Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
straightsix
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:26

Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door straightsix » 04 jun 2009, 07:40

Halle beste mensen,

Ik zit er aan te denken om een Renault Clio V6 te kopen in Engeland en deze vervolgens om te bouwen naar left hand drive.
Aangezien de motor achterin ligt en de meeste onderdelen niet erg exclusief (lees duur en moeilijk te vinden) zullen zijn lijkt me zo'n Clio wel een geschikte kandidaat voor een dergelijk project.

Graag zou ik willen weten wat jullie er van denken, misschien heeft iemand ervaring met een dergelijk project?

Zijn er verder nog zaken die ik in de gaten moet houden bij d aanschaf van een V6 (distributie bijvoorbeeld, na welke periode moet deze vervangen worden ongeacht de km-stand)?

Zaken die aangepast zullen moeten worden zijn zover ik weet;
-Dashboard
-tellers
-koplampen
-kabelboom dashboard
-middenconsoule
-eventueel stoelen (extra functies op bestuurdersstoel)
-eventueel deurpanelen (extra functies wederom)

Mis ik nog iets?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Niels » 04 jun 2009, 09:53

Schutbord waar het rempedaal en stuurhuis aan gemonteerd zit. Het is niet alleen bout -en moerwerk. Ik denk dat je ook plaatwerk moet kunnen lassen :wink:

Gebruikersavatar
straightsix
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:26

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door straightsix » 04 jun 2009, 12:53

Ja dat klopt, ik ben benieuwd of er al een soort van voorbereiding in het schutbord zit waar de pedalen bak moet komen.

Het meeste werk lijkt me het verleggen van de kabelboom in het dashboard.

Is er hier iemand met een Clio V6, want ik ben erg benieuwd naar de middenconsoule en ruimte onder de 'motor'kap.

Wat zou een Clio V6 opleveren als omgebouwde (dus LHD) mocht ik hem weer verkopen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door GTRene » 04 jun 2009, 13:03

ik zag ook al wat mooie fase 2 v6 clio's staan, voor leuke prijsjes :mrgreen:

Gebruikersavatar
straightsix
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:26

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door straightsix » 04 jun 2009, 19:01

Ja degene die ik op het oog heb is een phase 1.
Maar vanaf een bepaald prijsverschil ga ik wel aan de andere kant zitten hoor :hosanna:

Ik vroeg me alleen af of bepaalde onderdelen weer specifiek V6 zijn bijvoorbeeld dashboard.
Waarschijnlijk zou ik de stoelen er toch uit mieteren aangezien het interieur niet echt spannend is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door GTRene » 04 jun 2009, 23:44

denk ook dat ombouw te duur wordt incl bpm e.d....

bv in NL stond vorig jaar al een fase 2 te koop voor iets van 25.000,-euro :love: een blauwe :thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Dennis van der Schoot » 07 jun 2009, 09:17

Sander,hier heb ik een paar jaar mee gereden. :df:
Afbeelding

Gebruikersavatar
DownforceJitse
Berichten: 170
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:05
Locatie: Willemstad > almost in Poortugaal

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door DownforceJitse » 07 jun 2009, 12:39

http://autotelegraaf.nl/occasion/kopen/ ... allic.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet natuurlijk niet of deze goed is??

Maar dan moeten ze in GB wel erg goedkoop zijn wil het de moeite zijn...
Suc6 iidgv :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Niels » 07 jun 2009, 13:21

Ik heb het ook wel eens overwogen maar kwam tot de conclusie dat het niet loont. Ja misschien voor een speciaal apparaat zoals een vleugel Cossie ofzo. Alles valt en staat er mee hoe je de ombouw wilt uitvoeren natuurlijk maar nadat ik me er een beetje in verdiept had kwam ik tot de conclusie dat je eigenlijk het schutbord moet vervangen, LHD dash en stuurinrichting moet kopen en met een beetje pech een aanzienlijk deel van de kabelboom (deel achter het dash naar de tellerunit en eventueel het deel naar de motor (zal de Clio geen last van hebben)). Vervolgens kom je nog zaken tegen als leidingen van je remmerij, stuurinrichting e.d. Vervolgens moet je ook nog eens BPM af tikken. Mijn conclusie was dat je in de huidige markt beter scherp kunt onderhandelen met een verkoper.

Gebruikersavatar
straightsix
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:26

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door straightsix » 08 jun 2009, 09:45

Dennis van der Schoot schreef:Sander,hier heb ik een paar jaar mee gereden. :df:
Ja dat is toch erg leuk speelgoed. Waren er dingen waar je niet tevreden over was?

Ik vraag me ook af waarin de phase 2 verschilt t.o.v. de phase 1 (behalve uitlerijk dan)?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Petrolhead Tom » 08 jun 2009, 11:22

Phase 1 is gebouwd bij TWR, Tom Walkinshow racing. En daar was Renault helemaal niet tevreden over. Daarom is de tweede fase gebouwd bij Renault Sport in Dieppe. In de autovisie stond er een keer een heel artikel over. De phase 2 zit beter in elkaar en is minder listig dan de phase 1. Topgear heeft er ook al wel eens aandacht aan geschonken.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Dennis van der Schoot » 08 jun 2009, 19:03

Sander,die dingen vreten bobine's,heb er 8 vernieuwd in 4 jaar tijd.
Verder niets mis mee,fase 2 is een stuk minder listig,maar ook een stuk saaier om mee te rijden,veeeel eerder onderstuur.Meerdere malen tegen het verkeer in gestaan doordat ik te laat was met tegensturen,ding gaat zo snel!
Elke 120000 km of elke 5 jaar (wat het eerste bereikt wordt) moet riem vernieuwd worden.
Uitrusting van fase II is wel uitgebreider.
Is overigens geen auto om heel Tarzanbocht dwars te nemen,kun je beter iets anders aanschaffen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10791
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Joy » 08 jun 2009, 19:38

Dat listige gedrag haalt wel een beetje de lol weg vind ik. Ik heb mezelf er ook een tijdje in verdiept maar ik zie dat weggedrag niet als een uitdaging. De Phase II heeft onderstuur ingebouwd gekregen om de grens aan te geven, als je daar overheen gaat is het gewoon weer een Phase I kwa snap oversteer. Overstuur vind ik geen probleem, zolang het maar in voorspelbare mate aanwezig is.
Ergens wel jammer, het is kwa concept een geweldig ding namelijk.

Gebruikersavatar
straightsix
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:26

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door straightsix » 08 jun 2009, 20:13

Ja die korte wielbasis zal inderdaad verantwoordelijk zijn voor dat hele dun lijntje waar je niet overheen mag.
maar er is geloof ik niets vergelijkbaars, 230 pk op de achterwielen bij zo´n kleine auto (misschien een Z3M coupe).

Ik had een heel mooi exemplaar op het oog met 9000 km op de klok, die is helaas al verkocht.
Echt balen anders had ik er niet meer over na hoeven denken, nu moet ik eens kijken of er nog een interesant exemplaar tussen zit.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Mark » 08 jun 2009, 20:21

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vzs1gms2xyg2

Deze heb ik laatst goed bekeken; mooie auto!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door steve smith » 08 jun 2009, 20:42

Mark schreef:http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vzs1gms2xyg2

Deze heb ik laatst goed bekeken; mooie auto!
Dat is toch de ex-Dennis?

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7052
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Fabian » 08 jun 2009, 20:59

Lijkt me wel jah, en volgens mij had die na verkoop een klappertje gemaakt? Maar dat weet Dennis beter te vertellen denk ik....

Gebruikersavatar
straightsix
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:26

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door straightsix » 09 jun 2009, 13:02

Ja dat is nooit erg aantrekkelijk als een auto een schadeverleden heeft natuurlijk.
Maar toch wil ik het eens proberen om een auto om te bouwen. Was dit eigenlijk van plan met een leuke E30 (zou altijd nog een circuitauto kunnen worden dan), maar een Clio V6 lijkt me gewoon erg geschikt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39962
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door Arthur » 09 jun 2009, 13:49

Hoe goedkoop zijn die dingen daar dan dat je dat überhaupt overweegt? Verschil tov een LHD in deze buurten mag ook :wink:

Gebruikersavatar
straightsix
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:26

Re: Ombouwen Clio V6 RHD naar LHD

Bericht door straightsix » 09 jun 2009, 14:45

Voor een RHD Clio betaal je ongeveer 10000 euro en dan komt daar 2000 tot 2500 euro bij aan BPM.
Dan moet je dus de auto nog ombouwen, ophalen, invoeren, apk, kenteken,enz., je zit ook al gauw richting de bedragen die je in nederland betaald.

Maar je hebt wel veel meer keus (vooral km stand) en het kan uiteindelijk toch iets goedkoper zijn denk ik (dan ga ik uit van een normale vraagprijs van 15000 euro in NL.
Je moet een beetje geluk hebben met het vinden van een mooi exemplaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartb, Ti-Tourist (Erik) en 5 gasten