Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Robert Campbell » 23 jun 2009, 14:04

Ik blijf me toch verbazen over dit forum. Mensen die redelijke bakken hebben, die wel een flinke duit betaald hebben voor die bakken (en vaak ook nog in de garantie liggen) stellen vragen over hoe ze geld kunnen besparen op het onderhoud van die bakken.

1. Koop een dure bak.
2. Betaal je scheel aan onderhoud bij de dealer.

(1) en (2) zijn toch altijd verbonden? Kijken mensen ueberhaupt nog hoeveel een setje remmen kost voor een auto voordat ze zo'n auto kopen? Al die electronische sh*t, als het kapot gaat, je kan alleen maar naar de dealer ermee. Dus dan wordt het per definitie duur. Waar zeuren mensen dan nog om?

Voorbeeld DSG bak. Audi product, bijna alleen audi verstand van (gezien de leeftijd van de techniek en de complexiteit en de software/computers erin) waarom gaan mensen vragen op dit forum of er misschien iemand weet wat er mis ie als ie X of Y doet? Hetzelfde had ik ook over SMG of een ander electrnisch snufje kunnen zeggen, deze kwam ik toevallig tegen, hier op het forum.

Misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind en zijn het gewoon zuuunige Nederlanders. Of natuurlijk mensen die hun dealer voor geen meter vertrouwen en een 2nd opinion willen?

Ik verbaasde me er simpelweg over, is GEEN waardeoordeel over de mensen die de vragen stellen, dus graag geen flame war :angel:

Rob

Gebruikersavatar
Mike S.
Berichten: 1652
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:59
Auto: M135i
Locatie: Friesland

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Mike S. » 23 jun 2009, 14:24

Is zoiezo onzin om meer te betalen dan nodig is.

Ik heb toevallig een grote beurt laten uitvoeren voor de M3 vorige week en ben daar niet mee naar de dealer geweest maar naar de Bmw specialist waar ik al vaker kwam .

Scheelt me gigantisch veel in uurloon, en kunnen evenveel en weet bij de specialist wie er aan mijn auto bezig is geweest.
Het is wel een must voor mij dat er originele onderdelen gebruikt worden, of betere dan origineel want prijs maakt me in dat opzicht weer niks uit.
De paar honderd euro die ik "bespaard" heb die heb ik weer gebruikt om dingen te laten vervangen of verversen die niet bij de beurt zaten inbegrepen zeg maar.

Maar met een " dikke bak" zoeken naar goedkope alternatieven wat betreft onderdelen e.d. zou ik zelf nooit doen .
Je weet als je zo een auto koopt dat de onderdelen aan de prijs zijn dus dat hoort er eenmaal bij.
Maar dure dealerrekeningen vind ik ook weer niet nodig zoals ik hierboven zei.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door RutgerK » 23 jun 2009, 14:36

Ik denk dat het eerder voorkomt bij de aanschaf van dure auto's waar de kop vanaf is. Het is prima mogelijk om een auto van € 100.000,- plus na 5-6 jaar voor € 40.000,- te kopen. Het onderhoud blijft echter vaak wel op het niveau van de originele prijs liggen bij een dealer.

Ik lees ook wel eens gevallen dat een Golf TDI van 4 jaar oud vervangen wordt door een Audi S8 uit 2000. Qua bijbetaling gaat het dan allemaal net, maar een jaar later gaan diverse kosten (brandstof, verzekeringen, techniek/onderhoud, schades) toch wel zwaar drukken op het rijplezier van de auto. Ik vind het zonde om dure auto's maandenlang rond te zien rijden met zichtbare schades aan plaatwerk, bumpers, lampen etc. omdat de kosten van de reparaties te hoog zijn.

Onterecht hoge kosten lijkt mij altijd nuttig om te bespreken ongeacht wat de auto heeft gekost.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Hugo Bos » 23 jun 2009, 14:56

Het lijkt me gewoon een afweging die per rijder anders gemaakt wordt. Wil je graag een S8 rijden en krijg je de financiering maar net rond, dan zul je wel concessies moeten doen op een bepaald vlak. Ikzelf vind het ook leuker om een S8 te rijden met een deukje dan een strakke Golf.
Tuurlijk, op onderhoud zelf moet je zeker niet besparen, maar het uitzoeken van een plek waar je hetzelfde onderhoud voor minder geld kunt (laten) doen is toch niets mis mee?

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Harrie » 23 jun 2009, 15:19

Je kan je natuurlijk ook afvragen waarom onderhoud voor een duurdere 2.0L turbo per definitie duurder is als een goedkopere variant.
Om in dezelfde vergelijking te blijven, een Audi A4 met 2.0T is duurder dan een Skoda of Ford met 2.0T. Terwijl notabene de onderdelen goedkoper zijn van het VAG concern.

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door ///Martijn » 23 jun 2009, 15:55

de keuze is snel gemaakt als een specialist hetzelfde werk met dezelfde onderdelen goedkoper geklaard krijgt dan een dealer.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Rupie » 23 jun 2009, 16:20

In dat kader:

Waarom zeuren mensen overal over het benzineverbruik en weet ik veel wat voor variabele kosten als de afschrijving nog altijd het hoogst is?

En dan zeggen, ja laat ik de auto maar inruilen want die is zuiniger...

:thumbup: :| :o

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door allen » 23 jun 2009, 16:37

RutgerK schreef:Ik vind het zonde om dure auto's maandenlang rond te zien rijden met zichtbare schades aan plaatwerk, bumpers, lampen etc. omdat de kosten van de reparaties te hoog zijn.
Dat heeft niet per definitie te maken met de kosten die hier aan verbonden zijn. De vorige eigenaar heeft een schaafplekje op het spatbord gelaten van de auto. Tevens zit er een heel klein barstje bovenin hetzelfde spatbord. Dat kan ik wel fixen, maar eerlijk gezegd boeit dat me niet. De wagen rijdt er iig niet minder om. :idea:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Niels » 23 jun 2009, 17:59

Ten eerste denk ik dat je (bijvoorbeeld) een S8 dus alleen MET garantie wilt rijden :mrgreen: Ooit in mijn dealer tijd een factuur voorbij zien komen a 15K (guldens) voor een bak :shock:
Ten tweede viel mij het onderhoud van de Golf 4 TDI van m'n pa ontzettend tegen qua kosten....
Op de derde plaats was ik aan onderhoud vorig jaar voor een (10 jaar oude) Z3 2.8 400,- kwijt inclusief apk. :clap:

Het klinkt wat pro-BMW :bag: Maar waar de TDI een distributie riem + rollen heeft die zonder montage al 300,- kosten heeft de opvolger (318D) lekker een ketting :shakeit: Ook blijken onderdelen niet noemenswaardig duurder te zijn. Ik ben het met je eens dat aan een echt dure auto veel dure meuk stuk kan gaan maar een goedkope(re) auto hoeft zeker niet goedkoper te zijn in onderhoud :hmmm:

En dan zwijg ik verder over de kosten die ik aan de Golf VR6 heb gemaakt. Daar vallen de beide BMW's bij in het niet... :bag:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Eric H » 23 jun 2009, 18:00

Waarom je wagen naar een dealer brengen als de universele garage dezelfde onderdelen monteerd, alleen komen ze uit een andere verpakking.
( namelijk de verpakking van de fabrikant van het onderdeel, en niet het doosje met een mooi BMW logo-tje er op )

Verder zijn er tegenwoordige genoeg merkspecifieke specialisten te vinden die net zo veel kennis in huis hebben als de dealer.
( zie verhaal van Mike )

Voor veel mensen is het ook een kwestie van liefhebberij.
Ik vind auto's en de techniek leuk, daarom verdiep ik me er meer in dan de gemiddelde auto bezitter.
Omdat ik me er meer in verdiep ben ik ook in staat om bepaalde klussen zelf te doen.
Ook ben ik in het bezit van uitlees programmatuur, maar ook weer omdat ik het wel grappig vond om te hebben.

Ik merk het trouwens op de zaak ook wel eens hoor.
Dan bellen mensen verontwaardigd op over de prijs van een kopelingset voor een Porsche 911.
Deze kost dan bij ons bruto rond de 1500,- en dat vinden ze veel geld ( is natuurlijk ook zo ) maar wat ze even vergeten is wat dit zelfde setje bij de dealer kost, en dan moet het nog gemonteerd worden.

Als je een lokale Porsche specialist kent, die tegen een lager uurtarief een orgineel koppelingset in je Porsche wil hangen, dan lijkt het me dat je daarvoor kiest,
Tenzij je koste wat kost de historie van zo'n auto orgineel wil houden.

Kortom er valt voor alles wat te zeggen.

Jij bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat mensen hun zakken omkeren om een wagen te kopen die net boven budget ligt, en dit compenseren door op de goedkoopst mogelijke manieren reparaties te laten uitvoeren.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door markk » 23 jun 2009, 18:40

Nee het een is niet noodzakelijker wijze met de ander verbonden.

a) De monteur die bij Porsche / BMW / Audi staat is echt niet veel beter als die bij zeg Skoda. Krijgt ook ook niet significant meer salaris maar moet wel bijna 2x zoveel kosten

b) De specialist weet vaak veel meer van de auto dan de dealer. Zeker als het een wat ouder duur model is. Ga eens met een e30 M3 naar de dealer en er is echt niemand die daar wat van weet

c) Ondanks dat er veel wordt ge-hype-ed over ///M motoren, Porsche techniek, etc., etc. Qua mechanica zijn het in de basis allemaal auto's en kan iedere vakkundige monteur hieraan werken. Mits hij beschikt over de goede data / documentatie en de goede onderdelen en vloeistoffen gebruikt. Elektronica is een ander verhaal uiteraard. En je moet ze inderdaad vaak wel helpen met de onderdelen/vloeistoffen anders gooien ze 10w40 half-syntheet in je ///M blokje. Internet is een zeer goede bron van kennis/documentatie. Ik merk dat ik vaak meer van m'n auto's qua techniek weet dan de dealer / monteur.

d) Veel standaardwerk (filters, vloeistoffen, remmen, etc.) is goed zelf te doen. Ik vind het leuk en "verdien" er zo circa 100 euro per uur mee (althans ik spaar het uit). Snel verdiend hoor.

f) Op onderdelen zit waanzinnig veel marge (circa 40%). OEM onderdelen bij de automaterialen zaak halen en je pakt 20-30% hiervan zelf. Ook vrij snel verdiend.

g) Dealers (niet alleen de duurdere) doen standaard dingen voor standaard gebruikers. Die vervangen bijv. remblokken met zeg 3mm voering omdat die niet een heel jaar / 30kkm meer mee gaan maar zeg binnen 5k km vervangen moeten worden. Voor mij betekent deze 5k km dus gewoon nog een heel jaar tuffen.

h) Andersom een merkdealer staat vaak erg terughoudend als je hem vraagt niet het standaard troep te monteren maar bijvoorbeeld een setje echt goede schijven en blokken. De monteur op de hoek monteert tegen de helft wat ik wil, zonder morren. En zeker de specialist, die stelt het vaak zelfs nog voor.

i) Auto's hebben buiten het standaard onderhoud steeds minder en frequent onderhoud nodig. En remblokken, schijven, banden, remvloeistof, bougies, filters, e.d. kan ik zelf wel. Zie ook punt d...

j) Bij dure auto's zit vaak een hele complete lifestyle die duur wordt betaald. Prima voor wie dit wil maar ik heb geen Porsche/BMW staan voor de bijbehorende lifestyle met cappucino, fancy chocolaatje en duur bedrijfspand dat allemaal betaald moet worden. Ik heb een Porsche/BMW staan omdat ik het een gave auto vind om mee te rijden.


Mark.

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Niels v D » 23 jun 2009, 18:42

De andere kant van het verhaal: Zoek eens de onderhoudsprijzen voor een Chevrolet matiz op..Je bent in 5 jaar zo ongeveer de aanschafwaarde aan onderhoud kwijt... :mrgreen:
Ik heb al regelmatig klanten aan de balie gehad die voor een jaarlijkse beurt hun halve begroting over de kop moesten gooien.. :mrgreen:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door steve smith » 23 jun 2009, 18:56

Het licht er net aan hoever je wilt gaan, en vooral wat je met je auto doet. De een vind onderhoud volgens fabrieksintervallen prima, de ander heeft een eigen schema. De een heeft een auto als visitekaartje, de ander gebruikt m op een circuit. Hoort een ander onderhoudsplaatje bij! M'n daily's lopen ongeveer op fabrieksschema met wat extra onderstel gedoe. 540i heeft elk jaar ongeveer een halve onderstel rebuild nodig, ondanks een jaarkilometrage van ongeveer 5 a 7000. Inherent aan een 300k km-auto van 1580kg die als ragbak gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Jan Visser » 23 jun 2009, 23:05

Ik merk dat ik vaak meer van m'n auto's qua techniek weet dan de dealer / monteur.
Leuke zin en ik geloof het ook wel, maar de dealer/monteur weet van alle andere type auto's meer dan jij! ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door RVV » 23 jun 2009, 23:51

Mark, duidelijke post :thumbup:

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Robert Campbell » 24 jun 2009, 14:06

Ik merk het trouwens op de zaak ook wel eens hoor.
Dan bellen mensen verontwaardigd op over de prijs van een kopelingset voor een Porsche 911.
Deze kost dan bij ons bruto rond de 1500,- en dat vinden ze veel geld ( is natuurlijk ook zo ) maar wat ze even vergeten is wat dit zelfde setje bij de dealer kost, en dan moet het nog gemonteerd worden.
Hier ging het mij dus om.. Koop je een porsche van 100,000 euro (of iets minder kan ook), je ragt hem af (hard rijden, of op circuit) en zeurt dan dat de koppeling 1500 euro kost.. Jammer, zo jammer. Gewoon slikken en betalen.. Dat gezeur door die 'rijke' mensen. ;-)

Ik doe _al_ mijn onderhoud zelf, waar ik vooral op let bij het kopen van een oudere auto:
1. Hoeveel zijn ervan verkocht? (dus hoe makkelijk zie ik ze op de sloop liggen?)
2. Hoeveel kost een remmen setje
3. Hoeveel kost een uitlaat set.
4. Hoe hard roest ie?
5. Zijn de onderdelen ook nog gebruikt in andere modellen van dezelfde marque?

Ik heb dus in het verleden auto's gehad die goeie antwoorden op de bovenstaande vragen hebben:
Mini 998 (roest wel als de NETEN!)
Ford Fiesta XR2i (1.8L, 1992)
Renault Espace 2.2L 1996.

Bij de renault ging het me ook nog om een andere factor, namelijk het trekvermogen (1800kg) en het relatief lage gewicht van de auto zelf (1345kg).

Heeft iemand ook zo'n lijstje wat ze zelf in hun hoofd houden als ze een auto gaan kopen?

Oh ja, de laatste factor: Een auto mag nooit meer kosten dan een maandsalaris. :banaan: :roflol:

Robert

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Remko » 29 jun 2009, 12:38

Robert Campbell schreef:
Heeft iemand ook zo'n lijstje wat ze zelf in hun hoofd houden als ze een auto gaan kopen?

Oh ja, de laatste factor: Een auto mag nooit meer kosten dan een maandsalaris. :banaan: :roflol:

Robert
Als je een maandsalaris gebruikt om een auto te kopen dan gebruik je toch gewoon je volgende maandsalaris voor het noodzakelijke onderhoud 8).

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3534
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Booooh » 29 jun 2009, 19:54

Ben recent op zoek gegaan naar een trekhaak voor de X5, was voor Kwikfit en Halfords wat lastig (konden niet aan de juiste kabelboom komen), offerte van dealer gekregen inclusief BTW en montage € 1595,- kon ook nog eens over 4 weken pas uitgevoerd worden. Nog even verder gespeurd en uiteindelijk een adresje gevonden met exact dezelfde onderdelen als de dealer, dus geen appels en peren vergelijking, kosten komen nu op € 1030,- compleet en wordt volgende week gemonteerd...

Bovenstaande heeft niets met zuinig te maken, de dealers prijzen zichzelf de markt uit, heb al eens eerder hetzlfde gehad met de bandjes, scheelde ook € 600 op het setje, voor dit soort zaken ga ik dus niet meer naar de dealer...

Ben

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Kasteel » 29 jun 2009, 20:18

Ruben schreef: Waarom zeuren mensen overal over het benzineverbruik en weet ik veel wat voor variabele kosten als de afschrijving nog altijd het hoogst is?

+1

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door markk » 29 jun 2009, 21:41

Kasteel schreef:
Ruben schreef: Waarom zeuren mensen overal over het benzineverbruik en weet ik veel wat voor variabele kosten als de afschrijving nog altijd het hoogst is?

+1
+1=2 :-)

Ik zeur nooit over het benzine verbruik van m'n woon-werk fiets of scooter (1:20).
En het benzine verbruik van zeg m'n EVO interesseert me geen hol. Ook al doet ie 1:1, als ie maar knalt als ik wil knallen....


Mark.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door G Kolkman » 29 jun 2009, 21:59

Ruben schreef:In dat kader:

Waarom zeuren mensen overal over het benzineverbruik en weet ik veel wat voor variabele kosten als de afschrijving nog altijd het hoogst is?

En dan zeggen, ja laat ik de auto maar inruilen want die is zuiniger...

:thumbup: :| :o
Dat zou ik niet te hard zeggen, ik jenk er momenteel anderhalve mx-5 per jaar aan brandstof door :mrgreen: *,**.

* Afhankelijk van brandstofprijs
** Afhankelijk van genomen dagwaarde mx-5

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door Robert Campbell » 20 jul 2009, 01:50

Tja, ben tot de conclusie gekomen na een korte berekening dat autorijden niets te maken heeft met een goeie finanacieele beslissing het is simpelweg passie. Voorbeeld:

Rob koopt een mini voor 400 euro met de intentie bijna het 20-voudige uit te geven om dat ding rete-snel te maken. Hij ging al van A>B. Nu gaat ie sneller van A>A.

Nuf said.

Rob

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Dure auto's goedkoop in onderhoud?

Bericht door markk » 20 jul 2009, 22:12

Voorbeeldje.

Vandaag heeft de toeter van m'n BoxsterS de geest gegeven. Althans de 2e want er zitten twee toeters in. De eerste was al enkele jaren geleden overleden. Bekend kwaaltje. Lekker belangrijk maar geen toeter is niet fijn dus ik even workshop manuals bekeken en even wezen googlen.

Ding heeft twee toeters / horns. Een low-pitch en high-pith horn. Kosten bij Porsche iets van zeg 60 euro per stuk + 2 a 3 uur werk dus rekening van 300-350 euro minimaal.

Zojuist de toeters besteld bij Pelicanparts.com. Levert de OEM FER toeters voor ~ $14 per stuk. Opsturen is zelf nog duurder dan de toeters zelf. Totaal over 2 weken thuis voor $65 dollar, circa EUR 45. Binnenkort middagje/avondje klussen (binnenspatschermen en bumper moeten eraf en dan kan je erbij) en ik ben weer klaar.... Circa 300 euro bespaard, middagje van de straat, ervaring rijker en geeft me direct de kans om de voorkant van de auto, zonder bumper te leren kennen, radiators schoon te maken, etc.


Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten