Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Mark Nauta » 15 mei 2009, 11:21

“De heer Nauta heeft met goed gevolg deelgenomen aan de Precision Training van de Porsche Driving School” staat er te lezen op het certificaat dat ik gisteren in ontvangst mocht nemen.

Na vorig jaar samen met Jeroen in de 996 Turbo en Cayman S PD1 de Pre Level Training te hebben gedaan, was het ditmaal de beurt aan de vervolgcursus. Het gaat dus om niveau 2 van het rijtrainingsprogramma van de Porsche Driving School. Deze cursus richt zich meer op het echte circuitrijden. Puur ideale lijnen rijden, deze verbeteren en vooral het maken van snelheid hierin. Maar ook zaken als over en onderstuur worden nogmaals kort behandeld.

Dit maal was het feest dus nog groter, niet alleen omdat we nu echt heel veel tracktime zouden krijgen, maar ook omdat we nu met Jeroen’s laatste speeltje gingen meedoen, laat dat nog eens mijn favoriete Porsche zijn ook. De 996 GT3 RS. Samen deelden we de auto de hele dag, die begon met een introductie om 11 uur. Het rijden zelf begon om 12 uur, en gelukkig direct op de baan met wat verkenningsrondjes. Al snel werd de snelheid lekker opgevoerd en wisselden Jeroen en ik af en toe van plek om zo beide lekker wat rondjes te kunnen maken. Onze cursus/groep (slechts 8 auto’s) telde 2 instructeurs, Mennu Kuus (coureur in de Porsche Supercup) en de talentvolle 17 jarige Marth de Graaf (rijdt Formido Swift Cup). De groep was in 2 groepjes van 4 verdeeld en vrijwel de gehele dag hebben we Menno als instructeur gehad. Af en toe liet hij zelf aan het stuur zien hoe het moest en geregeld ook kwam hij er naast zitten om tips te geven. Zeer waardevolle tips mag ik wel zeggen!

Naast het vele ronden maken op de baan werden er ook nog een aantal andere onderdelen afgelegd. Zo werd er nog een 180 graden slip achteruit gedaan en direct daarna een driftsessie op een natte asfalt cirkel. Dat ging bij mij erg voorspoedig en op een gegeven moment was ik al lekker hard rondjes achtereen aan het driften. Vlak voor de lunch was het laatste onderdeel het vol in de ABS een bocht insturen. Dit om bijvoorbeeld een andere auto uit te kunnen remmen. De bedoeling was om dan vol aan te komen en een stuk later te remmen dan normaal, we gebruikten de Tarzanbocht. Dus veel gang maken, extreem laat remmen en dan op de ABS remmende de bocht door. Alle deelnemers beschikten over een modernere Porsche met PSM en PASM etc. De RS heeft dit echter allemaal niet, dus voor Jeroen en mij was dit onderdeel iets spannender. Al beschikte onze wagen weer over PCCB’s die extreem laat remmen heel goed mogelijk maken. Erg gaaf was het dan ook dat bij het hard inremmen van de Tarzanbocht het kontje een beetje opzij kwam, iets meer gas er weer bij en je stuurt heerlijk de bocht uit. Iets wat later de dag zeker ook goed van pas kwam bij het circuitrijden.

Na de heerlijke lunch was het tijd om te rijden, rijden en rijden. Van 3 tot 7 eigenlijk alleen maar op de baan gezeten. Omdat onze groep heel klein was, was het lekker rustig op de baan en konden we vooral erg veel rondes maken. Hier hebben Jeroen en ik echt hard leren rijden. Voor de lunch was het namelijk alleen de korte baan. Eerst het deel Tarzan/Hugenholtz/S bocht/Bos uit. En daarna het andere deel, Scheivlak/Marlboro/bocht-zonder-naam. Bij het achterdeel van het circuit heb ik trouwens van een uiterst vriendelijke deelnemer nog een aantal ronden een nieuwe 997 Turbo met handbak mogen proberen. Ik had af en toe naast hem gezeten wat tips te geven en op een gegeven moment mocht ik zelf even proberen in de Turbo. Wat een power!!! En heerlijk dat er gewoon een handbak in zat. Thanks Lacko!!

Maar zoals gezegd, na de lunch dus veel de baan rond in de RS en wat is dat een machine zeg!! Pas geleden heb ik van Jan de eer gehad zijn GT3 een paar dagen te mogen lenen, dus ik heb duidelijk vergelijkingsmateriaal. De RS is echter een klasse apart. Zitten in de auto is al fenomenaal. De kuipstoelen zitten als gegoten, het suède stuur en pook zijn heerlijk en de volledige kooi zorgen voor de nodige veiligheid in de wagen, maar geven je ook nog eens een groter gevoel in een raceauto te zitten. Het rijden is echt super! De RS-koppeling is wat zwaarder en vergt enige gewenning, maar deze zat ook al in de GT3 van Jan, dus kon er zo mee op pad. Mijn eerste meters in de wagen waren dan ook direct vanuit te pitstraat de baan op. Sturen is echt heel strak en vol communicatie. Al snel durf je behoorlijk hard te gaan met de auto. Toch doe je in het begin natuurlijk voorzichtig. Ik voel me zelf gewoon nog niet 100% zeker op het randje van overstuur rijden bijvoorbeeld, later de dag was dat gevoel echter helemaal verdwenen doordat de auto gewoon zo verschrikkelijk veel communiceert en vooral vertrouwen geeft. Toen was het echt ‘hangen in dat diff’ zoals Menno dat mooi omschreef. Dus gewoon rijden op het randje van de grip beetje glijden, rustig gas opbouwen en dan heerlijk uitaccelereren tot 8.000rpm om zo dat geweldige orkest te kunnen laten spelen! In de bocht-zonder-naam zorgde dit af en toe zelfs voor een kontje dat een beetje op zij schoof. Ietsje tegensturen, voorzichtig wat gas bijgeven en weer gaan, een machtig gevoel.

En dan te bedenken dat dit een 996 GT3 RS is waar ik in stuur. De auto waar ik al jaren van droom en nu rij ik hem op hoge snelheid over een circuit. Met +-175-180 Scheivlak omhoog, even kort aanremmen en lekker hangend in de kont de bocht door, om het kleine hoekje heen, stuur recht, terug naar 3, kerbs lekker meepakken en weer door. Even later, aankomen op Kumho, even kort remmen, insturen, veel kerb meepakken, beetje stuur recht om de auto mooi in balans te brengen en in één vloeiende beweging in 3 door Bos uit. Vol dooraccelereren en dan bij 226 op de teller vol in de PCCB’s om daarna weer een volgende ronde aan te vallen. HEERLIJK!!!

De RS geeft gewoon zoveel vertrouwen dat je gewoon er erg hard mee durft te gaan. Door de messcherpe communicatie weet je ook precies wat de auto doet, zowel voor als achter. Te vroeg op het gas zorgt voor een beetje onderstuur, dat leer je wel af door iets minder hard te remmen, wat meer vaart mee te nemen de bocht in, en net een fractie later op het gas te gaan, om zo veel mooier en harder de bocht uit te komen. Menno Kuus leerde mij dit allemaal aan het einde van de dag toen hij als passagier naast me zat. Volgens hem had ik vooral het lijnen rijden op CPZ erg goed door, en was het gewoon zaak om nog meer snelheid op te bouwen en nog iets meer gebruik te maken van de mechanische grip van de auto, ook de wagenbeheersing was zeer goed in orde. Ik had zeer zeker talent en moest er wat mee doen zei hij. Erg leuk om te horen natuurlijk!

Zoals hierboven te lezen valt heb ik een enorm gave dag gehad. Ik kan nog wel even doorschrijven over de cursus en vooral de fenomenale RS, maar dwing mezelf nu even tot rust te komen. Jeroen enorm bedankt voor de mogelijkheid om op deze manier met deze auto te mogen rijden, te leren racen en een fantastische dag te hebben. We hebben ons samen weer prima vermaakt en weer dikke dolle pret gehad. Vooral het duifincident was mooi ;). Ook bedankt voor het naar huis mogen rijden in de RS, ook op straat een heerlijke machine. THANKS!!!!!!!!!!!

Natuurlijk was er vanuit de organisatie weer een fotograaf aanwezig. Van hem zie je hier een paar foto’s. Daaronder van Adam van Noort nog een foto. Hem had ik gevraagd een paar foto’s te komen schieten. Die zullen de komende dagen hier nog meer verschijnen.

Een 4-tal foto's van mijzelf in actie op de slalom. Hierin was ik met de 2e tijd de winnaar van een mooie fles wijn. De snelste was 0.18sec. sneller. Maar als excuus voer ik aan dat hij een PDK auto had en op Launch Control startte.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En hier een foto met mij aan het stuur tijdens het driften ;).
Afbeelding

Jeroen doet een donut ;).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Arthur » 15 mei 2009, 11:27

Leuk verslag en je hebt vast plezier gehad :thumbup: Even een "zeurvraag"; wat nu als je schade had gereden? Is dat verzekerd op zulke dagen? En daarbij, het is een ander z'n auto. Komt zomaar in me op :wink:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Mark Nauta » 15 mei 2009, 11:29

Arthur schreef:Leuk verslag en je hebt vast plezier gehad :thumbup: Even een "zeurvraag"; wat nu als je schade had gereden? Is dat verzekerd op zulke dagen? En daarbij, het is een ander z'n auto. Komt zomaar in me op :wink:
Goede vraag Arthur en zeker iets dat je van te voren wel bespreekt ja ;). Omdat het een officieel event is van Porsche is de auto verzekerd. Alleen niet bij het vrijrijden wat er aan het einde van de dag is. Maar wel als op dat moment één van de instructeurs bij je in zit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Arthur » 15 mei 2009, 11:31

Lijkt me een fijne/veilige gedachte. Erg mooie kar is het ook :clap:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door allen » 15 mei 2009, 11:37

Hoe verhoudt deze wagen zich tot de 130i? :mrgreen:
Als ik het zo lees wordt het stiekempjes aan tijd voor een 968 oid voor die 'lange' Herr Nauta. :angel:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door GTRene » 15 mei 2009, 11:37

wat een zware dag zul je gehad hebben :lol:

mazzelpik :thumbup: leuk hoor, zo krijg je wel een redelijk overzicht wat fijn stuurt en wat nog fijner stuurt/voelt... je wordt straks een echte Porsche man :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door romo » 15 mei 2009, 11:40

GTRene schreef:wat een zware dag zul je gehad hebben :lol:

mazzelpik :thumbup: leuk hoor, zo krijg je wel een redelijk overzicht wat fijn stuurt en wat nog fijner stuurt/voelt... je wordt straks een echte Porsche man :mrgreen:
Wordt????

Is ie toch al lang, een Porker man..............................

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Niels » 15 mei 2009, 11:48

Mark.....onvoorstelbare mazzelpik! :lol: Super gaaf natuurlijk :clap: Een beetje circuit rijden met een GT3 RS heeft natuurlijk ook z'n nadelen.....er moet zo'n ding komen uiteindelijk :wink:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Xave30 » 15 mei 2009, 11:55

Gefeliciteerd met deel 2 Mark, ook voor jou Jeroen.. :df:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Mark Nauta » 15 mei 2009, 12:20

allen schreef: Als ik het zo lees wordt het stiekempjes aan tijd voor een 968 oid voor die 'lange' Herr Nauta. :angel:
Ja, stond er gisteren toen Jereon mij Thuis ophaalde, één bij mijn flat beneden. Een gele 968 CS met gele wielen. Wat een geile kar.....

Niels schreef:Mark.....onvoorstelbare mazzelpik! :lol: Super gaaf natuurlijk :clap: Een beetje circuit rijden met een GT3 RS heeft natuurlijk ook z'n nadelen.....er moet zo'n ding komen uiteindelijk :wink:
Fucked for life! ;)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door allen » 15 mei 2009, 12:28

Je M3 zag er geloof ik puik uit. Dus je zou een gokje kunnen wagen bij Witmer en Odijk? Hebben een beremooie staan iig. Geen CS alleen.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Chris van S. » 15 mei 2009, 12:54

Mark, erg gaaf! Leuk verslag om te lezen. Zo te lezen zal het je nog lang bijblijven deze dag.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Downforce Hans » 15 mei 2009, 13:55

Al die pilonen om rijden en dan toch nog een certificaat krijgen :hmmm:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Peter Tunissen » 15 mei 2009, 14:12

Hier een foto van de (syndroom van) Downforce prijsuitreiking van die dag....

Afbeelding

:bag:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Mark Nauta » 15 mei 2009, 18:08

LOL :P

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Ivar » 15 mei 2009, 18:21

Ik snap nu waarom je woensdag niet kon! Ubervet dit!

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Mark Nauta » 15 mei 2009, 18:24

Ivar schreef:Ik snap nu waarom je woensdag niet kon! Ubervet dit!
Dit was gisteren Ivar. Woensdag was i.v.m. werk.

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Ivar » 15 mei 2009, 18:29

Nou ja dan snap ik waarom je pas laat gereageerd had. haha!

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door David R. » 15 mei 2009, 19:09

Mooie dag man. Lijkt mij ook nog wel eens wat zo'n dag met een ervaren coureur als instructeur. Ik heb eigenlijk nog nooit ook maar een rijcursus gevolgd (ook voor mijn licentie niet :bag: ) en ben ervan overtuigd dat ik nog veel kan leren. Tijdens mijn licentie examen 3 rondjes en of andere stresskip ernaast gehad die eerst 2 rondjes zat te vloeken dat hij zijn gordel niet vast kreeg toen zelf een rondje reed en dat was het eigenlijk wel. Laatst heeft Henk Thuis een rondje met mijn auto gereden en dan weet je weer waar je staat. Nu is het wel zo dat als je ernaast zit het op de een of andere manier veel harder lijkt te gaan maar toch. Ik wil iig een rustig persoon en niet zo'n stresskip. Heb nog wel eens contact met Kevin Abbring die in het junioren WRC rijdt en volgens mij ook nog wel eens instructiedagen geeft. Zal het hem eens vragen.
Mark leuk dat Menno Kuus zei dat je wat met je talent moest gaan doen maar heeft hij ook verteld hoe ?

David

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Steven N. » 15 mei 2009, 20:21

Heel erg vet hoor Mark, naja eigenlijk Jeroen natuurlijk! Geweldig om samen met Mark deze cursus te gaan doen. Mark belde in vol enthousiasme gister al om zijn verhaal te doen! Om het nog eens te lezen is erg leuk, de belevenis kan ik me praktisch niet voorstellen omdat ik de GT3 van Jan al werkelijk fenomenaal vond!

En dat talent moet je wat mee doen :wink: Dat wordt samen een racertje halen in de toekomst dus, 2 september licentie? :thumbup:

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Peter van den Berg » 15 mei 2009, 21:40

Broertjes Nauta de opvolgers van de gebroeders Coronel? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Tom V » 15 mei 2009, 21:46

Vet Nauta! Mooie ervaringen en inderdaad f*cked for life. :mrgreen: Snel zelf een leuke racer halen joh, zo te horen heb je het talent al op zak. 8)

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Rupie » 15 mei 2009, 21:47

hmmm, apart, reactie geplaatst, maar nergens te vinden.

Mark, ik heb het draadje niet gelezen want ik ben vreselijk jaloers op je. Geen geld hebben, maar toch zo'n beetje de leukste auto's die er zijn op en om het circuit mogen rijden. Je hebt het goed voor elkaar.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Snipe » 15 mei 2009, 21:48

Dit klinkt wel erg gaaf inderdaad.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Porsche training gedaan op CPZ 2 !! - Precision Training

Bericht door Shakes » 16 mei 2009, 08:16

Leuk, nee super man!

Jeroen moet een beste vent zijn 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bimmer M, jvb, Kasteel, Majestic-12 [Bot] en 30 gasten