F1 2010 - FIA/FOTA-ruzie gaat door

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Snipe

F1 2010 - FIA/FOTA-ruzie gaat door

Bericht door Snipe » 22 jun 2009, 10:56

Update: In 2010 lijkt de F1 toch gewoon door te gaan - inclusief de FOTA-teams die eerder een eigen kampioenschap wilden opzetten.
_____________________________________________________________________________________

F1-teams hebben aangekondigd hun eigen kampioenschap te starten. Bestaat de Formule 1 nog in 2010?
Geef je mening in de enquete: http://spreadsheets.google.com/viewform ... d3dMLXc6MA." onclick="window.open(this.href);return false;.

FOTA op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_On ... ssociation" onclick="window.open(this.href);return false;
FOTA official site: http://www.teamsassociation.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

_____________________________________________________________________________________

F1: FOTA’s ‘New Formula’ Eyes 17-Race Calendar
Written by: SPEED Staff / GMM 06/21/2009 - 08:11 PM
Silverstone (GBR)

Rumors that plans for FOTA's breakaway championship are moving forward abounded on Sunday.

In the paddock of the Silverstone circuit, even a possible name for the series emerged - 'New Formula' - as well as a potential 17-race 2010 calendar.

Former F1 venues including Buenos Aires, Mexico City, Jerez, Imola, Montreal, Indianapolis, Silverstone, Magny Cours and Adelaide were listed on the theoretical calendar, published by the German news agency SID.

Current tracks were also mentioned: Monaco, Silverstone, Monza, Abu Dhabi, Singapore and Suzuka, while potential new venues are Jerez, Portimao, the Lausitzring, Surfer's Paradise (Australia) and even the Finnish capital Helsinki.

But while some suggest that F1 chief executive Bernie Ecclestone is moving towards the rebel team's plans, he told Britain's Daily Star newspaper on Sunday that he fears for the breakaway.

Despite earlier sympathizing with the teams' dislike of the proposed budget cap, he now believes unfettered spending "could be the curse of our sport".

"It could ruin it. It would be a disasterand they'd destroy the sport," he said.

"I would hate to see any kind of takeover happen because it would be badly managed. They can't even run their own teams. They can't agree on anything. If the teams owned it they would destroy it," Ecclestone, 78, added.

He also scoffed at the leaked FOTA calendar, wondering how the body can compete with the structure operated by his businesses.

"We organize the venues which don't cost the teams a penny," said Ecclestone. "I reckon Ferrari and McLaren need us more than we need them."

"All they have to do is pitch up at a track with their sponsors' names all over their cars in exchange for millions of quid and race in front of a worldwide television audience -- which I have set up and keep going."

"The bottom line is they can't afford to set up a rival championship," he added.
http://formula-one.speedtv.com/article/ ... -calendar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Snipe op 09 jul 2009, 09:45, 4 keer totaal gewijzigd.

wjn

Re: FOTA New Formula

Bericht door wjn » 22 jun 2009, 12:45

Snipe schreef:He also scoffed at the leaked FOTA calendar, wondering how the body can compete with the structure operated by his businesses.
Dat is ook een leuke, hij besteedt zelf ook alles uit.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 22 jun 2009, 13:20

Ik vind dit echt een buitengewoon interessante ontwikkeling, ben echt benieuwd wat er volgend jaar uitkomt.

Als ze dan toch een eigen kampioenschap op gaan zetten laat het dan alsjeblieft de turbo motoren weer terug komen :D :love:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 22 jun 2009, 13:26

Het wordt tijd dat Mosely en Ecclestone eens inzien dat ze niet een complete tak van sport kunnen blijven regeren.
Zal blij zijn als er een afsplitsing komt, al was het alleen al om het signaal dat daarmee afgegeven wordt.

Verder hoop ik dat de teams weer de zaken terugbrengen die het race leuk maakten.
Dus terug naar de oude qualificatie sessies waar ze met z'n twintigen in het verkeer moesten proberen om een snelste ronde neer te zetten.
Weg met de bandenverplichtingen, weer meerdere bandenleveranciers, terug met de leuke circuits.

Ach we zien wel wat er gebeurd.

Ergens denk ik dat de heren Mosely en Ecclestone straks diep door het stof gaan om toch de club bijeen te houden.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 jun 2009, 13:34

Lijkt me inderdaad leuk.

Coureurs bepalen gezamenlijk op welke circuits gereden wordt. Zo blijven de 'leukere' op de calender staan, ipv die klinische olie-sjeik-banen.
Verder minder aerodynamica. Zo veel mogelijk beperken. Juist motorische ontwikkeling vrijgeven. Hoogtoerige machines, active- diffs, skirts en ophanging. Puur mechanisch knallen. :df:

PeerH

Bericht door PeerH » 22 jun 2009, 14:15

Formule X weer maken wat F1 ooit was, de kweekvijver voor nieuwe snufjes!

Bovendien zijn de verplichtingen die Ferrari ed hebben tov Bernie imo makkelijk te ondervangen.

technische wijzigingen zijn er voor het nieuwe seizoen nauwelijks, dus de oude wagen gewoon inzetten met een paar juniorcoureurs. En al het geld en kennis steken in het nieuwe kampioenschap.

Dat de FIA maar kapot valt :hammer: :jenna:

Snipe

Re: FOTA New Formula (F1-afsplitsing) - nu met DF Onderzoek

Bericht door Snipe » 22 jun 2009, 14:58

Even een kleine enquete toegevoegd in de eerste post.

wjn

Bericht door wjn » 22 jun 2009, 15:22

Een mooie oplossing om de kosten te beperken, is techniek verplicht verkoopbaar te stellen tegen een maximum prijs. Bijvoorbeeld een motor voor 2ton of zo. Is de motor van een concurrent veel beter, kun je die zelf ook kopen. Uiteraard wel black boxed.

Vlak hybride niet uit, voor de ontwikkeling van KERS zijn veel onderdelen die te gebruiken zijn voor hybride of elektrische auto's stukken beter geworden. Nog niet betaalbaar, maar dat komt nog wel.

frankv

Bericht door frankv » 22 jun 2009, 21:42

hier heeft bernie wel een punt vind ik:
He also scoffed at the leaked FOTA calendar, wondering how the body can compete with the structure operated by his businesses.

"We organize the venues which don't cost the teams a penny," said Ecclestone. "I reckon Ferrari and McLaren need us more than we need them."

"All they have to do is pitch up at a track with their sponsors' names all over their cars in exchange for millions of quid and race in front of a worldwide television audience -- which I have set up and keep going."
bernie heeft het commercieel zeker goed gedaan, als hij zich nu bij de commercie houdt en de teams de techniek laat doen, komt alles goed

overigens zijn er zat circuits die niet meer op de bernie calendar staan die best graag een FOTA race willen organiseren, maar ze zullen nooit het geld kunnen brengen dat Bernie genereert, maar misschien dat alles rond kan komen als Bernie er als middle man niet meer aan verdient...

ik denk dat de FOTA teams anticiperen op 3 commercieel magere jaren en dat dan alles commercieel als vanouds loopt, maar dan wel onder hun vlag

Joy

Bericht door Joy » 22 jun 2009, 21:50

Hoe het organisatorisch gaat verlopen maakt me niet zoveel uit. Zolang ik als ex-fan weer plezier krijg in het kijken naar races, ze eventueel kan bijwonen voor normale prijzen en kan watertanden van de techniek is alles goed.

Dutch

Bericht door Dutch » 23 jun 2009, 13:45

Aan de reacties te zien gaat 't nu alweer een teleurstelling worden. :mrgreen:

De FOTA wilde juist stabiliteit in de reglementen. Dat gebeurt dus het beste door nog heel wat jaren met deze auto's door te rijden. Dromen over turbo's, minder vleugels, you name it - vergeet 't maar.

