Auto's en de ééndimensionale blik daarop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Auto's en de ééndimensionale blik daarop

Bericht door Peter Tunissen » 02 jul 2006, 21:04

Klinkt misschien wel bekend denk ik?
Vroeger vond ik zoveel dingen aan auto's belangrijk; het motorgeluid, 0-100 tijden, uiterlijk, afwerking van het dashboard, kraakvrijheid, dat de tellers bij stilstand ook echt terug gaan naar de 0 (ja echt :D), imago, het merk etc. etc.

Dat is de laatste jaren wel veranderd, ik heb geen auto nodig voor woon-werk, de keren dat ik per jaar in de file sta zijn wel op de vingers van één hand te tellen, dus ik zoek naar één ding en dat is maximale fun.
Binnen zekere grenzen, want een auto met vier zitplaatsen en een grote kofferbak is handiger dan een die dat niet heeft, een Radical lijkt me geweldig, maar verandert in het Nederlandse klimaat zonder garagestalling binnen de kortste keren in een dure vissenkom en een Exige die na twee weken van ellende uit elkaar dondert is ook niks, maar toch, de fun op één en dan een hele tijd niks en dan pas wat minder belangrijke dingen.

Dat is soms ook best wel een nadeel; ik zag gisteren een F355, is echt jarenlang mijn absolute droomauto geweest. Uiterlijk is na al die jaren nog steeds oogstrelend mooi, het geluid was ook prima, de snelheid viel wat tegen (ik heb geen petje op, dus zal niet vertellen dat een Impreza op zijn staart hing en bleef hangen, maar goed....), maar het punt is dat ik nu zo'n auto nooit meer zou kopen, hoe mooi ik hem ook vind, hoe gaaf ik het ook vind om het in het echt eens tegen te komen.
Niet veel praktischer dan een SR3, onbetaalbaar in onderheid bij echt gebruik i.p.v. alleen maar posen, slecht in elkaar geschroefd, etc.; de magie is er vanaf.

En zo is het wel met meer auto's gegaan, vroeger hing er een poster van boven je bed, nu denk je neh, da's toch niet meer wat ik zou zoeken in een auto, d'r zijn voor dat geld wel dingen te krijgen die je met een grotere :D achter het stuur laten zitten.

En zo beperk je voor jezelf het aanbod van 'interessante' auto's wel enorm, misschien nog 1 of 2% van de auto's die op de markt zijn, terwijl er zoveel meer moois te koop is.

Meer mensen hier last van of niet?
Laatst gewijzigd door Peter Tunissen op 02 jul 2006, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jul 2006, 21:10

Mee eens, daarom kies ik de gulden egh euro middenweg. Iets moois, apparts, en voor mijn doen redelijk betaalbaar, kan ik alles doen wat ik zou willen doen, geen onmogelijke offers c.q. ergens krom voor liggen!

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2006, 21:46

Ik was vroeger helemaal gek van Mercedes. Best raar, want ik was er niet mee opgegroeid. Iets wat je wel vaak ziet bij autoliefde. Vroeger keek ik er alleen maar naar. Voor mij was dat een soort droom. Luxe, uitstraling, kwaliteit/perfectie, (relatief) veel vermogen en status. Zag toevallig vandaag nog zo'n oude SL (R129) staan bij de pomp en ik blijf dat een machtige auto vinden. Ik heb er ook nog steeds een schaalmodel van. Was tot voorkort ook het enige schaalmodel wat ik had. Weet nog dat ik ooit naar een kinderfeestje was als klein Tommetje. Het leukste aan dat feest was niet het zakje snoep dat je kreeg, maar het naar huis worden gebracht door de vader van die meid in z'n W140 S-klasse. Ik keek m'n ogen uit!

Toch zou ik zelf niet snel een Mercedes meer kopen. Ook al vind ik ze nog steeds mooi en 'iets' hebben wat je niet bij andere merken vind. Een SL is prachtig, nieuwe SLK vind ik een geslaagd model, CLS is een echte beauty. Reden dat ik ze nu niet zou kopen is dat ik toch wat sportievers zoek en ik ze prijstechnisch niet echt interessant vind (voor hetzelfde geld rijd je iets leukers).
Ik las dat AMG misschien een speciale lijn gaat maken voor de mensen die wel die sportiviteit zoeken. Het zou mooi zijn als ze die auto's minder laten wegen en er een handbak instoppen (of iets als SMG). Als het imago dan niet teveel in de weg zit kan dat nog best eens een succes worden denk ik. Vind dat veel AMG modellen ondergewaardeerd zijn in de bladen/media.

Wat betreft dat gevoel (ging wat offtopic). Auto's als een Ferrari, Porsche en Lamborghini worden echt niet verkocht omdat ze een minuut minder nodig hebben om een rondje ring te doen dan een Opel Astra GTC OPC. Meeste eigenaren kopen het omdat ze het 'gewoon' ontzettend mooi vinden en ze het geld kunnen missen. En omdat ze vroeger die posters aan de muur hadden hangen en tegen zichzelf gezegd hebben dat ze voor hun 40e zo'n auto voor de deur wilden hebben.
Wij kijken wel nuchter naar die auto's. Ergens een verkeerde instelling natuurlijk, soms is het helemaal niet leuk om te nuchter naar je autokeuze te kijken. (Ook al kan het een hoop centen besparen)

Andre

Bericht door Andre » 03 jul 2006, 00:15

vroeger zag ik altijd op bij de super cars. lambo s ferrari porsche aston etc.

Na een aantal te hebben gereden is dat bijna allemaal vervlogen behalve 1 die schiet er met kop en schouders boven uit en dat is een GT3 liefst een RS. Zo n auto is gewoon puur autorijden. Al het andere is ondergeschikt en als je met zo n ding gereden hebt is een m3 of m5 of audi rs etc. allemaal rommelen in de marge en kan je beter je geld in de zak houden en een e36 m3 halen en opbouwen tot semi racer. Je koop een dure audi rs4 en je bent nog niet klaar geen recaro race kuipen geen goed onderstel veel te zwaar dus kan je er alsnog geld achteraan flikkeren. Nee gt3 rs is gewoon klaar punt.

carrera gt zijn ook super auto s maar niet wat ik zoek in auto s. Zou wel leuk in de garage staan en keer lekker scheuren maar voor het echte knal werk toch een gt3 rs. En kan je die niet betalen dan een goedkope rwd beetje opleuken met een knap onderstelletje diffje recaro stoeltje en gaat ook lekker is wel geen gt3 maar dat kost ie ook niet.

Dre kijkt nog even naar zijn 1:18 gt3 rs.

RVV

Bericht door RVV » 03 jul 2006, 00:22

Een auto moet me pakken. Het gevoel geven dat ik een hobby koop ipv een vervoermiddel. Dat heb ik bij 2 autos , de S3 en de M3. Cooper S kwam in de buurt maar was meer sleutel hanger dan auto. bIJ alle andere autos heb ik de rationele gronden te zwaar laten wegen. Hoe je de auto als hobby wilt invullen doet eigenlijk niet ter zake, als die maar het gevoel geeft dat je het geld waard vind.

RVV

Bericht door RVV » 03 jul 2006, 00:31

Ik kwam vanmiddag een MK1 GT3 tegen op de snelweg, vreemd genoeg dwingt zo'n auto toch een bepaald respect af. Ding vloog me met 180 of zo voorbij. Ik dacht ik laat me niet opnaaien ik blijf rustig en laat hem gewoon gaan want hij zal er wel geen behoefte aan hebben om de achterlichten van een 325i touring te zien :-)

Plaats reactie