BMW E34 gereed maken voor de Belgische keuring

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

BMW E34 gereed maken voor de Belgische keuring

Bericht door HSR » 01 mei 2009, 05:05

Gezien ik over een aantal weekjes weer in Europa ben ga ik mij langzaamaan mentaal voorbereiden op de hel die GOCA heet.

Nu is mijn e34 een klein beetje aangepast voor het circuit rijden ( understatement van het jaar ).

Hieronder een lijstje van punten waar ik gezever mee kan krijgen.

1) stalen remleidingen = directe afkeur. Wie oh wie kan mij vertellen waar ik rubberen krimpkousen kan vinden die over de remleidingen heen passen?

2) Ik heb een Bilstein B12 onderstel, dempers en dus ook Eibach veren. Gaat dit door de keuring komen? Dempers mag je namelijk gewoon ten alle tijden vervangen maar verlagingsveren mogen niet. Nu hebben mijn veren gewoon een nette zwarte coating dus dat is wel een voordeel omdat het dan wat minder opvalt dat het aftermarket is. Om toch het zekere voor het onzekere te nemen, waar zou ik zo'n keurings ''attest'' kunnen vinden voor de Bilstein B12 kit??

3) Powerflex zwart ophangrubbers. Bij het uitlijnen van de wagen kreeg ik hier al een reprimande over. In het grote keuringsboek staat dat teflon ophangrubbers niet mogen. Nu is powerflex toch geen teflon (toch?) maar wel heel stug. Weet iemand nog een sterk argument om eventueel gezeik te overkomen want powerflex als product zijnde is voor zover ik weet NIET in strijd met de wetgeving maar leg dat zo'n keurmeester maar eens uit.
Maar gewoon zeggen dat het M-technik is ?

4) auto is ook bijna helemaal leeggehaald buiten alles vanaf de voorstoelen tot het dashboard. Ga ik hier problemen mee krijgen dat er geen achterbank, hoedenplank, gordels e.d. inzitten ? Originele gordels zitten er nog wel in voor de voorstoelen.

Niall

Re: BMW E34 gereed maken voor de Belgische keuring

Bericht door Niall » 01 mei 2009, 22:23

Hugo,

Krimpkousen wordt moeilijk :mrgreen: maar een audio winkel kan je misschien verder helpen. Verlagingveren en dempers mogen wel indien een conformiteitsverklaringen zijn, krijg je bij aankoop. Voor de rubbers gewoon inspuiten met wat olie of vet en dan blijft alle troep er lekker aan hangen.

Andere tip die ik je kan geven is zoeken naar een keuringsstation die niet moeilijk doet, kijk bijvoorbeeld op http://www.cleaned.be" onclick="window.open(this.href);return false; er zijn zat belgen met hetzelfde probleem :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 01 mei 2009, 22:25

Pescatore

Bericht door Pescatore » 01 mei 2009, 23:22

Naast het feit dat bekant elke keurmeester (NL) je heel raar aankijkt wanneer je met een gestript hok aan komt zetten, is het wel een open deur voor de keurmeester om te kijken naar verdere 'aanpassingen'. Powerflex is overigens poly urethaan, de zwarte die jij hebt zijn de meest stugge variant als ik het goed begrepen heb.

Wanneer verloopt die keur eigenlijk? Ik ga er wel vanuit dat we de 15e een toer gaan driften door de Antwerpse haven. For old times' sake :beer:

Extragratis tip; regel even een paar van die hondslelijke gele platen :wink:

peer

Bericht door peer » 02 mei 2009, 10:43

Mijn ervaring hier in belgie is dat je er met zo'n auto nooit door gaat komen. Zeker als je met een gestripte auto aan komt kijken ze alles goed na.

Dat van die remleidingen daar trappen ze ook niet meer in. Andere schijfremmen dan orgineel --> afkeur. En als de auto race kenmerken heeft gaan ze hier ook goed naar kijken.
Let ook op dat de auto over de hele bodem minimaal 11 cm boven de grond hangt. Dit is anders ook afkeur.

Als je toch alles wilt weten raad ik je aan om gewoon naar een keuringsstation te gaan en door de keuring heen te gaan. Vraag dan om een keuring voor de staat van de wagen, kost iets van 25 euro en je weet gelijk wat wel en niet mag. Ik doet dit ook regelmatig voor mijn oldtimers.

HSR

Bericht door HSR » 02 mei 2009, 23:42

Buiten de bovengenoemde onderdelen is de E34 gewoon volledig standaard BMW. Zitten M5 remmen onder met M5 schijven maar dat is geen probleem, ziet er gewoon normaal uit.

Gewoon het oude interieur terughangen, krimpkousen kopen en een attest regelen voor de B12 kit en dan moeten we al een heel eind komen. :thumbup:

Bort

Bericht door Bort » 03 mei 2009, 00:07

Die krimpkousen zijn helaas geen garantie, Hugo :(
Zelfs de stalen remleidingen die out-of-the-box in krimpkous komen, zien ze soms zitten...

Eibach veren zou kunnen lukken. Mijn eibach veren hebben ze nooit gezien, hoewel mij M duidelijk veel lager hing :) Je kan hier ook attesten van aanvragen.
Nu heb ik een bilstein PSS9 en ik wacht al meer dan 3 maanden op mijn attesten... dus erg snel zijn ze niet. Ik heb net mijn tweede keuringsbewijs met beperkte geldigheid verkregen. Dus nog eens 3 maanden de tijd om aan die attesten te geraken. Hopelijk lukt het nu wel (ze zijn gelukkig wel beschikbaar).
Ik denk zelfs dat de attesten van Bilstein en Eibach via dezelfde invoerder aangevraagd moeten worden.

Een gestript interieur is geen probleem, hoewel het natuurlijk diepere controle zal uitlokken :)

Zwarte powerflexen lukt misschien ook nog als ze er wat gebruikt uitzien.

Die remmerij gaan ze zeker niet merken aangezien het OEM is en er dus ook uitziet alsof de auto zo geleverd werd.

Plaats reactie