Porsche, autobouwer of financiële instelling?
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Overname van Porsche door VW wordt fusie - toch maar niet
SALZBURG, 7 mei 2009 11:59
Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie
De families Porsche en Piëch zijn het dan toch eens over toekomst Porsche-VW. Het moet nu een ‘geïntegreerd autoconcern' worden maar de precieze structuur is nog niet duidelijk. Binnen vier weken komt daarover een beslissing. Men wil grootaandeelhouder Niedersachsen van Volkswagen en de werknemersvertegenwoordigingen van beide bedrijven een belangrijke stem in het proces geven.
Volkswagen en Porsche gaan dus volledig fuseren. Dat is afgesproken tijdens een overleg tussen de eigenaren van Porsche, de families Porsche en Piëch, en de bestuursraad van de VW-groep. Met zo'n fusie komt een eind aan de overname- en andere perikelen tussen beide Duitse bedrijven die alles bij elkaar bijna drieënhalf jaar hebben geduurd. Porsche heeft de afgelopen jaren een aandelenbelang van 51 procent in de VW-groep opgebouwd. Het doel was dat belang uiteindelijk tot 75 procent uit te bouwen maar de financiële crisis heeft daar een stokje voor gestoken. Bovendien bleef Porsche maar stuiten op de zogenaamde VW-wet waardoor de staat Nedersaksen twintig procent van de VW-aandelen in handen blijft houden. Porsche zucht nu onder een schuldenlast van negen miljard en heeft een ‘reddende engel' nodig. VW en Porsche richten nu dus samen een nieuw ‘geïntegreerd' autobedrijf op. Porsche blijft daarin wel als zelfstandig merk bestaan. De details moeten de komende vier weken verder uitgewerkt worden. Niet uitgesloten is dat ook andere partijen in het nieuwe bedrijf deelnemen, waarbij vooral financieringsfondsen uit de Golfstaten worden genoemd. Wie het er voor het zeggen krijgt, is onduidelijk net als de plaats van de nieuwe hoofdzetel: Stuttgart of Wolfsburg. De kaarten van Porsche-chef Wendelin Wiedeking zijn niet zo goed in verband met de grote schuldenlast waarmee Porsche nu tobt. Martin Winterkorn van Volkswagen (kamp Piëch) maakt allicht meer kans op de hoogste zetel.
Dit alles is het resultaat van gesprekken gisteren tussen de families Porsche en Piëch en de bestuursraad van VW over reddingsstrategieën voor de sportwagenfabrikant Porsche AG. Dat zit met een schuldenlast van negen miljard euro nadat het in de afgelopen jaren heel veel aandelen Volkswagen heeft gekocht. Binnen beide families was verschil van mening over de juiste aanpak. Vorige week bleek zelfs dat een behoorlijke verwijdering bestond tussen de families Porsche en Piëch. De familie van Wolfgang Porsche bezit een groter aandeel van Porsche AG dan de clan van Ferdinand Piëch en de Porsches steunden het plan van ceo Wendelin Wiedeking van Porsche AG. Die wil Volkwagen en Porsche samenvoegen in de nieuwe holding (Porsche SE) en hij wil geld van de families investeren en misschien ook nog van andere investeerders. Er zou belangstelling zijn van rijke investeerders uit het Midden-Oosten, bijvoorbeeld. Maar dat plan kwam nadat de zakenkrant Financial Times twee weken geleden heeft onthuld dat Ferdinand Piëch heel andere plannen had. Hij wilde namelijk juist de sportwagenfabrikant Porsche AG laten kopen door Volkswagen AG. Dat plan draaide de hele zaak dus om want (het kleine) Porsche zou (het grote) Volkswagen overnemen en is daar al sinds 2005 mee bezig. Inmiddels heeft Porsche 51 procent van de aandelen bijeengesprokkeld. Wolfgang Porsche zei toen over het plan Piëch: "We zijn momenteel op de goede weg. Porsche zal niet worden verkocht aan Porsche."
Porsche lijdt momenteel onder een schuldenlast van negen miljard euro door zijn overnames van VW-aandelen. Het zou in de problemen kunnen komen met het betalen van de rente nu de cashflow door het produceren van de sportauto's terugloopt door de wereldwijde crisis. Porsche heeft inmiddels 23 miljard euro uitgegeven om 51 procent van de aandelen VW in handen te krijgen. Ferdinand Piëch is voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen en heeft in de afgelopen tijd bij herhaling de kant gekozen van de machtige werknemersvertegenwoordiging van Volkswagen. Die was al nooit erg enthousiast over een overname door Porsche en er is tijdenlang strijd geweest over de vertegenwoordiging van het personeel in de nieuwe raad van toezicht. Porsche wilde toen dat de vertegenwoordiging van het reusachtige Volkswagen net zoveel zetels kreeg als de vertegenwoordiging van het piepkleine Porsche en schoffeerde daarmee de machtige ondernemingsraad van Volkswagen en de vertegenwoordigers daarvan in de raad van toezicht.
De families Porsche en Piëch zijn de eigenaren van de holding Porsche SE, dat op zijn beurt honderd procent van de aandelen Porsche AG heeft en 51 procent van Volkswagen AG. Binnen Volkswagen AG vallen de merken VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, VW Trucks, Scania en een belang van 29,9 procent in MAN. Porsche wordt dus nu het tiende merk binnen de groep.
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... fusie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie
De families Porsche en Piëch zijn het dan toch eens over toekomst Porsche-VW. Het moet nu een ‘geïntegreerd autoconcern' worden maar de precieze structuur is nog niet duidelijk. Binnen vier weken komt daarover een beslissing. Men wil grootaandeelhouder Niedersachsen van Volkswagen en de werknemersvertegenwoordigingen van beide bedrijven een belangrijke stem in het proces geven.
Volkswagen en Porsche gaan dus volledig fuseren. Dat is afgesproken tijdens een overleg tussen de eigenaren van Porsche, de families Porsche en Piëch, en de bestuursraad van de VW-groep. Met zo'n fusie komt een eind aan de overname- en andere perikelen tussen beide Duitse bedrijven die alles bij elkaar bijna drieënhalf jaar hebben geduurd. Porsche heeft de afgelopen jaren een aandelenbelang van 51 procent in de VW-groep opgebouwd. Het doel was dat belang uiteindelijk tot 75 procent uit te bouwen maar de financiële crisis heeft daar een stokje voor gestoken. Bovendien bleef Porsche maar stuiten op de zogenaamde VW-wet waardoor de staat Nedersaksen twintig procent van de VW-aandelen in handen blijft houden. Porsche zucht nu onder een schuldenlast van negen miljard en heeft een ‘reddende engel' nodig. VW en Porsche richten nu dus samen een nieuw ‘geïntegreerd' autobedrijf op. Porsche blijft daarin wel als zelfstandig merk bestaan. De details moeten de komende vier weken verder uitgewerkt worden. Niet uitgesloten is dat ook andere partijen in het nieuwe bedrijf deelnemen, waarbij vooral financieringsfondsen uit de Golfstaten worden genoemd. Wie het er voor het zeggen krijgt, is onduidelijk net als de plaats van de nieuwe hoofdzetel: Stuttgart of Wolfsburg. De kaarten van Porsche-chef Wendelin Wiedeking zijn niet zo goed in verband met de grote schuldenlast waarmee Porsche nu tobt. Martin Winterkorn van Volkswagen (kamp Piëch) maakt allicht meer kans op de hoogste zetel.
Dit alles is het resultaat van gesprekken gisteren tussen de families Porsche en Piëch en de bestuursraad van VW over reddingsstrategieën voor de sportwagenfabrikant Porsche AG. Dat zit met een schuldenlast van negen miljard euro nadat het in de afgelopen jaren heel veel aandelen Volkswagen heeft gekocht. Binnen beide families was verschil van mening over de juiste aanpak. Vorige week bleek zelfs dat een behoorlijke verwijdering bestond tussen de families Porsche en Piëch. De familie van Wolfgang Porsche bezit een groter aandeel van Porsche AG dan de clan van Ferdinand Piëch en de Porsches steunden het plan van ceo Wendelin Wiedeking van Porsche AG. Die wil Volkwagen en Porsche samenvoegen in de nieuwe holding (Porsche SE) en hij wil geld van de families investeren en misschien ook nog van andere investeerders. Er zou belangstelling zijn van rijke investeerders uit het Midden-Oosten, bijvoorbeeld. Maar dat plan kwam nadat de zakenkrant Financial Times twee weken geleden heeft onthuld dat Ferdinand Piëch heel andere plannen had. Hij wilde namelijk juist de sportwagenfabrikant Porsche AG laten kopen door Volkswagen AG. Dat plan draaide de hele zaak dus om want (het kleine) Porsche zou (het grote) Volkswagen overnemen en is daar al sinds 2005 mee bezig. Inmiddels heeft Porsche 51 procent van de aandelen bijeengesprokkeld. Wolfgang Porsche zei toen over het plan Piëch: "We zijn momenteel op de goede weg. Porsche zal niet worden verkocht aan Porsche."
Porsche lijdt momenteel onder een schuldenlast van negen miljard euro door zijn overnames van VW-aandelen. Het zou in de problemen kunnen komen met het betalen van de rente nu de cashflow door het produceren van de sportauto's terugloopt door de wereldwijde crisis. Porsche heeft inmiddels 23 miljard euro uitgegeven om 51 procent van de aandelen VW in handen te krijgen. Ferdinand Piëch is voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen en heeft in de afgelopen tijd bij herhaling de kant gekozen van de machtige werknemersvertegenwoordiging van Volkswagen. Die was al nooit erg enthousiast over een overname door Porsche en er is tijdenlang strijd geweest over de vertegenwoordiging van het personeel in de nieuwe raad van toezicht. Porsche wilde toen dat de vertegenwoordiging van het reusachtige Volkswagen net zoveel zetels kreeg als de vertegenwoordiging van het piepkleine Porsche en schoffeerde daarmee de machtige ondernemingsraad van Volkswagen en de vertegenwoordigers daarvan in de raad van toezicht.
De families Porsche en Piëch zijn de eigenaren van de holding Porsche SE, dat op zijn beurt honderd procent van de aandelen Porsche AG heeft en 51 procent van Volkswagen AG. Binnen Volkswagen AG vallen de merken VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, VW Trucks, Scania en een belang van 29,9 procent in MAN. Porsche wordt dus nu het tiende merk binnen de groep.
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... fusie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Snipe op 17 mei 2009, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie
Waarom een gezond merk als Porsche moet fuseren of heeft moeten investeren is mij een raadsel. Dat doe je niet met een gezond bedrijf. Een economisch gezonder bedrijf leek bijna niet te bestaan. Winst per auto was ongekend in autoland.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie
Ik denk dat Porsche niet voldoende CO2 naar beneden kreeg binnen de eigen modellen reeks. Met van die 1.0 Polo's etc lukt dat een stuk meer, dus als 1 concern werkt dat beter dan als losse merken (compensatie regeling)Macboy schreef:Waarom een gezond merk als Porsche moet fuseren of heeft moeten investeren is mij een raadsel. Dat doe je niet met een gezond bedrijf. Een economisch gezonder bedrijf leek bijna niet te bestaan. Winst per auto was ongekend in autoland.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie
zo 17 mei 2009, 14:30
Volkswagen breekt fusiegesprekken met Porsche af
WOLFSBURG (AFN) - Autoproducent Volkswagen heeft de gesprekken met Porsche over een fusie afgebroken. Dat heeft een woordvoerder van Volkswagen zondag gezegd.
Eerder op de dag had voorzitter Bernd Osterloh van de ondernemingsraad van het concern uit Wolfsburg gezegd dat het bedrijf in de huidige situatie geen atmosfeer voor constructieve gesprekken met Porsche waarnam.
Maandag zouden beide partijen met elkaar om de tafel zitten, maar Volkswagen heeft afgezegd. De twee ondernemingen maakten begin mei bekend te willen “integreren” in één concern. De in totaal tien automerken van beide bedrijven zouden in stand moeten blijven. Eerder had Porsche geprobeerd Volkswagen over te nemen, maar dat bleek financieel niet haalbaar. De sportwagenfabrikant heeft inmiddels wel een aandeel van 51 procent in Volkswagen.
Het Duitse blad Der Spiegel berichtte zaterdag dat Porsche overwoog om staatssteun aan te vragen. De sportautofabrikant zou een lening van 1 miljard euro willen bemachtigen. De Duitse overheid heeft een fonds van 100 miljard euro gecreëerd om bedrijven in nood te kunnen bijstaan. Porsche zou als gevolg van de moeilijke omstandigheden in de autobranche en de recente uitbreiding van het belang in Volkswagen een schuldenlast van bijna 10 miljard hebben.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... html?p=5,2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, wat moet je daar nog van zeggen? Van het beste jongetje van de klas binnen no-time naar een sukkeltje dat met staatssteun overeind moet worden gehouden? Waar of niet, het is een merkwaardige toestand daar momenteel.
Volkswagen breekt fusiegesprekken met Porsche af
WOLFSBURG (AFN) - Autoproducent Volkswagen heeft de gesprekken met Porsche over een fusie afgebroken. Dat heeft een woordvoerder van Volkswagen zondag gezegd.
Eerder op de dag had voorzitter Bernd Osterloh van de ondernemingsraad van het concern uit Wolfsburg gezegd dat het bedrijf in de huidige situatie geen atmosfeer voor constructieve gesprekken met Porsche waarnam.
Maandag zouden beide partijen met elkaar om de tafel zitten, maar Volkswagen heeft afgezegd. De twee ondernemingen maakten begin mei bekend te willen “integreren” in één concern. De in totaal tien automerken van beide bedrijven zouden in stand moeten blijven. Eerder had Porsche geprobeerd Volkswagen over te nemen, maar dat bleek financieel niet haalbaar. De sportwagenfabrikant heeft inmiddels wel een aandeel van 51 procent in Volkswagen.
Het Duitse blad Der Spiegel berichtte zaterdag dat Porsche overwoog om staatssteun aan te vragen. De sportautofabrikant zou een lening van 1 miljard euro willen bemachtigen. De Duitse overheid heeft een fonds van 100 miljard euro gecreëerd om bedrijven in nood te kunnen bijstaan. Porsche zou als gevolg van de moeilijke omstandigheden in de autobranche en de recente uitbreiding van het belang in Volkswagen een schuldenlast van bijna 10 miljard hebben.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... html?p=5,2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, wat moet je daar nog van zeggen? Van het beste jongetje van de klas binnen no-time naar een sukkeltje dat met staatssteun overeind moet worden gehouden? Waar of niet, het is een merkwaardige toestand daar momenteel.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Overname van Porsche door VW wordt fusie - toch maar niet
Mompeld iets over hoogmoed en vallen 

-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Overname van Porsche door VW wordt fusie - toch maar niet
Doet me denken aan TomTom... in de goeie tijd voor heel erg veel geld TeleAtlas overnemen en nu een zorgenkindje zijn met een veel te hoge schuld.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: Overname van Porsche door VW wordt fusie - toch maar niet
Was het niet zo dat Porsche VW over moest nemen om aan de toekomstige milieueisen te kunnen voldoen?
Ik vind het trouwens schokkend om eerst een bak geld naar VW te doen voor een meerderheidsbelang om dan vervolgens om staatssteun te vragen. :twisted:
Ik vind het trouwens schokkend om eerst een bak geld naar VW te doen voor een meerderheidsbelang om dan vervolgens om staatssteun te vragen. :twisted:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Overname van Porsche door VW wordt fusie - toch maar niet
Ik snap er ook niks van, waarom altijd groter en meer meer...
Schoenmaker blijf bij je leest...
Schoenmaker blijf bij je leest...
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Overname van Porsche door VW wordt fusie - toch maar niet
Porsche was pakweg 20 jaar geleden ook een zorgenkind (met de 924, 928 e.d.). Ze hebben ook veel geld verdient met speculaties in de tussentijd. De stap met VW is een logische (o.a. ivm. milieueisen e.d.), maar de vorm staat nu dus weer ter discussie.
VW heeft geluk bij ongeluk met deze economische krisis, anders hadden ze geen keuze gehad.

