Lotus europa S

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Lotus europa S

Bericht door RVV » 20 jun 2006, 14:42

[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/4/f89 ... bebf34.jpg[/img]

Lotus heeft de prijs bekendgemaakt van de nieuwe Europa S. Het nieuwe model, waarbij de nadruk op luxe ligt, is vanaf september te koop.

Dit keer geen Spartaanse sportauto – het programma van Lotus wordt aangevuld met een heuse GT. De fabriek heeft inmiddels de prijzen voor de verschillende markten bepaald. De Lotus Europa S kost in Nederland 66.603 euro en de enige opties die op de lijst staan zijn metallic lak voor een bedrag van 1.275 euro en lifestyle-lak voor een bedrag van 1.908 euro. In België kost hij 51.100 euro en metallic lak is 950 euro en de lifestyle lak kost 1.450 euro.
De nieuwe Lotus heeft een in het midden geplaatste 2,0-liter turbomotor met een vermogen van 200 pk. Het brengt de 995 kilo zware sportauto in 5,9 seconden van 0 naar 100 en den topsnelheid is 240 km/u.
De Lotus Europa S wordt een rechtstreekse concurrent voor de – eveneens nieuwe - 245 pk sterke Porsche Cayman die 67.500 euro kost. Maar ook moet hij klanten afsnoepen van bijvoorbeeld de BMW Z4 Coupé en de Mercedes-Benz SLK.


===================
66603 euro lijkt me een vrij complete auto als je alleen metallic lak kunt bestellen.

Tom
Berichten: 22340
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 jun 2006, 15:06

Hoe mooi de Elise eruit ziet, hoe lelijk deze is. Gemiste kans want verder spreekt het mij wel erg aan.
Ziet er beetje uit alsof ze dit ontwerp al 10 jaar in een bureaulade hadden liggen en het sindskort tevoorschijn hebben gehaald voor deze auto.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jul 2006, 11:31

hhmmm draadje slecht 41 keer bekeken, spreekt deze auto dan ook helemaal niet aan ?

coupe, midscheeps, RWD, beroemde naam, relatief betaalbaar. Dat moet toch goed zijn voor de kijkcijfers ???

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 06 jul 2006, 12:15

Had hem nog niet gezien, best stoer ding en lekker vlot!

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 06 jul 2006, 12:29

Tom schreef:Hoe mooi de Elise eruit ziet, hoe lelijk deze is. Gemiste kans want verder spreekt het mij wel erg aan.
Ziet er beetje uit alsof ze dit ontwerp al 10 jaar in een bureaulade hadden liggen en het sindskort tevoorschijn hebben gehaald voor deze auto.
Idd, niet echt een mooi ding :?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 06 jul 2006, 17:22

Dit gaat em niet worden voor Lotus ben ik bang. De prijs is te hoog in verhouding tot de concurentie, en dat is jammer.
Ik vind hem wel steeds mooier, en het schijnt datie in het echt een beauty is, omdat je niet op de foto's ziet hoe laag hij echt is...
Het wordt tijd dat Lotus weer eens een eigen motor ontwikkeld, en dan een 6-cilinder die in een auto als dit hoort. Niet veel inhoud, want het moet wel licht blijven. "Gewoon" een 2.5liter met 230-250pk ofzo.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 18 sep 2006, 16:47

Wat bewegende beelden:

http://www.autoweek.nl/videodisp.php?ID ... 1&cache=no

Dan isie alweer wat beter te pruimen vind ik (qua looks).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9423
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 sep 2006, 16:51

Ziet er leuk uit maar ik zou eerder een Exige kopen als ik richting Lotus ging :)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 18 sep 2006, 17:26

Dat dan weer wel.... ik snap de Europa sowieso niet, hij zal ook wel niet veel verkocht gaan worden.

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 18 sep 2006, 18:46

Zeker een leuk autootje hoor!

Maar of ik hem boven een Cayman verkies dat denk ik niet...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2006, 19:02

Ik vind hem lelijk. Doe mij maar de Exige S looks.
Als GT had 'ie wat minder luchthappers/openingen mogen hebben vind ik.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:18

Bericht door Roger » 18 sep 2006, 20:21

Volgens mij zit er niemand op de Europa te wachten en maakt Lotus dezelfde fout als vroeger met de Elan +2. Dit was een grotere luxere variant van de Elan. Met slechts 1600 verkochte exemplaren kan je het geen succes noemen. Ik vrees voor de nieuwe Europa eenzelfde toekomst.

[img:350:260]http://www.ferraritestarossa.net/clublo ... s2_rob.jpg[/img]

En het origineel, echt wel mooier en beter...

[img]http:679:635]http://www.lotuselan.net/uploads/s4_1_1.jpg[/img]

Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is tegenover een Elise. Je krijgt meer ruimte, maar is het voldoende zodat je er ook echt iets aan hebt? En comfort... tja, daarvoor koop je geen sportwagen a la Lotus.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 18 sep 2006, 20:34

Ik had deze auto afgelopen weekend 'live' kunnen bekijken op Dijon op de Lotus-meeting. Kon helaas niet daarheen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 sep 2006, 21:25

Toch een kans geven? niet iedere lotus liefhebber zoekt compromiloze auto als een exige.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 18 sep 2006, 21:27

Rico v Velzen schreef:Toch een kans geven? niet iedere lotus liefhebber zoekt compromiloze auto als een exige.
Ik ben het inderdaad met je eens dat dit mogelijk een auto is waar Lotus naast hun Elise/Exige geld mee kan verdienen. Dat is ook goed voor het bedrijf.

Een auto die je dagelijks kunt gebruiken en waar je veel plezier van kunt hebben. Mensen die ook uit een Elise gegroeid zijn :P

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3895
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 18 sep 2006, 21:58

Gemiste kans.

Of 15k goedkoper of 100pk erbij en je hebt een killer.

50k/200pk doet de concurrentie met Z4/Cayman e.d. goed
65k/300pk doet de concurrent met de Z4/Cayman e.d. ook goed.

Nu is het voor mij een no-brainer. Cayman graag...


Mark.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 01:18

Gemiste kans? Mark 995 kilo! een cayman is 400 kilo zwaarder. lotus is ook nog eens full options, leer, navi, alles electrisch etc. wie kan en wil dat maken in sportauto land?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2006, 09:30

Goed punt Rico. Wij zeiken hier altijd over de zware BMW's, Porsches e.d., dus dit initiatief moeten wij van harte steunen. De prestaties liegen er niet om. Die turbo motor kun je altijd nog kietelen. Lotus mikt op een compleet andere markt dan Porsche en BMW. Jammer dat ik hem (nog) niet mooi vind.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 sep 2006, 11:36

Gisteren een verslag gelezen in autoweek, oke niet het meest gerenomeerde blad, maar hun mening omtrend de auto was wel vrij duidelijk, dit is een echte Lotus ! Hard, zonder compromissen, wegligging als een strijkplank.

Ik vind de auto ondertussen ook gewoon mooi. Eigenlijk moeten we met onze blote knieën op de grond om lotus te danken voor een auto als deze !

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2006, 12:13

Op de site van lotus staat 'ie niet in die lelijke donkerrode kleur. Met een wat lichtere, of blauwe kleur ziet het er opeens veel gaver uit. Specificaties liegen er niet om, dit is een serieus apparaat. Kan alleen niet zien of een sperdiff hier ook weer als optie te bestellen is.

Dat donkere plastic rond de koplampen vind ik echt heel jammer. Doet goedkoop aan (net als bij de Smart Roadster). Maar ik heb gewoon een gruwelijke hekel aan dat harde plastic dat ook op veel dashboards zit, dus neem me niet kwalijk.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2006, 12:16


Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 sep 2006, 12:59

Voorbanden ogen wel weer wat smal, maar kan ook gezichtsbedrog zijn.

Tom
Berichten: 22340
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 26 sep 2006, 13:08

Die zijn expres heel smal. Ik dacht voor de veiligheid (eerder onderstuur). Is bij de Elise en Speedster ook. Maik zal er meer over kunnen zeggen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 26 sep 2006, 13:12

Exige MkII heeft dat ook.
Er werden wel erg veel MkI Exiges in heggen en bandenstapels geparkeerd, dus heeft men bij Lotus de MkII gewoon op 2 of 3 cm smallere voorbanden gezet.
Onderstuur kan iedereen wel mee om gaan en wie wil legt er gewoon weer wat bredere voorbanden onder (de ruimte in de wielkasten is er) en heeft weer de balans zoals Lotus die ooit bedoeld heeft.
En dan kan ik het niet helpen om even te moeten gniffelen als iemand dan roept dat een MkII een veel betere auto is dan een MkI omdat er zo makkelijk hard mee te gaan is. :D ;)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 26 sep 2006, 13:24

Als je nog eens een echte forumrel wilt meemaken moet je op de een Lotusforum eens vragen wat de betere Elise is, de MkI of MkII... :lol:
Onder de eerste MkI's zaten zelfs NOG smallere banden dan onder de MkII, namelijk 165 breed ipv 175 (wat ook standaard op de speedster zit).
Toen was de Elise ook ECHT puur. Stond toen ook op 14 en 15inch, tegenwoordig al op 16 en 17inch...
Ook op de Europa lijkt weer de 175band te zitten, wel erg veilig weer lijkt mij, ook in verband met het gewicht :( . En waarschijnlijk zal je dan gelijk weer andere velgen moeten bestellen als je weer iets breder wilt, omdat je dan gelijk naar 195 wilt, maar die is niet te krijgen voor 17inch (zit voor lijkt het) :?
Maar als je echt wilt gaan sturen moet er minstens 195 op en hij moet natuurlijk een paar cm zakken met een knap onderstelletje 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten