Auto, Motor en Sport stopt per direct
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Auto, Motor en Sport stopt per direct
Auto, Motor en Sport stopt per direct 29-06-2006 12:27
Vanochtend is officieel bekend gemaakt dat het 2-wekelijkse autoblad Auto, Motor en Sport per direct stopt met verschijnen. Autointernationaal.nl berichtte in een groot artikel 2 weken geleden al dat het niet goed ging met de Nederlandse editie van het gerenommeerde Duitse autoblad Auto, Motor und Sport. Men heeft er blijkbaar onvoldoende vertrouwen in dat een herpositionering het blad zou kunnen redden. Begrijpelijk, want adverteerders zagen ‘AMS’ niet staan en ook de losse verkoop verliep moeizaam. Bij dit laatste aspect speelt zeker een rol dat de Duitse editie gewoon in Nederland te koop bleef: amper duurder, maar dikker en met een net wat hogere nieuwswaarde. Als mij gevraagd zou worden: ‘welke versie kan je het beste missen, de Nederlandse of de Duitse?’, dan is mijn antwoord klip en klaar: de Nederlandse versie. Veel andere autobladenlezers dachten er blijkbaar net zo over. Auto, Motor und Sport is weliswaar Duitstalig, maar deze taalbarrière kunnen wij Nederlanders goed nemen, dat hebben honderd duizenden in oranje uitgedoste fans de afgelopen weken duidelijk laten zien.
Voor de redactie van Auto, Motor und Sport resteert een enorme kater. Met de uitgever heb ik iets minder medelijden, die had gewoon beter zijn best moeten doen op de advertentiemarkt. Met name voor hoofdredacteur Bas Heideman zijn de druiven zuur. Die wil graag een mooi, leuk en goed autoblad maken, maar ziet zijn droom nu voor de 2e keer in rook op gaan. Eerder was hij namelijk ook al gedwongen te stoppen met het samen met Benny Hogeweg (ex-Autoweek) opgezette Autopodium.
Dat ‘AMS’ nu van de Nederlandse markt verdwijnt, betekent niet dat dit het slechtste autoblad was van Nederland. Hoewel Auto, Motor en Sport nog niet de rijping had van Autovisie of de prijsrestatieverhouding van Autoweek, was het een goede middenmotor. Maar dat is niet voldoende om te overleven, dat kunnen we ook op de automarkt zien: de nieuwe Hyundai Sonata is een prima product (in 2e hands V6 automaat uitvoering krijg je heel veel plezier én betrouwbaarheid voor je geld!), maar hij verkoopt niet. De toegevoegde waarde ontbreekt en dat geldt eigenlijk ook voor ‘AMS’, Autoreview, GTO, Carros, en Autokampioen. Dit laatste blad zie ik als het volgende slachtoffer op de overvolle autobladenmarkt. Wie bijvoorbeeld het autonieuws via internet volgt, weet dat er qua nieuws geen ene drol in staat. De losse verkoop keldert dan ook enorm. Wat wel goed is, zijn de tests en het occasiongedeelte. Maar dat kan je ook wel in een maandeditie stoppen. De redactie van Autokampioen grijpt nu al elke zomer en kerstvakantie aan om niet elke 2 weken te hoeven verschijnen van, dus mijn advies zou zijn: als je dan toch te lui bent om het autonieuws te volgen, maak er dan maar lekker een KNAC blaadje van of zo.
Autobladen hebben het moeilijk. Iedereen is op zoek naar extra inkomsten, nu importeurs met hun advertenties uitwijken naar ‘lifestyle’ of ‘broad interest’ bladen. Het is immers niet alleen de man die beslist over de nieuwe auto, ook de rest van het gezin doet mee. En bij het besteden van het beschikbare geld moet een auto tegenwoordig concurreren met een nieuwe keuken, een droomvakantie of sparen voor een ‘Zwitserleven gevoel’. Autobladen proberen de dalende advertentie-inkomsten te compenseren door ‘advertorials’ (advertenties die net redactietekst lijken; het zit tegen misleiding aan) of door jouw autobladnaam of cover te verkopen aan een merk of importeur. Dat maakt autobladen commerciëler, maar let’s face it, dat geldt voor de hele wereld. Niet-publieke omroepen ontlenen er hun bestaansrecht aan en het RTL4 nieuws is heus niet slechter dan het NOS nieuws. Sinds Autovisie eigendom is van de Telegraaf Tijdschriften Groep is dit blad erg actief met sponsoring. Hiermee kan het een leuk renderend blad blijven, iets waarvoor AMS onvoldoende de tijd heeft gehad.
Kan ik Bas Heideman adviseren om op een of andere manier een 3e poging te wagen? Niet met een autoblad dat een variatie is op een bestaand thema. Mijn kritiek is dan dezelfde als bij de sedan Cadillac BLS: daar hebben we er al zoveel van! Het resultaat is hetzelfde: de BLS verkoopt niet en AMS evenmin. Wil je toch ‘print’, dan zie ik maar één gat in de markt en dat is een gratis wekelijks autoblad, te distribueren via benzinepompen. Ik denk dat Heideman voldoende vaardigheden heeft om hiervoor een redactie op poten te zetten, maar hij moet natuurlijk wel een uitgeverij (Metro? Telegraaf Tijdschriften Groep? Read & Road Publishers?) in de arm nemen die dit avontuur aan durft. Ik heb zelf een retailachtergrond en ik zou er nog een 2e advies aan toe willen voegen, of eigenlijk het adagium van Karel van Eerd, directeur-eigenaar van de succesvolle supermarktketen Jumbo: Zeer Zuinig Zijn. In het geval van Heideman betekent dat: zuinig zijn met het aannemen van redacteuren. Als ik in mijn eentje een website vol kan schrijven met autonieuws, dan moeten 3 à 4 mensen een volwaardig weekblad kunnen maken. Daar ligt de sleutel tot succes. Net zoals autofabrikanten die maar 20 uur nodig hebben om een auto in elkaar te zetten, succesvoller zijn dan autofabrikanten die 50 uur nodig hebben.
bron
www.autointernationaal.nl
Vanochtend is officieel bekend gemaakt dat het 2-wekelijkse autoblad Auto, Motor en Sport per direct stopt met verschijnen. Autointernationaal.nl berichtte in een groot artikel 2 weken geleden al dat het niet goed ging met de Nederlandse editie van het gerenommeerde Duitse autoblad Auto, Motor und Sport. Men heeft er blijkbaar onvoldoende vertrouwen in dat een herpositionering het blad zou kunnen redden. Begrijpelijk, want adverteerders zagen ‘AMS’ niet staan en ook de losse verkoop verliep moeizaam. Bij dit laatste aspect speelt zeker een rol dat de Duitse editie gewoon in Nederland te koop bleef: amper duurder, maar dikker en met een net wat hogere nieuwswaarde. Als mij gevraagd zou worden: ‘welke versie kan je het beste missen, de Nederlandse of de Duitse?’, dan is mijn antwoord klip en klaar: de Nederlandse versie. Veel andere autobladenlezers dachten er blijkbaar net zo over. Auto, Motor und Sport is weliswaar Duitstalig, maar deze taalbarrière kunnen wij Nederlanders goed nemen, dat hebben honderd duizenden in oranje uitgedoste fans de afgelopen weken duidelijk laten zien.
Voor de redactie van Auto, Motor und Sport resteert een enorme kater. Met de uitgever heb ik iets minder medelijden, die had gewoon beter zijn best moeten doen op de advertentiemarkt. Met name voor hoofdredacteur Bas Heideman zijn de druiven zuur. Die wil graag een mooi, leuk en goed autoblad maken, maar ziet zijn droom nu voor de 2e keer in rook op gaan. Eerder was hij namelijk ook al gedwongen te stoppen met het samen met Benny Hogeweg (ex-Autoweek) opgezette Autopodium.
Dat ‘AMS’ nu van de Nederlandse markt verdwijnt, betekent niet dat dit het slechtste autoblad was van Nederland. Hoewel Auto, Motor en Sport nog niet de rijping had van Autovisie of de prijsrestatieverhouding van Autoweek, was het een goede middenmotor. Maar dat is niet voldoende om te overleven, dat kunnen we ook op de automarkt zien: de nieuwe Hyundai Sonata is een prima product (in 2e hands V6 automaat uitvoering krijg je heel veel plezier én betrouwbaarheid voor je geld!), maar hij verkoopt niet. De toegevoegde waarde ontbreekt en dat geldt eigenlijk ook voor ‘AMS’, Autoreview, GTO, Carros, en Autokampioen. Dit laatste blad zie ik als het volgende slachtoffer op de overvolle autobladenmarkt. Wie bijvoorbeeld het autonieuws via internet volgt, weet dat er qua nieuws geen ene drol in staat. De losse verkoop keldert dan ook enorm. Wat wel goed is, zijn de tests en het occasiongedeelte. Maar dat kan je ook wel in een maandeditie stoppen. De redactie van Autokampioen grijpt nu al elke zomer en kerstvakantie aan om niet elke 2 weken te hoeven verschijnen van, dus mijn advies zou zijn: als je dan toch te lui bent om het autonieuws te volgen, maak er dan maar lekker een KNAC blaadje van of zo.
Autobladen hebben het moeilijk. Iedereen is op zoek naar extra inkomsten, nu importeurs met hun advertenties uitwijken naar ‘lifestyle’ of ‘broad interest’ bladen. Het is immers niet alleen de man die beslist over de nieuwe auto, ook de rest van het gezin doet mee. En bij het besteden van het beschikbare geld moet een auto tegenwoordig concurreren met een nieuwe keuken, een droomvakantie of sparen voor een ‘Zwitserleven gevoel’. Autobladen proberen de dalende advertentie-inkomsten te compenseren door ‘advertorials’ (advertenties die net redactietekst lijken; het zit tegen misleiding aan) of door jouw autobladnaam of cover te verkopen aan een merk of importeur. Dat maakt autobladen commerciëler, maar let’s face it, dat geldt voor de hele wereld. Niet-publieke omroepen ontlenen er hun bestaansrecht aan en het RTL4 nieuws is heus niet slechter dan het NOS nieuws. Sinds Autovisie eigendom is van de Telegraaf Tijdschriften Groep is dit blad erg actief met sponsoring. Hiermee kan het een leuk renderend blad blijven, iets waarvoor AMS onvoldoende de tijd heeft gehad.
Kan ik Bas Heideman adviseren om op een of andere manier een 3e poging te wagen? Niet met een autoblad dat een variatie is op een bestaand thema. Mijn kritiek is dan dezelfde als bij de sedan Cadillac BLS: daar hebben we er al zoveel van! Het resultaat is hetzelfde: de BLS verkoopt niet en AMS evenmin. Wil je toch ‘print’, dan zie ik maar één gat in de markt en dat is een gratis wekelijks autoblad, te distribueren via benzinepompen. Ik denk dat Heideman voldoende vaardigheden heeft om hiervoor een redactie op poten te zetten, maar hij moet natuurlijk wel een uitgeverij (Metro? Telegraaf Tijdschriften Groep? Read & Road Publishers?) in de arm nemen die dit avontuur aan durft. Ik heb zelf een retailachtergrond en ik zou er nog een 2e advies aan toe willen voegen, of eigenlijk het adagium van Karel van Eerd, directeur-eigenaar van de succesvolle supermarktketen Jumbo: Zeer Zuinig Zijn. In het geval van Heideman betekent dat: zuinig zijn met het aannemen van redacteuren. Als ik in mijn eentje een website vol kan schrijven met autonieuws, dan moeten 3 à 4 mensen een volwaardig weekblad kunnen maken. Daar ligt de sleutel tot succes. Net zoals autofabrikanten die maar 20 uur nodig hebben om een auto in elkaar te zetten, succesvoller zijn dan autofabrikanten die 50 uur nodig hebben.
bron
www.autointernationaal.nl
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
- Hielke
- Berichten: 11634
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
De schrijver van http://www.autointernationaal.nl/ lijdt aan hetzelfde symptoom als de voormalige redactieleden van de nederlandse AMS. Behalve dat ze zoals hij zelf zegt geen waarde aan het bestaande aanbod van autobladen weet toe te voegen, zijn ze met een nog veel ernstiger storing behept; ze weten een auto niet op de limiet te rijden! Of dat komt door een gebrek aan durf of kunde of beide doet er niet toe, dat ze eraan lijden en toch tot het gilde van de auto-journalisten worden toegelaten of zoals de schrijver van het website-artikel zich ertoe hebben voelen geroepen is als vaststaand feit erg genoeg.
Tot op 80% van de limiet rijden bijna alle auto's eender. Daarboven worden de verschillen gemaakt. Als resultaat van deze "handicaps" worden wij als lezers dan op beschrijvingen van de zwaarte van stuurbekrachtigingen, hardheid van de veren, afwerking van het afsluitklepje van de make-up spiegel boven de bijrijdersstoel en verstelmechanisme van de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel getracteerd. Info die een potentieel koper ook tijdens een heel modale proefrit zelfstandig weet te vergaren.
Dat Bas Heideman van AMS een kans heeft gekregen zich als hoofdredacteur van een autoblad te bewijzen was een gevolg van de kortzichtigheid en marketinggerichtheid van zijn uitgeverij. Redacteuren de ene keer over keukens, de andere keer over geraniums en een derde keer over auto's laten schrijven werkt niet. Een gebrek aan kennis betreffende het onderwerp laat zich nooit verloochenen, hoe goed zo'n persoon ook kan schrijven. Over auto's weet iedere gezonde nederlandse vent wel iets te vertellen. Een mening erover heeft ie zeker. In dat speelveld had de huidige samenstelling van AMS niets te zoeken.
Tot op 80% van de limiet rijden bijna alle auto's eender. Daarboven worden de verschillen gemaakt. Als resultaat van deze "handicaps" worden wij als lezers dan op beschrijvingen van de zwaarte van stuurbekrachtigingen, hardheid van de veren, afwerking van het afsluitklepje van de make-up spiegel boven de bijrijdersstoel en verstelmechanisme van de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel getracteerd. Info die een potentieel koper ook tijdens een heel modale proefrit zelfstandig weet te vergaren.
Dat Bas Heideman van AMS een kans heeft gekregen zich als hoofdredacteur van een autoblad te bewijzen was een gevolg van de kortzichtigheid en marketinggerichtheid van zijn uitgeverij. Redacteuren de ene keer over keukens, de andere keer over geraniums en een derde keer over auto's laten schrijven werkt niet. Een gebrek aan kennis betreffende het onderwerp laat zich nooit verloochenen, hoe goed zo'n persoon ook kan schrijven. Over auto's weet iedere gezonde nederlandse vent wel iets te vertellen. Een mening erover heeft ie zeker. In dat speelveld had de huidige samenstelling van AMS niets te zoeken.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De kunts van op de limiet kunnen rijden én daarover op een interessante manier vertellen/schrijven is echt lastig. Bij de meeste journalisten val je dan in een brei aan droge kost.
Van mij hoeft niet ieder rijverslag over rijden op de limiet te gaan, want dat vind ik totaal niet boeiend, net als bij Autovisie waar ze op forumniveau aan het lullen zijn: 'ja hij ken dwars' (DUH!). Ik ken auto's die onwijs leuk zijn op de limiet, maar waar ik nooit meer in hoef te rijden als het woon-werk verkeer betreft.
Maar goed, zo heeft iedereen zijn eisen. Ik denk dat de behoeftes qua leesvoer voor de mensen buiten de Randstad anders zijn dan in de Randstad. Wij rijden nou eenmaal in files en daar is geen kloot aan met een Donkervoort.
Van mij hoeft niet ieder rijverslag over rijden op de limiet te gaan, want dat vind ik totaal niet boeiend, net als bij Autovisie waar ze op forumniveau aan het lullen zijn: 'ja hij ken dwars' (DUH!). Ik ken auto's die onwijs leuk zijn op de limiet, maar waar ik nooit meer in hoef te rijden als het woon-werk verkeer betreft.
Maar goed, zo heeft iedereen zijn eisen. Ik denk dat de behoeftes qua leesvoer voor de mensen buiten de Randstad anders zijn dan in de Randstad. Wij rijden nou eenmaal in files en daar is geen kloot aan met een Donkervoort.

- Hielke
- Berichten: 11634
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Autojournalist hoeft in zijn relaas ook niet te vertellen dat ie op en over de grenzen van de capaciteiten van de auto heeft gereden. Slechts zo nu en dan in bedekte termen om een goed beeld van de kunde van de schrijver te krijgen. Bij de redacteuren van AMS lag het er in hun teksten gewoon heel dik op dat ze noch van de hoed noch van de rand wisten.
Alleen grote vertellers komen met dergelijke beperkingen weg. Helaas is het landschap vwb dergelijke karakters erg dun bezaaid.
En helaas geldt voor hun kunde als bestuurders hetzelfde. Zo heb ik in de voorbereiding voor m'n rijverslagje van de 130i nauwlettend de meningen van autojournalisten betreffende deze auto bijgehouden. Zonder uitzondering werd er in overeenstemming met de tijdgeest over de 130i gesproken als driftkampioen en powerslidemeester. Over een auto aldus die door het ontbreken van een sperdiff slechts met extreme provocatie in natte omstandigheden tot een vorm van extreem overstuur is te verleiden. Of ze elkaar gewoon napraten, de fabrikant tevreden willen houden of simpelweg opnieuw blijk geven van hun onkunde, raadselachtig en boeiend blijft het. Bruikbare beschrijvingen van het voertuig in kwestie, de 130i, leverde het nooit op.
Alleen grote vertellers komen met dergelijke beperkingen weg. Helaas is het landschap vwb dergelijke karakters erg dun bezaaid.
En helaas geldt voor hun kunde als bestuurders hetzelfde. Zo heb ik in de voorbereiding voor m'n rijverslagje van de 130i nauwlettend de meningen van autojournalisten betreffende deze auto bijgehouden. Zonder uitzondering werd er in overeenstemming met de tijdgeest over de 130i gesproken als driftkampioen en powerslidemeester. Over een auto aldus die door het ontbreken van een sperdiff slechts met extreme provocatie in natte omstandigheden tot een vorm van extreem overstuur is te verleiden. Of ze elkaar gewoon napraten, de fabrikant tevreden willen houden of simpelweg opnieuw blijk geven van hun onkunde, raadselachtig en boeiend blijft het. Bruikbare beschrijvingen van het voertuig in kwestie, de 130i, leverde het nooit op.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
AMS is een cijferneukerblad, net als autozeitung/autoreview (boeit mij wel). Dat is typisch duits die willen alles maar dan ook alles in cijfers uitgedrukt zien. Wij (de nederlanders) willen smeuige verhalen lezen zoals Hielke ze schrijft. Of een stoel 5 of 6 punten krijgt zegt ook helemaal niks.
Ik heb in het begin eens een mailtje gestuurd naar AMS, waarom ze niet de volledige prestatiecijfers publiceerde zoals ook de Duitse AMS. nooit geen tegenreactie op mogen ontvangen
En ja ik koop sindsdien alleen nog de Duitse uitvoering. Enals iedereen er zo over heeft gedacht dan snap je ook wel waarom het blad een wisse dood is gestorven. (niet om die cijfers maar omdat de Duitse AMS gewoon veel completer is)
==================================================
Geachte Redactie,
Sinds kort lees ik ook de nieuwe Nederlandse editie van AMS. De vertalingen zijn prima, de testen worden goed ovegenomen. Maar aan 1 punt erger ik me behoorlijk.
En dat is; Waarom niet de volledige prestaties cijfers van auto's publiceren ? Zoals ook de Duitse AMS ze test. u heeft ze immers gewoon ter beschikking.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de accelaratietijden op hogere snelheden, vooral bij sportieve auto's is dit een must om de onderlinge prestatie verhoudingen te bepalen als lezer. Neem nou de test met de Aston Martin V8 vantage, U geeft maar tot 120 km/h de accelaratie tijd weer. Ik wil weten wat ie doet naar de 130 140 160 180 en 200 km/h. Dan kan ik de prestatie verhoudingen pas goed vergelijken met zijn concurrenten. Uw tegen argument zal mischien zijn, ja maar je mag maar maximaal 120 km/h rijden in Nederland. Dit is natuurlijk flauwekul, De wereld is groter dan Nederland en Duitse autobahn ritten zijn mij niet vreemd. Ik vind het een onnodig politiek correcte houding die mij als liefhebber van prestatie gerichte auto's tegen staat. Uw concurrenten geven ook volledige cijfers weer.
Nu ben ik toch weer genoodzaakt om de Duitse AMS te kopen, indien u de cijfers niet volledig weergeeft en dat is opzich jammer want voor de rest ben ik erg tevreden over de Nederlandse uitvoering, maar u snapt ook wel dat ik geen 2 dezelfde bladen ga kopen.
In afwachting van u antwoord.
Met vriendelijke groet
Rico van Velzen
Ik heb in het begin eens een mailtje gestuurd naar AMS, waarom ze niet de volledige prestatiecijfers publiceerde zoals ook de Duitse AMS. nooit geen tegenreactie op mogen ontvangen

==================================================
Geachte Redactie,
Sinds kort lees ik ook de nieuwe Nederlandse editie van AMS. De vertalingen zijn prima, de testen worden goed ovegenomen. Maar aan 1 punt erger ik me behoorlijk.
En dat is; Waarom niet de volledige prestaties cijfers van auto's publiceren ? Zoals ook de Duitse AMS ze test. u heeft ze immers gewoon ter beschikking.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de accelaratietijden op hogere snelheden, vooral bij sportieve auto's is dit een must om de onderlinge prestatie verhoudingen te bepalen als lezer. Neem nou de test met de Aston Martin V8 vantage, U geeft maar tot 120 km/h de accelaratie tijd weer. Ik wil weten wat ie doet naar de 130 140 160 180 en 200 km/h. Dan kan ik de prestatie verhoudingen pas goed vergelijken met zijn concurrenten. Uw tegen argument zal mischien zijn, ja maar je mag maar maximaal 120 km/h rijden in Nederland. Dit is natuurlijk flauwekul, De wereld is groter dan Nederland en Duitse autobahn ritten zijn mij niet vreemd. Ik vind het een onnodig politiek correcte houding die mij als liefhebber van prestatie gerichte auto's tegen staat. Uw concurrenten geven ook volledige cijfers weer.
Nu ben ik toch weer genoodzaakt om de Duitse AMS te kopen, indien u de cijfers niet volledig weergeeft en dat is opzich jammer want voor de rest ben ik erg tevreden over de Nederlandse uitvoering, maar u snapt ook wel dat ik geen 2 dezelfde bladen ga kopen.
In afwachting van u antwoord.
Met vriendelijke groet
Rico van Velzen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], BMWDennis, Google [Bot] en 20 gasten