open lucht filter, wel of niet?
- Kim
open lucht filter, wel of niet?
Hoi allen,
Ik wist even geen betere plek om dit te vragen. Op een ander autoforum waar ik kom was ik begonnen met lezen over open luchtfilters met de voor- en nadelen, maar voor ik alles op een rij had is er daar een problemen ontstaan met de server en ik kan al een week niet meer op die site komen. Wat me inmiddels mateloos frustreert omdat ik nu wel eens wil weten of dat wel of niet een goed idee is, of dat een beetje zelf te fixen is en of het een duur grapje is?
voor alsnog heb ik aan nadelen
- minder vermogen bij het wegrijden
- geen bijdrage, eerder afbreuk aan het rijgedrag
- onzin
voordelen
- lekkerder geluid
- soepeler lopende motor
- 1 of 2 pk extra (spannuhnd, nouja)
Wat is nou waar? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik wist even geen betere plek om dit te vragen. Op een ander autoforum waar ik kom was ik begonnen met lezen over open luchtfilters met de voor- en nadelen, maar voor ik alles op een rij had is er daar een problemen ontstaan met de server en ik kan al een week niet meer op die site komen. Wat me inmiddels mateloos frustreert omdat ik nu wel eens wil weten of dat wel of niet een goed idee is, of dat een beetje zelf te fixen is en of het een duur grapje is?
voor alsnog heb ik aan nadelen
- minder vermogen bij het wegrijden
- geen bijdrage, eerder afbreuk aan het rijgedrag
- onzin
voordelen
- lekkerder geluid
- soepeler lopende motor
- 1 of 2 pk extra (spannuhnd, nouja)
Wat is nou waar? Wat zijn jullie ervaringen?
- SteV6
Re: open lucht filter, wel of niet?
De grootste restrictie van het luchtfiltersysteem zit nooit in het filterelement. Zowel papier, foam als katoen zorgen voor evenveel drukverlies over het filterelement.
De snorkel voor het filter zorgt voor ongeveer 30% van de restrictie en bij moderne auto's is de maf/lmm en 't snowscreen daarvoor verantwoordelijk voor het grootste deel van drukverlies in het inlaattraject.
De meeste echt open luchtfiltersystemen zuigen warme lucht aan, waardoor vermogensverlies waarschijnlijker is dan winst
Wel maken ze vaak meer (gewenst) geluid en daardoor lijkt het sneller te gaan ...
Stephan
De snorkel voor het filter zorgt voor ongeveer 30% van de restrictie en bij moderne auto's is de maf/lmm en 't snowscreen daarvoor verantwoordelijk voor het grootste deel van drukverlies in het inlaattraject.
De meeste echt open luchtfiltersystemen zuigen warme lucht aan, waardoor vermogensverlies waarschijnlijker is dan winst

Stephan
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
In de eerste plaats moet jij jezelf afvragen waarom je het wilt, dat heb je in je vraag weggelaten dus vandaar dat ik het maar even meld.
Vermogenswinst (of verlies) is afhankelijk van het type filter en de aanvoer van koele (of zoals in de praktijk vaker voorkomt ; warme lucht) lucht is bepalend voor de prestaties. De meeste auto's hebben een stuk buis vanachter de voorbumper of bijv. de grill richting luchtfilterhuis zitten, dit zorgt ervoor dat je tijdens het rijden koele lucht aanzuigt. Het probleem is vaak dat, wanneer je het originele filter vervangt voor een open filter, deze koude luchtaanvoer vervalt.
Nu zul je daar in de winter weinig last van ondervinden, maar in de zomer kan dat wel degelijk tot een vermogensverlies zorgen. Vooral wanneer je bij een verkeerslicht stil staat, de temperaturen lopen vrij hoog op onder de motorkap. Als je luchtfilter dan precies naast je motorblok hangt, dan kun je wel raden wat er gebeurd.
Om dit te voorkomen heb je de mogelijkheid om een open filter te plaatsen in combinatie met zo'n koude lucht toevoer. Dit systeem heet de coolchamber. Hoe het eruit ziet kun je hier zien :
coolchamber website
Het open luchtfilter plaats je in de coolchamber en vanaf de coolchamber kun je de buis richting bumper/grill leggen waardoor je de voordelen van een open luchfilter hebt (minder restrictie, mooier aanzuig geluid) en de voordelen van een originele filter (iets betere filtrering en aanvoer van koele lucht)
Vermogenswinst (of verlies) is afhankelijk van het type filter en de aanvoer van koele (of zoals in de praktijk vaker voorkomt ; warme lucht) lucht is bepalend voor de prestaties. De meeste auto's hebben een stuk buis vanachter de voorbumper of bijv. de grill richting luchtfilterhuis zitten, dit zorgt ervoor dat je tijdens het rijden koele lucht aanzuigt. Het probleem is vaak dat, wanneer je het originele filter vervangt voor een open filter, deze koude luchtaanvoer vervalt.
Nu zul je daar in de winter weinig last van ondervinden, maar in de zomer kan dat wel degelijk tot een vermogensverlies zorgen. Vooral wanneer je bij een verkeerslicht stil staat, de temperaturen lopen vrij hoog op onder de motorkap. Als je luchtfilter dan precies naast je motorblok hangt, dan kun je wel raden wat er gebeurd.
Om dit te voorkomen heb je de mogelijkheid om een open filter te plaatsen in combinatie met zo'n koude lucht toevoer. Dit systeem heet de coolchamber. Hoe het eruit ziet kun je hier zien :
coolchamber website
Het open luchtfilter plaats je in de coolchamber en vanaf de coolchamber kun je de buis richting bumper/grill leggen waardoor je de voordelen van een open luchfilter hebt (minder restrictie, mooier aanzuig geluid) en de voordelen van een originele filter (iets betere filtrering en aanvoer van koele lucht)
- Kim
ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet goed weet wat ik precies wil, daarom ben ik informatie en ervaringen aan het sprokkelen. Lekkerder geluidje is leuk, maar verlies daarom vermogen dan is me dat het niet waard, heb al niet zo gek veel 
En ik heb vooral een hoop welles/nietes gelezen tot nu toe en daar ben ik bar weinig mee opgeschoten.
al vast bedankt voor de antwoorden! Even kijken of er nog andere ideeen zijn

En ik heb vooral een hoop welles/nietes gelezen tot nu toe en daar ben ik bar weinig mee opgeschoten.
al vast bedankt voor de antwoorden! Even kijken of er nog andere ideeen zijn
- Erik K.
Inderdaad zoals al beschreven veelal minder vermogen.
Mijn ervaring is ook dat met open filter de motor minder goed oppakt na overschakelen.
Ik weet niet precies wat voor auto/motor je hebt, maar als je b.v. een motor hebt kleiner dan 1600cc en geen >16klepper zou ik het ook niet eens doen voor het geluid.
Een >16klepper zuigt veelal meer lucht aan dan b.v. een 8klepper, als je dan ook nog niet zoveel inhoud hebt klinkt het meestal niet erg spannend.
Mijn ervaring is ook dat met open filter de motor minder goed oppakt na overschakelen.
Ik weet niet precies wat voor auto/motor je hebt, maar als je b.v. een motor hebt kleiner dan 1600cc en geen >16klepper zou ik het ook niet eens doen voor het geluid.
Een >16klepper zuigt veelal meer lucht aan dan b.v. een 8klepper, als je dan ook nog niet zoveel inhoud hebt klinkt het meestal niet erg spannend.
- Kim
daar was ik wel al 'bang' voor, geen practische winst dus
heb een ford focus, 1.6, 4 klepper wou kijken of hij een beetje 'spannender' kon
wishful thinking 
heb een ford focus, 1.6, 4 klepper wou kijken of hij een beetje 'spannender' kon

- Erik K.
Ik denk dat je bedoeld dat je een 16klepper hebt, 4 kleppen per cilinder 
Zou het lekker zo laten en geen open filter op zetten.

Zou het lekker zo laten en geen open filter op zetten.
- Kim
achja, newbie he
ach scheelt ook weer geld zo :')

ach scheelt ook weer geld zo :')
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
@ Michel Huisman: het komplete verhaal coolchamber vind ik een beetje nonsens, mede omdat hij gerichte vragen niet beantwoord.
het is waar dat koude lucht goed is, maar hij heeft het over meer pk door de werking van de coolchamber zelf en dat betwijfel ik..
hou de luchtstroom voldoend koud en je hebt winst, word de aangezogen lucht warm, zul je meer verlies hebben dan winst.
het is waar dat koude lucht goed is, maar hij heeft het over meer pk door de werking van de coolchamber zelf en dat betwijfel ik..
hou de luchtstroom voldoend koud en je hebt winst, word de aangezogen lucht warm, zul je meer verlies hebben dan winst.
- wjn
+1SteV6 schreef:De grootste restrictie van het luchtfiltersysteem zit nooit in het filterelement. Zowel papier, foam als katoen zorgen voor evenveel drukverlies over het filterelement.
De meeste echt open luchtfiltersystemen zuigen warme lucht aan, waardoor vermogensverlies waarschijnlijker is dan winstWel maken ze vaak meer (gewenst) geluid en daardoor lijkt het sneller te gaan ...
Stephan
Enige opmerking, de zogenaamd beter flowende katoenen filters laten meer lucht door, maar ook meer grotere stofdeeltjes dan de standaard papieren filters. Voor een racer niet erg, maar voor je daily driver.....
Wel belangrijk om regelmatig (afhankelijk van omstandigheden) een nieuw filterelement te kopen van een paar euro's.
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Dat vermogensverhaal is inderdaad erg overtrokken, maar daar gaat het mij ook niet om. Als je die 2pk zo interessant vind dan tank je toch gewoon telkens 1 liter minder.. of je remt overal 0.2 sec. later.. win je net zoveelJeroen van Emmerik schreef:@ Michel Huisman: het komplete verhaal coolchamber vind ik een beetje nonsens, mede omdat hij gerichte vragen niet beantwoord.

- Damir Vukovic
Op autospeed.com vind je heeeeel erg veel leuke en interessante artikelen over dit onderwerp.
Volgens mij was het beste wat je kon doen een luchtfilterbox uit een std auto (maar niet perse de jouwe) met een std luchtfilter en een snorkeltje voor koude lucht de box in.
In de praktijk levert een open luchtfiltertje wel vaak een sportief geluid op (zonder storend te zijn als een uitlaat). Dat kan een reden zijn om er 1 te nemen. De 2 pk verlies is gepruts in de marge wat je echt niet gaat merken.
Volgens mij was het beste wat je kon doen een luchtfilterbox uit een std auto (maar niet perse de jouwe) met een std luchtfilter en een snorkeltje voor koude lucht de box in.
In de praktijk levert een open luchtfiltertje wel vaak een sportief geluid op (zonder storend te zijn als een uitlaat). Dat kan een reden zijn om er 1 te nemen. De 2 pk verlies is gepruts in de marge wat je echt niet gaat merken.
- Niels
- Auto: Prius+
Naast de discussie of je er vermogen mee wint of verliest zit je met het feit dat de luchtmassa meter het allemaal niet zo prettig vindt
Je winst is alleen de klank die een dergelijk filter met zich meebrengt maar dan moet je wel een beetje gasgeven.
Met een 1.4 16V moet je dus tekeer gaan a la sjonnie stijl

