BV en salaris DGA

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RutgerK

BV en salaris DGA

Bericht door RutgerK » 08 jun 2009, 21:31

Heren ondernemers,

Even een korte vraag. Sinds vorige week hebben we een BV. We moeten alleen nog wel een salaris vaststellen voor de DGA. Nu hebben we ook een leaseauto en is het voor ons de vraag of mogelijk is deze ook privé te gaan rijden om zo een onderdeel te gaan vormen van het salaris van de DGA?

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Re: BV en salaris DGA

Bericht door Wouter81 » 08 jun 2009, 21:38

Ben ook DGA, heb ook gewoon lease-auto die ik ook privé gebruik. Bijtelling wordt elke maand netjes verrekend op m'n loonstrookje.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 jun 2009, 21:43

Misschien een hele domme vraag, maar waarom? Zou auto alleen naar prive doen, als dat aantrekkelijker is (leeftijd/kosten/bijtelling/km zakelijk/km prive/etc).

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 jun 2009, 21:53

Waarom? Een DGA moet een minimaal salaris krijgen van plusminus € 40.000,-. We kunnen dit als salaris gaan betalen vanuit de holding maar de kosten voor de leaseauto blijven. Ik dacht dat door de leaseauto privé te gaan rijden er al een behoorlijk deel van het minimale salaris via de bijtelling ingevuld kan worden. Misschien maak ik een denkfout hoor.
Kasteel schreef:Misschien een hele domme vraag, maar waarom? Zou auto alleen naar prive doen, als dat aantrekkelijker is (leeftijd/kosten/bijtelling/km zakelijk/km prive/etc).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 jun 2009, 21:58

Prive is prive, dus de kosten van een lease bak prive gaan gewoon van je ( afgesproken) salaris af.........................althans IMHO ( van je netto verdiensten dus, bruto kan je het er niet zo maar bijtellen, om zo sneller aan de €40K te komen) of begrijp ik je nu verkeerd?
Laatst gewijzigd door romo op 08 jun 2009, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

frankv

Bericht door frankv » 08 jun 2009, 22:00

je bedoelt dat je bijtelling als loon in natura wilt gaan tellen?

zou misschien wel kunnen, immers als de belastingdienst zelf vindt dat de bijtelling representatief is voor het natura-nut van een leaseauto, dan kunnen ze moeilijk met een ander natura bedrag aankomen

maar ik geef het weinig kans van slagen, de fiscus rekent meestal 1 kant op en dat is niet de kant die jij hier wilt

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 jun 2009, 22:04

RutgerK schreef:Waarom? Een DGA moet een minimaal salaris krijgen van plusminus € 40.000,-. We kunnen dit als salaris gaan betalen vanuit de holding maar de kosten voor de leaseauto blijven. Ik dacht dat door de leaseauto privé te gaan rijden er al een behoorlijk deel van het minimale salaris via de bijtelling ingevuld kan worden. Misschien maak ik een denkfout hoor.
Kasteel schreef:Misschien een hele domme vraag, maar waarom? Zou auto alleen naar prive doen, als dat aantrekkelijker is (leeftijd/kosten/bijtelling/km zakelijk/km prive/etc).
Vandaar ook de waarom, maakt het al een stukje duidelijker, denk niet dat dit bij een controle op de juiste manier uit zal pakken, is een parttime factor misschien een optie? Drukt namelijk ook een fors deel :), er zijn meerdere manieren om dit aan te tonen/te onderbouwen :).

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 jun 2009, 22:24

Ik vergelijk het met de leaseregeling die ikzelf in loondienst had. Naast een basissalaris kreeg ik een leasevergoeding en een stuk via een cafetaria model dat onderdeel van mijn jaarinkomen.

Of is het toekenning van een leasevergoeding door de holding aan de DGA geen deel van een salaris?

Maar inderdaad zal het wel niet zo zijn dat de bijtelling waarover je inkomensbelasting betaald inkomen is gezien vanuit de salarisbetaling door de holding. Ik moet nog wat wennen aan de twee 'rollen'.

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2009, 23:10

RutgerK schreef:Waarom? Een DGA moet een minimaal salaris krijgen van plusminus € 40.000,-. We kunnen dit als salaris gaan betalen vanuit de holding maar de kosten voor de leaseauto blijven. Ik dacht dat door de leaseauto privé te gaan rijden er al een behoorlijk deel van het minimale salaris via de bijtelling ingevuld kan worden. Misschien maak ik een denkfout hoor.

Volgens mij kun je over die 40000 euro wel de nodige afspraken maken met de fiscus.. als je net begint als ondernemer, ook al is het in BV vorm dan is die 40000 euro een behoorlijke aanslag. Ik zou hiervoor even een goede boekhouder/acountant in handen nemen/informeren. Want de ellende is.. je betaald vooral veel belasting over die 40000 euro.. geld wat je als startende ondernemer eigenlijk hard nodig hebt. De fiscus heeft ook geen belang erbij dat je gelijk al vergaloppeerd over te hoge loonkosten/belastingen.

Plaats reactie