Idiote regelgeving.Duitsers hamsteren gloeilampen
Uitgegeven: 27 juli 2009 19:28
Laatst gewijzigd: 27 juli 2009 19:27
HAMBURG - In Duitsland worden massaal groeilampen gehamsterd. De burgers willen voorbereid zijn op de eerste fase van het gloeilampenverbod, die op 1 september ingaat: vanaf die datum mogen geen gloeilampen met matglas meer worden verkocht en geen lampen met gewoon glas van 100 watt.
© ANPDe regering willen de Duitsers aan de spaarlamp krijgen, maar die heeft een slechte reputatie: de energiezuinige lampen zouden kil en onregelmatig licht geven, er zit giftig kwik in en ze gaan niet zo lang mee als beloofd. In sommige winkels is de verkoop van gloeilampen met 150 procent toegenomen.
In een bouwmarkt rekende een man een winkelwagentje vol gloeilampen af voor meer dan 200 euro, ''genoeg voor de komende twintig jaar''. De verkoop van spaarlampen daarentegen is afgenomen.
Niet alleen particulieren slaan gloeilampen in, maar ook musea. ''Wie wil er nou een spaarlamp in een neobarokke kroonluchter?'' vraagt weekblad Der Spiegel zich maandag retorisch af. En de gerenommeerde Kunsthalle in Hamburg heeft al zeshonderd gloeilampen ingeslagen.
Duitsers hamsteren gloeilampen
-
Duitsers hamsteren gloeilampen
http://www.nu.nl/algemeen/2049653/duits ... ampen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Re: Duitsers hamsteren gloeilampen
Als een bedrijf er alles aan oet om zijn/haar wil op te leggen wordt het door de EU op de vingers getikt, en wordt er een megaboete voor uitgeschreven.
Als een overheid hetzelfde doet uit naam van het milieu mag het allemaal opeens wel....
Vreemde wereld.
Als een overheid hetzelfde doet uit naam van het milieu mag het allemaal opeens wel....
Vreemde wereld.
-
Dat bedoel ik. Debiel gewoon.Eric H schreef:Als een bedrijf er alles aan oet om zijn/haar wil op te leggen wordt het door de EU op de vingers getikt, en wordt er een megaboete voor uitgeschreven.
Vreemde wereld.
- Niels
- Auto: Prius+
Duitsers en sfeer verlichting, laat me niet lachen
Ik heb eens in een Duitse kroeg gezeten met TL verlichting 

- GTRene
die duitsers zijn er gloeiend bij
ze hebben het licht gezien.

- frankv
belachelijke regelgeving, ik ben voor een technocratie
- Joop
Met z'n allen dan maar aan de LED E14/E27 bulp, wel energiezuinig en sfeervol:

Kost alleen i.t.t. de normale gloeilamp een godsvermogen...
Overigens: Gaat dat feest van het verbieden hier in Nederland ook nog door of niet? Kan de overheid ook mooi de Nederlandse (gloei)lampenfabrieken sluiten...

Overigens: Gaat dat feest van het verbieden hier in Nederland ook nog door of niet? Kan de overheid ook mooi de Nederlandse (gloei)lampenfabrieken sluiten...

-
Tijdje geleden was er toch sprake van gloeilamp verbod in NL per 2011??
Krijgen we tegen die tijd hier gelijksoortige hausse. Ook logisch, sommige armaturen passen alleen gloeilampen in en je gaat die niet allemaal vervangen....toch??
Krijgen we tegen die tijd hier gelijksoortige hausse. Ook logisch, sommige armaturen passen alleen gloeilampen in en je gaat die niet allemaal vervangen....toch??
- Niall
Zijn toch bijna allemaal geslotenJoop schreef:Overigens: Gaat dat feest van het verbieden hier in Nederland ook nog door of niet? Kan de overheid ook mooi de Nederlandse (gloei)lampenfabrieken sluiten...

-
Heb net een artikel achter de rug waar ze wat meer dan alleen watt vermogen berekenen. De led armaturen zijn momenteel nog onzuiniger als de gemiddelde gloeilamp. Enige voordeel is dat wij het als consument nog niet hoeven te betalen. Die dingen nemen nl door de electronische sturing een grote hoeveelheid blindstroom op, Het reactief vermogen zat ook wat raars in maar dat weet ik zo uit mijn hoofd niet meer. Het wordt dus id niet gemeten door onze kWh meters maar het energiebedrijf moet dat wel leveren. Al met al was de conclusie dat de meerderheid van dergelijke lampen/armaturen momenteel meer energie kosten dan de klassieke gloeilamp. En die test ging over gerenomeerde merken (philips, osram).Joop schreef:Met z'n allen dan maar aan de LED E14/E27 bulp, wel energiezuinig en sfeervol:
Die electronica zorgt daarnaast voor een heleboel netvervuiling waardoor computernetwerken het zwaarder kunnen krijgen. Met de gehele investering voor energiemaatschapijen om dit probleem tegen te gaan is nog geen rekening gehouden in Nederland iig. Daarnaast duurt het niet zo lang dat als deze trent zich doorzet dat we ook een metertje krijgen die de powerfactor van het opgenomen vermogen in de gaten gaat houden bij ons thuis. Dan gaan we dus ook voor blind vermogen betalen en daar wordt niemand blij van geloof me. Er zijn nl nog heel wat andere apparaten in huis die een aanzienlijk deel blindvermogen gebruiken wat momenteel nog steeds gedoogd wordt. Denk aan TV, PC etc.
Van dergelijke ondoordachte staatsacties hoef je dus op de lange termijn als consument niet blij te worden. Laat ze eerst die techniek maar eens uitontwikkelen voordat je een dergelijk beleid tracht te gaan voeren.
- Martin van der Zwaard
Beetje stof eraf blazenNSXRS schreef:Tijdje geleden was er toch sprake van gloeilamp verbod in NL per 2011??

Maar heb ik iets gemist ofzo.
Vanavond even naar de bouwmarkt geweest voor een paar nieuwe lampen. Was er een kapot dus ik dacht, haal meteen een aantal reserve.....mooi niet dus.
Geen gloeilamp meer te vinden. Alleen de normale felle varianten. Daar zit ik niet op te wachten.
Je kan dus in de "sfeer" hoek alleen nog maar LED en spaarlampen aanschaffen van minimaal 8,-/stuk.
En dan kan je de meeste ook nog eens niet icm een dimmer gebruiken.
Dus heb er ff 1 gekocht om te testen. Een 8w spaarlamp die gelijk is aan een ouderwetsche 25w gloeipeer. Ook een flame zoals ik al in die lamp had zitten. Het komt er niet eens in de buurt qua kleur. Veel feller en dus minder sfeervol.
De run op gloeilampen is dus inmiddels aardig gaande. Op internet zijn verschillende sites te vinden waar je nog wel wat kan aanschaffen, maar dat gaat dan per 10 en ook nog eens met flinke prijzen.
Wat is wijsheid.....voor 70,- veel te veel gloeilampen in huis halen of toch maar over op die millieuvriendelijke zooi en minder sfeer in huis.....ik ben er nog niet uit.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik ga kaarsen hamsteren............................. 

-
Er was ook een bedrijf dat "kleine warmtebronnen" verkocht ofzo. Die 'toevallig' ook licht gaven 
Was een maas in de wet ofzo.

Was een maas in de wet ofzo.
- Martin van der Zwaard
Kwam ik ook al tegen. Is een kerel in Duitsland die dat doet.