Nou, ik ben ook Porsche-ontmaagd.

Had nog nooit in een Porsche gestuurd of zelfs maar meegereden maar vanavond was het dan zover.
Klant van ons heeft een 997 Carrera S van begin dit jaar, nieuwe model 997 dus. Halve kooi erin, sportonderstel, sportuitlaat, iets verlaagd, 19" zwarte velgen eronder. Echt een vet ding. Had er al regelmatig verlekkerd bij staan kijken maar ik ben niet iemand die gaat bedelen om ritjes mee. Met hem echter regelmatig over auto's en met name Porsche gepraat, hij had wel in de gaten natuurlijk dat ik ook een liefhebber ben.
Hij belde me eergister op dat ik woensdagavond (vanavond dus) even moest langskomen, gingen we ff stukkie rijden. Kijk, da's leuk natuurlijk, daar zeggen we geen nee tegen. Ingestapt bij hem thuis, zit was gelijk perfect. Heerlijke kuipjes die vrij nauw zijn. Ik ben niet bepaald breed maar ik zat er gelijk perfect klem in. Een corpulenter iemand zal wat meer moeite hebben met een goede zitpositie denk ik zo.
Gestart met een dikke brul, daarna eerst even warmrijden, dorpje uit en gelijk viel het heerlijke uitlaatgeluid op. Heerlijk donker en zeker luider dan een OEM uitlaatsysteem, wel lekker! Natuurlijk stevig geveerd maar niet bikkelhard, gewoon lekker strak en stevig. Kilometertje of 15 warmgereden en toen de bijna lege snelweg op. Paar keer gas en voor je het weet rij je 2x130, dat wil wel met 385 PK.

Heerlijke brul achter je, lekkerrrrr. Toen de afrit op, lange doordraaier. Echt hard op die bocht af, 2x110.... net op moment dat ik dacht van kuttttt halen we dit wel...keihard in de ankers en daarna vol bocht in. Tering heee.... wat een grip.

Mijn eigen rijdende nachtkastje ((c) Robin) had allang in het decor gehangen maar de Porsche heeft er geen enkele moeite mee. Als bijrijder lijkt het altijd nog een tandje harder als je niet zelf stuurt maar vond het wel indrukwekkend. De eigenaar heeft z'n racelicentie ook gehaald een tijdje terug en naar eigen zeggen is de rijvaardigheid daar met sprongen vooruit gegaan. Hij kon er iig. wel mee overweg.
Toen het mooiste. Hij even verderop stoppen, toen mocht ik sturen.

Ingestapt en het eerste wat je ziet en voelt is dat heerlijke stuurtje, met alcantara bekleed. Precies dik genoeg. Stoel even goed gezet en wegrijden, korte pook dus heerlijk kort en vlot schakelen. Richting snelweg, helaas verkeer voor me op invoegstrook dus even rustig aan. Op de snelweg naar links, gas en de 911 spuit d'r vandoor. Toen ik dacht 120/130 te rijden was dat 2x90... heb je dus niet in de gaten. Maar wat afgeremd en toen via afslag binnendoor richting dorp waar m'n ouders wonen. M'n vader even gebeld of hij thuis was maar die had een vergadering, de sukkel.

Toen binnendoor op één van mijn vaste woon/werk routes, bochtig B weggetje. Helaas veel grind in de bochten (ze hadden overal net asfalt gerepareerd oid.) maar toch wat lekkere stukjes aardig kunnen doorknallen met de Porker. Damn wat geil zeg. Wat een beleving. Wel even wennen, het onderstel is zo communicatief dat je alles voelt, ook hobbels die ik in mijn eigen auto amper voel. Mijn eigen gebakje (wat zo voelt dat dan) is dan echt totaal niet communicatief, heel erg gefilterd. Zo'n Porsche is zo puur, wat een verschil. Het stuurt tevens zo direct dat ik bij de eerste bochten bijna de neiging had teveel te sturen. Een minieme stuurbeweging is al genoeg voor een verandering van richting. Remmen doet de Porsche ook uitstekend hoewel ik vrij hard moest doortrappen voor veel vertraging. Veel feedback maar het gevoel vanaf de voorkant is toch wel even wennen, duidelijk dat daar niet al te veel gewicht zit in zo'n 911.
Snelweg weer op, mooie U bocht die ik met eigen auto met een kleine 100 km/u neem. Ken de bocht goed, goed asfalt dus lekker hard erin maar na de bocht bijna een onbevredigend gevoel. De Porsche doet het met zoveel gemak dat het nog veel harder had gekunt. Waar ik bij mijn eigen auto de grenzen behoorlijk goed ken heb je hier nog geen idee waar die grenzen liggen. De auto kan zoveel dat ik me voor kan stellen dat het je als bestuurder kan overweldigen. Een racecursus of circuitdagen is gewoon een must als je zoiets hebt denk ik, pas dan kun je echt de potentie ontdekken. Op de openbare weg gaat het al snel schofterig hard als je de grenzen probeert te benaderen. Mocht het dan ook misgaan en de PSM je ook niet meer kan redden, dan ga je er ook wel serieus hard vanaf.
De 997 daarna nog een paar keer flink doorgetrokken en voor je het weet rij je weer snelheden waar Spee nachtmerries van krijgt. Snelweg weer af en rustig binnendoor terug getoerd en ook dan bewijst de Porsche zijn kwaliteiten. Het is ook gewoon een uitstekende reisauto. Echt een perfect sportieve allrounder.
Uiteindelijk zelf zo'n 3 kwartier gereden en kreeg nog een compliment over m'n rijvaardigheid van de eigenaar, da's altijd leuk te horen natuurlijk.

Eigenaar na de tijd uitvoerig bedankt voor deze ervaring en toen in mijn eigen rijdende bankstel (zo voelde deze toen aan

) terug naar huus.
Concluderend: Porsche is porno.

Mijn eerste Porsche ervaring en dat smaakt naar meer. 3 Kwartier is natuurlijk veel te kort om de auto echt te leren kennen maar heb een goede indruk gekregen. Zou nu wel eens een nog sportievere GT3 willen proberen. Dit is echt sportief maar compromisloos is zo'n Carrera S zeker niet, daarvoor zit er nog behoorlijk veel comfort en rust in de auto. Als ik zoiets wou, dan denk ik het liefst een GT3. Zo'n Carrera S is porno maar een GT3 lijkt me hardcore porno.
Tot slot nog een fotootje van de kevert:
