'Koenigsegg koopt Saab'

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Snipe

'Koenigsegg koopt Saab'

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 20:27

David koopt Goliath: Saab wordt van Koenigsegg

Het klinkt als een sprookje: een automerk met een jaarproductie van enkele tientallen auto's koopt een groot automerk. Toch is dat precies wat er nu in Zweden gebeurd is: Koenigsegg heeft een intentieverklaring getekend om Saab van General Motors over te nemen.
Dat melden diverse Zweedse media. Koenigsegg koopt Saab niet helemaal alleen. Naar verluidt krijgt de kleine fabrikant van supersportwagens hulp van een Noors collectief investeerders. Geen van de betrokken partijen was bereikbaar voor commentaar. De afwikkeling van een overname neemt nog enkele maanden in beslag, aldus analisten.
Zoals het er nu naar uitziet, brengt Saab in 2010 meerdere nieuwe modellen op de markt. Allereerst de nieuwe 9-5, maar ook de 9-4X staat op de rol. De 9-5 zou eerst in Duitsland naast de Opel Insignia (waarmee de Saab de techniek deelt) van de band rollen, maar inmiddels is besloten de productie in de thuisbasis in Trollhättan plaats te laten vinden. De 9-4X zal wel gewoon zoals gepland in Mexico naast de Cadillac SRX worden geproduceerd.
Koenisegg is bekend van de CCR, de CCX en de CCX-R. De supercar startte als een brute sportauto met 655 pk en is geëvolueerd tot een monster met 1018 pk. Op de Autosalon van Genève presenteerde Koenigsegg de Quant, een 512 pk sterke auto die loopt op zonne-energie.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11908 ... Koenigsegg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben benieuwd wat dat voor auto's op gaat leveren.

Remy

Re: 'Koenigsegg koopt Saab'

Bericht door Remy » 11 jun 2009, 20:31

Leuk. Word Saab weer Zweeds. Nu Volvo nog.

steve smith

Bericht door steve smith » 11 jun 2009, 20:34

Ik zie een Porsche-koopt-VW hoofdstuk 2 aankomen.

Als Porsche het niet lukte met een redelijk florerend bedrijf over te nemen, waarom zou het Koenigsblabla dan wel lukken een toko over te nemen die nog in 1980 is blijven hangen?

Daan

Bericht door Daan » 11 jun 2009, 20:36

Net via bovenstaande link het verhaaltje over die "Quant" gelezen. Wat een ongelooflijke bullshit wordt daarin verkondigd zeg. 20 minuten laden (met zonnecellen!?) en dan 500km kunnen rijden met 512pk onder de rechtervoet. :? Die gasten leven in sprookjeswonderland denk ik. Eerst maar eens een goeie rekenmachine aan Sinterklaas vragen denk?.

Ontopic : Tja

Daan...

Snipe

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 20:39

steve smith schreef:Ik zie een Porsche-koopt-VW hoofdstuk 2 aankomen.

Als Porsche het niet lukte met een redelijk florerend bedrijf over te nemen, waarom zou het Koenigsblabla dan wel lukken een toko over te nemen die nog in 1980 is blijven hangen?
Porsche moest een megabedrag betalen. Saab zal wel niet zo heel duur geweest zijn...

steve smith

Bericht door steve smith » 11 jun 2009, 20:40

Snipe schreef:

Porsche moest een megabedrag betalen. Saab zal wel niet zo heel duur geweest zijn...
VW kon tot voor heel kort de eigen broek ophouden. Dat is Saab in de afgelopen 10 jaar niet meer gelukt!

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 jun 2009, 20:41

Snipe schreef:

Ik denk echter dat Porsche nogal wat meer financiële middelen heeft/had dan Koenigsegg. Koenigsegg was een jaar of 2/3 geleden zelf nog op het randje van faillisement.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jun 2009, 20:42

Saab fur Koënigs ...zal mij benieuwen, mogen ze wel drastisch ingrijpen lijkt me....alhoewel ze beiden wel elkaar kunnen helpen.

Snipe

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 20:43

Natuurlijk heeft Saab een jaar of honderd alleen maar geld gekost. Maar ja, dat zal ook wel te maken hebben gehad met hun ambities (en die van GM) om als premium brand door het leven te gaan.
Als ze nu weer gewoon from scratch beginnen kunnen ze het natuurlijk wat rustiger aan doen aan de uitgavenkant.

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 11 jun 2009, 21:28

Vraag is natuurlijk ook wie/wat de andere financiers ( uit Noorwegen ) zijn.

Toch mooi dat er zo weer toekomst is voor Saab. Na het halen van m`n rijbewijs was de Saab 9-3T met 200 pk ( leasert van pa ) de auto waar ik m`n eerste kilometers in maakte, erg gaaf 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2009, 22:52

Ondanks dat ik 2 Saabs heb, heb ik niet zo heel veel met 't merk, ik vind slechts 3 modellen interessant, mits ze ook nog eens in de juiste uitvoering zijn, de Saab 900 classic, 9000 2.3 turbo en oude 9-5 (Aero / estate). De 9-3 modellen doen me niet zoveel. Het zou mooi zijn als Saab weer wat minder mainstream zou worden en met auto's komt die echt anders zijn dan anderen, maar wel heel blijven, want dat deden ze vroeger supergoed. Dat hele verhaal van Koeningsegg klinkt meer als gratis PR voor dat bedrijf, meer zoals Spyker dat ook deed. Strooi persberichten rond en heel de wereld heeft 't over je. Slim... maar ik geloof 't niet.

Tom

Bericht door Tom » 11 jun 2009, 23:09

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen.
Ik zou het wel positief vinden als Saab weer los is van zo'n groot amerikaans bedrijf. Een paar grote fabrikanten heeft ongetwijfeld voordelen maar ook nadelen en zeker zo'n merk als Saab stelt niks meer voor tegenwoordig.

RVV

Bericht door RVV » 11 jun 2009, 23:17

Ik zeg RWD voor die SAAB's USP ohne ende..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2009, 23:25

Zo dacht ik ook altijd, maar het is echt 't enige merk waarvan ik FWD accepteer, omdat ze (vooral de 9000) gewoon erg goed hebben uitgebalanceerd en die stuurt superlekker, rijdt mega fijn en daar heb je eigenlijk nooit de behoefte in om rwd te willen (ok, stiekem wel). Een RWD Saab zou ik in ieder geval mooier vinden dan een willekeurige BMW, want ik vind Saabs wel mooier qua design (op de 9-5 facelift na dan).

Een 900 Classic heb ik overigens niet gekocht, omdat 'ie zo goed en sportief stuurt. :) Dat is gewoon een werkpaard, waar je heerlijk in kunt cruisen, ook over bochtige bergweggetjes, maar strak stuurt 't niet. :bag: Wel enorm veel grip en tractie. Nooit onderstuur, net als de 9000. De 'nieuwe' 900's waren wel echte dweilen, met megaveel onderstuur. Dat was 't einde van Saab eigenlijk.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jun 2009, 23:29

komt er misschien weer een goedkope sportwagen...SAAB Sonnett/koenigs

Afbeelding

Afbeelding

type 2 was best leuk

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jun 2009, 23:38

Echt een mooi karretje!

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jun 2009, 23:39

mmm en met kunstof body....nieuw leven erin blazen...

eneuh deze ouwe type 3 is ook stoer zoals die op de foto is

Afbeelding

en had the saint uit die serie ook niet een mooie Saab? of was dat een ander merk... :hmmm:

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 11 jun 2009, 23:53

Als ze in deze lijn doorgaan vind ik het ook niet erg:

Afbeelding

Joop

Bericht door Joop » 11 jun 2009, 23:57

Dit is ook het eerste wat bij mij boven kwam. Straks staat Koenigsegg ook in de etalage.

Snipe

Bericht door Snipe » 12 jun 2009, 00:17

GTRene schreef:en had the saint uit die serie ook niet een mooie Saab? of was dat een ander merk... :hmmm:
Cultuurbarbaar!
Dat was een Volvo P1800.

Afbeelding

Bestuurd door the one and only Roger Moore.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2009, 00:56

geen wonder dat ik hem niet onder saab terug kon vinden :bag: een volvo...goed gevonden. :thumbup:

Snipe

Bericht door Snipe » 12 jun 2009, 01:02

Dat is niet echt een kwestie van vinden, maar meer iets met weten en parate kennis 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2009, 01:12

The Saint en Volvo P1800 zijn bijna synoniemen inderdaad.

De Sonett's hebben trouwens ook FWD, dus voor je full lock instuurt middels een shiftlockje en scandinavian flick, moet je dat wel even weten...

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2009, 09:15

Dennis Cavallino schreef:The Saint en Volvo P1800 zijn bijna synoniemen inderdaad.

De Sonett's hebben trouwens ook FWD, dus voor je full lock instuurt middels een shiftlockje en scandinavian flick, moet je dat wel even weten...
das minder, ik wist het niet zeker maar dacht zoiets te hebben gelezen in zo'n sportauto encyclopedie....FWD dan wordt het tijd dat ze dat meteen aanpakken en er RWD van maken :mrgreen:
Opzich geen slecht idee, een betaalbare sportauto van Saab/Koenigs om Saab weer wat naar voren te zetten en Koenigs zijn ervaring e.d. in wat meer auto's kan zetten, immers die van hen zijn best prijzig :mrgreen:

Christoph

Bericht door Christoph » 12 jun 2009, 09:43

Niemand die weer het artikel leest? :D Begint een gewoonte te worden....

Koenigsegg koopt het samen met een stel Noorse Investeerders, oftewel > geld komt niet uit de kas (die ze ws. niet hebben) van Koenigsegg, maar uit de la van die investeerders.

Plaats reactie