Persoonlijk vind ik staatssteun aan iets kleins als Porsche ook onzin. Zeker als ze zichzelf in de nesten hebben gewerkt, met leningen, zoals nu het geval is. Grote concerns als Opel en VW zijn een andere zaak, daar hangen miljoenen banen vanaf (direct en vooral indirect) en dat gaat meer kosten dan een paar miljard als het misgaat.
VW heeft geluk bij ongeluk met deze economische krisis, anders hadden ze geen keuze gehad.
En schoenmakers bestaan hier ook bijna niet meer.GTRene schreef:Schoenmaker blijf bij je leest...

Persoonlijk vind ik staatssteun aan iets kleins als Porsche ook onzin. Zeker als ze zichzelf in de nesten hebben gewerkt, met leningen, zoals nu het geval is. Grote concerns als Opel en VW zijn een andere zaak, daar hangen miljoenen banen vanaf (direct en vooral indirect) en dat gaat meer kosten dan een paar miljard als het misgaat.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Overname van Porsche door VW wordt fusie - toch maar niet
Echt klein zijn ze niet meer, nu ze een meerderheidsbelang in VW, Audi, Skoda, Seat, Bugatti, Lamborghini en Bentley hebben. Maar ik snap je punt, een sportwagenmerk is niets iets wat door de overheid overeind gehouden hoeft te worden omdat geen mens er zonder kan.wjn schreef:Persoonlijk vind ik staatssteun aan iets kleins als Porsche ook onzin.
-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Blijft toch een bizar verhaal, die haat/liefde verhouding tussen Porsche en Volkswagen. Wat ook bizar is, is dat ze vorig jaar 8 miljard winst maakten en nu nagenoeg failliet waren. Blijft een vreemd spel met heel veel geld. Nu schijnt die 8 miljard winst voor het allergrootste deel een papieren winst te zijn, behaald met beleggingen. Met de auto's is maar een fractie daarvan verdiend. Leuk voor meneer Wiedeking, die naar verluid in zijn contract heeft staan dat zijn inkomen 1% van de winst is. Oftewel: 80 miljoen in de pocket...In maart heeft Porsche drie dagen lang op het randje van de afgrond gestaan. De schulden die waren opgelopen door het kopen van 51 procent van de aandelen van Volkswagen, deden de sportautobouwer bijna de das om.
Van 22 tot en met 24 maart dreigde Porsche failliet te gaan. Dat is voorkomen doordat het Volkswagen-concern een overbruggingskrediet van 700 miljoen euro. Dat weet het Duitse ‘Der Spiegel’ te melden. Saillant detail is dat Porsche zichzelf bijna de das om deed omdat het veel geld heeft uitgegeven om een meerderheidsaandeel van 51 procent in Volkswagen te verkrijgen. Het plan was om dat concern daarna over te nemen.
Het overbruggingskrediet heeft een looptijd van een halfjaar. In totaal heeft Porsche nu nog een krediet nodig van 2,5 miljard euro; waarvan inmiddels volgens Der Spiegel 750 miljoen euro verzekerd is.
Porsche heeft de leningen nodig om het bedrijf te laten lopen. In maart hebben vijftien banken Porsche met een krediet van tien miljoen euro de hand boven het hoofd gehouden. Daarmee konden de schulden van de aankoop van de VW-aandelen worden afgedekt. Porsche-baas Wiedeking geeft aan dat ook na verlening van het ‘tien miljoen krediet’ de kritische situatie nog steeds blijft bestaan.
Door de aandelenovername rust er op de sportautobouwer uit Stuttgart nog een schuld van 9 miljoen euro. De overname is inmiddels door VW van tafel geveegd omdat Wolfsburg een samenwerking met een bedrijf met zo’n enorme schuld niet ziet zitten.
Misschien is het gezegde "schoenmaker, blijf bij je leest" hier van toepassing...
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Doel je daarmee op het overname verhaal of de aandelen actie? 8 Miljard binnenhengelen als relatief kleine auto producent is toch wel ongekend 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Dat artikel stond op autoweek.nl.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Bedankt, ik was al aan het zoekenSnipe schreef:Dat artikel stond op autoweek.nl.


- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Ik bedoelde er zoiets mee als: autoweek.nl gaat over auto's en niet over economie, dus wees niet verbaasd als er een paar foutjes in staan.
Zo was het niet in maart maar in mei. Ook is het niet erg waarschijnlijk dat Porsche, met een nettowinst van 11 miljard in het vorige boekjaar, struikelt over een schuld van 9 miljoen, denk je wel?
Hetzelfde artikel, maar dan kloppend:
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... orden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo was het niet in maart maar in mei. Ook is het niet erg waarschijnlijk dat Porsche, met een nettowinst van 11 miljard in het vorige boekjaar, struikelt over een schuld van 9 miljoen, denk je wel?
Hetzelfde artikel, maar dan kloppend:
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... orden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Nou dus ook maar geen GT3RS voor mij. Ik ga wel naar 'n LHD(...) TVR Cerbera Speed Six op zoek met AP 6 pots graag. 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Ja, dan komen ze natuurlijk nooit over de crisis heen.
- Anton
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Help Porsche de zomer door........Snipe schreef:Ja, dan komen ze natuurlijk nooit over de crisis heen.

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Allemaal aan de Porsche.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Binnenkort krijg je er een bij een halfje wit 

-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Van Autoblog:
Het leek even een behoorlijk stoer verhaal te worden. De kleine autobouwer Porsche die het vele malen grotere Volkswagen inlijft. Als het allemaal gelopen zou zijn zoals Porsche topman Wendelin Wiedeking had bekokstoofd, dan had hij op verjaardagen absoluut een leuk verhaal te vertellen. Porsche boekte enorme winsten (zelfs meer winst dan omzet) door te speculeren met Volkswagen aandelen, maar dat spelletje kan nu weleens een averechts effect hebben. Porsche heeft een veel te grote broek aangetrokken en die dreigt nu af te zakken.
Voor totale zeggenschap heeft Porsche 75 procent van de Volkswagen aandelen nodig. Op dit moment heeft Porsche net geen 51 procent van de aandelen VW in handen. Daarnaast heeft Porsche opties om het belang met nog eens 24 procent uit te breiden. Die opties moeten nog wel even daadwerkelijk gekocht worden. Voor dit doel heeft Porsche onlangs nog wat extra financiering geregeld, maar er is in korte tijd veel veranderd.
Zo waren de rollen ineens omgedraaid en wilde Volkswagen gek genoeg Porsche overnemen. Kort daarna bedacht Porsche dat het wellicht een aardig idee zou zijn om te fuseren met Volkswagen in plaats van een overname, maar onderhandelingen daarover zaten al snel op een dood spoor. Porsche die 9 miljard euro schuld had opgebouwd zocht naarstig naar investeerders om de schuldenlast te dragen en leende uiteindelijk 700 miljoen euro van Volkswagen. Er waren zelfs berichten dat Porsche eventjes op het randje van een faillissement gebalanceerd heeft.
Mocht Porsche de aandelen Volkswagen waarop het nu een optie heeft niet kopen, dan zullen deze weer vrij verhandelbaar zijn op de markt, hetgeen een forse koersdaling van het aandeel Volkswagen tot gevolg kan hebben. Met een kleine 51 procent van de Volkswagen aandelen op zak, zouden de speculatiewinsten van Porsche daarmee als sneeuw voor de zon verdwijnen. En dan mag men blij zijn als het daarbij blijft, want het verlies zou zelfs groter kunnen zijn dan de winst die Porsche hier eerder mee boekte.
Door de aandelen gewoon te kopen zoals aanvankelijk voorgenomen, kan dit effect worden voorkomen, maar daarmee verdubbelt de totale schuld van Porsche tot 18 miljard euro en dat is een veel te grote last voor de schoudertjes van de kleine autobouwer. Porsche had immers eerder al aangekondigd niet langer te streven naar een belang van 75 procent. Porsche zit dus in een behoorlijke spagaat en ik ben zeer benieuwd hoe dit zal aflopen.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Nou ja, misschien heeft Fiat interesse nu ze naast Opel hebben gegrepen...
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Is Fiat nu niet in onderhandeling met Chrysler?
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Ja, maar ze hadden ook interesse in Opel.
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Re: Porsche, autobouwer of financiële instelling?
Dus eigenlijk klopt die winst van +/+ 30.000,- per auto dus niet!?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten