[E36] ABS sensor vervangen.....tips??

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

[E36] ABS sensor vervangen.....tips??

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jun 2009, 21:35

Heb sinds zaterdag een ABS en ASC+T lampje wat steeds gaat branden.
Vanavond even de auto aan de computer gehangen en wat blijkt.....sensor lv geeft een verkeerd signaal....overleden dus.

Nu heb ik in Dld al een nieuwe besteld en die wil ik aanstaande zaterdag gaan vervangen. Nu begreep ik dat die dingen van kunststof zijn en makkelijk kunnen breken omdat ze erg vast kunnen zitten. Dus ik ga komende dagen maar eens wat WD40 erop spuiten zodat ie een beetje los kan weken zeg maar. Heeft iemand nog meer tips voor tijdens de de- en montage van de sensor??

En er stond in de computer iets van een melding betreffende de DME :please:
Iemand een idee wat dat is??

Alvast bedankt voor de hulp :thumbup:

Groeten,
Martin

Joy

Re: [E36] ABS sensor vervangen.....tips??

Bericht door Joy » 08 jun 2009, 21:42

DME is motormanagement. In geval van een andere chip geeft de computer altijd een foutmelding. Als dat niet het geval is, even uitvogelen waar het 'm in zit.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jun 2009, 21:50

oké. zou dat veroorzaakt kunnen worden door een slecht werkende stappenmotor voor stationair toerental??
heel af en toe loopt ie slecht stationair en dat schijnt door de stappenmotor te komen. soms gaat dan ook het ASC+T lampje branden en schommeld ie tussen de 750 - 100rpm.

Owja....het betreft een 318i dus geen chip aanwezig :wink:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 08 jun 2009, 21:51

Bij mij brandt ook het ABS lampje. Waarschijnlijk ook een overleden sensor. Gekke is echter dat bij het uitlezen de gehele ABS niet uit te lezen valt. Alle systemen zijn verder wel uit te lezen, maar de ABS niet. Wie weet waar dit aan kan liggen??

MR M POWER

Bericht door MR M POWER » 08 jun 2009, 22:06

Ik heb laast de ABS sensor vervangen van mijn E39 530d. Deze is ook van kunststof, het inbusje moet je losdraaien dan kan je de sensor zo omhoog wippen. Aangezien jij het ingespoten hebt met WD40 lijkt het me dat die zo los wil.

@Mark misschien je ABS computer kapot? Of een slecht uitleesapparaat die niet in het ABS systeem kan komen.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jun 2009, 22:10

Raar dat ie niet uit te lezen is Mark. Was bij mij nog geen 2 minuten werk.
Maar heb jij alleen een ABS-lampje branden of ook ASC+T??

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2009, 22:14

Idd kan betekenen dat je ABS ecu stuk is, maar dan zou je ABS het helemaal niet meer moeten doen en dat merk je zeker wel met remmen.

ABS sensoren kan je ook gewoon met de hand doormeten, hoef je niet voor naar de dealer als je handig bent. Het is gewoon een inductiesensor, even weerstand meten met een multimeter, zou ongeveer 800-1200 Ohm moeten zijn als hij goed is. Geeft hij oneindig dan is die dus stuk. Is zo klaar, even opkrikken, wielen los met slagmoersleutel en er af, stekkers los en doormeten, wielen er op en dan de andere kant.

Vervangen is helemaal simpel, ze zitten met 1 boutje vast, is 5 minuten werk om te verwisselen.

Bij mij gingen LV en RV in het tijdsbestek van 1 maand dus ik zou geneigd zijn om ze aan beide kanten te vervangen.

Bij een E36 M3 ala Mark heb je alleen een ABS lampje, een M3 is nooit uitgevoerd met ASC+T. Alleen als je een SMG auto hebt dan springt de bak ook in noodloop als er een sensor stuk is.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jun 2009, 22:22

Oké, dacht dat een M3 ook ASC+T had.

Van die twee sensoren is misschien wel slim ja. Toch maar even twee stuks bestellen want voor die 10,-/stuk hoef ik niet te tobben.
Thanks voor de tip Bert :thumbup:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 09 jun 2009, 00:21

Inderdaad geen traction control op de M3 Martin :df:

@ Bert. Volgens mij is het zo dat het ABS lampje gaat branden omdat één van de sensoren kapot is. Hij schakelt dan voor de
veiligheid het gehele systeem uit.

Maar gek is dus dat de ABS niet uit te lezen is. Ook in de box met zekeringen al een andere ABS-zekering geplaatst, maar nog
niets. Wat zou het dan kunnen zijn, en wat zou ik kunnen doen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2009, 00:30

Hm nee, als het goed is blijft ABS wel werken met een kapotte sensor. Maar goed ik heb 4 kanaals in de 3,2 en jij 3 kanaals dus kan verschillend zijn.

Maar als het systeem echt niet zou werken dan had je het wel geweten, want dan gaat de achterkant blokkeren. Behalve de ABS pomp zit er namelijk geen normale reduceerklep in de leidingen naar achteren.

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 09 jun 2009, 01:31

Ik moest anders bij de 328i aan het uitboren gaan, ABS sensor (RV) zat muurvast (jaja ook met het boutje eruit), iedere keer brak er een stukje af totdat uitboren mijn geduld de beste optie leek. Misschien dat je 'm er nog uit kunt tikken met het wiellager eraf maar had even geen grote dop tot m'n beschikking. Uitgangspunt was tenslotte dat het een fluitje van een cent was...

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 jun 2009, 20:59

Bert ///M3 schreef:Hm nee, als het goed is blijft ABS wel werken met een kapotte sensor.
Bij mij iig niet hoor. En de tractioncontrol ook niet.
Worden beide uitgeschakeld.

Maar goed. De sensoren zijn inmiddels besteld dus hoop zaterdag aan de slag te kunnen.
Heb genoeg gereedschap en een brug tot mijn beschikking dus dat moet gaan lukken.

Ik zal morgen maar eens onder de auto gaan liggen om de sensoren alvast in te spuiten met WD40.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jun 2009, 20:22

Net even geprobeerd om de sensoren in te spuiten met WD40 zodat ze alvast een beetje "los" kunnen weken.
Helaas kom je er met het wiel erop niet bij :cry: En omdat het hard regende heb ik het moed maar snel opgegeven.
Zie zaterdag wel of ze er makkelijk uit gaan komen en anders pakken we de boor er maar bij.

Laurens

Bericht door Laurens » 12 jun 2009, 18:47

Kan inderdaad flink vast zitten, of er zo uitvallen...

Ben bij een E36 ook wel eens aan het uitboren geweest...

@ Mark, is er niet heel simpel een zekering stuk aangezien je niet kunt uitlezen, abs ecu kan natuurlijk ook stuk gaan...
Was het wel goede uitlees apparatuur ???

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 12 jun 2009, 20:23

Laurens schreef:Kan inderdaad flink vast zitten, of er zo uitvallen...

Ben bij een E36 ook wel eens aan het uitboren geweest...

@ Mark, is er niet heel simpel een zekering stuk aangezien je niet kunt uitlezen, abs ecu kan natuurlijk ook stuk gaan...
Was het wel goede uitlees apparatuur ???
Ja, geloof dat dat wel in orde was. Kan jij dat ook uitlezen? Anders kom ik van de week gewoon even bij jou langs.

Laurens

Bericht door Laurens » 12 jun 2009, 20:39

Ja geen probleem :thumbup:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 jun 2009, 20:40

Shitzooi!

De sensoren zijn nog niet binnen vanuit Dld. Heb ze dinsdag besteld met het idee ze voor het weekend in huis te hebben. Afleveradres op de zaak gezet zodat ik zeker wist dat ik ze in ontvangst kon nemen......dus niet! Geen DHL gezien deze week.

Komt wel heel slecht uit want volgend weekend ga ik op vakantie en dan wil ik het voor die tijd gemaakt hebben. Had in de planning staan om morgen bij mijn zwager op de sloop ff te gaan rommelen.

Heb de dealer ook nog even gebeld en daar kost de sensor 88,- incl en hij had er nog 1 liggen. Geen onoverkomelijk bedag maar ik heb nu voor 3 tientjes twee nieuwe dus dat scheelt ff 50,- en die uit Dld kan ik niet meer afzeggen.

Dus morgen op de sloop maar eens kijken of ik voor tijdelijk een sensor kan vinden die nog goed is en dan zet ik die er wel ff op als dat een beetje makkelijk gaat. Dan kan ik altijd na de vakantie die nieuwe er op zetten als ze binnen zijn.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 jun 2009, 21:22

Martin van der Zwaard schreef: Dus morgen op de sloop maar eens kijken of ik voor tijdelijk een sensor kan vinden die nog goed is en dan zet ik die er wel ff op als dat een beetje makkelijk gaat. Dan kan ik altijd na de vakantie die nieuwe er op zetten als ze binnen zijn.
Vandaag een sensor gevonden. Vrij nieuw exemplaar origineel BMW die ik er ook nog eens vrij makkelijk uit kreeg.
Even doorgemeten met een multimeter en hij gaf 1150 ohm aan. Dus een goeie sensor.

Mochten de nieuwe niet op tijd zijn, dan ga ik deze van de week monteren zodat ik iig met een werkende ABS op vakantie kan.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 13 jun 2009, 22:52

vergeet niet de pulstandring schoon te maken, zit waarschijnlijk vol met remstof en roest.
Vaak is dat schoonmaken alleen al de oplossing... sensoren gaan (in z'n algemeen) niet zo snel kapot op auto's en electronische modules ook niet.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 jun 2009, 12:20

dat is een goeie inderdaad. zal hem eens schoonblazen met lucht.
de sensor die ik van die sloopauto af heb gehaald was ook erg smerig.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 jun 2009, 21:50

De ABS en ASC+T werken weer :hosanna:

Helaas heb ik maar 1 sensor kunnen vervangen want het was echt een k**klus!! :hammer:
Natuurlijk brak ie meteen af. Heb de complete remmerij eraf moeten halen en de naaf een stuk eraf.
Toen met een hamer en beitel in de weer geweest en uiteindelijk de oude sensor in brokken kunnen verwijderen.

Nieuwe ging er ook niet vanzelf in maar met een hoop vet en kruipolie toch gelukt. :clap:
Bij elkaar, met hulp van een vriend, een uurtje of 2,5 bezig geweest.

Maar...het werkt allemaal dus weer zoals het hoort. :df:

François

Bericht door François » 16 jun 2009, 21:55

Martin van der Zwaard schreef: Bij elkaar, met hulp van een vriend, een uurtje of 2,5 bezig geweest.
Fred? :lol:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 jun 2009, 22:00

Nope. Die zit denk ik ergens in de buurt van Zolder nu.
Gelukkig heb ik meer vrienden dan alleen Fred :fy:
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 16 jun 2009, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

François

Bericht door François » 16 jun 2009, 22:02

:mrgreen:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 08 jun 2011, 16:49

Martin, waar heb jij ze besteld in D? Ik moet er ook aan geloven...

Plaats reactie