Vraag over verplichte verzekeringen
- RutgerK
Vraag over verplichte verzekeringen
Mogelijk dat iemand mij op weg kan helpen met het volgende.
Bij Bo-rent heb ik en blower gehuurd voor een week ivm een verbouwing van de badkamer. Ik ben echter verplicht om over een bijdrage van 9,6% te betalen over het huurbedrag voor een schade afkoop-regeling en een bijdrage van 5,9% voor een brand/diefstal regeling (minimaal een week).
Nu zit ik met het volgende. Ben ik niet via mijn eigen verzekeringen al gedekt voor schades en diefstal van de blower in mijn huis? Zijn de bijdragen niet eigenlijk verzekeringen en moeten deze bedragen dan niet vrijgesteld zijn van BTW?
Ik kan op internet niet zo snel wat vinden hierover.
Bij Bo-rent heb ik en blower gehuurd voor een week ivm een verbouwing van de badkamer. Ik ben echter verplicht om over een bijdrage van 9,6% te betalen over het huurbedrag voor een schade afkoop-regeling en een bijdrage van 5,9% voor een brand/diefstal regeling (minimaal een week).
Nu zit ik met het volgende. Ben ik niet via mijn eigen verzekeringen al gedekt voor schades en diefstal van de blower in mijn huis? Zijn de bijdragen niet eigenlijk verzekeringen en moeten deze bedragen dan niet vrijgesteld zijn van BTW?
Ik kan op internet niet zo snel wat vinden hierover.
- Niall
Re: Vraag over verplichte verzekeringen
Volgens mij ben je het verplicht, is een soort extra inkomstenbron voor ze.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Ik heb een groot verhuurbedrijf als klant, verhuurt dezelfde spullen als wat jij nu gehuurd hebt. Daar is dat ook standaard zo, hoewel het daar totaal 6% (verzekeringstoeslag) is ipv. 9,6% + 5,9%. Bij onze klant kun je daar in ieder geval niet onder uit dus ik neem aan dat dat bij Bo-Rent ook niet kan. Staat ongetwijfeld in hun algemene leveringsvoorwaarden.
- RutgerK
Ik snap dat de verhuurder het verplicht vindt bij de huur en anders de huur niet toestaat, maar in hoeverre kan ik hiertoe verplicht worden? Ik mag toch zelf de afweging maken tussen de kosten voor het apparaat en de kans dat het gestolen wordt?
- Remko
Reken maar dat Bo-Rent daar lekker op verdient. Ik dacht vorige week een busje te kunnen huren voor 35 euro per dag (ik zag zo'n ding rijden met een hele grote sticker). Over de telefoon werd gezegd dat wanneer ik hem zaterdagochtend zou halen, dat ik hem dan voor die 35 euro tot maandagochtend 10 uur zou mogen houden (zaterdag gaan zij om half 1 dicht en zondag zijn zij gesloten). Daar kwam achteraf toch nog wat bij:
- weekendtarief toch 45 euro in plaats van 35 euro
- afkoopregeling eigen risico van 750 euro naar 300 euro
- verplichte inzittendenverzekering
- btw
Uiteindelijk was ik 75 euro kwijt, exclusief brandstof. Een Toyota Hi-Ace rijdt 1 op 5 in de stad, dus nog eens 20 euro voor de peut.
Het lijkt goedkoop maar het is niet goedkoper dan bij een andere verhuurder.
Wat die verzekeringen betreft; zij kunnen weigeren om aan jou te verhuren als jij niet via hen verzekert.
Aan de andere kant. Het materiaal is grotendeels erg duur om te vervangen. Op de bouwplaats wil nog wel eens iets sneuvelen of kwijtraken. Ik vind het niet zo vreemd dat men de verzekeringen voor elkaar wil hebben.
- weekendtarief toch 45 euro in plaats van 35 euro
- afkoopregeling eigen risico van 750 euro naar 300 euro
- verplichte inzittendenverzekering
- btw
Uiteindelijk was ik 75 euro kwijt, exclusief brandstof. Een Toyota Hi-Ace rijdt 1 op 5 in de stad, dus nog eens 20 euro voor de peut.
Het lijkt goedkoop maar het is niet goedkoper dan bij een andere verhuurder.
Wat die verzekeringen betreft; zij kunnen weigeren om aan jou te verhuren als jij niet via hen verzekert.
Aan de andere kant. Het materiaal is grotendeels erg duur om te vervangen. Op de bouwplaats wil nog wel eens iets sneuvelen of kwijtraken. Ik vind het niet zo vreemd dat men de verzekeringen voor elkaar wil hebben.
- Maus335i
Ergens wel logisch, als jij iets kapot of kwijt maakt en je laat het jouw verzekering oplossen moeten zij achter hun eigen centen via een 3e partij aan hollen. Om al dat gezeik voor te zijn willen zij alleen een verzekering accepteren waar ze zelf invloed op kunnen uitoefenen.
- RutgerK
Ja maar het is niet mijn verzekering. In feiten brengen zij mij dus een deel van hun verzekeringspremie in rekening? Het is een wazige constructie. Zo'n apparaat kost max 200 euro inkoop in die aantallen. Ik betaal 100 euro borg en bijna 12 euro voor verzekeringen per week. Stel dat het apparaat het gehele jaar verhuurd is dan leveren deze bijdragen 600 euro op voor het verzekeren van een apparaat ter waarde van 200 euro!
Dan wordt je toch genaaid?
Maus335i schreef:Ergens wel logisch, als jij iets kapot of kwijt maakt en je laat het jouw verzekering oplossen moeten zij achter hun eigen centen via een 3e partij aan hollen. Om al dat gezeik voor te zijn willen zij alleen een verzekering accepteren waar ze zelf invloed op kunnen uitoefenen.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Ben erg benieuwd wat er in het geval van een daadwerkelijke beschadiging/vermissing dan gedaan wordt! Spreken ze dan deze verzekering aan of de jouwe?
Maargoed, als je het gevoel hebt dat je genaaid wordt koop je 't toch zelf
?
Maargoed, als je het gevoel hebt dat je genaaid wordt koop je 't toch zelf
- Remko
Op een apparaat van 200 euro inkoop is 100 euro borg, 12 euro verzekeringspremie en daar overheen ook nog eens het verhuurbedrag wel erg gortig. Maar dat is redelijk inherent aan het huren van relatief goedkoop materieel. De premies die je over goedkoop materieel betaalt zijn verhoudingsgewijs altijd hoger. Overigens kun je het ook wel weer treffen, maar dat is incidenteel; ik betaalde laatst 150 euro borg voor een kar en een kruiwagen waar men normaal gezamenlijk 275 euro + 75 euro borg voor rekent.RutgerK schreef:Ja maar het is niet mijn verzekering. In feiten brengen zij mij dus een deel van hun verzekeringspremie in rekening? Het is een wazige constructie. Zo'n apparaat kost max 200 euro inkoop in die aantallen. Ik betaal 100 euro borg en bijna 12 euro voor verzekeringen per week. Stel dat het apparaat het gehele jaar verhuurd is dan leveren deze bijdragen 600 euro op voor het verzekeren van een apparaat ter waarde van 200 euro!
Het is een handige constructie die substantieel bijdraagt aan de winst die Bo-Rent maakt.
Toch denk ik dat je blij bent dat je een verzekering bij Bo-Rent afgesloten hebt als je een zware Makita boorhamer sloopt, om maar eens iets te noemen.