Race Bougies

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Race Bougies

Bericht door Eric H » 18 mar 2009, 16:51

Aangezien hier wat piloten rondrijden over circuits in E30 BMW-tjes vraag ik mij af wat voor bougies er gebruikt worden.

Maatje is bezig met het opbouwen van een E30-je voor circuit gebruik.
Hier is nu de motor ( M20B25 ) van aan de beurt, dus een 285 graden nokkenasje is al besteld. :banaan:

Standaard NGK bougie voor deze wagen is de ZGR 5 A, echter we zijn nu op zoek naar het race equivalent....

Welke bougies worden er door de E30 rijders hier gebruikt ??

:oops: :oops: ff motortype aangepast......is natuurlijk een M20B25 !!! :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door Eric H op 18 mar 2009, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Race Bougies

Bericht door RJay » 18 mar 2009, 17:11

De M50 is alleen geen E30 motor, dus dat zal je aan de E36 enthousiastelingen moeten vragen....
/e30 standaardklasse dus ook de standaard bougies :bag:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Race Bougies

Bericht door Tristan » 18 mar 2009, 17:18

Rij met de E30 Cup auto gewoon met standaard bougies aangezien het een standaard motor is. Rijden wel met andere olie (10W/60), maar rest is echt standaard.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Race Bougies

Bericht door Casper » 18 mar 2009, 17:35

Misschien vanwege de nokkenas en de daarmee samenhangende hogere toeren een wat koudere bougie monteren. Voor de rest zijn al die irridium/platinum/en andere exotische materialen naar mijn mening redelijk overrated...

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Race Bougies

Bericht door Jeroen van Emmerik » 18 mar 2009, 19:02

irridium en turbodruk geeft een gebroken bougie top... met alle gevolgen van dien!
gewoon koperen bougies alleen een graadje kouder wil wel eens helpen, maar ik denk, omdat het alleen de nokken zijn, dat je gewone kunt blijven doen.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Race Bougies

Bericht door Marco R. » 18 mar 2009, 19:21

Heb je een link oid met meer informatie daarover Jeroen? Ik rij nu met Iridiums en turbodruk, maar heb nog niks gemerkt. Bougies zien er nog uit als nieuw :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Race Bougies

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mar 2009, 15:57

Mijn M20B25 draait al ruim 30.000 circuitkm's fantastisch met standaard bougies van de BMW dealer. en 10w60 olie inderdaad. Een andere nokkenas mag bij ons niet, dus daar heb ik geen ervaring mee. Als ik jou was zou ik de tuimelaars preventief vervangen, omdat die wellicht meer/anders belast gaan worden. Ze gaan nogal eens stuk op dit type motor.

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Race Bougies

Bericht door Jeroen van Emmerik » 19 mar 2009, 17:03

Marco R. schreef:Heb je een link oid met meer informatie daarover Jeroen? Ik rij nu met Iridiums en turbodruk, maar heb nog niks gemerkt. Bougies zien er nog uit als nieuw :)
linkje zo snel niet..
maar Rich (alhier ergens) heeft het gehad, een kennis van ons met een tuningbedrijf is er ook achter gekomen en zo hier en daar is wel iets te vinden op supraforums.com (moet je weer lid van zijn), het gaat vooral fout bij hogere drukken. iets van boven de 1.5 Bar ofzo en "misfire"-en (niet of niet goed ontsteken).. dan schijnt het te gebeuren
het grootste nadeel van iridium is dat ze niet smelten, maar afbreken en dan door je hele cilinder gaan.. *schraaaaaap* geluidje en op naar de motoren rivisie... (Dymotrack oid)
de koperen smelten gewoon, nieuwe erin en weer gaan!
okee, je moet ze wat vaker vervangen, maar de kosten hou je laag.

bij een echte race motor zou ik ook voor gewone gaan, want mocht het topje afbreken bij een iridium, ben je gelijk zoveel geld verder en racen kost al genoeg :bag:

ikzelf heb ze ook nog maar bij de eerst volgende onderhoud gaan ze er uit ik vind het uiteindelijk te veel geld voor niet nader aantoonbaar verschil..

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Race Bougies

Bericht door Marco R. » 19 mar 2009, 17:59

Ik ga niet hoger als 1,1 bar dus dat zal bij mij wel meevallen denk ik dan. Bedankt voor de uitleg iig :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricT en 4 gasten