Dus eigenlijk willen ze extra gaan heffen om verliesgevende bedrijven kunstmatig in leven te houden? Why, er is blijkbaar geen vraag naar? Waarom dan redden, vrije marktwerking? Straks gaan ze nog extra belasting heffen op bus en treinkaartjes om autofabrikanten te steunen.'Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen'
Uitgegeven: 23 juni 2009 11:03
Laatst gewijzigd: 23 juni 2009 15:32
AMSTERDAM - Er moet een heffing worden ingevoerd op internetverbindingen, waarvan de opbrengst ten goede komt aan innovatieprojecten van traditionele media, zoals dagbladen.
Dat is een van de aanbevelingen van de commissie-Brinkman, die zich in opdracht van minister Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) boog over de toekomst van de Nederlandse dagbladsector.
Volgens het rapport, dat dinsdag in Den Haag wordt gepubliceerd, moet worden gedacht aan een "opslag van enkele euro's per jaar op de internetaansluiting voor de Nederlandse huishoudens". De maatregel kan ongeveer 20 miljoen euro opleveren.
Niet gratis
Dat geld zou volgens de commissie nodig zijn omdat media nog geen manieren zouden hebben ontwikkeld om geld te verdienen aan de online publicatie van nieuws. Bovendien kan de heffing volgens de commissie helpen om consumenten ervan bewust te maken dat nieuws op internet ook betaald moet worden.
Innovatie
Kranten kampen al jaren met weglopende abonnees en dalende advertentieinkomsten, onder meer door de opkomst van - vaak gratis toegankelijke - media als internet. De commissie, onder leiding van voormalig CDA-leider Elco Brinkman, onderzocht op welke manier de overheid innovatie in de dagbladsector kan bevorderen.
'Grote aarzelingen'
Plasterk liet in een eerste reactie weten 'grote aarzelingen' te hebben bij het voorstel voor een internetheffing. Hij ziet 'geen logische samenhang' tussen het gebruik van internet en de problemen waarmee de kranten te kampen hebben.
Bovendien heeft hij al acht miljoen euro uitgetrokken voor subsidie aan dagbladen. Plasterk wil eerst bekijken waar dat toe leidt voor hij gaat nadenken over de vraag of er meer belastinggeld naar de kranten moet.
Plasterk komt na de zomer met een uitgebreidere reactie op het voorstel van de commissie.
Onzinnig
Een woordvoerder van internetprovider Ziggo noemde het plan voor de heffing dinsdag "volslagen onzinnig". "Dit is gewoon een soort belasting op internet", aldus de woordvoerder. Dat kan volgens hem een remmende werking op de ontwikkeling van het internet hebben.
Los daarvan vraagt Ziggo zich af of internet de kranten moet redden. "Als de fietsenindustrie slecht gaat, moet er dan een heffing komen op auto's?", vraagt de woordvoerder zich af.
'Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen'
- Tom V
'Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen'
Yeps, het is nieuws van gisteren, maar ik heb me er zo aan geërgerd.
- SteV6
Re: 'Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen'
Wel "geniaal" bedacht door de struikrover van een Brinkman (waarom begin ik steeds beter te begrijpen dat Lubbers hem toendertijd een mes in de rug heeft gestoken
)
92% van de Nederlanders internet en heel weinig daarvan zullen dat weer willen opgeven. Dus als er een heffing komt gaan we die toch betalen ....
Verder is het natuurlijk van de zotte :!: Nieuws zal er altijd zijn, alleen de manier waarop mensen vergaren blijft veranderen. Welke stad of dorp heeft tegenwoordig nog een omroeper die op de markt de mensen van nieuwtjes voorziet?
Persoonlijk hoef ik geen krant. Ook nooit de behoefte aan gehad. Ik kijk het nieuws op de TV en achtergronden lees ik liever in een opnieweekblad als de Elsevier.
Eelco Brinkman
Stephan
92% van de Nederlanders internet en heel weinig daarvan zullen dat weer willen opgeven. Dus als er een heffing komt gaan we die toch betalen ....
Verder is het natuurlijk van de zotte :!: Nieuws zal er altijd zijn, alleen de manier waarop mensen vergaren blijft veranderen. Welke stad of dorp heeft tegenwoordig nog een omroeper die op de markt de mensen van nieuwtjes voorziet?
Persoonlijk hoef ik geen krant. Ook nooit de behoefte aan gehad. Ik kijk het nieuws op de TV en achtergronden lees ik liever in een opnieweekblad als de Elsevier.
Eelco Brinkman
Stephan
-
Tom
- Tom V
En het mooie is dat 1 van de fantastische plannen was om de economie te stimuleren was te zorgen dat iedereen internet zou moeten hebben. En dan vervolgens aankloppen : je hebt internet, kom maar kom maar kom maar..
-
Marc R
Wat een verdomd slap gelul weer,als wij met de zaak niet meer zo goed zouden verkopen...denk je dan dat er zo een maatregel zou komen??
FORGET IT
Reinste concurrentie vervalsing.
*kijkt in krant en ziet :"supermarkt moet heffing betalen omdat visdetailist niet meer zo goed verkoopt"* Wat een lacher...
FORGET IT
Reinste concurrentie vervalsing.
*kijkt in krant en ziet :"supermarkt moet heffing betalen omdat visdetailist niet meer zo goed verkoopt"* Wat een lacher...
- RutgerK
Het is inderdaad bizar om te zien hoe men geneigd om te gaan belasten daar waar men niet meer zonder kan. Twee weken geleden werd er gelukkig in bestuurlijk Den Haag geconcludeerd dat het afsluiten van internet bij een veroordeling voor ilegaal downloaden, niet inverhouding staat aangezien een internetaansluiting tegenwoording tot de vaste (sociale) infrastructuur hoort van een burger. Het heffen van vergoeding op deze aansluiting is dus nu wat iedere geldgeile branche voor elkaar probeert te krijgen.
Het advies van Brinkman is tenenkrommend gemakzuchtig/ondoordacht. De geloofwaardigheid van Brinkman is bij mij 0,0. Ik heb ook wat adviezen van zijn hand gezien namens Bouwend Nederland. Brinkman is voor mij de nationale gigolo-koning als het gaat om het geven van 'onafhankelijke' adviezen geïnitieerd door belanghebbenden.
Niet zo heel erg lang geleden werd er ook een heffing bepleit op een internetaansluiting voor auteursrechten.
Het advies van Brinkman is tenenkrommend gemakzuchtig/ondoordacht. De geloofwaardigheid van Brinkman is bij mij 0,0. Ik heb ook wat adviezen van zijn hand gezien namens Bouwend Nederland. Brinkman is voor mij de nationale gigolo-koning als het gaat om het geven van 'onafhankelijke' adviezen geïnitieerd door belanghebbenden.
Niet zo heel erg lang geleden werd er ook een heffing bepleit op een internetaansluiting voor auteursrechten.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Nederland te voeten uit.......................
Net als de "reclame belasting", ook zo`n gedrocht. Zogenaamd bedacht door ondernemers voor ondernemers.......................
:jenna:
Kortom; 1 vinger geven en 2 handen terug pakken....................................waar heb ik dat eerder gehoord..................
Net als de "reclame belasting", ook zo`n gedrocht. Zogenaamd bedacht door ondernemers voor ondernemers.......................
Kortom; 1 vinger geven en 2 handen terug pakken....................................waar heb ik dat eerder gehoord..................
- wjn
Ze (regering) zouden eens goed naar allerlei uitgaven moeten kijken, ipv. de inkomsten steeds te (moeten) verhogen.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Uitstekend idee natuurlijk, we moeten die verouderde media met hun oud nieuws koste wat het kost zien te redden.
Ik pleit verder voor:
Heffing op WiFi netwerken voor fabrikanten van patchkabels
Heffing op TomTom's voor drukkers van papieren landkaarten
Heffing op vuurwapens voor de nabestaanden van de uitvinders van de pijl en boog
Heffing op groene stroom voor de eigenaren van bruinkoolcentrales
Heffing op Driving-Fun voor de beheerders van Gummen
Niet te geloven... dat er commissies bestaan die met zulk soort adviezen komen.
Alleen maar goed voor de bomen als er wat kranten verdwijnen.
Ik pleit verder voor:
Heffing op vuurwapens voor de nabestaanden van de uitvinders van de pijl en boog
Niet te geloven... dat er commissies bestaan die met zulk soort adviezen komen.
- wjn
Die laatste stelling zou er wel eens naast kunnen liggenWouter81 schreef:Uitstekend idee natuurlijk, we moeten die verouderde media met hun oud nieuws koste wat het kost zien te redden.
Ik pleit verder voor:
Niet te geloven... dat er commissies bestaan die met zulk soort adviezen komen.![]()
-
allen
Ik weet niet of Peijs zo blij is met de bomen. Die zijn niet goed voor het aantal 65+ verkeersdeelnemers. 
- Macboy
Stelletje stumperts hahah dat jullie dit ook geloven zeg 
Elke krant heeft het recht om online geld te vragen. Dat doet de Volkskrant al jaren voor online artikelen. Metro en Spits hebben ook voor de reguliere kranten weinig gevolgen gehad, dan zal de vrije nieuwsgaring op het internet daar ook niet onder leiden.
Kortom lulverhaal dat natuurlijk niet zal gebeuren
Elke krant heeft het recht om online geld te vragen. Dat doet de Volkskrant al jaren voor online artikelen. Metro en Spits hebben ook voor de reguliere kranten weinig gevolgen gehad, dan zal de vrije nieuwsgaring op het internet daar ook niet onder leiden.
Kortom lulverhaal dat natuurlijk niet zal gebeuren
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Heeft niets met geloven te maken; het handelt hier om een advies van Brinkman aan de minister.....................
Dat Plasterk het idee ( terecht IMHO) heeft afgeschoten is vers 2
Dat Plasterk het idee ( terecht IMHO) heeft afgeschoten is vers 2
- Tom V
Mwah betalen voor nieuwsartikelen is niet de toekomst, er is altijd wel een gratis alternatief en de grote jongens zullen hun marketing plan een stuk beter mogen schrijven voor online strategieën. En of het doorgaat of niet, feit dat er serieus over gesproken wordt en dat er een gefinancierde commissie is die dit soort plannen bedenkt vind ik een kwalijke zaak.
-
Xave30
Nu pleiten de vakbonden er ook voor..
Bron: http://www.nu.nl/internet/2164592/vakbo ... ffing.html" onclick="window.open(this.href);return false;Vakbonden willen 'internetheffing'
Uitgegeven: 18 januari 2010 12:28
Laatst gewijzigd: 18 januari 2010 12:28
AMSTERDAM - De vakbonden FNV Kiem/BV Pop en Ntb pleiten voor een heffing op internetabonnementen om muzikanten te compenseren voor inkomstenverlies door downloaders.
schrijven de twee bonden, die onder meer muzikanten vertegenwoordigen, in een vijfpuntenplan dat dit weekeinde werd gepresenteerd tijdens muziekfestival Noorderslag in Groningen. Dat plan moet een antwoord bieden op de teruglopende inkomsten van veel popmuzikanten.
De bonden baseren zich op een onderzoek (PDF) van de Universiteit Tilburg, waarin een jaar geleden werd geconstateerd dat de modale Nederlandse popmuzikant een jaarinkomen heeft zo'n twaalfduizend euro, te weinig om van rond te komen.
Dramatisch
Dat wordt onder meer veroorzaakt door het teruglopende inkomen uit royalties, naburige rechten en andere vergoedingen. Hoewel optredens voor de meeste muzikanten de voornaamste inkomstenbron vormen, worden dergelijke vergoedingen in de loop van hun carrières steeds belangrijker, omdat ze meer rechten opbouwen.
Volgens voorzitter Agnes Jongerius van vakcentrale FNV is de situatie 'dramatisch', zo tekende technieuwssite Tweakers op. "De geldstromen rond artiesten drogen steeds verder op," want "de jeugd van tegenwoordig tikt de naam van het bandje in op een torrentsite en binnen tien minuten hebben ze de hele cd in huis."
Bescheiden vergoeding
In het vijfpuntenplan bepleiten de bonden daarom een "bescheiden internetvergoeding per aansluiting". In ruil daarvoor krijgen consumenten dan toestemming om muziek voor privégebruik te downloaden.
De auteurs van het rapport zijn het niet eens met het kabinetsplan om downloaden te verbieden. Dat criminaliseert consumenten, en heeft ongewenste gevolgen voor bijvoorbeeld de privacy, vinden de bonden. Wel moet grootschalige commerciële piraterij hard worden aangepakt.
Pluspakket
Volgens Erwin Angad-Gaur van Ntb is het plan, waarmee de bonden de komende week de politiek willen benaderen, nog niet in detail uitgewerkt. Hoe hoog de heffing zou moeten worden, is bijvoorbeeld onduidelijk. Angad-Gaur zegt in eerste instantie te denken aan een vrijwillig 'pluspakket' bovenop de aansluiting, waarmee consumenten het recht om te downloaden kunnen aanschaffen.
De internetheffing is niet het enige voorstel uit het plan. De bonden willen muzikanten verder onder meer helpen door ze meer rechten te geven ten opzichte van opdrachtgevers, het subsidiestelsel voor poppodia te herzien en de rechten op muziekuitvoeringen met twintig jaar te verlengen tot zeventig jaar.
- Hans
Dus moet iedereen maar gaan betalen? Ook de mensen die nooit hun muziek zal kopen of downloaden. Aan de andere kant ben ik wel bereid om een paar euro in de maand extra te betalen voor mijn internet aansluiting als downloaden en uploaden dan legaal is.Dat plan moet een antwoord bieden op de teruglopende inkomsten van veel popmuzikanten.
-
Mike R32
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Vind het niet meer dan logisch.
Zonder de redacties van de kranten geen nieuws op het internet.
Bovendien worden regionale TV en Radio ook voorzien van subsidies.
Internet sites copieren (stelen) het nieuws van de krantenredacties.
Ook wordt er veel gebruik gemaakt van kranten archieven die al honderden jaren worden bijgehouden en opgeslagen.
Zonder de redacties van de kranten geen nieuws op het internet.
Bovendien worden regionale TV en Radio ook voorzien van subsidies.
Internet sites copieren (stelen) het nieuws van de krantenredacties.
Ook wordt er veel gebruik gemaakt van kranten archieven die al honderden jaren worden bijgehouden en opgeslagen.
-
Tom
Hoezo? De grotere nieuwssites zoals nu.nl hebben gewoon een eigen redactie die artikelen schrijven. Dat nieuws komt gewoon van persbureaus zoals anp/reuters (waar diezelfde kranten hun info ook grotendeels vandaan halen).Mike R32 schreef: Internet sites copieren (stelen) het nieuws van de krantenredacties.
-
Mike R32
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
En wie betaald die mensen dan?
Meestal werken die mensen ook voor de kranten.
- Hans
Kranten zijn ouderwets en dienen niet met dit soort kunstgrepen in leven gehouden te worden.
-
Fer
Alle gratis media halen hun inkomsten uit reclame. Volstrekt belachelijk idee natuurlijk dit...
- N!co
- Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650
Precies, er zit toch ook niet een bepaalde belasting op autobanden om de teruglopende inkomsten van de hoefsmit te compenseren. 
- daNpy
Net zoals in kranten worden websites gefinancieerd door reklame.
Als websites wel overeind kunnen blijven en kranten niet, zegt dat genoeg dunkt me.
Als websites wel overeind kunnen blijven en kranten niet, zegt dat genoeg dunkt me.
- Maus335i
Kwestie van vraag en aanbod natuurlijk (en een vrije marktwerking). De kranten kunnen de abo's omzetten naar online abo's. Er worden immers ook minder kosten gemaakt (drukwerk, transport, distributie enz.). En zoals al gezegd is... net zoals bij een krant én online, worden de redactieleden veelal betaald uit reclame-inkomsten.Mike R32 schreef:En wie betaald die mensen dan?
De huidige generatie (en nieuwe) krijgen gewoon steeds minder behoefte aan een krant. Das wel duidelijk, anders liepen ze niet te zaniken om subsidie.
- Ravin ///M
Wanneer worden die vakbonden eens opgeheven, wie betaalt er tegenwoordig nou nog om daar lid van te zijn...