open lucht filter, wel of niet?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Kim » 09 jul 2009, 20:27

Hoi allen,

Ik wist even geen betere plek om dit te vragen. Op een ander autoforum waar ik kom was ik begonnen met lezen over open luchtfilters met de voor- en nadelen, maar voor ik alles op een rij had is er daar een problemen ontstaan met de server en ik kan al een week niet meer op die site komen. Wat me inmiddels mateloos frustreert omdat ik nu wel eens wil weten of dat wel of niet een goed idee is, of dat een beetje zelf te fixen is en of het een duur grapje is?

voor alsnog heb ik aan nadelen
- minder vermogen bij het wegrijden
- geen bijdrage, eerder afbreuk aan het rijgedrag
- onzin

voordelen
- lekkerder geluid
- soepeler lopende motor
- 1 of 2 pk extra (spannuhnd, nouja)

Wat is nou waar? Wat zijn jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door SteV6 » 09 jul 2009, 20:35

De grootste restrictie van het luchtfiltersysteem zit nooit in het filterelement. Zowel papier, foam als katoen zorgen voor evenveel drukverlies over het filterelement.

De snorkel voor het filter zorgt voor ongeveer 30% van de restrictie en bij moderne auto's is de maf/lmm en 't snowscreen daarvoor verantwoordelijk voor het grootste deel van drukverlies in het inlaattraject.

De meeste echt open luchtfiltersystemen zuigen warme lucht aan, waardoor vermogensverlies waarschijnlijker is dan winst ;) Wel maken ze vaak meer (gewenst) geluid en daardoor lijkt het sneller te gaan ...


Stephan

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Miesjel » 09 jul 2009, 20:43

In de eerste plaats moet jij jezelf afvragen waarom je het wilt, dat heb je in je vraag weggelaten dus vandaar dat ik het maar even meld.

Vermogenswinst (of verlies) is afhankelijk van het type filter en de aanvoer van koele (of zoals in de praktijk vaker voorkomt ; warme lucht) lucht is bepalend voor de prestaties. De meeste auto's hebben een stuk buis vanachter de voorbumper of bijv. de grill richting luchtfilterhuis zitten, dit zorgt ervoor dat je tijdens het rijden koele lucht aanzuigt. Het probleem is vaak dat, wanneer je het originele filter vervangt voor een open filter, deze koude luchtaanvoer vervalt.
Nu zul je daar in de winter weinig last van ondervinden, maar in de zomer kan dat wel degelijk tot een vermogensverlies zorgen. Vooral wanneer je bij een verkeerslicht stil staat, de temperaturen lopen vrij hoog op onder de motorkap. Als je luchtfilter dan precies naast je motorblok hangt, dan kun je wel raden wat er gebeurd.

Om dit te voorkomen heb je de mogelijkheid om een open filter te plaatsen in combinatie met zo'n koude lucht toevoer. Dit systeem heet de coolchamber. Hoe het eruit ziet kun je hier zien :

coolchamber website

Het open luchtfilter plaats je in de coolchamber en vanaf de coolchamber kun je de buis richting bumper/grill leggen waardoor je de voordelen van een open luchfilter hebt (minder restrictie, mooier aanzuig geluid) en de voordelen van een originele filter (iets betere filtrering en aanvoer van koele lucht)

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Kim » 09 jul 2009, 20:49

ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet goed weet wat ik precies wil, daarom ben ik informatie en ervaringen aan het sprokkelen. Lekkerder geluidje is leuk, maar verlies daarom vermogen dan is me dat het niet waard, heb al niet zo gek veel ;)
En ik heb vooral een hoop welles/nietes gelezen tot nu toe en daar ben ik bar weinig mee opgeschoten.

al vast bedankt voor de antwoorden! Even kijken of er nog andere ideeen zijn

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Erik K. » 09 jul 2009, 21:41

Inderdaad zoals al beschreven veelal minder vermogen.
Mijn ervaring is ook dat met open filter de motor minder goed oppakt na overschakelen.
Ik weet niet precies wat voor auto/motor je hebt, maar als je b.v. een motor hebt kleiner dan 1600cc en geen >16klepper zou ik het ook niet eens doen voor het geluid.
Een >16klepper zuigt veelal meer lucht aan dan b.v. een 8klepper, als je dan ook nog niet zoveel inhoud hebt klinkt het meestal niet erg spannend.

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Kim » 09 jul 2009, 21:53

daar was ik wel al 'bang' voor, geen practische winst dus

heb een ford focus, 1.6, 4 klepper wou kijken of hij een beetje 'spannender' kon :oops: wishful thinking :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Erik K. » 09 jul 2009, 22:07

Ik denk dat je bedoeld dat je een 16klepper hebt, 4 kleppen per cilinder ;)

Zou het lekker zo laten en geen open filter op zetten.

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Kim » 09 jul 2009, 22:09

achja, newbie he :oops:

ach scheelt ook weer geld zo :')

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Jeroen van Emmerik » 10 jul 2009, 00:27

@ Michel Huisman: het komplete verhaal coolchamber vind ik een beetje nonsens, mede omdat hij gerichte vragen niet beantwoord.
het is waar dat koude lucht goed is, maar hij heeft het over meer pk door de werking van de coolchamber zelf en dat betwijfel ik..

hou de luchtstroom voldoend koud en je hebt winst, word de aangezogen lucht warm, zul je meer verlies hebben dan winst.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door wjn » 10 jul 2009, 00:36

SteV6 schreef:De grootste restrictie van het luchtfiltersysteem zit nooit in het filterelement. Zowel papier, foam als katoen zorgen voor evenveel drukverlies over het filterelement.

De snorkel voor het filter zorgt voor ongeveer 30% van de restrictie en bij moderne auto's is de maf/lmm en 't snowscreen daarvoor verantwoordelijk voor het grootste deel van drukverlies in het inlaattraject.

De meeste echt open luchtfiltersystemen zuigen warme lucht aan, waardoor vermogensverlies waarschijnlijker is dan winst ;) Wel maken ze vaak meer (gewenst) geluid en daardoor lijkt het sneller te gaan ...


Stephan
+1

Enige opmerking, de zogenaamd beter flowende katoenen filters laten meer lucht door, maar ook meer grotere stofdeeltjes dan de standaard papieren filters. Voor een racer niet erg, maar voor je daily driver.....

Wel belangrijk om regelmatig (afhankelijk van omstandigheden) een nieuw filterelement te kopen van een paar euro's.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Miesjel » 10 jul 2009, 01:37

Jeroen van Emmerik schreef:@ Michel Huisman: het komplete verhaal coolchamber vind ik een beetje nonsens, mede omdat hij gerichte vragen niet beantwoord.
het is waar dat koude lucht goed is, maar hij heeft het over meer pk door de werking van de coolchamber zelf en dat betwijfel ik..

hou de luchtstroom voldoend koud en je hebt winst, word de aangezogen lucht warm, zul je meer verlies hebben dan winst.
Dat vermogensverhaal is inderdaad erg overtrokken, maar daar gaat het mij ook niet om. Als je die 2pk zo interessant vind dan tank je toch gewoon telkens 1 liter minder.. of je remt overal 0.2 sec. later.. win je net zoveel :mrgreen:

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Damir Vukovic » 10 jul 2009, 08:53

Op autospeed.com vind je heeeeel erg veel leuke en interessante artikelen over dit onderwerp.

Volgens mij was het beste wat je kon doen een luchtfilterbox uit een std auto (maar niet perse de jouwe) met een std luchtfilter en een snorkeltje voor koude lucht de box in.
In de praktijk levert een open luchtfiltertje wel vaak een sportief geluid op (zonder storend te zijn als een uitlaat). Dat kan een reden zijn om er 1 te nemen. De 2 pk verlies is gepruts in de marge wat je echt niet gaat merken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Niels » 10 jul 2009, 08:54

Naast de discussie of je er vermogen mee wint of verliest zit je met het feit dat de luchtmassa meter het allemaal niet zo prettig vindt :wink: Je winst is alleen de klank die een dergelijk filter met zich meebrengt maar dan moet je wel een beetje gasgeven.

Met een 1.4 16V moet je dus tekeer gaan a la sjonnie stijl :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door RVV » 10 jul 2009, 10:42

De compact zat ook eentje op, die het ik er af laten halen en vervangen door een originele luchtfilterkast. Ben geen fan van die dingen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Niels » 10 jul 2009, 11:02

Het kan erg mooi klinken alleen is de verleiding groot om een uit de autostyle catalogus voor weinig te nemen. BMC heeft b.v. de CDA en dat is wel een mooi filter gemaakt met een carbon behuizing. Kost echter wel richting de 300,- Op m'n vorige VR6 had ik een K&N en dat klonk vanaf 4000RPM fantastisch alleen was de LMM wel vernaggelt bleek later :wink:

Voor een echte hobby auto die ca. 5K per jaar vind ik het een optie. Om onbezorgt kilometers te vreten hou ik het liever bij een origineel filter :wink:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1950
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door StefanW » 10 jul 2009, 11:11

Ik heb een K&N vervanginginsfilter. Ik begrijp dat dit slechter is doordat dit meer vuile deeltjes doorlaat?
Ik heb nog de orginele luchtbox, alleen het papieren filter is vervangen door een exemplaar van K&N.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door GTRene » 10 jul 2009, 11:13

Dit werkt wel :mrgreen:

Afbeelding

groot filter zit er nog in, waar zou bij de CSL de LMM zitten dan? normaal mag je de KNN bv niet te vet inspuiten anders slaat de olie die te veel is op de LMM en vervuild dan, echter in theorie zou je hem hier voor het eventueel in geoliede filter kunnen zetten? of helemaal verwijderen en management aanpassen of hoe doen ze dat :roll:

Afbeelding

is dat nou een droog of "nat" filter....

Afbeelding

anyaway hier meer mooi foto's van dat prachtige CSL airbox

http://www.revozport.com/webpics/CSL%20 ... age_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 10 jul 2009, 13:33

CSL heeft geen airflowmeter Rene.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door WJ » 10 jul 2009, 14:27

Mocht je echt de boel willen veranderen zou ik echt voor een cold air intake gaan. (zoals bv een BMC die al eerder genoemd was)
Ik rij bv met dit rond;

http://img151.imageshack.us/img151/6310/intake.jpg
(normaal zit de slang wel op de "kelk")

Is van Green. Is nu de 2e auto waar ik zo'n systeem op heb en bevalt goed.
Alleen voor het geluid hoef je het niet te doen, want de boel word echt goed afgesloten. (Al maakt de 24v met een open luchtfilter ook niet echt meer geluid. iig niet zoals de oude 12v vr6'en deden.)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door GTRene » 10 jul 2009, 14:35

Bert ///M3 schreef:CSL heeft geen airflowmeter Rene.
:clap: heb wel eens iets gelezen over zoiets, maar hoe regelen ze dat dan, ja vroeger hadden ze die dingen ook niet, en ook geen lambada dansers in de uitlaat, maar met de APK metingen moet ie "goed" staan...

Stel je wil die hele CSL set op je S54 motor, moet je dan ook de computer daarvan hebben of andere aanpassingen maken...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door RVV » 10 jul 2009, 14:49

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... it=alpha+n" onclick="window.open(this.href);return false; hier staat het een en ander.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door GTRene » 10 jul 2009, 15:07

pfff :roll: :hmmm: thnx Rico tjonge...maar wat voor systeem passen ze dan toe op de CSL? neem aan dat die wel goed is...hij zal toch wel een regeling hebben van koude lucht en of meer/minder lucht?
Die Alpha-N lijkt me een beetje eng? scary voor de motor of extreme verbruik...of regelt de Lambda sonde het nog wel wat bij?

Met alleen zo'n bv CSL airbox en wat aanpassing van je motormanagement ben je er dus nog niet :roll:
Bij een aftermarket ECU kun je gestuurd Alpha-N gebruiken: met behulp van het signaal van een wideband lambda sensor kun je dan de computer steeds naar een vooraf ingestelde A/F hoeveelheid laten afregelen.. Daarom stap ik ook over naar Kronenburg op mijn nieuwe motor...

Adwo

E30 M3 met Alpha-N en carbon airbox met Maxx piggyback controller
pff best moelijke materie :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door GTRene » 10 jul 2009, 16:19

Bert ///M3 schreef:CSL heeft geen airflowmeter Rene.
ah, maar wel een temperatuur air sensor, zie nr 5 :thumbup: dus regelt toch wel wat meer, en vacuum dingen.

Afbeelding

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... r_element/" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier meerdere zaken, knap duur origineel :shocking:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... ct_system/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rich
Berichten: 292
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:27
Locatie: Hillegom

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Rich » 10 jul 2009, 19:45

GTRene schreef:pfff :roll: :hmmm: thnx Rico tjonge...maar wat voor systeem passen ze dan toe op de CSL? neem aan dat die wel goed is...hij zal toch wel een regeling hebben van koude lucht en of meer/minder lucht?
Met een MAP sensor en een temp sensor.
(MAP = Manifold Absolute Pressure)

Met de combinatie van luchtdruk en luchttemperatuur kan de ecu exact de hoeveelheid (massa) lucht berekenen dat er aangezogen is en aan de hand daarvan de hoeveelheid in te spuiten brandstof bepalen. (Zit ook op mijn auto.)

Bij de weg, die Alpha-n lijkt mij een beetje houtje/touwtje dingetje, zou ik m'n geld niet aan uitgeven, er zijn veel betere/betrouwbaardere piggybacks en stand-alone ecu's te koop, ook nederlands fabrikaat zoals Kronenburg.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: open lucht filter, wel of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 10 jul 2009, 20:16

Heeft er niet zo veel mee te maken.

Alpha N is alleen maar een verzamelnaam voor motormanagment welke regelt op gasklepstand ipv bijvoorbeeld airflow. Dat heeft dus ook niks te maken met andere piggyback systemen etc, die kunnen veelal ook dezelfde programmering doen. Michiel Pol reed volgens mij met airbox en KMS?

Als dat door prutsers geprogrammeerd word ergens in een paar uurtjes dan loop je idd de kans op een slechte part throttle, hoog verbruik enz, maar als het gewoon goed gedaan word, ook alle correctiemappen programmeren etc dan is er niks aan de hand. Alleen wat je op dit moment in de BMW gemeenschap ziet is dat er een hoop chips in omloop zijn, welke van andere auto's gekopieerd zijn, en dus soms hier en daar wat bijverschijnselen hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten