mensen zijn onvoldoende alert in het verkeer
- frankv
mensen zijn onvoldoende alert in het verkeer
ik weet niet wat het is, letten mensen tegenwoordig niet meer op, of denken ze niet meer zelf na in het verkeer?
ik heb vaak het gevoel dat ik een van de weinigen op de weg ben die zijn gedachten nog bij het verkeer en de voorkomende situaties heeft
gisteren en vandaag heb ik drie situaties meegemaakt waarbij pure domheid tot levensgevaarlijke situaties leidde
1) bij de oprit naarden-west de A1 op reed ik met ongeveer 100km/u ruim achter een volkwagen jetta / bora, we versnelden om in te voegen, gaat de bestuurder ineens vol op de rem en blokkeert zijn wielen daarbij zelfs. Ik ook vol op mijn remmen, hij trok gelukkig naar rechts, dus ik kon er links langs. De auto achter mij schrok zich ook een hoedje en volgde mij. En ik had het niet willen meemaken dat de x-tonner vol met bakstenen daarachter op 1 van de auto's geknald was. Zodra ik er voorbij was ben ik op mijn gas gegaan om buiten een eventuele bots gevarenzone te komen. Er vormde zich net een file op de A1, het bord van "wisselstrook gesloten" flitste net aan, en die lichten gingen op rood. Ik denk dat de bestuurder van de Jetta schrok en compleet het verkeerde deed. Dat noem ik dus oliedom, geen rekenschap houden met je situatie, dan ben je niet vooruit aan het kijken. Het had mij en mijn twee dochters ons leven gekost als die vrachtwagen achterop de botsing van ons en de Jetta zou zijn ingereden. Gelukkig kon ik een botsing vermijden.
2) op de terugweg vanuit Friesland kwam ik op de rotonde bij Joure aanrijden vanuit knooppunt Heerenveen. Dan moet je voor Amsterdam de linkerbaan nemen om goed op de turborotonde te komen. Dat staat keurig aangegeven. En je moet erg goed opletten, want je komt vrij snel aan en er komen vaak auto's van links die voorrang hebben. Ik moest dus terug naar stilstand voor ik op kon rijden. Komt er een Ford Mondeo station op de rechterbaan aan (die had ik even tevoren ingehaald), die zo de rotonde op rijdt, daarbij op een haar na een auto die al op de rotonde reed missend. Piepende banden, uitwijkmanouvres, gelukkig net geen aanrijding. Even later haal ik op de weg naar Amsterdam de Mondeo weer in. De bestuurder zit nog al gebarend aan zijn passagier uit te leggen dat het niet zijn schuld was. Klojo! Verkeerde baan en niet uitkijken, het had je dood kunnen zijn.
3) vandaag stond ik in Naarden voor de verkeerslichten voor linksaf, ook die voor rechtdoor stonden op rood. De lichten voor linksaf gingen op groen, dus ik trok op. Rechtdoor bleef nog rood, alleen trok de man naast mij in het rechtdoor vak ook gewoon op. Ik toeteren, maar nee hoor. En niet op zijn "grootstedelijks" waar ze soms gewoon schijt hebben aan rood, maar gewoon niet opletten! En meestal heeft iemand anders groen als jij rood hebt. Gelukkig liep het goed af en belandde bij heelhuids aan de overkant van de rotonde zonder ooit gemerkt te hebben wat hij heeft gedaan.
zomaar 3 voorbeelden, is het een ontwikkeling? door de navigatiesystemen misschien waardoor mensen meer op het scherm kijken dan dat ze vooruit kijken? is het toeval dat ik deze 3 gevallen in 2 dagen tegenkom?
ik heb vaak het gevoel dat ik een van de weinigen op de weg ben die zijn gedachten nog bij het verkeer en de voorkomende situaties heeft
gisteren en vandaag heb ik drie situaties meegemaakt waarbij pure domheid tot levensgevaarlijke situaties leidde
1) bij de oprit naarden-west de A1 op reed ik met ongeveer 100km/u ruim achter een volkwagen jetta / bora, we versnelden om in te voegen, gaat de bestuurder ineens vol op de rem en blokkeert zijn wielen daarbij zelfs. Ik ook vol op mijn remmen, hij trok gelukkig naar rechts, dus ik kon er links langs. De auto achter mij schrok zich ook een hoedje en volgde mij. En ik had het niet willen meemaken dat de x-tonner vol met bakstenen daarachter op 1 van de auto's geknald was. Zodra ik er voorbij was ben ik op mijn gas gegaan om buiten een eventuele bots gevarenzone te komen. Er vormde zich net een file op de A1, het bord van "wisselstrook gesloten" flitste net aan, en die lichten gingen op rood. Ik denk dat de bestuurder van de Jetta schrok en compleet het verkeerde deed. Dat noem ik dus oliedom, geen rekenschap houden met je situatie, dan ben je niet vooruit aan het kijken. Het had mij en mijn twee dochters ons leven gekost als die vrachtwagen achterop de botsing van ons en de Jetta zou zijn ingereden. Gelukkig kon ik een botsing vermijden.
2) op de terugweg vanuit Friesland kwam ik op de rotonde bij Joure aanrijden vanuit knooppunt Heerenveen. Dan moet je voor Amsterdam de linkerbaan nemen om goed op de turborotonde te komen. Dat staat keurig aangegeven. En je moet erg goed opletten, want je komt vrij snel aan en er komen vaak auto's van links die voorrang hebben. Ik moest dus terug naar stilstand voor ik op kon rijden. Komt er een Ford Mondeo station op de rechterbaan aan (die had ik even tevoren ingehaald), die zo de rotonde op rijdt, daarbij op een haar na een auto die al op de rotonde reed missend. Piepende banden, uitwijkmanouvres, gelukkig net geen aanrijding. Even later haal ik op de weg naar Amsterdam de Mondeo weer in. De bestuurder zit nog al gebarend aan zijn passagier uit te leggen dat het niet zijn schuld was. Klojo! Verkeerde baan en niet uitkijken, het had je dood kunnen zijn.
3) vandaag stond ik in Naarden voor de verkeerslichten voor linksaf, ook die voor rechtdoor stonden op rood. De lichten voor linksaf gingen op groen, dus ik trok op. Rechtdoor bleef nog rood, alleen trok de man naast mij in het rechtdoor vak ook gewoon op. Ik toeteren, maar nee hoor. En niet op zijn "grootstedelijks" waar ze soms gewoon schijt hebben aan rood, maar gewoon niet opletten! En meestal heeft iemand anders groen als jij rood hebt. Gelukkig liep het goed af en belandde bij heelhuids aan de overkant van de rotonde zonder ooit gemerkt te hebben wat hij heeft gedaan.
zomaar 3 voorbeelden, is het een ontwikkeling? door de navigatiesystemen misschien waardoor mensen meer op het scherm kijken dan dat ze vooruit kijken? is het toeval dat ik deze 3 gevallen in 2 dagen tegenkom?
- GTRene
Re: mensen zijn onvoldoende alert in het verkeer
Ik zie het ook wel eens, mensen zijn soms of dromerig (druk/stress) en kunnen mede daardoor situaties verkeerd inschatten en of als ze elders groen zien dat voor hun hoofd betekenen hey groen is rijden niet nadenkend of hun baan wel aan de beurt is...maar das eigenlijk dat dromerig en of druk/stress situaties...(denk ik)
- Niels
- Auto: Prius+
Of komt het doordat men alles wilt ondervangen met regels en dan hoeft men verder ook niet meer op te letten 
- GTRene
trouwens als je echt alert wil zijn mis je het verkeer...al die borden en aanwijzingen enz enz koko loko wordt je daarvan
ik rij naar wat ik kan zien en inschatten...en de weg waar ik op rijd, pas ik me op aan zeg maar...anders te veel om in de gaten te houden qua borden
let liever op auto's en eventuele kids langs de weg en andere bestuurders enz
ik rij naar wat ik kan zien en inschatten...en de weg waar ik op rijd, pas ik me op aan zeg maar...anders te veel om in de gaten te houden qua borden
- frankv
inderdaad, borden etc. zijn goed, maar ik vertrouw eerst op mijn inschatting van de situatie, borden hebben een goede signaalfunctieGTRene schreef:ik rij naar wat ik kan zien en inschatten...en de weg waar ik op rijd, pas ik me op aan zeg maar...anders te veel om in de gaten te houden qua bordenlet liever op auto's en eventuele kids langs de weg en andere bestuurders enz
maar ik ga niet ineens met 100 bovenop mijn rem staan omdat er ergens ineens een rood licht aanspringt terwijl de situatie daar niet naar is, dan leg ik liever later aan een rechter uit dat de eventuele boete onterecht was omdat ik als ik hard geremd zou hebben, het overige verkeer onnodig in gevaar gebracht zou hebben
-
Xave30
Niels schreef:Of komt het doordat men alles wilt ondervangen met regels en dan hoeft men verder ook niet meer op te letten
Amen!
- RVV
Toen we d 325ti gingen ophalen (Sander en ik) reden we ter hoogte van Lelystad.. bij het UIT bord op de afrit, knalde een Mercedes E klasse van de linkerbaan, voor een bestelbus langs, scheerde vlak langs het UIT bord.. de afrit af.. mijn ogen werden zo groot als schotels.. 
- ADV
Ik had het gisteren op rotonde bij Joure, zelfde als jij had zeg maar, alleen dan andersom, oud vrouwtje.. ze stond op de linkerbaan, maar moest naar Sneek (de rechtebaan dus) vervolgens rijdt ze de rotonde op terwijl ze niet gezien had dat er al een auto aan kwam, dus vol op de rem en daarna eerst op de derde baan en ik voeg net nadat de auto die eraan kwam in op de middelste baan zeg maar om naar sneek te gaan, komt ze opeens voor me rijden zonder ook maar knipperlicht aan te doen etc.. belachelijk..
Heb ook keer gehad dat iemand bij almere op de a6 invoegd op de snelweg en tussen twee vrachtwagens in 1 keer op de linkerbaan knalt.. terwijl ik aan kom gereden met een wat te hoge snelheid.. ook niet goed, maar kijk eerst ff of er uberhaupt iets aankomt..
Klinkt allemaal zeer bekend dus..
Heb ook keer gehad dat iemand bij almere op de a6 invoegd op de snelweg en tussen twee vrachtwagens in 1 keer op de linkerbaan knalt.. terwijl ik aan kom gereden met een wat te hoge snelheid.. ook niet goed, maar kijk eerst ff of er uberhaupt iets aankomt..
Klinkt allemaal zeer bekend dus..
-
allen
NIets nieuws toch? Is altijd al zo geweest. En als het na een tijdje slecht weer een zonnige warme dag is moet je helemaal opletten. 60% Van de automobilisten zitten dan in een of andere nirvana.
-
Tom
Inderdaad.Niels schreef:Of komt het doordat men alles wilt ondervangen met regels en dan hoeft men verder ook niet meer op te letten
Mensen worden zo ontzettend dom gehouden.
Inhalen kan bijna nergens meer (want dat is gevaarlijk
Wat mij ook opvalt. Ik zat vanmiddag op de snelweg. Was gewoon droog, rechte snelweg met weinig afslagen. Verder was het vrij rustig. Ik reed 120km/u, constant. En dan haal je gewoon ontzettend veel mensen in die met 100-110 op de teller rijden
-
Rupie
Als ik hard rijd word ik wel eens minder alert van het de hele tijd in de berm kijken...
-
Shakes
Ik heb nu 600 km met de scooter gedaan
en voorgoed genezen van motorrijden. Ik ben al tellen keer bijna aangereden. Aantal keer geen voorrang gehad is niet meer op een hand te tellen, ik kan nog wel even doorgaan. Geen klaagzang, realiteit.
-
Mike R32
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Vooral in Nederland, in de landen om ons heen valt het wel mee.
- RutgerK
Ik weet niet of Nederland erger is dan andere landen. Ik rijd te weinig dagelijkse verkeer in het buitenland.
Ik zie wel veel mensen met oogkleppen op rijden. Vandaag nog richting station om mijn vriendin af te zetten. Ik rijd op een gegeven moment achter een oudere vrouw die 35 km/u rijdt waar je 50 mag. Dit was denk ik voor zo'n 2 km. Bij een rotonde kwam er duidelijk zichtbaar een man op de fiets met een klein kind achterop en een zoon van een jaar of 10 ernaast fietsend. De vrouw reed met 30km/u zo de rotonde af zonder de fietsers voorrang te geven. Gelukkig had de man het door en trok zijn zoon net op tijd aan zijn kraag terug.
Auto's die snel voor je de linkerbaar opschieten met 30 km/u verschil zijn ook schering en inslag. En als je even oogcontact zoekt dan vinden ze ook nog dat jij niet zo raar moet doen. Waarschijnlijk met het idee dat achteropkomend verkeer altijd fout zit bij een aanrijding
Bestuurders die te langzaam rijden waardoor het verkeerslicht inmidels weer op rood springt maar zij wel gewoon door rood doorrijden.
Auto's die je baan in komen omdat ze even wat moeten pakken in de auto.
Bestuurders die op de linkerbaan gaan staan bij een verkeerslicht omdat de baan er is en als langzaamste wegrijden bij het verkeerslicht en niet meer naar de rechterbaan durfen. (Die ergernis kostte mij mijn rijbewijs voor 10 dagen en een boete van meer dan 500 euro.)
En niet te vergeten de automoblist die voor de zekerheid hard op de rem gaat staan om 20km/u langzaam dan toegestaan langs een flistpaal rijden............... voor de zekerheid.
Ik zie wel veel mensen met oogkleppen op rijden. Vandaag nog richting station om mijn vriendin af te zetten. Ik rijd op een gegeven moment achter een oudere vrouw die 35 km/u rijdt waar je 50 mag. Dit was denk ik voor zo'n 2 km. Bij een rotonde kwam er duidelijk zichtbaar een man op de fiets met een klein kind achterop en een zoon van een jaar of 10 ernaast fietsend. De vrouw reed met 30km/u zo de rotonde af zonder de fietsers voorrang te geven. Gelukkig had de man het door en trok zijn zoon net op tijd aan zijn kraag terug.
Auto's die snel voor je de linkerbaar opschieten met 30 km/u verschil zijn ook schering en inslag. En als je even oogcontact zoekt dan vinden ze ook nog dat jij niet zo raar moet doen. Waarschijnlijk met het idee dat achteropkomend verkeer altijd fout zit bij een aanrijding
Bestuurders die te langzaam rijden waardoor het verkeerslicht inmidels weer op rood springt maar zij wel gewoon door rood doorrijden.
Auto's die je baan in komen omdat ze even wat moeten pakken in de auto.
Bestuurders die op de linkerbaan gaan staan bij een verkeerslicht omdat de baan er is en als langzaamste wegrijden bij het verkeerslicht en niet meer naar de rechterbaan durfen. (Die ergernis kostte mij mijn rijbewijs voor 10 dagen en een boete van meer dan 500 euro.)
En niet te vergeten de automoblist die voor de zekerheid hard op de rem gaat staan om 20km/u langzaam dan toegestaan langs een flistpaal rijden............... voor de zekerheid.
- Joy
De alertheid op de autobahn valt direct op als je net Nederland hebt verlaten. Mensen nemen daar vele malen alerter deel aan het verkeer.
Ik denk dat een groot deel van het probleem inderdaad aan het 'niet nadenken wij roggelen het wel' systeem te wijten valt. Men kan niet meer voor zichzelf inschatten wat veilig is.
Een ander deel ligt aan de rijopleiding. Als daar eens zou worden begonnen met het anticiperen op extreme situaties zoals uitwijken/ noodstop/ glad wegdek. Daarnaast technische kennis bijbrengen van het voertuig. Die kennis zou kunnen bijdragen aan een betere rijstijl.
Die doorgetrokken strepen zijn belerend tot en met. Die grapjassen van de provincie hebben hier bijvoorbeeld van Goes tot een eind voorbij Middelharnis een doorgetrokken streep gelegd. 2 kansen om in te halen, een stukje 2 baans voor de Zeelandbrug en een rotonde ergens bij Bruinisse. Dat is pakweg 60 kilometer pure frustratie. Ik kan er gewoon niet tegen dat een voorganger die 70 rijdt jou snelheid dicteert, en als bonus mag je er nog niet langs ook.
Ik denk dat een groot deel van het probleem inderdaad aan het 'niet nadenken wij roggelen het wel' systeem te wijten valt. Men kan niet meer voor zichzelf inschatten wat veilig is.
Een ander deel ligt aan de rijopleiding. Als daar eens zou worden begonnen met het anticiperen op extreme situaties zoals uitwijken/ noodstop/ glad wegdek. Daarnaast technische kennis bijbrengen van het voertuig. Die kennis zou kunnen bijdragen aan een betere rijstijl.
Die doorgetrokken strepen zijn belerend tot en met. Die grapjassen van de provincie hebben hier bijvoorbeeld van Goes tot een eind voorbij Middelharnis een doorgetrokken streep gelegd. 2 kansen om in te halen, een stukje 2 baans voor de Zeelandbrug en een rotonde ergens bij Bruinisse. Dat is pakweg 60 kilometer pure frustratie. Ik kan er gewoon niet tegen dat een voorganger die 70 rijdt jou snelheid dicteert, en als bonus mag je er nog niet langs ook.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Da's één van de belangrijkste dingen die je leert als je motorrijdt: het defensief rijden. Niet alleen jezelf 'in leven' proberen te houden, ook rekening houden met domheid van andere automobilisten die jou het leven kunnen kosten op de motor. Hierdoor let ik ook in de auto beter op stomme acties van anderen.
De rotonde van Joure is wat dat betreft berucht ja, daar heb ik al een hele reeks stomme acties zien gebeuren. Weet meestal wel wat voor foute inschattingen mensen daar maken maar laatst moest ik daar ook vol in de ABS om een aanrijding te voorkomen. Ik ging van Heerenveen richting Sneek, rechtdoor over de rotonde. Vent die op de baan van driekwart rijdt (dus richting Lemmer / Emmeloord) besluit op het allerlaatste moment om toch naar Sneek te gaan en gooit zo het stuur om met zijn SUV. Gelukkig zag ik 'em aankomen, anders had hij vol in mijn portier gehangen. Mongool... daarna probeerde hij er vandoor te gaan, wist dondersgoed dat hij fout zat. Ben er ff met 180 achteraan gegaan, ernaast gaan rijden net zolang tot de stuurs vooruitkijkende bestuurder toch opzij keek. Even met m'n hoofd geschud en maar doorgereden...
De rotonde van Joure is wat dat betreft berucht ja, daar heb ik al een hele reeks stomme acties zien gebeuren. Weet meestal wel wat voor foute inschattingen mensen daar maken maar laatst moest ik daar ook vol in de ABS om een aanrijding te voorkomen. Ik ging van Heerenveen richting Sneek, rechtdoor over de rotonde. Vent die op de baan van driekwart rijdt (dus richting Lemmer / Emmeloord) besluit op het allerlaatste moment om toch naar Sneek te gaan en gooit zo het stuur om met zijn SUV. Gelukkig zag ik 'em aankomen, anders had hij vol in mijn portier gehangen. Mongool... daarna probeerde hij er vandoor te gaan, wist dondersgoed dat hij fout zat. Ben er ff met 180 achteraan gegaan, ernaast gaan rijden net zolang tot de stuurs vooruitkijkende bestuurder toch opzij keek. Even met m'n hoofd geschud en maar doorgereden...
- RutgerK
Het is inderdaad wel zo dat alles tegenwoordig zo dicht geregeld lijkt dat iedereen denkt dat je niet meer na hoeft te denken en mensen ook bang zijn om en boete te krijgen. Inhalen met 2 km/u verschil is ook zo'n voorbeeld. Mensen kunnen minuten lang op de linkerbaan blijven om één auto is te halen. Je ziet dan de angst om een boete te krijgen voor te snel rijden. Ik denk dat het veiliger is om even te versnellen om sneller een auto is te halen dan minutenlang naast een andere auto te blijven rijden met 2 meter er tussen.
Joy Jolliffe schreef:De alertheid op de autobahn valt direct op als je net Nederland hebt verlaten. Mensen nemen daar vele malen alerter deel aan het verkeer.
-
allen
Op sommige kaasrechte stukken haal ik tegenwoordig maar in op een doorgetrokken lijn. Wordt er zo moedeloos van als je bijna 15 km achter een auto aan moet die 70 rijdt omdat ze aan het genieten zijn van de natuur, terwijl je er 100 mag. 
-
steve smith
Die doorgetrokken strepen word je inderdaad gek van. Heb er idd dus maar kak aan. Stom dat men zich niet realiseert dat er een omslagpunt in regelgeving is, en dat er een punt is waarop het niet meer serieus genomen wordt. Zie Duitse autobahn. Vroegen knallen waar het onbeperkt is maar befehl ist befehl op de rest. Nu bijna nergens meer onbeperkt, maar op alle andere plekken rijdt men 28 te hard.
-
Tom
Same here. Ik bepaal zelf wel of ik er kan inhalen of niet.steve smith schreef:Die doorgetrokken strepen word je inderdaad gek van. Heb er idd dus maar kak aan.
- Maus335i
Heul herkenbaar!!! Van die idioten die in 1 ruk van de invoegstrook, tussen 2 vrachtwagens doorschieten naar de linkerbaan. ONMOGELIJK heeft zo'n figuur kunnen zien of er nog auto's op de linkerbaan met enige snelheid aankomen. Dit gebeurd echt zo fucking vaak.. Levensmoe door de crisis misschien??? Totaal geen benul zo'n vent/vrouw.ArjandeV schreef:Heb ook keer gehad dat iemand bij almere op de a6 invoegd op de snelweg en tussen twee vrachtwagens in 1 keer op de linkerbaan knalt.. terwijl ik aan kom gereden met een wat te hoge snelheid.. ook niet goed, maar kijk eerst ff of er uberhaupt iets aankomt..
- Maus335i
Je opmerking moest ik eens diep over nadenken, maar daar kan best eens een kern van waarheid in zitten. Door al dat gezeik over bumperkleven en afstand houden is het niet heel gek dat iemand die spontaan inhaalt er vanuit gaat dat achteropkomend verkeer er wel rekening mee houdt. Wederom totaal geen benul van snelheden/afstanden/remwegen enz. (moet je in Duitsland eens zo'n geintje proberen met een bmw/merc/audi die met 300 komt aanjagenRutgerK schreef:Auto's die snel voor je de linkerbaar opschieten met 30 km/u verschil zijn ook schering en inslag. En als je even oogcontact zoekt dan vinden ze ook nog dat jij niet zo raar moet doen. Waarschijnlijk met het idee dat achteropkomend verkeer altijd fout zit bij een aanrijding
Ik zie wel wat in teveel regelgeving dat zorgt voor deelnemen aan het verkeer zonder na te denken. Ook dat je als automobilist altijd fout bent bij een fietser, wtf slaat dat dan op?? Die lui (net zoals ik vroeger toen ik niet beter wist :p) rijden erg vaak door rood. Hoor je maar rekening mee te houden ofzo?
- Kasteel
+1 op motor/scooter word je pas echt vaak over het hoofd gezien, dan loopt dat in Italie/Spanje toch wel stukken beter.Nandor schreef:Ik heb nu 600 km met de scooter gedaanen voorgoed genezen van motorrijden. Ik ben al tellen keer bijna aangereden. Aantal keer geen voorrang gehad is niet meer op een hand te tellen, ik kan nog wel even doorgaan. Geen klaagzang, realiteit.
- duifjes.com
Heb er nooit zo last van geef altijd zoveel gas dat iedereen achrterme zit :twisted:
Ja kom ook dagelijks zoveel situatie's tegen maart trek het me niet meer aan ik denk ach die weten niet beter etc....strepen ed....waar asfalt ligt gebruik ik het
Ja kom ook dagelijks zoveel situatie's tegen maart trek het me niet meer aan ik denk ach die weten niet beter etc....strepen ed....waar asfalt ligt gebruik ik het
- InjectTheVenom
Een voorbumper en een rechter achterscherm van mijn vorige auto kunnen erover meepraten dat mensen onvoldoende alert zijn in het verkeer 
Over dat laatste gesproken, pas geleden zijn 2 andere bestuurders op dezelfde weg minder gelukkig geweest: beide auto's staan nu op de sloop, mijn vorige auto is opgeknapt en rijdt nog steeds rond..
Over dat laatste gesproken, pas geleden zijn 2 andere bestuurders op dezelfde weg minder gelukkig geweest: beide auto's staan nu op de sloop, mijn vorige auto is opgeknapt en rijdt nog steeds rond..
Laatst gewijzigd door InjectTheVenom op 21 jun 2009, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.