Luxe-dilemma: 3, A4 of toch C?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
2000USA

Luxe-dilemma: 3, A4 of toch C?

Bericht door 2000USA » 17 apr 2009, 14:56

Ben voor/met een vriend een te leasen auto aan het samenstellen:
Eigen keuze auto/dealer (wel 4-deurs, helaas), geen vaste leasemij, budget tot 60K. Logischerwijs wil hij de fiscale waarde zo laag mogelijk houden (+/- 40-45K), en de rest met accessoires aankleden.

Shortlist tot nu toe:
BMW 320i of 325i sedan met uitgebreide businessline, M-goodies en leer
Audi A4 2.0T 180pk of 210pkQuattro Avant met S-line, leer, 18", Xenon, etc.
MB C200K sedan met AMG-pakket, leer, groot navi etc.

Tot nu toe in de 3 en de A4 gereden.
Helaas bij BMW een kale 318i Touring meegekregen, wat toch een deel van de verwachting (ook bij mij) wegnam. Het vermoeden is dat de 27pk extra in de 320 niet voor enige sensatie zullen gaan zorgen. Ook viel het interieur tegen.
In de A4 kregen we de 1.8T met 160 pk mee, verder full-spec, erg fijne auto, mooi interieur, met een prettige motor, maar FWD.

Uiteraard is gekeken naar wat de mogelijkheden voor achteraf inbouw zijn: het viel me op dat bij Audi vele malen meer mogelijk is (leer, wielen, PDC, exterieur items, uitlaat, waar men bij BMW niet verder kwam dan leer. Iets wat ik na meerder berichten op dit forum toch niet verwacht had. Wellicht exemplarisch bijdeze verkoper, of dealergebonden (hij had het over nieuwe importeurstandaarden), maar toch. Zelfs bij MB blijkt veel meer mogelijk, tot aan navigatie, AMG-pakket, leer en meer aan toe.

Neiging gaat nu steeds meer richting de Audi, morgen rijden in de Benz, waar ik zelf ook fan van ben. Reputatie is er nu toch wel vanaf lijkt me.

Wat zouden jullie doen? Suggesties op het achteraf inbouw gebeuren?

Om er niet weer een 130i draadje van te maken: leuk, maar net even minder auto dan de 3, en niet helemaal representatief/wenselijk om er met 3/4 jaar nog in te rijden.

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Luxe-dilemma: 3, A4 of toch C?

Bericht door Arthur » 17 apr 2009, 15:14

Tja, de meesten gaan hier bij voorkeur al op de BMW stemmen. 325i is wel leuk lijkt me maar als achteraf monteren een groot issue is dan zou ik voor de Audi gaan. Dan de 2.0T al dan niet met Quattro. Geen RWD zoals de Benz maar oogt wel sportiever. Achteraf monteren van S-line is geen probleem. Ook tunen is dan een mogelijk mocht hij meer vermogen wensen. Bij de juiste dealer kun je wellicht ook JD krijgen ipv de erg dure Abt tuning.

RVV

Bericht door RVV » 17 apr 2009, 15:54

Uiteraard is gekeken naar wat de mogelijkheden voor achteraf inbouw zijn: het viel me op dat bij Audi vele malen meer mogelijk is (leer, wielen, PDC, exterieur items, uitlaat, waar men bij BMW niet verder kwam dan leer. Iets wat ik na meerder berichten op dit forum toch niet verwacht had. Wellicht exemplarisch bijdeze verkoper, of dealergebonden (hij had het over nieuwe importeurstandaarden), maar toch.
Flauwekul.. hoor.. van die verkoper dan.. BMW heeft een hele uitgebreide accesoire brochure voor de e90 reeks.

Alles wat je opnoemt kun je achteraf in laten bouwen bij de BMW dealer..

-Leer, kan het beste via Cools.. is net zo duur als BMW zelf, alleen geen bijtelling.
-PDC, via de de brochure.
-interieurlijsten.. zonneschermen.. etc etc..
-Exterieurs delen idem dito.. je kunt alle M sportpaket delen bestellen, en daarnaast kun je ook allerlei spoilers en -bumpers bestellen via de BMW perfomance lijn (ook een brochure bij de dealer)
-Uitlaat, ook via de performance lijn.. mooie diepe brom voor een 6 cylinder

Je kunt ook zonder I drive/navigatie nemen.. en achteraf een BMW navigatie systeem op het dashboard OF in een luchtrooster ingebouwd schermpje. Scheelt de bijtelling op 3500 euro voor I drive/navigatie

Je kunt zelfs via BMW performance dikke remmen er op zetten, of sportintakes nemen..carbonspiegels etc etc..

En over de uitgebreide velgen collectie van BMW hoef ik het natuurlijk niet te hebben.. te kust en te keur achteraf..

En alles kun je via het magazijn/werkplaats regelen.. Daar liggen de uitgebreide folder en prijsopgaves ook.

De verkoper snapt er echt geen niks van :?

Mocht het toch een Dreier worden.. dan zou ik altijd een 6 cylinder boven een 4 cylinder verkiezen.. vooral omdat de 325i een 3 liter 6 cylinder is en de 320i een 2 liter 4 cylinder.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 17 apr 2009, 16:00

Is het vreemd als mijn voorkeur uitgaat naar een Audi ??
Je hebt gereden met een FWD, maar in de keuzelijst wordt gesproken over een quattro...

En juist het feit dat het een FWD was, noem je een minpunt....
Dan zou ik voor de juiste beeldvorming echt even in een quattro gaan rijden......

You might be surprised !! :banaan:

Tommy

Bericht door Tommy » 17 apr 2009, 16:31

De nieuwe A4 vind ik maar matigjes, deurgrepen lijken erop geplakt door een klein kind die niet bij de lijn in de flank kwam. Achterkant zit ook wat raar laag. Interieur oogt leuk , tot je de kunstoffen aanraakt. Beetje tegenvaller. Het oogt ook verre van dik, eerder ethiopian style.

Dus de 3-serie dan maar he... ehm... ja materialen voelen beter aan, dash oogt nog steeds voor geen meter, met facelift is buitenkant wel lekker dik geworden, gespierd.

Dus de winnaar op looks? Dat ik dit nog moet durven zeggen.... C200kompressor met I am Gay package. In het zwart metallic of wit ronduit prachtig. Liever nog een 6 cylinder zoals de C240/280. Dan hebben die pijpjes ook nog een beetje sound. Veruit de mooiste mini-sedan op de markt dit moment. En als zakelijke auto de enige waar je een automaat in durft te bestellen.

Tristan

Bericht door Tristan » 17 apr 2009, 16:36

Arthur schreef: Achteraf monteren van S-line is geen probleem.
Bij Audi was dit JUIST een probleem, maar bij BMW kon het M-pakket wel makkelijk achteraf. :wink:

2000USA

Bericht door 2000USA » 17 apr 2009, 16:39

Rico schreef:De verkoper snapt er echt geen niks van :?
---
zou ik altijd een 6 cylinder boven een 4 cylinder verkiezen
Rico: Beide eens, had ook al zo'n idee, met name na de diverse verhalen over achteraf inbouw op het forum hier (o.a. Tristan, Mbitious). Maar misschien was het hem ook wel allemaal te lastig... Verder: 6-cilinder al the way, maar deze komt al snel op de 50-55k fiscaal, met minder ruimte voor accessoires. Maar wellicht even een andere dealert wagen.

Eric: Vooral met de goede opties kan de Audi een begeerlijke auto zijn, wellicht wat klinisch/doorsnee. De 180PK is erniet als Quattro, en de 211 PK met Quattro komt ook weer op die 50/55k, vandaar even de afweging als FWD (en dan laten we nog het automaatverhaal buiten beschouwing (MB/Audi evt. automaat, BMW niet)).

Tommy: en dan laat je de enorme buitenspiegels nog buiten beschouwing....!

Tristan: ging met name even over de sideskirts, gespoten grill, zwarte hemel. Ik denk echt dat de dealer er geen zin in had bij BMW, gemiste kans!

Tristan

Bericht door Tristan » 17 apr 2009, 16:41

Verkoper kwam bij mij zelf met optie om M-pakket, leer e.d. achteraf te monteren. Auto besteld alszijnde 123d HE + sportstoelen + M-stuur + pook. Rest is achteraf M-pakket. Scheelt behoorlijk in de fiscale waarde. :wink:

Tommy

Bericht door Tommy » 17 apr 2009, 16:45

Als die buitenspiegels het probleem zijn kan je niet om de BMW heen. Daar kan je tenminste de OUDE spiegels nog op kwijt :D

In case you haven't noticed... alle 3 hebben joekels van spiegels, waarbij die van de audi nog het meest vormloos en mercedes misschien wel het strakst door netjes erin tekenen van knipperlichtje.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 apr 2009, 17:42

C Klasse=prachtig, of 'n 325i. Met minder moet je 't niet doen.

Een A4 is netjes, maar belevingsloos, maar blijbaar wel 'übermodern anno 2009", dus wil je meedoen:A4 ben je de man.

Als je out of the crowd kan en wil denken en kiezen, een C Klasse of 'desnoods' een 325i.

Joop

Bericht door Joop » 17 apr 2009, 21:30

Nieuwe 320i zou ik ook niet aanraden. De nieuwe 4 cylinder Efficient Dynamics motoren zijn nog niet helemaal 100% bedrijszeker. Bovendien klinkt een 6 cylinder beter.

Verder kan ik me goed in het verhaal van Robin vinden; dat klopt eigenlijk wel aan alle kanten.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 apr 2009, 00:53

Om gewoon kilometers te maken kun je geen verkeerde keuze maken imho. Mijn lijstje voordelen:

3 serie: mooie balans, prima ontwerp en het interieur spreekt mij aan
A4: motor met veel koppel, mooi interieur en goede uitstraling
C-klasse: mooie wagen om te zien, misschien wel de mooiste van de drie. Het interieur vind ik vanaf de foto niet zo mooi als van de andere twee en ik ken de wagen verder niet. Zou er zeker mee rijden als ik in de running was.

Afweging Audi vs. BMW: een mooie balans is fijn maar voor alledag stuurt een A4 meer dan prima. Audi heeft veel gedaan aan de A4 om em meer levendig te krijgen. Daarnaast kan ik wel leven met een auto die niet meer dan prima stuurt maar ik kan niet leven met een auto die geen koppel heeft. Op papier neig ik daarom meer naar de Audi alhoewel ik het oude model veel mooier vind. :wink:

Blijft een kwestie van testrijden en beslissen :hmmm:

Arthur

Bericht door Arthur » 18 apr 2009, 01:00

Tristan schreef:
Arthur schreef: Achteraf monteren van S-line is geen probleem.
Bij Audi was dit JUIST een probleem, maar bij BMW kon het M-pakket wel makkelijk achteraf. :wink:
Op mijn Audi is het JUIST achteraf gemonteerd, vandaar dat ik het zo stel :wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 18 apr 2009, 08:47

1.8 Tsi is een heerlijke motor,
wij hebben hem in een passat, ding trekt, vooral onderin, als een tierelier... 8)

2000USA

Bericht door 2000USA » 18 apr 2009, 11:21

Gemixte reacties, leuk!

Zo straks rijden met de C en nog even langs een andere BMW-dealer.
Erik: Bij de Audi zou het gaan om de 2.0T, dus qua duw in de rug zou dat goed moeten komen.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 apr 2009, 12:02

2.0 T rijd ook goed, maar 'volgens zeggen' iets minder onderin.

Bovenin heb je indeed hetgene wat je met de 1.8 mist ;)
(Ik vind hem boven de 6K toeren echt niks meer an.. de kick is bij die motor om op 1.5K toeren op't gast te gaan staan en weg te 'schieten' voor een 1.8 je!

2.0 Tfsi hebben wij ook proefrit mee gemaakt toen dertijd, 't enige wat me bijstaat is dat hij behoorlijk veel nerveuzer was!

Arthur

Bericht door Arthur » 18 apr 2009, 15:41

Ik heb de "oudere" 1.8T gehad en nu dus de 2.0T maar vind deze zeker niet nerveus (nerveuzer). Als ik jou zo lees raad je hem de 1.8T aan boven de 2.0T? De 2.0T heeft nog altijd iets wat de 1.8T mist. Meer vermogen :wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 18 apr 2009, 15:51

De NIEUWE 1.8 tsi is een klasse apart,

Even naar JD voor die laatste 40 pk vanaf 5000 tpm,
Dan heb je een VEEL betere keuze dan de 2.0!

ga maar eens een rondje rijden met de nieuwe 1.8 Heerlijk. meer prijs 2.0 is 'm niet meer waard, liever op maat chippie voor bovenin!

2000USA

Bericht door 2000USA » 20 apr 2009, 09:52

Even een update:

Zaterdag flink gereden met een C200 K Estate Avantgarde Automaat. Erg fijne auto, goede zit, fijne navi, vlot zat en best aardig geluid voor een 4 cilinder. Ook veel mogelijkheden voor achteraf inbouw, tot en met grootscherm navigatie en AMG-pakket aan toe. Zeer postitieve ervaring ook voor degene die de beslissing moet gaan nemen (BMW-minded).

Daarna nog even bij een andere BMW-dealer geweest, beetje hetzelfde verhaal qua achteraf: kan wel, maar arbeidsintensief en dus duur. Ook nog even naar de Performance parts gekeken, maar dat wordt iets te hardcore voor dagelijks gebruik en bovendien duur (stoelen 3k tov 800 voor affabriek sportstoelen), daarnaast vond hij de M-bumpers mooier. Maar in ieder geval ging de verkoper het uitzoeken en een plaatje maken. We konden binnenkort ook nog even rijden met de 325i.
Wat mij opviel is dat ik met mijn net geen 1,90 in de sportstoel op de laagste stand al met de kruin tegen de zwarte hemelbekleding zat, en tegen de dakrand zat aan te kijken, had toch verwacht dat deze stoel lager zou moeten kunnen.

Al met al na een dag rijden/showroom eigenlijk geen steek verder gekomen! Vriend heeft nog steeds lichte voorkeur voor de BMW, maar dan wel de 6-in-lijn handbak, MB wel met automaat, AMG, maar qua vermogen zou je dan eigenlijk weer de 204 of 231pk variant moeten vergelijken (+ 3 of 7k) en de Audi zou dan de 211pk met Quattro moeten zijn. Aardig krom vergelijk.... Vooralsnog denk ik dat het de BMW wordt, als ze met een gunstige fiscale waarde komen.

Arthur

Bericht door Arthur » 20 apr 2009, 10:01

Erik Stoffelsen schreef:De NIEUWE 1.8 tsi is een klasse apart,

Even naar JD voor die laatste 40 pk vanaf 5000 tpm,
Dan heb je een VEEL betere keuze dan de 2.0!

ga maar eens een rondje rijden met de nieuwe 1.8 Heerlijk. meer prijs 2.0 is 'm niet meer waard, liever op maat chippie voor bovenin!
Zonder in de 1.8T gereden te hebben kan ik wel vertellen dat de 2.0T ook gechipped (een kleine 60pk erbij door JD) kan worden :mrgreen: En zonder gereden te hebben zal ik ook, zolang het betaalbaar is, de 2.0T boven de 1.8T verkiezen. Kan me niet voorstellen dat die 1.8T dan fijner is/was... Zelfde dat ik zonder gereden te hebben liever een BMW 325i heb ipv een BMW 320i :wink: Of liever een C200K ipv een C180K. Maar misschien zit ik wel helemaal fout want ik heb liever de meer vermogende variant in deze gevallen.

wooter

Bericht door wooter » 20 apr 2009, 11:49

Er is toch wel een duidelijk verschil tussen een 318d en 320d. Ik heb een 118d testgereden, die ik niet veel vond verschillen van mijn toenmalige Opel Astra leaser. Vervolgens een 320d testgereden en ondanks het hogere gewicht ging deze toch vlotter van z'n plek. Vervolgens ook een 320d geleased, en met 163pk (of 177pk nu) kan je lekker in 6e blijven cruisen aan 160 km/u, en doet het geen kwaad om te remmen voor flitsers: vanaf 120 km/u ben je zo weer aan 160 km/u aan het rijden.

BMW heeft inderdaad een hele accessoirecatalogus. Het is absurd wat men je wil/kan aansmeren. Het kost wel wat, maar als je zou willen zou je het hele interieur + navi pro + xenon + alle toeters en bellen kunnen nabestellen... De accessoirecatalogus is dikker dan de optiecatalogus :D.

wooter

Bericht door wooter » 20 apr 2009, 12:08

Ah, geen diesel. Nevermind :D.

Arthur

Bericht door Arthur » 20 apr 2009, 16:46

@Erik: Nog ff terugkomen op die motoren in de A4. Die 1.8TFSI moet wel erg veel indruk maken wil je die de VEEL betere keuze noemen. Als ik alleen al kijk naar de droge cijfers: 160pk-211pk, 250nm-350nm, 8,6 naar 100-6,9 naar 100, top 225-250. Daarbij is de 2.0TFSI ook nog eens zuiniger op papier. Meerprijs is een goede 4,5k dat is wellicht stevig te noemen. No way dat ik de 1.8T nam ook al heb ik ze beide niet gereden :wink:
Je hebt ook nog de 2.0T met 180pk, ook die doet "droog" het op alle vlakken beter dan de 1.8T dat ik die liever zou hebben. En die is "maar" een 1,5k duurder. Moet toch echt maar eens rijden want je overtuigt mij zo niet :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 20 apr 2009, 19:21

bovenin is het waar je de PK's mist bij de 1.8...

Heb je PK honger? :mrgreen:
De verfijning van de 1.8 TSI heb ik he tover, dat ding rijd zo soepel!
Bij 50 in z'n 5 gas geven en het gaat ervan door!

Ik heb niet met de 211 PK A4 gereden, maar echt... de 1.8 TSI is heerlijk!

Snel proefritje maken zou ik zeggen, of woon je in de buurt van Putten? :bag: :mrgreen:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 20 apr 2009, 19:52

Bij een A4 is een sportonderstel + servotronic(mits je onder de 125kw blijft) noodzakelijk om de auto lekker te laten sturen. Modeljaar 2010(vanaf 20 April, vandaag ingegaan) heeft ook een nieuw diff die gedeeltelijk kan sperren, zodat er een stuk minder onderstuur optreed :df:

Ennuhh, je kan een 1.8TFSI 120PK/88KW nu ook ABT upgrade naar 211pk...... Het grote verschil tussen een 1.8TFSI & en een 2.0TFSI, is dat de 2.0 Audi Valve Lift systeem heeft/bredere koppelkromme. Vandaar ook het A-label op de 2.0TFSI.

Plaats reactie