Liever een lichtgewicht dan een boot?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wat vind je belangrijker, wegligging of veel vermogen

Liever een fantastische wegligging dan 507pk..
44
80%
Liever 507pk en dat die 300 kan dat die 2000kilo weegt neem ik op de koop toe..
9
16%
geen van beide ik ga liever poetsen..
2
4%

Totaal aantal stemmen: 55

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Liever een lichtgewicht dan een boot?

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 11:14

Hoe bruikbaar is veel vermogen? Wat heb je er aan en wat doe je ermee?
Ik ga zelf voor een lichtgewicht, met max rond de 200pk (moet wel voorruit komen) en pak dan graag een paar mooie bochten 8)
Als de pk/ gewichts verhouding maar okee is je ziet dat auto's steeds meer vermogen krijgen maar helaas ook steeds zwaarder worden en dat doet de wegligging niks te goede..
bv BMW M5 1830kilo : 507pk = 3,6 kilo per pk
Lotus Exige cup 895kilo : 260pk = 3,4 kilo per pk

Okee nu kan je in de M5 met 4 of 5 man zitten maar dan ga je niet even lekker raggen op de polderweggetjes hier in de Lage landen, dus heb je meer aan de Lotus.
Of je wilt iedere keer bij wegmisbruikers op TV komen.. :wink:
Brand maar los!
Dit is niet om Rico te stangen maar dat hard rechtuit branden bracht me wel op het idee.. daarom heb ik de M5 maar even als voorbeeld genomen.

ErikS

Re: Liever een lichtgewicht dan een boot?

Bericht door ErikS » 09 jun 2009, 11:15

Wegligging.

De Rallye wint 't 20 keer van de oude 318Ti compact....
Dat speelse... maar 100 pk, heerlijke wagen....

Moet wel heel gek gaan wil ik die verkopen binnen een jaar of 3.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 09 jun 2009, 11:16

liever poetsen

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 jun 2009, 11:18

Lichtgewicht :bag:

Dan heb je met 150 tot 250 peekaa meer dan voldoende vermogen en er is niets wat kan tippen aan het gevoel dat "gebrek" aan massa met zich meebrengt :mrgreen:

Stephan

Michel P

Bericht door Michel P » 09 jun 2009, 11:19

Hans, diep in je hart wil je een boot :mrgreen:

Optie 1 gekozen.

@Jacco, die duitsehelm glimt al genoeg, dus kappen met poetsen ;-)

Michel

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jun 2009, 11:21

Beide :wink: Zoals Allen z'n Speedster gebruikte voor alle dag zou mij te vermoeiend zijn en gevoelsmatig te veel kosten (voor de fun die het op dat moment biedt) om die snelweg kilometers mee af te leggen. Liever een M5 dan die je ff lekker kan doorhalen bij het invoegen gecombineerd met de luxe en comfort. Als je elke dag over slingerweggetjes naar je weg rijdt is het weer een ander verhaal. Net zo zeer als dat je in de buurt van CPZ woont :df:

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jun 2009, 11:22

Ligt er helemaal aan met welk doel ik de auto gebruik:

circuit - licht maar toch voldoende vermogen
dagelijks - veel pk's, ruimte en combi van comfort/sportiviteit.

Fernando

Bericht door Fernando » 09 jun 2009, 11:22

Geef mij dan liever die M5 op de oprit. Je bekijkt het toch altijd vanuit je eigen situatie en dan heb ik idd liever die boot met 5 zitplaatsen en kofferbak. En die landweggetjes met een M5 komt ook best goed. :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jun 2009, 11:22

duifjes.com schreef:liever poetsen
je mag men Hartge wel poetsen :mrgreen: :beer:

Ik heb liever zoals jij omschreef Hans, dezelfde pk/gewicht verhouding met een lichtgewicht ala Exige Cup of bv liever een Artega GT met standaard 300pk (altijd nog meer uit te halen) dan een zwaargewicht met 505pk zeg maar.

300km/u is voor mij ook geen must, echter moet ie toch wel 260<>280km/u kunnen halen, dat weer wel anders ben je snel uitgekakt als je eens op de snelweg een stukkie met iemand sport 8)

Tom

Bericht door Tom » 09 jun 2009, 11:26

"Liever een fantastische wegligging dan 507pk.."

Nu ben ik niet echt van de lichtgewicht auto's (Lotus/Caterhamspul), maar te zwaar moet het zeker niet zijn, ondanks dat de tijd qua onderstel niet stilstaat. M'n Z4 doet 1280kg met 231pk en dat vind ik een prima verhouding. Komt vlot van z'n plek en gewicht is bij hedendaagse auto's vergeleken relatief laag. Volgende auto wil ik weer in die hoek zoeken. Boxster ofzo lijkt me ook wel wat.
Belangrijker nog is de beleving. Bij zo'n zware auto is dat zo goed als weg op wat motor- of uitlaatgeluid na.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 jun 2009, 11:26

Tristan schreef:Ligt er helemaal aan met welk doel ik de auto gebruik:

circuit - licht maar toch voldoende vermogen
Mee eens. Voor mij persoonlijk doe ik niet aan optie 1 dus optie 2 dan maar.

allen

Bericht door allen » 09 jun 2009, 11:27

Ik heb gekozen voor 500+ pk en de wegligging neem ik wel op de koop toe! :mrgreen:

Maar als ik eerlijk ben, heb ik denk een lightweight gekocht met een achteras uit 3000 voor Christus. Ik koop een lightweight niet omdat hij super op de weg zou liggen, dat doet een M5 ook echt wel. Ik heb hem gekocht voor het gevoel dat je hebt met een lichte wagen. Daarnaast is mijn moto dat de wagen leuker wordt, naarmate deze minder praktisch is. Less is more. :idea:

--
edit: Niels het was niet m'n bedoeling, maar het kwam zo uit. Je loopt iedere dag de deur uit met 2 sleutels in je broekzak. Dan kun je kiezen uit een boot of een badteil. Easy choice voor iemand als ik, gezien ik bij iedere rit wel even expres de snelweg af stuur voor een short cut op de kleinere wegen. Niet altijd sneller, maar zeker wel leuker. 8)
Vroeger reden mensen op houten wielen.
En wat de kosten betreft, dat is een non issue. Ik heb nog nooit zo goedkoop kunnen rijden. Afschrijving, verzekering, mrb, onderhoud en brandstof bij elkaar opgeteld.
Laatst gewijzigd door allen op 09 jun 2009, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 11:28

Als ik een boot wil dan is het om mij en mijn vriendinnen :mrgreen: van A naar B te brengen.. daar heb ik geen 500pk voor nodig..
Dus een 520i (bestaat die nog?) is voldoende en hou dan nog genoeg geld in mijn zak om een speeltje erbij te kopen..
Je hoort ook steeds meer verhalen van Lotus dealers die Porsche, Ferrari, Mercedes en ander dik spul in moet ruilen..
Men kiest voor lichtgewicht, met de drukte van tegenwoordig kan je ook niet meer full speed over de autobahn of waar dan ook knallen..

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 11:30

Hans het is bij mij niet echt OF dit OF dat.. ik probeer gewoon een keertje van alles wat. Nu is het een M5 met 507pk. Echt niet heilig, maar op een bepaalde manier ook weer heel erg leuk, de wegligging is zeker geen Lotus niveau, maar zeker gezien het type auto, 100 procent acceptabel.

Ik zie het zo, elke auto heeft zijn sterke en zwakke punten. Ik zoek voor mezelf altijd een mix tussen die punten, waarbij ik bij de ene auto de balans meer laat doorslaan naar de wegligging en bij de andere auto meer naar het vermogen. Ik hanteer wel altijd, het motto; bruikbaarheid, voor mezelf dan. Jouw autocombi (mini en Lotus) is voor mij bv totaal onbruikbaar. Dat neemt niet weg dat je 2 heerlijke en begeerlijke auto's hebt.

Hans jij zweert bij jouw auto keuze, maar ik weet bijna we zeker dat als je een middagje een M5 mag/kan ervaren. Je ook de sterke punten van die auto gaat zien, en gelijktijdig de zwakke punten (ook al vind je dat nu niet zo) van je huidige auto's zult onderkennen.

Voor mij zal hetzelfde gelden.. enigzins weet ik al wel goed bv een Mini Cooper S is (zelf gehad) maar zet je die ervaring af die ik bv heb met de M5, dan laat een Cooper S ook op ongeveer duizend punten steken vallen. En dan is de Cooper S en helemaal een aangepaste GP nog steeds een heerlijk rij en stuurijzer.

Ik zie het het allemaal niet zo zwart wit.. nu gewoon een jaartje, desnoods 2 jaartjes een M5 proberen, en dan tegen die tijd kijken naar een Z4 coupe of M coupe..

Hans jij bent Lotus liefhebber in hart en nieren.. hoe kijk jij met dit topic in het achterhoofd tegen de nieuwe Lotus Evora aan ? Een auto die ook over de 1300 kilo weegt.. maar wel een betere mix bied tussen sportiveit en praktische bruikbaarheid.. Lotus snapt ook wel dat ze ook wat moeten aanbieden aan cliëntele die dat wel willen.

Ik koop eigenlijk geen auto's voor het leven ofzo.. alles is leuk om mee te maken. superstrakke wegligging, bruut vermogen is gezinsverpakking... als je op het moment dat je er in rijd plezier van hebt.. is het plezier weg, dan moet je de auto ook weg doen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 jun 2009, 11:32

Tom schreef:"Liever een fantastische wegligging dan 507pk.."

Nu ben ik niet echt van de lichtgewicht auto's (Lotus/Caterhamspul), maar te zwaar moet het zeker niet zijn, ondanks dat de tijd qua onderstel niet stilstaat. M'n Z4 doet 1280kg met 231pk en dat vind ik een prima verhouding. Komt vlot van z'n plek en gewicht is bij hedendaagse auto's vergeleken relatief laag. Volgende auto wil ik weer in die hoek zoeken. Boxster ofzo lijkt me ook wel wat.
Belangrijker nog is de beleving. Bij zo'n zware auto is dat zo goed als weg op wat motor- of uitlaatgeluid na.
+1

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 11:33

Tom schreef:"Liever een fantastische wegligging dan 507pk.."

Is idd een mooi gewicht nog voor de Z4 8)
Maar bv de nieuwe Ford RS dat ding heeft 305pk, heerlijk maar weegt 1468kilo :shock: dat gaat toch nergens over, dan heb je dat vermogen wel nodig..

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 11:34

Tom schreef:"

Tom dat is dus niet zo, mits je de juiste mix hebt... die beleving waar je het over hebt moet je bij een 545i/550i zoeken.. maar met een M5 gewoon vol in je bakkes geramd...

Ik heb nu verschillende DF'ers meegenomen/laten rijden in de M5, en allemaal zullen ze beamen dat de M5 meer dan genoeg beleving bied.

L@urens

Bericht door L@urens » 09 jun 2009, 11:40

Tristan schreef: circuit - licht maar toch voldoende vermogen
Mee eens, in mijn geval:
Circuit) MX-5 1.8T (gok ~1100kg met 250pk/340Nm)
Dagelijkse) Alfa 159 Sportwagon (2.4JTDm, automaat, ca 1800kg :shocking:)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 09 jun 2009, 11:41

Liever lichtgewicht MET 507PK

Michel P

Bericht door Michel P » 09 jun 2009, 11:42

Beleving is subjectief, de M5 zal echt wel gruwelijk van de plek gaan, en voor zijn formaat quickzilverachtig aanvoelen, echter op een circuit zal de massa tegen gaan werken. Op de autobaan maakt de auto grote stappen, maar dat is na een aantal keren top rijden ook iets wat dan leuk is geweest.

Een mooie test zou zijn een lightweight tegen de e60m5 over een afstand Arnhem naar Adenau, heen over de autobaan, terug alleen binnen wegen, wie is sneller. Denk dat de tankstops voor de M5 je nog wel eens kunnen nekken.

Michel

allen

Bericht door allen » 09 jun 2009, 11:47

Rico schreef:

Tom dat is dus niet zo, mits je de juiste mix hebt... die beleving waar je het over hebt moet je bij een 545i/550i zoeken.. maar met een M5 gewoon vol in je bakkes geramd...

Ik heb nu verschillende DF'ers meegenomen/laten rijden in de M5, en allemaal zullen ze beamen dat de M5 meer dan genoeg beleving bied.
Eerder een discussie over gehad geloof ik. Ik zou op zich wel lol hebben aan de gedachte dat er 507 pk onder m'n rechter voet zit. Ik zou ook ontzettend opgefokt raken en opkomend maagzuur krijgen van de gedachte dat ik het nergens kwijt kan. Je kunt nergens vol doorhalen zonder direct je rijbewijs te riskeren, muv de Autobahn. En dat is nu net het enige wat me gewoon absoluut niet interesseerd.
Ander puntje is dat een auto als een 5 gewoon zo degelijk aanvoelt dat ik bij 160 km/u nogsteeds het idee heb dat ik aan het filerijden ben. Er zit gewoon geen snelheidsbeleving in op lagere cruisesnelheden. Respecteer dus je mening en begrijp stiekem echt je lol wel. Persoonlijk heb ik er simpelweg helemaal niets mee. :lol:

Tom

Bericht door Tom » 09 jun 2009, 11:51

Rico schreef:

Rico de beleving bij een M5 zal hartstikke in orde zijn. Moet ook wel met 507pk ;)
Maar dat maakt ie goed met een ongelofelijke bak vermogen en hoogtoerig blok. Juist daarom een erg begeerlijke auto. Prachtig als je bij de Ring staat en de ringtaxi over dat asfalt ziet vegen :) Nadeel is dat je bij 220 nog relaxed met de radio zit te spelen alsof je 100 rijd. Andere uiterste is een Speedster, dan sta je veel dichter bij het autorijden maar qua beleving is dat een flinke stap hoger. Voor mijn gevoel moet het er ergens tussenin zitten, ik wil wel vermogen voelen (standaard Speedster met 147pk vond ik daarom saai :oops: ), maar ook dicht bij het autorijden zelf staan.

Zo'n X6 is een lomp en groot hok met alle luxe. Maar schijnbaar een knap onderstel met actieve dempers en een hoop elektronica. Die auto zal misschien nog harder door de bochten of over circuit gaan dan menig auto van DFers. Maar toch doet het mij helemaal niks. Het is wel bruut, maar staat voor mij te ver van autorijden af.

Ik denk niet dat het een beter is dan het andere.
Als ik naar mezelf kijk wil ik iets wat het gevoel geeft dat je actief bezig bent met autorijden, toch een vorm van luxe (zo'n sigaar als allen is niks voor mij, hooguit als 3e auto) en voldoende vermogen om vooruit te komen.

Louis

Bericht door Louis » 09 jun 2009, 11:51

Heb gekozen voor lichtgewicht, omdat vermogen zo snel went, maar als het zulke uitersten zijn als een Lotus en een M5, zou ik voor de M5 gaan !

Ik vraag me trouwens af of een Lotus met 250 pk op een circuit ook sneller zal zijn als een 507 PK M5........Qua beleving is het vast veel spannender in de Lotus maar wat zeggen de cijfers ?

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 11:54

Michel P schreef:Beleving is subjectief, de M5 zal echt wel gruwelijk van de plek gaan, en voor zijn formaat quickzilverachtig aanvoelen, echter op een circuit zal de massa tegen gaan werken. Op de autobaan maakt de auto grote stappen, maar dat is na een aantal keren top rijden ook iets wat dan leuk is geweest.

Een mooie test zou zijn een lightweight tegen de e60m5 over een afstand Arnhem naar Adenau, heen over de autobaan, terug alleen binnen wegen, wie is sneller. Denk dat de tankstops voor de M5 je nog wel eens kunnen nekken.

Michel

Michel ik realiseer me dat de M5 niet de auto voor het circuit is, ben ook geen circuit ridder, leuk om het af en toe een keer te doen. Maar daar zoek ik geen thrills. Gek genoeg heb ik de M5 ook niet voor de autobahn gekocht,. dat doorsjouwen richting 300 km/h of nog harder is wel een keertje leuk om te doen, maar in NL ook weer niet.

Wat voor mij de M5 bijzonder maakt is het 2 ledige karakter tussen een praktische gezinslobbes.. en aan de andere kant de kracht en power van een asociale straatvechter. SMG in de 2 .. snelste schakelstand.. snelste gasrespons.. 507pk.. snelheidsbereik tussen de 70 km/h en 160 km/h... uitloopje naar 180 km/h.. de snelheid die je dan terugkrijgt,.. in combinatie met de wegen waar ik rij.. full attack.. onder "boom"tunnels door op warp speed.. dakje open.. en ook bochten.. juist bochten,.. nee niet van die haakse.. of kruipbochten.. waar je bijna moet steken, nee het vloeiende gebeuren,.. dan verbaas je je er over hoeveel subjectieve beleving je er voor terug krijgt.

Zie de M5 maar als een achtbaan..beste omschrijving denk ik..

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 11:55

Rico, begrijp me niet verkeerd ik vind de M5 een geweldige auto! 8) Kijk er graag naar en zal met heel veel plezier een stukje in willen sturen..
Maar met een M5 heb je (denk ik) pas vanaf 200+ een beetje DF terwijl je in een Mini, Lotus, Peugeot of wat dan ook bij 80 al DF heb, de auto's worden zo goed, veilig, zwaar en stil dat alle DF eruit gefilterd wordt.. en met het hedendaagse verkeer heb ik dan liever een auto die op lage snelheid mij DF biedt dus is 500pk overbodig..

@GTRene, ga jij nou eerst eens rijden met een standaard Lotus met 160pk ofzo voordat je er weer 300pk in propt :lol:
Ik denk niet dat het een beter is dan het andere.
Daar heb je een punt! Ieder zijn keuze was alleen benieuwd waar DF voor kiest..
Laatst gewijzigd door Hans R op 09 jun 2009, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie