Rijverslag Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Dromen van een Porsche, welke autoliefhebber doet dat nu niet? Ik in ieder geval wel, al jaren achtereen. Af en toe kom ik eens in de gelegenheid
om er dan één te rijden en er een mooie serie foto’s van te schieten. Maar het echte bezitten is er nog niet van gekomen. Wel ben ik dit maal erg
dichtbij geweest. 5 dagen lang een Porsche voor de deur. Dat voelt toch bijna als je eigen Porsche.
Enkele weken geleden was het zover. Er stond een heuse GT3 voor me klaar om heerlijk een paar dagen van te gaan genieten. Niet alleen de auto
zat mee, maar ook het weer werkte boven verwachting goed mee. Vanaf het moment dat ik instapte scheen de zon, niet alleen figuurlijk, maar ook
letterlijk. Zoals gezegd betrof het een GT3, één van het tweede type 996, voluit dus een 996 GT3 Mk II. In mijn ogen één van de fraaist gelijnde
Porsche’s. Krachtige voorbumper, druppelvormige koplampen, schitterende specifiek voor de GT3 ontworpen wielen en natuurlijk aan de achterkant
een meer dan imposante spoiler. Ook hier weer een uniek design, zoals Porsche dat eigenlijk met iedere versie van de GT3 doet.
Deze GT3 is echter niet de standaard GT3 zoals hij van de band rolt. Hij was voorzien van het optionele Clubsport-pakket. Dit pakket maakt de GT3
nog meer geschikt voor het rijden van trackdays dan hij normaal al is. Onderdeel van dit pakket zijn de geweldige lederen schaalstoelen inclusief 5-
puntsgordels, brandblusser en een rolkooi achter de stoelen. Naast deze opties is deze auto achteraf door Manthey Motorsport (bekend van de
Nürburgring) voorzien van een nog iets straffer onderstel. Dit komt het circuitkarakter van de auto zeker ten goede. Om op het circuit goed uit de voeten
te kunnen is hij ook voorzien van PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes). Dit alles maakt hem natuurlijk de ideale trackday auto. Iets dat ik vorig
jaar dan ook een heb mogen ervaren toen ik op een zonnig en droog Circuit Park Zandvoort een 6-tal ronden met de wagen het circuit heb
rondgestuurd.
Nu was de wagen op de openbare weg de ‘mijne’ voor een 5-tal dagen. Het eerste dat de auto je laat weten is dat je met een serieuze racer op pad
bent. Keihard afgeveerd, waardoor alle oneffenheden aan de bestuurder (en passagier) worden doorgegeven. Het maakt de auto voor dagelijks
gebruik bijna onbruikbaar, maar voor het betere stuurwerk in de weekend en op vrij dagen is hij geweldig! Zelden heb ik in een auto gereden die zo
messcherp weet in te sturen als deze Porsche. Het komt bijna in de buurt van karten. Je zult met een kitcar of dergelijke auto moeten aankomen om
een nog scherper stuurgevoel te ervaren. Het onderstel zorgt dus voor een ongekend stuurgevoel en een erg goede communicatie van wat de auto op
de weg doet. Iets te vroeg gas in de bocht en je voelt dat de neus naar buiten wordt gedrukt. Geen onderstuur, maar de druk op de achteras wordt groot
doordat natuurlijk de motor achter de achteras is geplaatst. Met een lege benzinetank (in de neus) wordt dit nog iets extremer. De GT3 zal je daarom
altijd de baas zijn, je moet goed op je tellen passen.
De geweldige 3,6 liter Boxer (cilinderbanken recht tegenover elkaar) laat continu van zich horen. Geef gas en tot 8.200 toeren is het een waar orkest
dat van achteren komt. Het interieur vult zich met het geweldige karakteristieke Boxer gehuil. 0-100 km/u is voorbij in 4,5 seconden en hij houdt pas
op bij 300+. Een ongekend hoge topsnelheid als je nagaat dat de auto beschikt over ‘slechts’ 380pk. Natuurlijk is dit veel meer dan de doorsnee
auto, maar het is niet zo overdreven als wat we tegenwoordig meer zien. 500pk is geen uitzondering meer. Toch weet de GT3 ook op hoge snelheid
zeker te overtuigen. Tot diep in de 6e versnelling is er nog voldoende kracht beschikbaar en juist in de hogere toerentallen is de Boxer echt in z’n
element. Mede dankzij zijn enorme vleugel achterop is hij tevens op die snelheden nog enorm stabiel en ook dan op de cm. Nauwkeurig te bewegen.
Het is natuurlijk bij de GT3 de combinatie van factoren die de auto tot een waar spektakel maken. De geweldige 3,6 Boxer, het fenomenale onderstel
en de fantastische remmen. Dit stelt je in staat om ook op straat jezelf op een circuit te wanen. Bochtensnelheden nemen ongekende vormen aan en
je kunt dankzij de PCCB’s later remmen dan je voor mogelijk hield. Het is een echte straatracer en hij laat de kwajongen in je naar boven komen. Een
weg is geen weg meer, maar praktisch een circuit. Ik heb de wagen meegenomen naar Friesland, alwaar mijn ouders wonen, en heb hem daar in de
landerijen heerlijk de sporen kunnen geven. Het is dan niet meer cruisen door de weilanden, maar als een boyracer van ideale lijn naar ideale lijn.
2-baanswegen gebruik je als 1 baan om zo ook daar de bochten buiten-binnen-buiten te kunnen in- en uitsturen. Alles wordt een circuit met deze auto,
alleen de kerbstones missen nog in het geheel.
Zoals gezegd is het geen auto die echt als daily driver ingezet kan worden, daarvoor is hij te hardcore en heeft hij te veel beperkingen op het gebied
van gebruiksvriendelijkheid en opbergmogelijkheden. Maar wie zoekt dat nu in een GT3, en zeker in een GT3 die voorzien is van een Clubsport-pakket
en een onderstel als deze. Dit is de auto waar je je in de weekenden en op vrije momenten verschrikkelijk mee wilt misdragen, waar je mee naar een
trackday rijdt en heerlijk je ronden pakt op circuits als Spa Franchorchamps, Brands Hatch, Ascari, Zandvoort etc., of waarmee je heerlijk
Touristenfahrten gaat rijden op de ‘heilige’ grond van de Nürburgring Nordschleife. Daarin overtuigd deze auto meer dan welke andere auto ook.
De gehele photoshoot met deze 996 GT3 Mk II Clubsport is te vinden op mijn site.
Mark Nauta