Airco

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Raimond

Airco

Bericht door Raimond » 29 jun 2006, 21:03

Meteen maar even een technisch getinte vraag stellen om jullie hersenen te pijnigen :P

Als je een auto de hele dag in de zon laat staan, wat is dan slimmer om te doen als je gaat rijden:
De airco aanzetten en lucht van buitenaf koelen, evt. met eventjes open ramen om de warme lucht te laten ontsnappen?
Of de airco aanzetten samen met de interne luchtcirculatie zodat de warme lucht van binnen in de auto wordt gekoeld?

En werkt een airco eigenlijk wel zo, of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?

De laatse optie lijkt mij op zich beter, omdat je dan de warme lucht uit de auto trekt en meteen koelt, maar tegelijk moet de airco dan volgens mij harder koelen omdat de lucht warmer is dan de buitenlucht.
En is het dan ook zo dat wanneer de auto eenmaal op temperatuur is, de airco minder hard hoeft te werken als je de interne circulatie aanzet?

Kortom, een hoop vragen :wink:

Tommy

Bericht door Tommy » 29 jun 2006, 22:06

wat mij opvalt is dat de auto sneller koel is als ik de ramen halfopen zet en dan met airco aan ga rijden.

Ramen dicht duurt te lang.

Ramen volledig open werkt ook niet echt.

Airco uit, ramen open en na een tijd aanzetten is zweten.

sowieso heeft een E46 een veel te zwakke airco.. 5-serie doet dat stukken beter.

Maik

Bericht door Maik » 29 jun 2006, 22:45

Eerst de airco aan zonder recirculatiestand,eventueel met ramen open. Als dan de lucht in de auto even "koud" is als de buitenluchttemp, dan de recirculatiestand aanzetten. Maar het hangt van je eigen lichaamsgeur af hoelang je dat dan weer vol gaat houden :wink:

Wilbert

Bericht door Wilbert » 30 jun 2006, 11:51

Auto starten ramen dicht en dan even laten koelen en dan instappen

Knot

Bericht door Knot » 30 jun 2006, 13:30

recirculatiestand gebruik ik echt nooit, alleen als men buiten aan het gieren is ofzo.

eerst de ramen volledig open, aircon vast aanslingeren, beetje vaart maken, radio vast vet hard aan, zonnebril op, armpje buiten de auto en een paar minuten later of als het stilstaat de ramen dicht en binnen een minuut is het lekker 20 graden.

M3 gewoon dakkie open, ramen voor open, achter op stealth mode, zon op de bol en knallen maar. Aircon is leeg ofzo, doet in iedergeval niks meer.

Maik

Bericht door Maik » 30 jun 2006, 13:52

Ik gebruikte misschien 1 keer per jaar de recirculatiestand, maar buiten het feit dat ik nu geen airco mee heb :) , is die recirculatiestand i.s.m. airco gebruiken wel de meest efficiente manier van de auto echt koud krijgen :wink:

Knot

Bericht door Knot » 30 jun 2006, 14:39

Dat wel, zelfde voor de verwarming in de winter.

Raimond

Bericht door Raimond » 30 jun 2006, 17:31

Het was vandaag goed weer voor een testje ;)

Auto starten, beide voorramen open, airco op 19.5 graden en interne circulatie. Na een minuutje de ramen weer dicht, en toen het lekker koel werd airco naar 20.5 graden. Dat lijkt het beste te werken, beter dan de ramen dicht laten IMO.

Plaats reactie