Opvolger Z3Qpe => vanille gele Seat Arosa

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Opvolger Z3Qpe => vanille gele Seat Arosa

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 07:24

Morgen krijg ik een kijker voor de Z3 Coupe en heb goede hoop dat de auto verkocht wordt. Nu ben ik aan het rondkijken voor een kleine auto met alle comfort die de Z3 ook biedt :mrgreen: In eerste instantie wilde ik een Lupo 3L kopen vanwege de zeer lage runningcosts :banaan: Daarnaast vindt mijn vriendin (die nu logischerwijs wel wat noten op zang heeft :bignews: ) de Lupo een leuke auto. Echter worden die kosten overschaduwd (wat heet..) door de extra hoge aanschafprijs en alle dure ellende die je met de versnellingsbak kunt hebben :bag: 2000,- ben je zo kwijt voor een essentieel zwak onderdeel :shock: Kortom, voordat je het weet heb je een Lupo staan met 2,5 ton op de klok die 7500,- kost. Voordat je dat terug verdiend..... :lol: Een gewone benzine Lupo automaat is dus een optie alleen blinkt VW niet uit als het gaat om de kwaliteit van de automaatbakken in het algemeen en zijn de Lupo's veelal niet erg luxe uitgerust. Daarom overweeg ik ook andere opties.

Ik ben aan het zoeken zo rond de 5K - 6K en kijk ook rond bij onze buren op mobile.de.

Het lijstje tot nu toe:
Lupo :whistle:
Arosa (vind ze minder leuk..)
Audi A2 (te duur..)
Toyota Yaris
Citroen C2 (stoelen vind ze minder)

Mercedes A klasse :hmmm:

Ik heb op deze advertentie gereageerd: http://link.marktplaats.nl/256405627" onclick="window.open(this.href);return false; Op zich kom ik best positieve dingen tegen op autoweek omtrent de A klasse. Natuurlijk ook eigenaren die er minder tevreden over zijn.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben en weet iemand hoe de kwaliteit van zo'n Benz is qua motor en bak? En is de bak van een Yaris een beetje bullit proof zoals ik van Toyota verwacht? Ik blijf er toch altijd een beetje huiverig voor maar kom er niet onderuit :wink:

Ik realiseer me ook goed dat je misschien wel beter een auto kunt kopen waarvan de runningcosts wat hoger zijn maar de risico's minder. Andere opties vlak ik dus niet uit met name omdat het tientjes werk per maand is als het gaat om de runningcosts met ca. 12000km op jaarbasis.

En nee, een E36 vind ze geen mooie auto :P

Iemand nog goede info/input??
Laatst gewijzigd door Niels op 11 jul 2009, 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Re: Kleine automaatjes, welke moet je nemen?

Bericht door ErikS » 07 jul 2009, 07:57

Jonge Aygo/C1/ etc.

Goeikoper kan niet.
Wegenbelasting ed. is superlaag!

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 07 jul 2009, 08:08

Is een tweedehands Prius niks, die vallen toch binnenkort
onder de afschaffing wegenbelasting? Of is dat niet klein
genoeg.

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 08:32

Size doesn't matter :mrgreen: maar het moet echt haar auto worden en een kleine auto valt wat sneller in de smaak. Lage kosten zijn natuurlijk mooi meegenomen en ik denk dat een Prius niet in de buurt van de 6K komt :wink: Dat is ook weer het leuke van NL. Die goedkope auto's zijn dermate duur in aanschaf dat je net zo goed een A6 kunt rijden en het verschil in aanschaf over 3 jaar uitsmeert voor de extra brandstof en wegenbelasting bij wijze van. Daarom kijk ik ook naar de risico's die een auto met zich meebrengt.

Aygo en C1 zijn eenzelfde verhaal. Daarbij heb ik eens gezien hoe goed een C1 tegen roest is beschermd :bag: Laat maar :nah:

Edit: ik zie dat de eerste Prius serie richting de 7K gaat http://link.marktplaats.nl/263311962" onclick="window.open(this.href);return false; maar daar krijg ik haar niet in. En terecht :lol:

allen

Bericht door allen » 07 jul 2009, 08:38

Gewoon zo'n A-Klasse kopen. Kun je er af en toe nog een nieuw blok voor je VR6 mee vervoeren... :bag:

(is die eigenlijk al klaar?)

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 08:45

Goeie input Allen :bag: Deze week hoop ik :mrgreen: Kun jij die A niet even bekijken voor me :?: :D

Nog ff aan het rekenen geweest uitgaande van een nieuwere Toyota Varta. Die van 2005 vind ik nog een redelijk model om te zien, enigzins dan :wink: Auto kost 10750,- in aanschaf met 175K op de klok. Kosten komen op 105,- per maand zonder wegenbelasting. Een A-klasse die de helft kost is 50,- in de maand duurder, zelfde kilometers en ook een respectabel bouwjaar. Geen moeilijke keuze lijkt me :whistle:

allen

Bericht door allen » 07 jul 2009, 08:55

Als die persoon het weet wil ik best wel even het optische voor je bekijken. Proefrijden zul je daarna zelf moeten doen, want als ik achteraf wat over het hoofd zou hebben gezien word ik niet blij.

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 09:03

Ik heb ze eerst even gemaild. Als de indruk per mail goed lijkt dan zou ik het waarderen als iemand ter plaatse met een beetje verstand van zaken (lees: jij, maar je mag Joy ook meenemen :mrgreen: ) gewoon even checkt of het verhaal een beetje lijkt te kloppen. Het moet gewoon een goede indruk maken, een auto waar mensen gewoon zuinig op zijn geweest en geen afgeropte lease bak :wink: Zou mij goed passen eventueel :D

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 jul 2009, 09:35

Ford fokut? Moet het echt zo klein? Ander Renault Twingo misschien?

Daarnaast moet er zat suf spul te vinden zijn dat goed onderhouden is. Deze configuratie is ook wel bekend als de bejaardenconfiguratie :mrgreen: .

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 09:38

ssssst :mrgreen: Ach ik verkoop er alleen maar een Z3 Coupe voor :whistle:

Een Focus is echt te saai en heeft verder geen voordelen (ook geen nadelen misschien). De Fiesta vanaf 2003 is nog wel een aardig ding om te zien :hmmm:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 07 jul 2009, 09:57

Scherp geprijsde Clio RS iets :angel: (oh ja, geen automaat :hammer: ) Wel luxe en lage running costs......

Niall

Bericht door Niall » 07 jul 2009, 10:37

A-Klasse van de 1e generatie is gewoon 1e klas rommel :wink:
En zullen we maar niet hebben over de 4-bak van VW want dat is ook om te huilen.

Zou eerder iets japans kopen. Is een micra niets??

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 11:00

Zijn die automaten van de eerste serie A's ook rommel? De auto die me wel wat lijkt is van 2003 en heeft dus wel iets aan facelift acties gehad. Kwaliteitsbeleving schijnt niet echt Mercedes te zijn maar de techniek moet gewoon betrouwbaar zijn. Iig minder risicovol dan een Lupo 3L :wink:

allen

Bericht door allen » 07 jul 2009, 11:31

Niall, ben er niet bekend mee, maar heb jij ook de feitelijke onderbouwing hierbij? Is het de techniek en wat daar dan van? Is de bouwkwaliteit slecht, of voelt het alleen slecht?

Niall

Bericht door Niall » 07 jul 2009, 12:07

Maat van me heeft een paar A-tjes lopen. 1 daarvan is zo een Benzine CVT automaat, ding zuipt als ketter 1 op 8 en heeft regelmatig bak storingen welke niet op te sporen zijn. Nee dank je. Verder zijn de eerste series gewoon bar en bar slecht qua kwaliteit, kan je beter een oude W124 kopen voordat geld, weet je zeker dat het nooit kapot gaat.

Slinger problemcar maar eens aan, dan weet je genoeg. Is meestal een goede medium in het bepalen welke auto je niet moet kopen, zoek maar op renault laguna :shithappens:

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 12:54

Zit ik net op :wink: Kom wel problemen tegen maar met name voor de eerste bouwjaren. Valt tot nu toe mee :hmmm:

ErikS

Bericht door ErikS » 07 jul 2009, 13:18

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 jul 2009, 13:20

Niels schreef:Zit ik net op :wink: Kom wel problemen tegen maar met name voor de eerste bouwjaren. Valt tot nu toe mee :hmmm:
Je moet natuurlijk niet je Golf als referentiekader nemen he :mrgreen: , dan valt alles mee.

Denk trouwens dat een focus om te rijden een stuk leuker is dan welke van de eerder genoemde gebakjes ook :!:

Michel P

Bericht door Michel P » 07 jul 2009, 13:27

Waarom en automaat, wens van je GF?

Prius 2005 is qua runningcost goedkoop, laag verbruik, vaste onderhoudsprijzen bij Toyota, geen wegenbelasting meer in 2010 en betrouwbaar, ga er in rijden en verbaas je. Voor NL A naar B verkeer perfect.

Ik haal makelijk 1:19 gemiddeld, soms beter soms wat slechter, maar nooit onder de 1:17.

Qua opties is de instapper al rijk bedeeld.

Michel

Ahmed

Bericht door Ahmed » 07 jul 2009, 13:29

@Niels: Volgens mij heb ik die advertentie van die Benz ergens anders gezien, weet alleen niet meer waar. Wel stond er, volgens mij, toen 217k op de teller. :roll:

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 14:40

Goede info Ahmed :hmmm: Zal er op letten. Ik heb ze gemaild dus ben benieuwd wat voor info er weg komt.

@Gerdinand, om het in perspectief te zetten: ik heb aan de VR6 zowat net zoveel afschrijving in 1 jaar en 3000km als aan de Z3 in twee jaar met 30000km :bag: Ik koop niet zomaar een VAG automaat, geloof me :wink: Een Focus stuurt goed maar roest ook :bag: Daarnaast vind de vrouw het gewoon een saaie bak. Liever een vrolijk dashboard dan goede stuureigenschappen in dit geval :lol:

@Michel: de automaat is zeker de wens van m'n vriendin. Zij reed vaker in de Z3 dan ik terwijl ik destijds een beetje een fun-hobby auto wilde kopen. De automaat zat me in de weg ook al kan zeer tevreden op die auto terug kijken. Zin in gesteggel met haar heb ik niet meer, er moet dus gewoon wat voor haar komen en dat mag echt een typisch vrouwen ding zijn. Ben ik er tenminste vanaf :wink: De Prius voldoet daar niet aan en daarnaast begint het spul vanaf 10K voor het nieuwere type. Die 3-4K verschil in aanschaf rij je niet zo maar goed. Met 1 op 18 en slechts 12000km/jr is een Prius maar 10,- goedkoper per maand (weg. bel. verzekering en verbruik) dan een Lupo of Benz A140. Ten eerste vind ze die veel leuker, ten tweede scheelt het me 5K in aanschaf.

@Erik: die ene Micra is wel cheap voor 6,5K maar de anderen gaan richting de 8K en dat vind ik gewoon teveel voor zo'n autootje. Dan grijp ik liever terug op iets van 2002 o.i.d.

Niall

Bericht door Niall » 07 jul 2009, 14:54

Is een Mitsubishi Colt automaat niet een optie. Buurman van me heeft er een probleemloze auto, en niet te duur. Maar of het een beetje DF geeft durf ik niet te zeggen

Marco R.

Bericht door Marco R. » 07 jul 2009, 17:18

Ik heb in alle tijd dat ik Toyota rond zie sturen nog nooit wat slechts gehoord over de automaat versnellingsbakken. Alleen de MMT varianten, dat het wat minder lekker schakelt en dat de koppelingsplaten wat sneller slijten dan een handgeschakelde versie.

Yaris is prima spul lijkt me, betrouwbaar zat :)

ErikS

Bericht door ErikS » 07 jul 2009, 19:40

Niels schreef:Goede info Ahmed :hmmm: Zal er op letten. Ik heb ze gemaild dus ben benieuwd wat voor info er weg komt.

@Gerdinand, om het in perspectief te zetten: ik heb aan de VR6 zowat net zoveel afschrijving in 1 jaar en 3000km als aan de Z3 in twee jaar met 30000km :bag: Ik koop niet zomaar een VAG automaat, geloof me :wink: Een Focus stuurt goed maar roest ook :bag: Daarnaast vind de vrouw het gewoon een saaie bak. Liever een vrolijk dashboard dan goede stuureigenschappen in dit geval :lol:

@Michel: de automaat is zeker de wens van m'n vriendin. Zij reed vaker in de Z3 dan ik terwijl ik destijds een beetje een fun-hobby auto wilde kopen. De automaat zat me in de weg ook al kan zeer tevreden op die auto terug kijken. Zin in gesteggel met haar heb ik niet meer, er moet dus gewoon wat voor haar komen en dat mag echt een typisch vrouwen ding zijn. Ben ik er tenminste vanaf :wink: De Prius voldoet daar niet aan en daarnaast begint het spul vanaf 10K voor het nieuwere type. Die 3-4K verschil in aanschaf rij je niet zo maar goed. Met 1 op 18 en slechts 12000km/jr is een Prius maar 10,- goedkoper per maand (weg. bel. verzekering en verbruik) dan een Lupo of Benz A140. Ten eerste vind ze die veel leuker, ten tweede scheelt het me 5K in aanschaf.

@Erik: die ene Micra is wel cheap voor 6,5K maar de anderen gaan richting de 8K en dat vind ik gewoon teveel voor zo'n autootje. Dan grijp ik liever terug op iets van 2002 o.i.d.

Het is dé kopersmarkt natuurlijk op het moment.

Een van 8K moet onder de 7 ook nog wel net lukken denk! :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 21:26

Bij dat kleine spul vraag ik het me af maar goed ik heb niets in te ruilen dus wil wel een beetje korting :wink: Bij een Yaris moet je wel wat geluk hebben met de uitvoering. Een geheel zwart dash met hier een daar een chroom ring om een ventilatie rooster is prima maar zodra het een combi met grijs is dan ziet het er niet meer uit :bag:

Ik heb trouwens een paar Arosa's gezien van het laatste type van 2002 t/m 2005 van zo tussen de 6-7K. Die vallen ook wel in de smaak en met kilometerstanden van max. 60.000km durf ik dat (ondanks dat de VAG bakken niet briljant zijn) eerder aan dan een A170 met 2 ton op de klok. Vandaag bij Toyota geweest en een Yaris is zeker een optie maar dat is zeer afhankelijk van de uitvoering zoals gezegd.

Plaats reactie