Precies Niels, alleen heel ervaren coureurs kunnen met meer vermogen (betere remmerij, afstelling, etc) omgaan. Die dikke 1000cc racers worden dik verkocht, maar wie kan er nou eigenlijk goed op rijden? De massa helemaal niet. En dat koppel verhaal, excuse le mos, heb ik niet zo veel mee. Tuurlijk, veel koppel over een brede powerband is heerlijk maar het is ook een kwestie van je blok leren kennen. Ja ok, 120 in z'n 4 op de A12, dat doet een Hayabusa beter dan een CBR600.
Wanneer je bijv. een R6/CBR600/SRAD600 dik hoog in de toeren houdt en(!) je rijdt optimale lijnen - dus proberen je snelheid te behouden - gaat zo'n ding als een 'jekko' over het circuit. Juist doordat je niet zo ontiegelijk hard op de bochten afkomt heb je meer vertrouwen, rem je later en ligt je bochtensnelheid vaak hoger. Tuurlijk, op rechte stukken kun je dat weer goedmaken met meer pk's maar uiteindelijk levert het 'jojo' rijden niet de snelste rondetijden op. Alleen supergoede rijders weten wel om te gaan met die 1000cc fietsen, en dan is het ook prachtig om te zien. De GP500 gaat echt harder dan de GP250 om maar eens wat te noemen.
Het mooiste is 'best of both worlds'. Neem nou mijn VFR

Lekker V4 (V-blok, dus wel(!) koppelrijk) en ook 4 cilinders, dus 11.500 rpm (120 pk). Jep, heb al zo vaak gedacht om 'm in te ruilen, maar iedere keer weer: nee, een betere allrounder weet ik niet te vinden, werkelijk niet. Aan de ene kant een heerlijke circuitjager en aan de andere kant een vakantietourfiets waarmee je volle bepakking de bergen mee afstruind.