EU licentie: waar geldig?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Ben_968CS

EU licentie: waar geldig?

Bericht door Ben_968CS » 13 apr 2009, 22:43

Even vraagje voor de kenners: ik wil de komende jaren meer (club) races in het buitenland rijden bij door buitenlandse clubs georganiseerde evenementen (we plannen om dit land in de zomer van 2010 te laten voor wat het is...). Nu heb ik ergens in de KNAF reglementen gelezen dat je met je EU racelicentie alleen aan door de KNAF gesanctioneerde evenementen in de EU mag rijden. Dat betekent dus dat je alleen deel mag nemen aan door Nederlandse clubs georganiseerde evenementen (zoals DNRT, DCS, Youngtimers, etc,) in de EU.

Heeft iemand enig idee hoe je aan door buitenlandse clubs in het buitenland georganiseerde evenementen mee kan doen?

Luco

Re: EU licentie: waar geldig?

Bericht door Luco » 13 apr 2009, 22:51

2. AUTORISATIE
Voor elke deelname aan een internationaal evenement in het buitenland is toestemming van de KNAF vereist (autorisatie). Aan houders
van een internationale autorensport- en rallylicentie wordt een permanente autorisatie voor het lopende jaar verstrekt. Voor de
teamlicentie wordt een aparte permanente autorisatie verstrekt.

HSR

Bericht door HSR » 14 apr 2009, 02:36

Verhuizen naar het buitenland ook ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2009, 17:14

Ben_968CS schreef:Even vraagje voor de kenners: ik wil de komende jaren meer (club) races in het buitenland rijden bij door buitenlandse clubs georganiseerde evenementen (we plannen om dit land in de zomer van 2010 te laten voor wat het is...). Nu heb ik ergens in de KNAF reglementen gelezen dat je met je EU racelicentie alleen aan door de KNAF gesanctioneerde evenementen in de EU mag rijden. Dat betekent dus dat je alleen deel mag nemen aan door Nederlandse clubs georganiseerde evenementen (zoals DNRT, DCS, Youngtimers, etc,) in de EU.

Heeft iemand enig idee hoe je aan door buitenlandse clubs in het buitenland georganiseerde evenementen mee kan doen?
Ben, jij kan heel makkelijk een Internationale licentie aanvragen. Dat kost je jaarlijks iets meer geld, en een intensievere keuring, maar dan kun je aan de meeste buitenlandse evenementen deelnemen, in ieder geval de meeste evenementen op de FIA kalender. Hoe 't dan zit met clubraces in 't buitenland die niet op de FIA kalender staan weet ik niet. Je mag in ieder geval deelnemen aan die evenementen van de organisatoren (je licentie is in ieder geval geldig), maar dan waarschijnlijk ook met een verzekering van die (overkoepelende) organisatie, niet van de KNAF. Want daar zit 't probleem voor de KNAF zelf, denk ik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2009, 17:18

Je kan er trouwens voor kiezen om gewoon als Nederlander uit te blijven komen in buitenlandse races. Andersom gebeurt ook, zoals die rallycrosser Kuypers die voor Italie uit gaat komen, na wat meningsverschillen met de KNAF.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 15 apr 2009, 21:35

Dank allen voor de antwoorden.

Dennis, je hebt gelijk: heb een mailtje van de organisatie van een Zwitserse hill climb gekregen, waarin ze schreven dat ik van harte welkom was met een EU licentie. Ik ga proberen daar in augustus met een bergrennen mee te doen: http://www.bergrennen-oberhallau.ch/" onclick="window.open(this.href);return false;

Metchu

Bericht door Metchu » 15 apr 2009, 21:36

Dat klinkt heel stoer Ben!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2009, 09:53

Gaaf Ben! Rond Schaffhausen heb je best leuke weggetjes, dus dat moet helemaal goedkomen.

Wat ook een aanrader is: Bergrennen in Ollons Villars: http://www.ollon-villars.com/" onclick="window.open(this.href);return false; die in 2010 of 2011 weer georganiseerd wordt (laatste keer was 2007). Het is één van mijn lievelingsweggetjes om te rijden, echt gaaf.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 16 apr 2009, 13:35

Ben, neem voor wat tips dan gelijk even contact op met het DF-erelid Regal, Lionel Regal.
Peter Tunissen heeft vast nog wel een telefoonummer van hem.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 16 apr 2009, 22:31

Mooie bergklim Dennis! Het record wordt gehouden door Francois Cevert... Die is waarschijnlijk met heel serieus spul omhoog gereden. Raar hoor, Zwitserland: racen op een gesloten circuit is verboden, vinden ze te gevaarlijk. Maar bergrennen zijn wel gewoon toegestaan. Lijkt mij een stuk gevaarlijker. Anyways, ik rijd zo vaak (zoals Dennis) op vakantie op weggetjes waarvan ik denk: reed ik hier maar in de 968 op slicks zonder me zorgen te hoeven maken over tegenliggers. Vorig jaar nog met de Cayenne de Furka pas op en af gescheurd. Menig motorrijder (de pas is eigenlijk alleen geschtik voor motorrijders, zodat er bijna geen auto's rijden) heeft verbaasd over zijn schouder gekeken wat voor flatgebouw hem kwam inhalen :mrgreen: .

Mathieu: wie is Lionel Regal? Ben geen kenner op dit gebied :bag: .

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 apr 2009, 09:12

Lionel heeft bij Thieu en mij op cursus gezeten, toch Thieu? Had wel een beetje talent, maar hier en daar moesten we nog wat bijschaven. Hij moest nog leren om iets eerder op 't gas te gaan, grassprietjes meenemen en wat later te leren remmen... en soms remde hij nog waar je gewoon volgas kon. Maar ja, het begin was er.

:roflol: :beer:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 apr 2009, 09:19

Ik heb nog ergens een filmpje van Mathieu op 't zelfde traject toen ie voor reed in de ex-Senna McLaren. Die gooide hem bij 1.14 minuten op de handrem en die bocht bij 1.25 ging helemaal full lock. Die bocht bij 1.50 nam 'ie zonder te remmen (en met zijn ogen dicht)! :clap: Maar die Lionel was verdiend 2e geworden achter hem.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 17 apr 2009, 09:32

Die Lionel, was wel lachen, ja.
Eerst nog dat typisch franse stoicijnse maar dat verdween als sneeuw voor de zon toen jij even voordeed hoe nu echt met de F3000 de bergpas op te rijden.
Dennis zei: 'Ik rijd wel even voorop en dan probeer je me even te volgen'. Nou, bij de start moest hij reeds de rol lossen.
Zijn ogen zagen er een beetje uit als deze smilie :shocking: toen hij zag dat aan de rechterzijde van je slicks de letters Avon plaats hadden gemaakt voor een egale krijtstreep van een gecontroleerde touche met een bergwand. Dit in het kader van de weg maximaal benutten :beer:

Hij schijnt nadat hij bij ons in de leer was geweest nog een aardige palmares bij elkaar te hebben gereden :hmmm:
Gekke fransman.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 01 mar 2010, 21:41

Wat voegt zo'n cursus nou toe aan je rijvaardigheid?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 01 mar 2010, 21:51

Dennis Cavallino schreef:Lionel heeft bij Thieu en mij op cursus gezeten, toch Thieu? Had wel een beetje talent, maar hier en daar moesten we nog wat bijschaven. Hij moest nog leren om iets eerder op 't gas te gaan, grassprietjes meenemen en wat later te leren remmen... en soms remde hij nog waar je gewoon volgas kon. Maar ja, het begin was er.

:roflol: :beer:

Volgens mij zie je bij ongeveer 34 seconden een fotoboek waar je ook de foto`s van Dennis en Thieu net voorbij ziet komen.
Je moet wel heel Goed kijken... :mrgreen:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 01 mar 2010, 22:09

edit: laat maar, ik zit weer niet op OP-datum enzo te letten....

Plaats reactie