Getest: BMW M3 E46

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht

Getest: BMW M3 E46

Bericht door Anton van der Wulp » 25 feb 2009, 19:24

DF forum bedankt voor de benodigde informatie voor mijn rijtest ;) Excuses voor de opmaak, maar zo haal ik het van onze site af en daar werken we met iets andere formaten.

Eerbetoon

Zo nu en dan worden er auto’s ontworpen die al bij de introductie als tijdloos bestempeld mogen worden. Auto’s die na vele jaren nog steeds harten weten te veroveren door een karakteristiek, krachtig en toch ingetogen ontwerp. Een auto die alles biedt waar je naar op zoek bent. Zoiets als na een lange werkdag thuis komen en vervolgens de perfect uitziende vrouw in bed vinden, maar dan zonder een hoop air. Helaas blijven die dromen meestal dromen. Maar zo nu en dan komen dromen uit en sta je oog in oog met misschien wel één van de mooiste auto’s van het afgelopen decennium: De BMW M3 E46.

Afbeelding

Want wees eerlijk, zoveel perfect uitziende auto’s zijn er tegenwoordig niet meer. Want alles moet groot, bizar, voetgangerveilig, overdreven en eigenzinnig zijn. BMW heeft hier zelf ook een aandeel in gehad, want laten we niet de BMW X3 of de 7-serie vergeten die vlak na de millennium zijn intrede deed. Ik kijk in ieder geval nog graag terug naar de tijd dat auto’s ook zonder vreemde koplampen, gigantische grillen en rare konten konden imponeren. De BMW 3-serie E46 is zo’n esthetisch ontwerp zonder te overdrijven. Als M3 zeker niet onopvallend, maar toch nog redelijk beschaafd.

Afbeelding

Deze rijtest is een direct eerbetoon aan de laatste M3 met een 6 cilinder lijnmotor, want de huidige M3 (E92) is de eerste M3 met een machtige 4 liter V8 blok. We gaan terug naar het jaar 2001 en ervaren de bekroonde 3.2 liter 6-in-lijn motor.

Esthetisch met tomeloze kracht

Het moge duidelijk zijn, een beetje fan ben ik wel van de 3-serie Coupé. Het is zelfs zo dat mijn eerste rijervaring met een snelle auto een 3-Coupé betrof. Ik had mijn rijbewijs net een jaar op zak en had de mogelijkheid om met een heuse 330Ci te rijden. Helemaal zenuwachtig liep ik naar de BMW en kon niet ophouden met glimlachen. De 330Ci was ook nog eens in een fraaie kleur gespoten en voorzien van een M-bodykit wat mijn autohart alleen maar sneller liet kloppen. Vier jaar later stap ik wederom met een glimlach op een BMW af en zeker niet de allerminste. Hoewel ik tegenwoordig behoorlijk wat gewend (of verwend?) ben, is het toch spannend en voelt het enigszins als een eerste date met zo’n perfect uitziende vrouw.

Afbeelding

Helemaal fan ben ik niet van haar make-up, alhoewel de ‘Phoenix Gelb’ lakkleur op deze M3 best te pruimen is, zou ik niet direct voor deze kleur kiezen. Maar ach, gelukkig heeft ze andere mooie delen en een goed innerlijk. Ten opzichte van een normale 3-serie Coupé heeft de M3 extra brede wielkasten, dit staat niet alleen mooi, maar gezien de extra 20mm aan spoorbreedte en de brede wielen geen overbodige luxe. Deze BMW M3 is voorzien van de prachtige 19 inch CSL-wielen, waarbij het hart van de achterste velgen verder naar binnen steekt dan de voorste wielen. Details maken immers de auto, zo zal iedereen de typerende M3-spiegels herkennen en de functionele luchtsleuven in de voorste spatborden. Al zie je deze details helaas steeds meer op afgetrapte auto’s die M3-roosters en M3-badges totaal niet verdienen.

Afbeelding

Om het gewicht te reduceren kreeg de M3 een volledig aluminium motorkap die 40% lichter is dan een stalen motorkap zonder in te leveren op stijfheid en crashveiligheid. De motorkap is tevens voorzien van een zogenaamde powerdome om ruimte te geven aan het 3246cc metende motorblok. Deze bult vinden we overigens ook op de huidige M3 terug, net als het subtiele achterspoilertje. Maar het mooiste van de BMW M3 is toch wel het totaalplaatje. Het lijkt allemaal exact te kloppen. De forse bumperpartij staan de Bimmer perfect en de vier typische uitlaatmonden ontbreken evenmin. Het ontwerp van de E46 is, zoals gezegd, esthetisch verantwoord en tegelijk tomeloos van kracht.

Afbeelding

Als een echte BMW

We moeten ook wel zeggen dat deze M3 met meer dan 70.000 kilometer op de teller er nog fantastisch uitziet, alsof ze pas net uit de showroom is komen rijden. Dit is ook aan het interieur af te zien, we zijn geen oneffenheid of krasje tegen gekomen. Dat we met de begeerlijkste uitvoering van de 3-serie te maken hebben zie je er echter niet helemaal van af. Je moet het doen met enkele kleine M-logo’s en sportievere tellers, waarvan de snelheidsmeter tot 300 km/u gaat. Laat je daar niet door misleiden, want ook deze Duitse auto is begrenst tot 250 kilometer per uur. De carbon inleglijsten zijn daarentegen wel een duidelijke hint naar de sportieve aspiraties van de M3.

Afbeelding

Het dashboard zelf is van het bekende degelijke en stevige BMW-niveau. De afwerking is uitstekend en grote delen van het dashboard bestaan uit zachte en mooie materialen. Absoluut een compliment voor de sportstoelen, de lederen zetels zitten voortreffelijk en zijn uitgebreid verstelbaar. Het zitvlak is te verlengen en ook de breedte van de rugleuning is instelbaar. De stoelen zitten zelfs relatief comfortabel en dat blijkt ook wel nodig, want onder het rijden komt het meeste comfort van de stoelen vandaan. De zithouding is in ieder geval uitstekend en als we het dikke lederen stuurwiel vastpakken wordt het tijd om erachter te komen wat deze schoonheid aan prestaties kan laten zien en niet geheel onbelangrijk, kan laten horen!

Afbeelding

Hoogtoerig gesnerp

Want wat is de 6-in-lijn motor een juweeltje! Het atmosferische blok produceert meer dan 100 pk per liter (343 pk / 3.2 liter) en heeft dankzij die waardes maar liefst vijf onderscheidingen voor “Engine of the Year” ontvangen, waaronder “Best new engine 2001” en de winnaar in de categorie 3 tot 4 liter van 2001 tot 2006. Met een vermogen van 343 pk bij 7900 tpm en een koppel van 365Nm bij 4900 tpm is de 3.2L absoluut aantrekkelijk. De 0 tot 100 km/u sprint legt de M3 dan ook in slechts 5,2 seconden af en daarmee plakt de M3 constant aan de staart van een Porsche 911 Carrera van hetzelfde bouwjaar.

Afbeelding

Bij het starten van de auto worden de zintuigen direct geprikkeld door een zware brom die ten gehore wordt gebracht. Met enige stroefheid zetten we de 6-bak in de eerste versnelling en rijden rustig weg. De versnellingsbak is sowieso een bak die aandacht nodig heeft, want zo soepel schakelen als in de meeste moderne auto’s zit er niet in. Bij deze auto moet je werken en tevens goed met de zware koppeling overweg kunnen. Naar mate de kilometers verstrijken ben je al helemaal gewend aan de bak die met een goed duwtje in de versnelling moet worden gezet, het zogenaamde klik-klak principe. Overigens is het schakelen met deze M3 absoluut niet storend of iets dergelijks, je moet er alleen in het begin even aan wennen. Dat krijg je met al die moderne bolides die uiterst makkelijk en zijdezacht schakelen. Belangrijk is om de motor enigszins op toeren te houden tijdens het wegrijden, want helemaal onderin gebeurt er niet zo heel veel. Als de motor op temperatuur is gaan we niet alleen hoger in de toeren rijden, maar schakelen we eveneens de sportmodus in door middel van het indrukken van de sport-knop. Het karakter van de BMW verandert onmiddellijk. De elektronische gasklepregeling (EDR) stuurt direct elektrische signalen naar de motormanagement en zorgt voor directere gaspedaalrespons. Zonder ook maar een extra centimeter gas te geven schiet het toerental een stuk omhoog en reageert het gaspedaal gretiger op de bewegingen van je rechtervoet. Even een dot gas resulteert in een lekkere duw in je rug en een heerlijk motorgeluid. Hoe hoger we in de toeren gaan hoe lekkerder de motor klinkt. Vanaf zo’n 3500 toeren komt een hard zescilinder-gehuil naar boven en als we richting de 8000 toeren gaan komt de M3 helemaal los en worden we geconfronteerd met een hoogtoerig gesnerp. Hoe harder, hoe meer geschreeuw er loskomt. Heerlijk! Toch jammer dat we dit geluid bij de huidige BMW’s moeten missen. Het is echt een karakteristiek geluid, wat je in staat stelt om blindelings een BMW M3 E46 te herkennen.

Afbeelding

Goed, de motor klinkt geweldig en voelt ook zo aan, maar dan zijn we er uiteraard nog niet. Hoe gaat de M3 om met Neerlands wegen? Geen complete verrassing is , gezien het imago van BMW, dat het onderstel vrij stevig is. Zoals ik eerder aan gaf zijn de stoelen de reden dat je nog enigszins comfortabel rond kan rijden, want deze absorberen een boel trillingen. Dit zorgt ervoor dat de harde vering minder hard doordringt naar de bestuurder. Anderzijds praten we hier wel over een BMW M3, wil je meer comfort dan koop je maar een Mercedes of een Audi. Zo moet je ook geen besturing verwachten die licht te bedienen is, want de besturing van de M3 is lekker zwaar en past prima bij de BMW. De stuurinrichting is direct, maar had wat meer gevoel in mogen zitten. Een moderne Mazda RX-8 of een Opel Astra OPC reageert sneller op je draaibewegingen. Maar als je de M3 een bocht injaagt voelt hij zich wel helemaal thuis.

Afbeelding

Met flinke snelheden vliegen we over curven heen en dankzij het variabele M sperdifferentieel blijft de M3 keurig zijn koers behouden, ondanks dat we het de auto echt wel moeilijk hebben gemaakt. Het rijplezier wordt alleen maar groter, want dankzij de strakke remmen kan je op het laatste moment in de ankers om vervolgens weer de bocht met volle kracht te verlaten. Zoals het hoort is de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) uitschakelbaar en dan verdwijnen de engeltjes op mijn schouder en komt het duiveltje in mij naar boven. Met een flinke dot gas en snel insturen kan de kont van de M3 de verleiding niet weerstaan om de neus in te halen, met een lekkere drift tot gevolg. Met de 1470 kilogram wegende M3 weet het onderstel wel raad, alleen tijdens accelereren heb je door het gewicht een iets minder snelheidssensatie dan je zou willen.

Afbeelding

Ook in een korte en kleine bochten is het een eitje om de kont te laten zwiepen en dit gaat zeer voorspelbaar. Door een beetje te spelen met het gaspedaal en te draaien aan het stuur is de auto weer makkelijk op koers te brengen en zijn we klaar voor de volgende glijpartij. We kunnen niet anders zeggen dat dit één van de leukste kanten is van de BMW en meteen weten we weer waarom achterwielaandrijving zoveel leuker is dan een vierwiel- of voorwiel aandrijving. Dat wil niet zeggen dat de M3 met een uitgeschakelde DSC je meteen afstraft als je te hard door een bocht gaat, want je moet het wel echt uitlokken. Echter, wie zijn wij om daar geen gebruik van te maken?

Afbeelding

Een geslaagde date

De date van je leven. Dat is eigenlijk de hele rijervaring met de M3 in één zin samengevat. Het begon als een ontmoeting met één van de mooiste BMW’s van de afgelopen tien jaar en eindigde in de volle overtuiging dat er meer achter (of in) de M3 schuilt dan alleen een fraai ontwerp. Een goed uitgebalanceerd onderstel, een formidabele motor die uitblinkt in souplesse en kracht, en niet te vergeten het fantastische geluid dat dit blok ten gehore brengt. Nog een voordeel is dat deze droom voor de gemiddelde autoliefhebber steeds verder binnen bereik komt, want ze worden beetje bij beetje meer betaalbaar.

Afbeelding

Je krijgt niet alleen veel rijplezier terug, maar ook een pracht van een auto die je hart blijft stelen. Daarmee kan ik wel afsluiten dat deze perfect uitziende vrouw daadwerkelijk een leuk en plezierig karakter heeft.

Auteur en fotografie: Anton van der Wulp

Met dank aan:
Marco Hof Sportscars




Uiteraard is hier ook een filmpje van gemaakt. Zoekt en gij zult vinden ;)

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Max V » 25 feb 2009, 19:27

Een fantastische auto!

Heerlijke wielen zitten er onder :df:

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Rein » 25 feb 2009, 19:32

Mooi! Phoenix Gelb vind ik toch wel erg mooi op een E46 M3! :D

nu eerst de test lezen :P

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Ahmed » 25 feb 2009, 19:33

Is dat niet de auto van Bas van Putten ?

nu ff lezen :lol:

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Fernando » 25 feb 2009, 19:34

Wat een tijdloze beauty is het toch! Blijf het een fantastische auto vinden en je testverslag was een leuk stuk om te lezen.

ps. de E92 wint het nooooooit qua looks van de E46..... :twisted:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Anton van der Wulp » 25 feb 2009, 19:38

Is dat niet de auto van Bas van Putten ?
Nu wel, toen nog niet ;)

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Ahmed » 25 feb 2009, 19:39

lol :lol:

Leuk verslag weer , met mooi foto's! :clap:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Erik K. » 25 feb 2009, 19:43

Maarre waar staan nou die filmpjes?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door romo » 25 feb 2009, 20:03

Want wat is de 6-in-lijn motor een juweeltje! Het atmosferische blok produceert meer dan 100 pk per liter (343 pk / 3.2 liter) en heeft dankzij die waardes maar liefst vijf onderscheidingen voor “Engine of the Year” ontvangen, waaronder “Best new engine 2001” en de winnaar in de categorie 3 tot 4 liter van 2001 tot 2006

Niet 5, maar 6 keer achter elkaar................................Engine of the Year :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Kasteel » 25 feb 2009, 20:16

Blijf het een geweldige auto vinden, hoewel ik niet helemaal wild ben van dat phoenixgold. Gek genoeg vind ik smg ook echt bij die auto passen, terwijl ik normaal niet zo into automaat/semi ben.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Jurjen » 25 feb 2009, 20:51

Filmpje:

http://www.vimeo.com/2181285" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Joop » 25 feb 2009, 21:29

Helder en leuk te lezen verslag van de rit...

Dit blijft een tijdloos mooie auto...
...rij wellicht nu E92, de E46 3er coupe blijft de mooiste.

Tweede dikke plus is natuurlijk de M-uitvoering van de coupe, met die grandioze hoogtoerige R6: kippenveltrekkend lekker!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door romo » 25 feb 2009, 21:45

Ik moet zeggen; ik blijf een zwak voor door deze kar houden..................... :love:

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door JWD » 25 feb 2009, 21:46

Goed verhaal en mooie foto's!
Ik krijg gelijk zin om de E46 uit zijn winterslaap te halen, misschien zondag maar eens even de bandjes weer rond maken :).
Enig idee wat voor een type veren onder deze M3 zitten?
Zo te zien staat hij een aardig stukje lager dan standaard.
En die CSL velgen... :love:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Snipe » 25 feb 2009, 21:51

beschrijving op vimeo schreef:AutoGetest.nl test de BMW M3 E46 met 343pk die in slechts 5.2 seconden naar de 100 sprint, en door ramt tot de begrensde top van 250 km/u.
:hammer:


Maarreh, is er iemand op je camera gaan zitten? Het beeld is nogal smal.... Filmpje is van een iets ander niveau dan de foto's ook - en niet per se beter.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Downforce Hans » 25 feb 2009, 21:57

Grappige auto verder niks bijzonders en qua rijden weinig uitdagend.
Heb het verhaaltje niet eens helemaal af gelezen maar er wordt net gedaan of dit het zevende wereld wonder is.

Sorry, maar dat is het niet :nah:

Grtz,Hans

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Macboy » 25 feb 2009, 23:23

Erg leuk en uitgebreid verslag met leuke foto's. Top smaakt naar meer :thumbup:
Want wees eerlijk, zoveel perfect uitziende auto’s zijn er tegenwoordig niet meer. Want alles moet groot, bizar, voetgangerveilig, overdreven en eigenzinnig zijn. BMW heeft hier zelf ook een aandeel in gehad, want laten we niet de BMW X3 of de 7-serie vergeten die vlak na de millennium zijn intrede deed.
Dit is echt je reinste onzin !! De E46 werd ook gewoon een boot genoemd t.o.v. de E36, die veel lichtvoetiger en directer was. Is een beetje een dooddoener. De E36 was dit overigens ook t.o.v. de E30.

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Robin » 26 feb 2009, 08:01

Leuk verhaal en met Macboy hierboven en ook wel 'n beetje met HanZ06 eens, ik heb ook zo'n ding gehad en het is leuk om mee te spelen, zeer zeker, maar M bouwt geen wereldwonders, gewoon 'bereikbare' pittige BMW's met een hoge funfactor die best wel strak sturen in 'n dikker jasje voor 'n dikke prijs. Dat de concurrentie in dat segment het op bepaalde vlakken beter doet mag ook gezegd worden. Maar op sommige punten is de M weer beter ofzo.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door romo » 26 feb 2009, 08:40

Wonderen bestaan niet ( alhoewel mensen in het vliegtuig van gisteren daar mogelijk anders over denken) dus ook wonder auto`s niet, er valt altijd wel wat over te zeiken namelijk, is het er niet, dan bedenken we het wel.......................

Anyway; de E46 M3 motor is en blijft een juweel..........................................

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Robin » 26 feb 2009, 08:44

romo schreef: Anyway; de E46 M3 motor is en blijft een juweel..........................................
...maar hij snerpte mij téveel.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door romo » 26 feb 2009, 09:13

Robin schreef:
romo schreef: Anyway; de E46 M3 motor is en blijft een juweel..........................................
...maar hij snerpte mij téveel.... :mrgreen:
dat bedoel ik, iets te zeiken is er altijd.................... :mrgreen:

en die snerp komt van de uitlaat :nana:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Mark Nauta » 26 feb 2009, 13:12

Erg leuk verslag Anton.

Ook mooie foto's trouwens. Wat een gave kleur is het toch. Doet het op de foto's erg goed!

gForce
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 aug 2006, 19:16
Locatie: Drachten BMW E36 M3.2 Sedan

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door gForce » 26 feb 2009, 19:02

Mooie auto en voor mij een de logische volgende stap na een E36 M3.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Rupie » 26 feb 2009, 19:12

Kom een stuk met mijn 130i rijden en schrijf zo'n enthousiast stuk. E46 M3 is zo 1999.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Getest: BMW M3 E46

Bericht door Snipe » 26 feb 2009, 19:15

Ruben schreef:Kom een stuk met mijn 130i rijden en schrijf zo'n enthousiast stuk. E46 M3 is zo 1999.
Zo, CXTCCXT, die uitnodiging heb je alvast binnen :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb, Kasteel, Majestic-12 [Bot] en 32 gasten