BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 14:29

Heb een vervelend probleempje waar ik zo snel geen oplossing voor weet. Wellicht dat iemand het hier al eens meegemaakt heeft.

Een kleine 10.000km geleden zijn er bij mijn E36 sedan de draagarmen voor vervangen voor E30 draagarmen met M3 rubbers (gat naar onder gericht).

Nu merkte ik een maandje geleden zoiets als ik van mijn werk thuis kwam bij het naar rechts oprijden van een drempel (parkeerplaats) dat er een knak uit het vooronder kwam. Dus enkel bij ingestuurd oprijden, je moet stuuruitslag hebben en de koets moet schommelen.

Bij fanatiek rijden (circuit / nordschleife / grof straatgebruik) hoor je die knak ook bij lastwissels, ook bij overgooien tijdens driften (de contradrift dus). Het wordt de laatste tijd steeds erger dus ik wil toch even kijken of iemand hier het herkent.

De stabiarmpjes waren niet helemaal fris meer, die heb ik vervangen maar verder konden we weinig zien.

Draagarmen zijn dus nieuw (E30 versie), rubbers achteraan zijn nieuw, stabiarmpjes zijn nieuw. Wat kan dit zijn? Bas Roos geloofde niet dat die achterrubbers zouden verdraaien... daar dacht een bekende van mij aan omdat het gat natuurlijk niet meer in het midden zit bij M3 rubbers.

Filmpje:

http://www.olieroe.nl/auto/bmw328i/BMW_ ... n_knak.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

- Toch de achterrubbers van de voordraagarmen?
- Probleem in de stabistang zelf?
- Probleem in de veerschotels (verdraaien)?

Bvd.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Miesjel » 01 jul 2009, 14:39

Veer misschien gebroken ? Of stabi-ophanging..rubber versleten en stabistang eruit geschoten en klapt tegen onderkant auto ?

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Rickstah » 01 jul 2009, 14:41

fusee?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 14:41

Dat zit denk wel snor, klinkt of er iets verdraaid of verschiet.

De stabiverbinding heb ik links en rechts al vervangen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 14:42

Rickstah schreef:fusee?
Zitten 2 nieuwe E30 draagarmen onder..... lijkt me sterk toch?

Er moet ergens echt een bepaalde kracht op komen, insturen en veren tegelijk en dan gebeurt het pas.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Casper » 01 jul 2009, 15:21

Veerpootlagers...?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door steve smith » 01 jul 2009, 19:09

Casper schreef:Veerpootlagers...?
+1

Als 1 ervan niet meer wil draaien verspringt de veer in de onderste veerschotel tijdens ver insturen gecombineerd met inveren.

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Ampair » 01 jul 2009, 19:13

stuurstang die ergens toevallig tegen aan komt?

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Jeroen E21 » 01 jul 2009, 19:35

+2

99% zeker het toplager van de veerpoot

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door MarcH » 01 jul 2009, 22:23

Knot schreef:E30 draagarmen met M3 rubbers (gat naar onder gericht).
Ik neem aan dat je ze niet zo hebt gemonteerd maar dat je wilt aangeven dat het excentrische draagarmrubbers zijn?

Marc

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door frankv » 01 jul 2009, 22:31

het gat moet naar buiten, niet naar onderen

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door steve smith » 01 jul 2009, 22:47

frankv schreef:het gat moet naar buiten, niet naar onderen
Bij een e30 M3 wel ja, bij een auto met een wat zwaardere neus wil je dat extra caster niet!

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door frankv » 01 jul 2009, 23:03

waarom neem je dan geen massieve draagarmrubbers met een gat in het midden, die zijn er ook

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 23:18

Klinkt als een kandidaat dat toplager... weet niet of het veel kwaad kan, maar anders gewoon vervangen als het B14 onderstel eronder komt lijkt me het makkelijkste omdat dan toch alles los moet.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Jeroen E21 » 02 jul 2009, 01:55

Tot die tijd houdt 'ie het wel vol hoor, lager is toch al kaduuk...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 02 jul 2009, 08:39

Volgens mij een kutwerk om alleen het lager te vervangen, dan denk beter meteen het onderstel vervangen met nieuwe lagers.

Dit ding is het toch (ervanuitgaande dat het geluid/knak daar vandaan komt)?

Afbeelding

Is het dan handig om meteen voor een ander toplager/topmount te gaan zodat een paar graden camber in te stellen zijn? Blijft natuurlijk een straatauto met een middenweg onderstelletje (B14) straks, maar als je het dan moet vervangen, misschien meteen net een stapje hoger dan origineel nemen?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Tom V » 02 jul 2009, 09:49

Waarom zou je camber willen stellen? Dan zou ik eerder voor een paar M3 lagers gaan welke meteen wat meer camber bieden maar niet verstelbaar zijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 02 jul 2009, 10:54

Moet geen 5 graden zijn natuurlijk dat vinden de bandjes bij woon/werk niet lekker maar als je het toch moet vervangen kan een paar graden toch geen kwaad? Helpt wel een beetje mee die paar trackdays die je dan meepakt.

Standaard E36 M3 toplagers erin die geven een paar graden negatief camber begrijp ik?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Tom V » 02 jul 2009, 12:40

Klopt, die M3 lagers geven wat meer camber en dan kun je ze nog gespiegeld monteren en heb je nog wat meer (zie Steven z'n topic). Camberplates is voor straat autos meestal overkill omdat je het meestal toch niet stelt, en wanneer je dat toch doet, je meteen opnieuw kan lijnen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Bert ///M3 » 02 jul 2009, 17:35

steve smith schreef:
frankv schreef:het gat moet naar buiten, niet naar onderen
Bij een e30 M3 wel ja, bij een auto met een wat zwaardere neus wil je dat extra caster niet!
Valt wel mee denk ik, op een standaard M3 3.0 zitten ze ook met het gat naar buiten om extra caster te krijgen, bij een 3,2 is de draagarm anders van vorm om het zo voor elkaar te krijgen. Caster is volgens mij sowieso niet zo hoog als bij een E30, ik dacht dat een gewone E30 325i iets van 7-9 graden had en een E30 M3 nog even meer zelfs. (heb die gegevens niet @ work) Een E36 M3 zit op 7 graden en een gewone E36 op ongeveer 3,5. Dus bij een gewone E36 is er op zich nog wel wat te halen.

Bijna elke BMW uit de M serie heeft dat verhoogde caster wel, doordat de BMW ophangingen voor nogal wat KPI hebben (veroorzaakt positief camber op de buitenste wielen) heb je vaak een extra hoge casterstand om dat deels te corrigeren.

Tegenwoordig met stuurbekrachtiging is het ook niet echt een probleem om met een graadje of 7-8 caster te rijden, alleen het is een beetje afhankelijk van de trail waarde van de fusee.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 06 jul 2009, 10:26

Kom ik weer als sleutelnoob.... waar zou de boel vast moeten zitten, nr11???

Afbeelding

En bij de M3 3.0 is het nummertje 1 net ff wat anders idd.

Afbeelding

45 euro zou zo's set op moeten brengen, zijn de kosten niet maar waarschijnlijk moet er meteen meer aan ringetjes en dingetjes vervangen worden als je de boel losmaakt.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Casper » 06 jul 2009, 10:40

Volgens mij heb je 2 van deze nodig....
http://start.mijngrossier.nl/catalog/ar ... PON&s=OOPR" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 28 jul 2009, 10:43

Het knak probleem is trouwens ook opgelost.... vorige keer de stabistangen vervangen omdat die er niet fris uit zagen maar dat kon nooit zo een geluid geven bij lastwissel of drempels schuin oprijden.

Inmiddels was het veel erger geworden en nu ook zichtbaar, hoesje gescheurd en toen zag ik het.... breekijzer ertussen en jahoor... KNAK... plop... KNAK.... GVD... draagarm zat niet vast! Daar denk je niet meteen aan, ga er altijd vanuit dat alles vastgezet wordt. Binnenkort dus even terug naar Bas, of hij even de linkerdraagarm wil vervangen voor een nieuwe en die wel goed vast wil zetten. Zag ook dat er verschil was in de kogels tussen rechts en links, heb zelf graag 2 dezelfde als ik beide kanten laat vervangen..

Afbeelding

Afbeelding

Zit nu goed vast, doorrijden kan prima alleen is het natuurlijk apk afkeur (oktober moet ie) en het gaat roesten zo.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Xave30 » 28 jul 2009, 10:46

Yikes Knot! :? gelukkig nu gevonden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 wielophanging / knak uit vooronder

Bericht door Knot » 28 jul 2009, 10:47

Hij draait heel langzaam los....maar hij zal er met 245 uit ploppen....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten