Sebastix - 1.4 powered Civic

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Sebastix

Sebastix - 1.4 powered Civic

Bericht door Sebastix » 28 jun 2009, 15:40

Hallo allen!

Ik lees hier al een paar maandjes mee en vandaag leek het me wel eens tijd om me even voor te stellen.
Ik ben Sebastian, 22 jaar en woon in een dorpje tussen Breda en Roosendaal. Ik werk al jarenlang voor mezelf als interactie ontwerper (http://www.sebastix.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) en ga tevens dit jaar afstuderen aan de kunstacademie AKV/St.Joost in Breda.
Mijn vierwieler is een Honda Civic uit 1999 die ik op 18 jarige leeftijd heb gekocht, compleet standaard en met nog helemaal 0,0 knowhow mbt auto's. Al snel had dit stukje techniek mijn interesse te pakken en had er ineens een hobby bij. Diverse foto's kun je vinden op http://civic.sebastix.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Sinds vorig jaar heb ik ook kennis gemaakt met het circuit rijden en dit is me eigenlijk meer dan super bevallen, met als resultaat dat de focus momenteel hier ook grotendeels op ligt als het gaat om doelstellingen die ik voor ogen heb mijn de auto. De Civic blijft een semi-circuit auto waarmee ik ook gewoon dagelijks mee door het verkeer kan. Iets wat velen hier zullen herkennen met hun eigen auto :)

Goed, de huidige setup op dit moment:

Motorisch:
D14Z1 - 1.4 SOHC motor
Suzuki GSXR-1000 individual throttle bodies
Custom 2,25" catback
Versnellingsbak van een 1.3
Lichter vliegwiel
Compleet gereviseerde D14 kop met:
- OMI performance klepveren
- OMI performance hoge compressie kleppen
- OMI performance titanium klepschotels
- kop gevlakt naar een compressie van ongeveer 10:1
Het vermogen op dit moment:
129,8pk @ 6800rpm
138Nm @ 5700rpm

Afbeelding

De standaard nokkenas met standaard nokkenastandwiel zit op dit moment nog gemonteerd, maar er is een andere nokkenas naar NEWMAN in de UK onderweg om te laten herslijpen. Samen met dan een verstelbaar nokkenastandwiel is het de bedoeling om zeker tot een vermogen van 140+ pk @ 8000 toeren te gaan komen. Dit alles wordt afgesteld met eCtune op de dyno.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is even een leuk experiment tussendoor, ondertussen ben ik ook bezig om een compleet nieuwe motor op te bouwen voor in de auto (onderblok ligt momenteel helemaal klaar om af te gaan monteren).

Onderstel:
OMI-performance schroefset in hoogte en hardheid verstelbaar
VTI onderstel met de nodige PU rubber upgrades
Camber kit achter
Ferodo DS2500 remblokken voor icm Brembo gegroefde remschijven (262mm)
242mm remmen achter
stabilisator stang 22mm voor
stabilisator stang 16mm voor
+ de nodige strutbars hier en daar met verstevigingen
Advan A048 bandjes op 15" wieltjes (6,5J, ET35)

Ik heb een heleboel andere leuke spulletjes klaarliggen om de auto meer en meer af te stemmen op mijn doelstellingen, uiteindelijk wil ik gewoon heerlijk rondjes kunnen rijden op een Zandvoort tegen mezelf. Momenteel zijn we ook al een paar maanden bezig om een Civic Coupe voor de DNRT klaar te maken, dit zal een hardcore circuit auto worden waar we competitief mee zullen gaan rijden.
Afbeelding

Verder nog wat beeldmateriaal van de Civic in de actie in willekeurige volgorde:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[vimeo]http://www.vimeo.com/2125451[/vimeo]

[vimeo]http://www.vimeo.com/3701227[/vimeo]

Zoals je kunt zien zijn deze sessie voornamelijk tijdens de Vrij rijden organisatie dagen. De laatste keren dat ik hier in meereed heb ik 1 lichte aanrijding gehad wat totaal niet nodig was en ben op de Arie Luijendijk ook bijna van de baan gereden door iemand die zag ik sneller was, maar de ruimte niet gaf. Op dit soort acties zit ik helemaal niet te wachten, dus ben ook meer op zoek naar clubs / organisaties met mensen die dezelfde gedachte hebben als mij als het gaat om circuit rijden op een sportieve manier met jezelf en anderen. Dat is ook de reden waarom ik hier ook al een tijdje mee lees :)

Ter afsluiting nog 3 foto's die ik gisteren heb gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastix op 29 jun 2009, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankS

Re: Sebastix - 1.4 powered Civic

Bericht door FrankS » 28 jun 2009, 15:48

Welkom!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 jun 2009, 18:51

Welkom! Je zit niet bepaald stil :mrgreen: 130pk uit 1.4 liter met minder dan 7000 toeren laat zien dat je de vullingsgraad aardig voor elkaar hebt :thumbup: Om de nieuwe nokkenas optimaal te laten functioneren zul je wel je de compressie verhouding weer moeten aanpassen maar ik neem aan dat je je daar wel in verdiept hebt :wink:

FrankvW

Bericht door FrankvW » 28 jun 2009, 19:56

Hey,

Welkom hier met deze Leuke hatch! :df:

Grtz

Frank

Sebastix

Bericht door Sebastix » 29 jun 2009, 00:22

Niels schreef:Welkom! Je zit niet bepaald stil :mrgreen: 130pk uit 1.4 liter met minder dan 7000 toeren laat zien dat je de vullingsgraad aardig voor elkaar hebt :thumbup: Om de nieuwe nokkenas optimaal te laten functioneren zul je wel je de compressie verhouding weer moeten aanpassen maar ik neem aan dat je je daar wel in verdiept hebt :wink:
Thx, stil zitten we nooitt :D Daar is het immers je hobby voor :D

Maar compressie verhouding aanpassen? De nokkenas zal worden gemaakt op de specificaties die deze setup nu heeft, eenmaal geïnstalleerd gaan we de boel opnieuw afstellen op de dyno. Aan de compressie verhouding zal niets veranderen, enige manier om die nog hoger te krijgen zou de kop nog meer vlakken zijn en dat zou een beetje teveel van het goede worden mbt tijd en budget. ;)

Niels

Bericht door Niels » 29 jun 2009, 00:39

Als je scherpere nokken gebruikt dan begint de drukopbouw in de cilinder later. Om dan toch je compressie einddruk te halen moet je de compressie verhouding aanpassen :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 jun 2009, 00:40

Welkom hier Sebastian.

Sebastix

Bericht door Sebastix » 29 jun 2009, 02:38

Niels schreef:Als je scherpere nokken gebruikt dan begint de drukopbouw in de cilinder later. Om dan toch je compressie einddruk te halen moet je de compressie verhouding aanpassen :wink:
Veel scherper zullen de nokken niet worden om een hogere lift te krijgen met de kleppen, het zal voornamelijk de duratie zijn die aangepast gaat worden om meer lucht in de kamers te krijgen. Verhalen over andere compressies met een agressievere nokkenas ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen (binnen het Honda wereldje waar ik me in bevindt) maar ik zal het eens navragen bij m'n tuner (of hoe je dat ook mag noemen die je blokt bouwt en afsteld ;)).

Knot

Bericht door Knot » 29 jun 2009, 05:25

Erg netjes hoor voor een D14!

VLA

Bericht door VLA » 29 jun 2009, 09:36

Welkom Sebas :D

RJay

Bericht door RJay » 29 jun 2009, 12:36

Welkom op DF, kunnen je krukas en drijfstangen die extra 1200 rpm wel aan?

Knot

Bericht door Knot » 29 jun 2009, 12:46

Tuurlijk, het is Honda ;)

Alexander

Bericht door Alexander » 29 jun 2009, 14:29

welkom, mooi ding :)

RJay

Bericht door RJay » 29 jun 2009, 15:01

Knot schreef:Tuurlijk, het is Honda ;)
Dan nog, heb een CjonnierRX een keer op spectaculaire wijze z'n blok zien opblazen bij 8500

Alexander

Bericht door Alexander » 29 jun 2009, 15:31

R.J schreef: Dan nog, heb een CjonnierRX een keer op spectaculaire wijze z'n blok zien opblazen bij 8500
ligt niet aan het blok, vast te weinig olie erin gehad :wink: :mrgreen:

VLA

Bericht door VLA » 29 jun 2009, 16:27

Alexander schreef:
R.J schreef: Dan nog, heb een CjonnierRX een keer op spectaculaire wijze z'n blok zien opblazen bij 8500
ligt niet aan het blok, vast te weinig olie erin gehad :wink: :mrgreen:
Of te vaak koud lopen trappen. :?

Knot

Bericht door Knot » 29 jun 2009, 16:29

Kan me ook een filmpje herinneren waar men de olie en koelvloeistof uit een CRX met B16A2 had laten lopen, ding hield het vol toeren in de begrenzer hakkend meer dan een kwartier vol..... probeer dat eens met je italiaan, fransoos etc... :)

RJay

Bericht door RJay » 29 jun 2009, 18:00

Knot schreef:Kan me ook een filmpje herinneren waar men de olie en koelvloeistof uit een CRX met B16A2 had laten lopen, ding hield het vol toeren in de begrenzer hakkend meer dan een kwartier vol..... probeer dat eens met je italiaan, fransoos etc... :)
Heb er ook 1 gezien waar ze datzelfde deden met zo'n 1.4 vtec civic, water ipv olie enzo, kan me niet meer herinneren hoe lang dat duurde, was in ieder geval asociaal.

En dat zal wel koud trappen geweest zijn, gezien het volk wat er in zat.

Casper

Bericht door Casper » 29 jun 2009, 19:11

Welkom! Leuk bakkie!!

Het lijkt in de filmpjes alleen alsof hij in z'n 3 teveel terugvalt in de toeren waardoor je een beetje rev's/power mist?

Sebastix

Bericht door Sebastix » 29 jun 2009, 20:54

Thx allen voor het welkom :)
R.J schreef:
Knot schreef:Tuurlijk, het is Honda ;)
Dan nog, heb een CjonnierRX een keer op spectaculaire wijze z'n blok zien opblazen bij 8500
Dat is toch best knap :) Maar ik maak me geen zorgen om 8000 toeren te maken, de eerste restrictie zal de oliepomp zijn die het niet meer kan bijhouden, maar dat is nog niet bij 8000 toeren. Straks met mijn nieuwe motor passen we deze ook aan met een simpele modificatie waardoor de pomp meer olie kan vertoeven.

Er rijden trouwens best wel wat D14's rond met een D16 vtec kop, die maken ook 8200 toeren op een standaard onderblok. Drijfstangen zullen het wel houden :) Met mijn nieuwe motor gebruik ik ook gewoon nog de standaard drijfstangen van de D16 met hoge compressie zuigers.
Het lijkt in de filmpjes alleen alsof hij in z'n 3 teveel terugvalt in de toeren waardoor je een beetje rev's/power mist?
Klopt helemaal! Is heel wat anders dan een Honda Type-R motor die een bak hebben met LSD en kleine terugvallen hebben bovenin. De SOHC D-serie motoren zijn niet zulke hoog toerige motoren als de DOHC B-series, toch moet je een D-serie niet onderschatten want ze hebben al flink wat vermogen vanaf de middentoeren. Maar je hebt gelijk dat het een stuk korter kan mbt de bak, ook dit is een punt welke ik ga aanpakken met mijn toekomstige setup gecombineerd met een LSD :)

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 29 jun 2009, 21:40

Hey :thumbup:

Niels

Bericht door Niels » 29 jun 2009, 21:53

Sebastix schreef:
Niels schreef:Als je scherpere nokken gebruikt dan begint de drukopbouw in de cilinder later. Om dan toch je compressie einddruk te halen moet je de compressie verhouding aanpassen :wink:
Veel scherper zullen de nokken niet worden om een hogere lift te krijgen met de kleppen, het zal voornamelijk de duratie zijn die aangepast gaat worden om meer lucht in de kamers te krijgen. Verhalen over andere compressies met een agressievere nokkenas ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen (binnen het Honda wereldje waar ik me in bevindt) maar ik zal het eens navragen bij m'n tuner (of hoe je dat ook mag noemen die je blokt bouwt en afsteld ;)).
Met een nagenoeg zelfde nok profiel met alleen een klep die verder open gaat zul je de dezelfde timing hebben qua openen en sluiten + daarbij een hogere vullingsgraad = zowieso een hogere compressie einddruk en dus een hoger rendement :thumbup: Je klepsnelheid gaat wel enorm omhoog maar daar heb je al aanpassingen voor getroffen :D Waarom compressie verhouding aangepast moet worden als je met veel scherpere nokken gaat werken is om het simpele feit dat een klep langer open blijft staan om meer mengsel in de cilinder te krijgen. Echter gaat de inlaat klep open als je zuiger alweer omhoog gaat voor de compressie slag. Opent de klep eerder en sluit ie later dan zal de compressie opbouw dus korter zijn omdat je pas druk kunt opbouwen als de kleppen dicht zijn. Vaak past men alleen de nokkenassen aan en valt het vermogen vervolgens tegen bij een behoorlijke toename van het verbruik maar dat komt dan omdat het rendement dramatisch omlaag is gehaald omdat de compressie einddruk sterk is verlaagd :wink:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 29 jun 2009, 22:37

@Niels, Ik ben het helemaal met je eens.

Met scherpere nokken zul je je compressie omhoog moeten brengen. Dat is dus ook wat ik o.a. binnenkort ga doen.

Sebastix, welkom en een mooie Civic met een mooi resultaat :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 jun 2009, 12:52

Gave projecten! Welkom!

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 30 jun 2009, 17:22

Welkom Sebastiaan

Plaats reactie