 10:32

Persoonlijk vind ik RFT fijn rijden. Je ze zijn stugger, maar dat zie ik niet als een nadeel. Voor mij is de belangrijkste reden om voor run flat te kiezen bij een 1 serie of e9x 3 serie, dat die auto's zijn ontwikkeld op RFT banden (onderstel ed)

Overigens rij ik nu zonder RFT op de compact en op de M5. Maar die auto's zijn ook niet op RFT ontwikkeld.

Joop of je zelf voor RFT of geen RFT kiest.. laat het vooral van je eigen persoonlijke voorkeur afhangen. Kosten argument zou ik niet zwaar laten wegen, want je moet er weer een poos mee doen en als je dan op banden rijd waar je geen plezier van hebt is het ook niet echt fijn.

Dit is mij een keer overkomen, toen ik een de RFT banden onder de Cooper S ging vervangen voor de RE50 A's non RFT. Ik vond de RFT banden fijner rijden en beter bij het karakter passen dan de RE50 A's. Ik baalde achteraf dat ik non RFT banden op de Mini had laten zetten. En dat lag niet zozeer aan de RE50 A's maar aan de combinatie. Want later had ik een keer RE50 A's onder de M3 gezet en dat vond ik weer dikke prima.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 28 jul 2009, 10:49

Tom schreef:Onder de Z4 zaten ook standaard runflats geloof ik, maar onder die van mij non-RFT. Ik heb gewoon zo'n compressor met spuitbus setje gehaald van 50 euro.
waar koop je zoiets?

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 28 jul 2009, 10:50

@ Rico, ben ik met je eens dat het een persoonlijke keuze is. Al ben ik van mening dat RFT's minder aanwezig zijn op een 1 serie t.o.v. een 3 serie
Mijn persoonlijke keuze mag duidelijk zijn, :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 28 jul 2009, 10:52

@ Rico: Als de 1 en 3-serie zijn idd op RFT ontwikkeld alleen hadden ze moeten nadenken dat met 18' en eventueel M-onderstel de banden veel te stug zijn. Zo stug dat dit ten koste gaat van de wegligging, wat volgens mij niet de bedoeling mag zijn voor een BMW. Voor op 16 of 17' prima, maar niet i.c.m. 18' en/of M-onderstel. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet onder de M-modellen zitten. :wink:

Tom

Bericht door Tom » 28 jul 2009, 11:01

Rickstah schreef:
Tom schreef:Onder de Z4 zaten ook standaard runflats geloof ik, maar onder die van mij non-RFT. Ik heb gewoon zo'n compressor met spuitbus setje gehaald van 50 euro.
waar koop je zoiets?
Als je teveel wilt betalen (120 euro ofzo) bij de BMW dealer, zit er een mooi BMW logo op e.d.

Afbeelding

En anders gewoon bij een automaterialenzaak. Zoiets heb ik (compressortje met spuitbus):
http://www.otopartner.nl/index.php?id=s ... =4&item=30" onclick="window.open(this.href);return false;

RVV

Bericht door RVV » 28 jul 2009, 11:09

Tristan schreef:@ Rico: Als de 1 en 3-serie zijn idd op RFT ontwikkeld alleen hadden ze moeten nadenken dat met 18' en eventueel M-onderstel de banden veel te stug zijn. Zo stug dat dit ten koste gaat van de wegligging, wat volgens mij niet de bedoeling mag zijn voor een BMW. Voor op 16 of 17' prima, maar niet i.c.m. 18' en/of M-onderstel. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet onder de M-modellen zitten. :wink:

Tristan, ik denk ook dat als je veel kilometers maakt. Het best storend aanwezig kan zijn. Ik heb het iig nooit zo ervaren. ik heb bv mijn eerste setje 18 inch RFT banden met velgen die ik op de 120d had zitten indertijd. Overgeplaatst naar de e46 325i touring. Toen heb ik nog zeker 50000 km mee gereden. Vond het zelfs een stuk beter dan de standaard 17 inch banden op de e46.

Later heb ik ook 18 inch RFT op de 130i's gehad en de 330i touring met M onderstel. Ook dat vond ik een fijne combinatie. Ik heb iig niet het idee gehad dat er non RFT onder moest. Dit in tegenstelling tot de non RFT dunlop P9000 die ik in 18 inch op de e90 325i sedan had, dat vond ik dan weer wat slapjes aanvoelen. Maar nogmaals het is puur persoonlijk. Ik ga zeker niet roepen wat beter is.

Voor wat betreft M's. Inderdaad non RFT. En daar ben ik ook altijd dik tevreden over. Het gewicht is denk ik het grootste nadeel voor een M. Verder heeft het ook allemaal met onderstel ontwikkeling te maken. BMW ///M kan de M's gewoon beter laten rijden op non RFT. Dus die auto's worden qua onderstel ook ontwikkeld op non RFT.

Ik ben niet specifiek fan van het ene concept tov het andere concept. Alleen met mijn eigen ervaringen kies ik voor het juiste type band bij de juiste auto.

Is een auto ontwikkeld op non RFT. Dan non RFT. is een auto ontwikkeld op RFT, dan RFT.

Verder is natuurlijk iedereen vrij in zijn eigen keuze en voorkeur :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 28 jul 2009, 11:17

Merk runflat schijnt ook een hoop uit te maken.

Als ik aan het circuitrijden denk, zou ik zo weer de rft re05-a's willen. Ware het niet dat ik graag ook nog wat anders probeer.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 jul 2009, 11:19

Tom schreef:
Rickstah schreef:
waar koop je zoiets?
Als je teveel wilt betalen (120 euro ofzo) bij de BMW dealer, zit er een mooi BMW logo op e.d.

Afbeelding

En anders gewoon bij een automaterialenzaak. Zoiets heb ik (compressortje met spuitbus):
http://www.otopartner.nl/index.php?id=s ... =4&item=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Houd er bij de aanschaf van zo'n setje wel even rekeing mee wat het doet met de band zelf !!!
Veel zogenaamde reparatiesetjes gaan namelijk een chemischge verbinding aan met de band, waardoor je inderdaad wel door kunt rijden, maar vervolgens kan je de band ook weggooien.....proppen is niet meer mogelijk....

Wij ( niet commercieel bedoeld !!!! ) voeren Slime reparatie setjes.
Deze gaat GEEN chemische verbinding aan met de band, en is naderhand gewoon met water uit te spoelen.
Hierdoor blijft de band eventueel gewoon te repareren !!

Nogmaals, let er dus op wat voor setje je hebt liggen !

Rupie

Bericht door Rupie » 28 jul 2009, 11:22

Wij, als in BMW (Nederland)?

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 28 jul 2009, 11:29

Ik zal lekker RFT nemen en dan idd de Bridgestone's RE50a wat een heerlijk (straat)band is dat!
Ik heb het met de Mini wel eens geprobeerd NON RFT (Toyo) maar dan lijkt het net Citroen Eend.. wat een waggelbak was het, nee niks voor mij dan maar iets stugger en lekker kunnen doorrijden als die plat is..

RVV

Bericht door RVV » 28 jul 2009, 11:33

Ik heb het met de Mini wel eens geprobeerd NON RFT (Toyo) maar dan lijkt het net Citroen Eend.. wat een waggelbak was het, nee niks voor mij dan maar iets stugger en lekker kunnen doorrijden als die plat is..
Dat vond ik toen dus ook.

Tom

Bericht door Tom » 28 jul 2009, 11:34

Eric H schreef:
Houd er bij de aanschaf van zo'n setje wel even rekeing mee wat het doet met de band zelf !!!
Veel zogenaamde reparatiesetjes gaan namelijk een chemischge verbinding aan met de band, waardoor je inderdaad wel door kunt rijden, maar vervolgens kan je de band ook weggooien.....proppen is niet meer mogelijk....

Wij ( niet commercieel bedoeld !!!! ) voeren Slime reparatie setjes.
Deze gaat GEEN chemische verbinding aan met de band, en is naderhand gewoon met water uit te spoelen.
Hierdoor blijft de band eventueel gewoon te repareren !!

Nogmaals, let er dus op wat voor setje je hebt liggen !
Eric, ik ben sowieso geen fan van een prop in de band. Leuk als tijdelijke oplossing maar heb er slechte ervaring mee. Bij m'n Alfa ooit tot twee keer toe een prop erin laten zetten maar band liep telkens langzaam leeg. Voor m'n gevoel dan maar een nieuwe band, ook ivm veiligheid (zeker bij een sportieve auto). Verder goede tip :)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 jul 2009, 11:51

Ruben schreef:Wij, als in BMW (Nederland)?
Nee, niet als in BMW Nederland..... :wink:
ZIe PB

Joop

Bericht door Joop » 28 jul 2009, 12:04

De nieuwere modellen zijn idd. voor gebruik met RFT ontwikkeld (waarom de M-modellen dan weer op normale banden staan is mij dan wel weer een raadsel, maar goed), aangezien de 3er een van de laatste in de reeks is die op RFT kwam te staan zullen ze het onderstelafstellingen inmiddels wel onder de knie hebben.

De reden is niet zozeer die paar knaken die je er mee wint, de Michelin PS2 is namelijk ook al de duurste in zijn soort. Ben voornamelijk even aan het denken gezet n.a.v. een bandentest van AMS in april van dit jaar, waar de Continental SportContact 3 veruit als beste uit de test kwam, naast de Pirelli Pzero en de Michelin PS2's. Echter de eerste is sowieso (nog) niet als RFT band beschikbaar.

De RE050's hoeven voor mij ook niet, want die zijn in verhouding tot de PS2's echt bikkelhard; heb ze op de 17" breedset zitten die onder de auto zaten toen ik 'm kocht, maar met 18" breedset i.c.m. de PS2's heb ik meer grip en meer comfort. Dat is wat dat betreft voor mij al een uitgemaakte zaak.

Zit allemaal wel wat in de marge, maar als je echt goed oplet zijn de banden toch dusdanig harder met verlies aan grip tot gevolg wat voornamelijk tot extra onderstuur leidt; inmiddels heb ik dat wel door, dus is het een kwestie van de bochten anders nemen. Maar dat was bij de RE050's meer merkbaar dan de PS2's, die voor mijn gevoel toch echt een stuk zachter zijn.

Daarnaast rij ik al jaren op de PS en de PS2's en heb al menig setje versleten, ben dus erg tevreden over het bandje en vooral op droog wegdek en bovendien slijten ze in verhouding tot bij voorbeeld de PZero's niet zo heel hard.
De huidige set E92-wielen heb ik ook nog even onder de E46-coupe gehad (incl. de RFT banden, wat overigens net aan paste in de wielkasten) en moet zeggen dat in vergelijk met de non RFT er niet zo heel veel verschil in zat. De RFT banden waren sowieso al een maatje groter (18" i.t.t. de 17"), dus je zou al een iets hardere band verwachten, maar dat viel eigenlijk 100% mee.

Ook niet onbelangrijk moet de keuze ook vooral praktisch blijven; wil liever niet te veel lopen kloten met een lekke band. Het liefst zou ik gewoon weer dat reservewiel terug hebben, maar daar is in de auto, naast de krik die ik overigens wel heb, geen plaats voor tenzij de band en krik los achterin ligt (ook niet ideaal met dat geschuif); een reparatiesetje is wellicht nog wel de oplossing die kan onderin nog wel een plaatsje vinden.
Bovendien een reparatiesetje is ook al een noodmiddel, want heb nog maar een keer gehad dat een prop de oplossing was voor het repareren van de band, in alle andere gevallen toch echt een nieuwe band (het liefst per twee) moeten aanschaffen.

Ergens wil ik het eigenlijk nog wel eens uitproberen om naar non-RFT te gaan, zit er doorgaands toch niet langer dan een jaar aan vast, zeker niet gezien de huidige kilometrage per jaar. Is het niets dan wissel ik wel weer terug naar RFT's.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 jul 2009, 12:22

Hans GP schreef:Ik zal lekker RFT nemen en dan idd de Bridgestone's RE50a wat een heerlijk (straat)band is dat!

Omgekeerde voor mij; op de E46 M3 moest ik eerst nog met de verplichte Conti rijden ( heerlijke band IMHO), later mocht er een Bridgestone RE 50 A op ( gedaan ivm de postieve verhalen alhier), beetje spijt van gehad, te hard, en vooral op nat te weinig grip, niet mijn eerste keus...............de Conti deed het veel beter..................

romo

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht door romo » 28 jul 2009, 12:23

De nieuwere modellen zijn idd. voor gebruik met RFT ontwikkeld (waarom de M-modellen dan weer op normale banden staan is mij dan wel weer een raadsel, maar goed), aangezien de 3er een van de laatste in de reeks is die op RFT kwam te staan zullen ze het onderstelafstellingen inmiddels wel onder de knie hebben.

Puur om het onafgeveerde gewicht Joop................

Joop

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht door Joop » 28 jul 2009, 12:37

...makes sense, waarom dan niet op alle modellen als freude am fahren hoog in het vaandel staat?... :hmmm:

Plaats reactie