Met een 1.4 16V moet je dus tekeer gaan a la sjonnie stijl

- RVV
De compact zat ook eentje op, die het ik er af laten halen en vervangen door een originele luchtfilterkast. Ben geen fan van die dingen.
- Niels
- Auto: Prius+
Het kan erg mooi klinken alleen is de verleiding groot om een uit de autostyle catalogus voor weinig te nemen. BMC heeft b.v. de CDA en dat is wel een mooi filter gemaakt met een carbon behuizing. Kost echter wel richting de 300,- Op m'n vorige VR6 had ik een K&N en dat klonk vanaf 4000RPM fantastisch alleen was de LMM wel vernaggelt bleek later
Voor een echte hobby auto die ca. 5K per jaar vind ik het een optie. Om onbezorgt kilometers te vreten hou ik het liever bij een origineel filter

Voor een echte hobby auto die ca. 5K per jaar vind ik het een optie. Om onbezorgt kilometers te vreten hou ik het liever bij een origineel filter

- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2
Ik heb een K&N vervanginginsfilter. Ik begrijp dat dit slechter is doordat dit meer vuile deeltjes doorlaat?
Ik heb nog de orginele luchtbox, alleen het papieren filter is vervangen door een exemplaar van K&N.
Ik heb nog de orginele luchtbox, alleen het papieren filter is vervangen door een exemplaar van K&N.
- GTRene
Dit werkt wel

groot filter zit er nog in, waar zou bij de CSL de LMM zitten dan? normaal mag je de KNN bv niet te vet inspuiten anders slaat de olie die te veel is op de LMM en vervuild dan, echter in theorie zou je hem hier voor het eventueel in geoliede filter kunnen zetten? of helemaal verwijderen en management aanpassen of hoe doen ze dat

is dat nou een droog of "nat" filter....

anyaway hier meer mooi foto's van dat prachtige CSL airbox
http://www.revozport.com/webpics/CSL%20 ... age_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

groot filter zit er nog in, waar zou bij de CSL de LMM zitten dan? normaal mag je de KNN bv niet te vet inspuiten anders slaat de olie die te veel is op de LMM en vervuild dan, echter in theorie zou je hem hier voor het eventueel in geoliede filter kunnen zetten? of helemaal verwijderen en management aanpassen of hoe doen ze dat

is dat nou een droog of "nat" filter....
anyaway hier meer mooi foto's van dat prachtige CSL airbox
http://www.revozport.com/webpics/CSL%20 ... age_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bert ///M3
CSL heeft geen airflowmeter Rene.
- WJ
Mocht je echt de boel willen veranderen zou ik echt voor een cold air intake gaan. (zoals bv een BMC die al eerder genoemd was)
Ik rij bv met dit rond;
http://img151.imageshack.us/img151/6310/intake.jpg
(normaal zit de slang wel op de "kelk")
Is van Green. Is nu de 2e auto waar ik zo'n systeem op heb en bevalt goed.
Alleen voor het geluid hoef je het niet te doen, want de boel word echt goed afgesloten. (Al maakt de 24v met een open luchtfilter ook niet echt meer geluid. iig niet zoals de oude 12v vr6'en deden.)
Ik rij bv met dit rond;
http://img151.imageshack.us/img151/6310/intake.jpg
(normaal zit de slang wel op de "kelk")
Is van Green. Is nu de 2e auto waar ik zo'n systeem op heb en bevalt goed.
Alleen voor het geluid hoef je het niet te doen, want de boel word echt goed afgesloten. (Al maakt de 24v met een open luchtfilter ook niet echt meer geluid. iig niet zoals de oude 12v vr6'en deden.)
- GTRene
Bert ///M3 schreef:CSL heeft geen airflowmeter Rene.

Stel je wil die hele CSL set op je S54 motor, moet je dan ook de computer daarvan hebben of andere aanpassingen maken...
- RVV
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... it=alpha+n" onclick="window.open(this.href);return false; hier staat het een en ander.
- GTRene
pfff
thnx Rico tjonge...maar wat voor systeem passen ze dan toe op de CSL? neem aan dat die wel goed is...hij zal toch wel een regeling hebben van koude lucht en of meer/minder lucht?
Die Alpha-N lijkt me een beetje eng? scary voor de motor of extreme verbruik...of regelt de Lambda sonde het nog wel wat bij?
Met alleen zo'n bv CSL airbox en wat aanpassing van je motormanagement ben je er dus nog niet

Die Alpha-N lijkt me een beetje eng? scary voor de motor of extreme verbruik...of regelt de Lambda sonde het nog wel wat bij?
Met alleen zo'n bv CSL airbox en wat aanpassing van je motormanagement ben je er dus nog niet

pff best moelijke materieBij een aftermarket ECU kun je gestuurd Alpha-N gebruiken: met behulp van het signaal van een wideband lambda sensor kun je dan de computer steeds naar een vooraf ingestelde A/F hoeveelheid laten afregelen.. Daarom stap ik ook over naar Kronenburg op mijn nieuwe motor...
Adwo
E30 M3 met Alpha-N en carbon airbox met Maxx piggyback controller

- GTRene
ah, maar wel een temperatuur air sensor, zie nr 5Bert ///M3 schreef:CSL heeft geen airflowmeter Rene.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... r_element/" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier meerdere zaken, knap duur origineel

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... ct_system/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rich
Met een MAP sensor en een temp sensor.GTRene schreef:pfff![]()
thnx Rico tjonge...maar wat voor systeem passen ze dan toe op de CSL? neem aan dat die wel goed is...hij zal toch wel een regeling hebben van koude lucht en of meer/minder lucht?
(MAP = Manifold Absolute Pressure)
Met de combinatie van luchtdruk en luchttemperatuur kan de ecu exact de hoeveelheid (massa) lucht berekenen dat er aangezogen is en aan de hand daarvan de hoeveelheid in te spuiten brandstof bepalen. (Zit ook op mijn auto.)
Bij de weg, die Alpha-n lijkt mij een beetje houtje/touwtje dingetje, zou ik m'n geld niet aan uitgeven, er zijn veel betere/betrouwbaardere piggybacks en stand-alone ecu's te koop, ook nederlands fabrikaat zoals Kronenburg.
- Bert ///M3
Heeft er niet zo veel mee te maken.
Alpha N is alleen maar een verzamelnaam voor motormanagment welke regelt op gasklepstand ipv bijvoorbeeld airflow. Dat heeft dus ook niks te maken met andere piggyback systemen etc, die kunnen veelal ook dezelfde programmering doen. Michiel Pol reed volgens mij met airbox en KMS?
Als dat door prutsers geprogrammeerd word ergens in een paar uurtjes dan loop je idd de kans op een slechte part throttle, hoog verbruik enz, maar als het gewoon goed gedaan word, ook alle correctiemappen programmeren etc dan is er niks aan de hand. Alleen wat je op dit moment in de BMW gemeenschap ziet is dat er een hoop chips in omloop zijn, welke van andere auto's gekopieerd zijn, en dus soms hier en daar wat bijverschijnselen hebben.
Alpha N is alleen maar een verzamelnaam voor motormanagment welke regelt op gasklepstand ipv bijvoorbeeld airflow. Dat heeft dus ook niks te maken met andere piggyback systemen etc, die kunnen veelal ook dezelfde programmering doen. Michiel Pol reed volgens mij met airbox en KMS?
Als dat door prutsers geprogrammeerd word ergens in een paar uurtjes dan loop je idd de kans op een slechte part throttle, hoog verbruik enz, maar als het gewoon goed gedaan word, ook alle correctiemappen programmeren etc dan is er niks aan de hand. Alleen wat je op dit moment in de BMW gemeenschap ziet is dat er een hoop chips in omloop zijn, welke van andere auto's gekopieerd zijn, en dus soms hier en daar wat bijverschijnselen hebben.