Dan de circuits. Leuk hoor, die namen van dat fantasielijstje, maar een heleboel ervan gaan nooit gebeuren. Buenos Aires en Mexico City bijvoorbeeld al niet omdat ze veel te onveilig zijn voor de huidige F1-auto's - geen coureur van vandaag de dag die daar gaat rijden. De nieuwe circuits zijn met handen en voeten gebonden aan een langjarig FOM-contract, dus als Bernie niet overstapt naar FOTA, zit de FOTA zonder serieuze en veilige circuits met faciliteiten die passen bij het chique corporate imago dat juist de fabrieksteams willen uitstralen.

Dit is echt een patstelling. De FIA krijgt z'n WK niet rond omdat geen tv-zender nog die bedragen wil betalen voor een gedevalueerd kampioenschap. De FOTA krijgt z'n WK niet rond omdat er nooit genoeg circuits zijn die niet aan FOM zijn gebonden én die ook nog de gok durven wagen om hun FIA-licentie kwijt te raken.

ADV

Bericht door ADV » 23 jun 2009, 14:44

Amerika en Canada op FOTA-kalender, België en Brazilië ontbreken

De Britse krant The Guardian heeft beslag weten te leggen op een voorlopige kalender die de FOTA heeft opgesteld voor een alternatief kampioenschap. Opvallend is de terugkeer van races in Amerika en Canada, wedstrijden in Finland, Mexico en Portugal en het ontbreken van België en Brazilië. Spa-Francorchamps en Interlagos zouden respectievelijk tot en met 2012 en 2015 vastliggen bij Bernie Ecclestone.

De FOTA-kalender die The Guardian publiceerde ziet er als volgt uit:
3 maart - Buenos Aires, Argentinië
21 maart - Mexico City, Mexico
11 april - Jerez, Spanje
25 april - Portimao, Portugal
2 mei - Imola, Italië
23 mei - Monte Carlo, Monaco
6 juni - Montreal, Canada
13 juni - Indianapolis, Verenigde Staten
1 juli - Silverstone, Groot-Brittannië
25 juli - Magny-Cours, Frankrijk
15 augustus - Laustizring, Duitsland
29 augustus - Helsinki, Finland
12 september - Monza, Italië
26 september - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
10 oktober - Marina Bay, Singapore
24 oktober - Suzuka, Japan
8 november - Adelaide of Surfers’ Paradise, Australië

Snipe

Bericht door Snipe » 23 jun 2009, 14:57

Tussenstand van het het Grote DF Formule 1 Onderzoek
Bijlagen
NF_01.jpg
NF_01.jpg (14.89 KiB) 1525 keer bekeken
NF_02.jpg
NF_02.jpg (28.63 KiB) 1518 keer bekeken
NF_03.jpg
NF_03.jpg (17.19 KiB) 1522 keer bekeken

Harrie

Bericht door Harrie » 23 jun 2009, 15:15

Ik denk dat het er niet van gaat komen. Jan Lammers zie onlangs nog, Ferrari kan zonder F1, F1 niet zonder Ferrari. Ik denk dat dat zo is. Kijk eens wat er aan namen blijft als de FOTA doorgaat?

Ik vind het wel jammer dat er maar 1 keuze mogelijkheid is bij de enquetevragen.

Mark

Bericht door Mark » 23 jun 2009, 15:23

Harrie schreef:Ik denk dat het er niet van gaat komen. Jan Lammers zie onlangs nog, Ferrari kan zonder F1, F1 niet zonder Ferrari. Ik denk dat dat zo is. Kijk eens wat er aan namen blijft als de FOTA doorgaat?

Ik vind het wel jammer dat er maar 1 keuze mogelijkheid is bij de enquetevragen.
Volgens mij zei Jan Lammers in een interview op radio 1 dat de F1 niet zonder Ferrari kan en Ferrari prima zonder F1 maar met een andere prestigieus race kampioenschap.

Dutch

Bericht door Dutch » 23 jun 2009, 15:35

ArjandeV schreef:
Amerika en Canada op FOTA-kalender, België en Brazilië ontbreken

De Britse krant The Guardian heeft beslag weten te leggen op een voorlopige kalender die de FOTA heeft opgesteld voor een alternatief kampioenschap. Opvallend is de terugkeer van races in Amerika en Canada, wedstrijden in Finland, Mexico en Portugal en het ontbreken van België en Brazilië. Spa-Francorchamps en Interlagos zouden respectievelijk tot en met 2012 en 2015 vastliggen bij Bernie Ecclestone.

De FOTA-kalender die The Guardian publiceerde ziet er als volgt uit:
3 maart - Buenos Aires, Argentinië
21 maart - Mexico City, Mexico
11 april - Jerez, Spanje
25 april - Portimao, Portugal
2 mei - Imola, Italië
23 mei - Monte Carlo, Monaco
6 juni - Montreal, Canada
13 juni - Indianapolis, Verenigde Staten
1 juli - Silverstone, Groot-Brittannië
25 juli - Magny-Cours, Frankrijk
15 augustus - Laustizring, Duitsland
29 augustus - Helsinki, Finland
12 september - Monza, Italië
26 september - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
10 oktober - Marina Bay, Singapore
24 oktober - Suzuka, Japan
8 november - Adelaide of Surfers’ Paradise, Australië
Het wachten is op de FIA die zijn eigen kalender bekendmaakt met óók Monaco, Monza, Silverstone en Suzuka erop. Je kunt gewoon alle schaakzetten nalopen die in 1980/1981 ook al werden gezet. Lees dit er maar op na, vanaf 'Late 1980':

http://8w.forix.com/fiasco-79-80.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Herkent u de overeenkomsten? :lol:

De FIA heeft spookteams? Dan heeft de FOTA spookraces...

Snipe

Bericht door Snipe » 23 jun 2009, 15:52

Harrie schreef:Ik vind het wel jammer dat er maar 1 keuze mogelijkheid is bij de enquetevragen.
Ja.
Als ik het aanpas, beginnen we weer van voor af aan, dus dat is ook niet handig.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 jun 2009, 16:06

D'r is maar 1 echte oplossing: Mosley weg

Harrie

Bericht door Harrie » 23 jun 2009, 21:16

Mark schreef:
Harrie schreef:Ik denk dat het er niet van gaat komen. Jan Lammers zie onlangs nog, Ferrari kan zonder F1, F1 niet zonder Ferrari. Ik denk dat dat zo is. Kijk eens wat er aan namen blijft als de FOTA doorgaat?

Volgens mij zei Jan Lammers in een interview op radio 1 dat de F1 niet zonder Ferrari kan en Ferrari prima zonder F1 maar met een andere prestigieus race kampioenschap.
Volgens mij is dat precies hetzelfde hoor. :wink:

Mark

Bericht door Mark » 23 jun 2009, 23:23

Harrie schreef:
Mark schreef:

Volgens mij is dat precies hetzelfde hoor. :wink:
:hammer: Niet goed gelezen, sorry :oops:

Macboy

Bericht door Macboy » 24 jun 2009, 13:48

Heb het ingevuld. Interessant dat google spreadsheet !

Atte Hibma

Bericht door Atte Hibma » 24 jun 2009, 14:05

Er is een akkoord, dus geen nieuw kampioenschap met zo'n mooie nieuwe kalender :'(

Tom V

Bericht door Tom V » 24 jun 2009, 15:21

Inderdaad, geen Surfers Paradise. :'(

Anton

Bericht door Anton » 24 jun 2009, 15:39

maar Mosley wel weg na de zomer.....

Tom V

Bericht door Tom V » 24 jun 2009, 16:17

Ja ach, hij is het gezicht van de organisatie. Hoewel hij zeker wel invloed heeft weet ik bijna zeker dat niet alles door hem komt.

Plaats reactie