Eerbetoon
Zo nu en dan worden er auto’s ontworpen die al bij de introductie als tijdloos bestempeld mogen worden. Auto’s die na vele jaren nog steeds harten weten te veroveren door een karakteristiek, krachtig en toch ingetogen ontwerp. Een auto die alles biedt waar je naar op zoek bent. Zoiets als na een lange werkdag thuis komen en vervolgens de perfect uitziende vrouw in bed vinden, maar dan zonder een hoop air. Helaas blijven die dromen meestal dromen. Maar zo nu en dan komen dromen uit en sta je oog in oog met misschien wel één van de mooiste auto’s van het afgelopen decennium: De BMW M3 E46.
Want wees eerlijk, zoveel perfect uitziende auto’s zijn er tegenwoordig niet meer. Want alles moet groot, bizar, voetgangerveilig, overdreven en eigenzinnig zijn. BMW heeft hier zelf ook een aandeel in gehad, want laten we niet de BMW X3 of de 7-serie vergeten die vlak na de millennium zijn intrede deed. Ik kijk in ieder geval nog graag terug naar de tijd dat auto’s ook zonder vreemde koplampen, gigantische grillen en rare konten konden imponeren. De BMW 3-serie E46 is zo’n esthetisch ontwerp zonder te overdrijven. Als M3 zeker niet onopvallend, maar toch nog redelijk beschaafd.
Deze rijtest is een direct eerbetoon aan de laatste M3 met een 6 cilinder lijnmotor, want de huidige M3 (E92) is de eerste M3 met een machtige 4 liter V8 blok. We gaan terug naar het jaar 2001 en ervaren de bekroonde 3.2 liter 6-in-lijn motor.
Esthetisch met tomeloze kracht
Het moge duidelijk zijn, een beetje fan ben ik wel van de 3-serie Coupé. Het is zelfs zo dat mijn eerste rijervaring met een snelle auto een 3-Coupé betrof. Ik had mijn rijbewijs net een jaar op zak en had de mogelijkheid om met een heuse 330Ci te rijden. Helemaal zenuwachtig liep ik naar de BMW en kon niet ophouden met glimlachen. De 330Ci was ook nog eens in een fraaie kleur gespoten en voorzien van een M-bodykit wat mijn autohart alleen maar sneller liet kloppen. Vier jaar later stap ik wederom met een glimlach op een BMW af en zeker niet de allerminste. Hoewel ik tegenwoordig behoorlijk wat gewend (of verwend?) ben, is het toch spannend en voelt het enigszins als een eerste date met zo’n perfect uitziende vrouw.
Helemaal fan ben ik niet van haar make-up, alhoewel de ‘Phoenix Gelb’ lakkleur op deze M3 best te pruimen is, zou ik niet direct voor deze kleur kiezen. Maar ach, gelukkig heeft ze andere mooie delen en een goed innerlijk. Ten opzichte van een normale 3-serie Coupé heeft de M3 extra brede wielkasten, dit staat niet alleen mooi, maar gezien de extra 20mm aan spoorbreedte en de brede wielen geen overbodige luxe. Deze BMW M3 is voorzien van de prachtige 19 inch CSL-wielen, waarbij het hart van de achterste velgen verder naar binnen steekt dan de voorste wielen. Details maken immers de auto, zo zal iedereen de typerende M3-spiegels herkennen en de functionele luchtsleuven in de voorste spatborden. Al zie je deze details helaas steeds meer op afgetrapte auto’s die M3-roosters en M3-badges totaal niet verdienen.
Om het gewicht te reduceren kreeg de M3 een volledig aluminium motorkap die 40% lichter is dan een stalen motorkap zonder in te leveren op stijfheid en crashveiligheid. De motorkap is tevens voorzien van een zogenaamde powerdome om ruimte te geven aan het 3246cc metende motorblok. Deze bult vinden we overigens ook op de huidige M3 terug, net als het subtiele achterspoilertje. Maar het mooiste van de BMW M3 is toch wel het totaalplaatje. Het lijkt allemaal exact te kloppen. De forse bumperpartij staan de Bimmer perfect en de vier typische uitlaatmonden ontbreken evenmin. Het ontwerp van de E46 is, zoals gezegd, esthetisch verantwoord en tegelijk tomeloos van kracht.
Als een echte BMW
We moeten ook wel zeggen dat deze M3 met meer dan 70.000 kilometer op de teller er nog fantastisch uitziet, alsof ze pas net uit de showroom is komen rijden. Dit is ook aan het interieur af te zien, we zijn geen oneffenheid of krasje tegen gekomen. Dat we met de begeerlijkste uitvoering van de 3-serie te maken hebben zie je er echter niet helemaal van af. Je moet het doen met enkele kleine M-logo’s en sportievere tellers, waarvan de snelheidsmeter tot 300 km/u gaat. Laat je daar niet door misleiden, want ook deze Duitse auto is begrenst tot 250 kilometer per uur. De carbon inleglijsten zijn daarentegen wel een duidelijke hint naar de sportieve aspiraties van de M3.
Het dashboard zelf is van het bekende degelijke en stevige BMW-niveau. De afwerking is uitstekend en grote delen van het dashboard bestaan uit zachte en mooie materialen. Absoluut een compliment voor de sportstoelen, de lederen zetels zitten voortreffelijk en zijn uitgebreid verstelbaar. Het zitvlak is te verlengen en ook de breedte van de rugleuning is instelbaar. De stoelen zitten zelfs relatief comfortabel en dat blijkt ook wel nodig, want onder het rijden komt het meeste comfort van de stoelen vandaan. De zithouding is in ieder geval uitstekend en als we het dikke lederen stuurwiel vastpakken wordt het tijd om erachter te komen wat deze schoonheid aan prestaties kan laten zien en niet geheel onbelangrijk, kan laten horen!
Hoogtoerig gesnerp
Want wat is de 6-in-lijn motor een juweeltje! Het atmosferische blok produceert meer dan 100 pk per liter (343 pk / 3.2 liter) en heeft dankzij die waardes maar liefst vijf onderscheidingen voor “Engine of the Year” ontvangen, waaronder “Best new engine 2001” en de winnaar in de categorie 3 tot 4 liter van 2001 tot 2006. Met een vermogen van 343 pk bij 7900 tpm en een koppel van 365Nm bij 4900 tpm is de 3.2L absoluut aantrekkelijk. De 0 tot 100 km/u sprint legt de M3 dan ook in slechts 5,2 seconden af en daarmee plakt de M3 constant aan de staart van een Porsche 911 Carrera van hetzelfde bouwjaar.
Bij het starten van de auto worden de zintuigen direct geprikkeld door een zware brom die ten gehore wordt gebracht. Met enige stroefheid zetten we de 6-bak in de eerste versnelling en rijden rustig weg. De versnellingsbak is sowieso een bak die aandacht nodig heeft, want zo soepel schakelen als in de meeste moderne auto’s zit er niet in. Bij deze auto moet je werken en tevens goed met de zware koppeling overweg kunnen. Naar mate de kilometers verstrijken ben je al helemaal gewend aan de bak die met een goed duwtje in de versnelling moet worden gezet, het zogenaamde klik-klak principe. Overigens is het schakelen met deze M3 absoluut niet storend of iets dergelijks, je moet er alleen in het begin even aan wennen. Dat krijg je met al die moderne bolides die uiterst makkelijk en zijdezacht schakelen. Belangrijk is om de motor enigszins op toeren te houden tijdens het wegrijden, want helemaal onderin gebeurt er niet zo heel veel. Als de motor op temperatuur is gaan we niet alleen hoger in de toeren rijden, maar schakelen we eveneens de sportmodus in door middel van het indrukken van de sport-knop. Het karakter van de BMW verandert onmiddellijk. De elektronische gasklepregeling (EDR) stuurt direct elektrische signalen naar de motormanagement en zorgt voor directere gaspedaalrespons. Zonder ook maar een extra centimeter gas te geven schiet het toerental een stuk omhoog en reageert het gaspedaal gretiger op de bewegingen van je rechtervoet. Even een dot gas resulteert in een lekkere duw in je rug en een heerlijk motorgeluid. Hoe hoger we in de toeren gaan hoe lekkerder de motor klinkt. Vanaf zo’n 3500 toeren komt een hard zescilinder-gehuil naar boven en als we richting de 8000 toeren gaan komt de M3 helemaal los en worden we geconfronteerd met een hoogtoerig gesnerp. Hoe harder, hoe meer geschreeuw er loskomt. Heerlijk! Toch jammer dat we dit geluid bij de huidige BMW’s moeten missen. Het is echt een karakteristiek geluid, wat je in staat stelt om blindelings een BMW M3 E46 te herkennen.
Goed, de motor klinkt geweldig en voelt ook zo aan, maar dan zijn we er uiteraard nog niet. Hoe gaat de M3 om met Neerlands wegen? Geen complete verrassing is , gezien het imago van BMW, dat het onderstel vrij stevig is. Zoals ik eerder aan gaf zijn de stoelen de reden dat je nog enigszins comfortabel rond kan rijden, want deze absorberen een boel trillingen. Dit zorgt ervoor dat de harde vering minder hard doordringt naar de bestuurder. Anderzijds praten we hier wel over een BMW M3, wil je meer comfort dan koop je maar een Mercedes of een Audi. Zo moet je ook geen besturing verwachten die licht te bedienen is, want de besturing van de M3 is lekker zwaar en past prima bij de BMW. De stuurinrichting is direct, maar had wat meer gevoel in mogen zitten. Een moderne Mazda RX-8 of een Opel Astra OPC reageert sneller op je draaibewegingen. Maar als je de M3 een bocht injaagt voelt hij zich wel helemaal thuis.
Met flinke snelheden vliegen we over curven heen en dankzij het variabele M sperdifferentieel blijft de M3 keurig zijn koers behouden, ondanks dat we het de auto echt wel moeilijk hebben gemaakt. Het rijplezier wordt alleen maar groter, want dankzij de strakke remmen kan je op het laatste moment in de ankers om vervolgens weer de bocht met volle kracht te verlaten. Zoals het hoort is de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) uitschakelbaar en dan verdwijnen de engeltjes op mijn schouder en komt het duiveltje in mij naar boven. Met een flinke dot gas en snel insturen kan de kont van de M3 de verleiding niet weerstaan om de neus in te halen, met een lekkere drift tot gevolg. Met de 1470 kilogram wegende M3 weet het onderstel wel raad, alleen tijdens accelereren heb je door het gewicht een iets minder snelheidssensatie dan je zou willen.
Ook in een korte en kleine bochten is het een eitje om de kont te laten zwiepen en dit gaat zeer voorspelbaar. Door een beetje te spelen met het gaspedaal en te draaien aan het stuur is de auto weer makkelijk op koers te brengen en zijn we klaar voor de volgende glijpartij. We kunnen niet anders zeggen dat dit één van de leukste kanten is van de BMW en meteen weten we weer waarom achterwielaandrijving zoveel leuker is dan een vierwiel- of voorwiel aandrijving. Dat wil niet zeggen dat de M3 met een uitgeschakelde DSC je meteen afstraft als je te hard door een bocht gaat, want je moet het wel echt uitlokken. Echter, wie zijn wij om daar geen gebruik van te maken?
Een geslaagde date
De date van je leven. Dat is eigenlijk de hele rijervaring met de M3 in één zin samengevat. Het begon als een ontmoeting met één van de mooiste BMW’s van de afgelopen tien jaar en eindigde in de volle overtuiging dat er meer achter (of in) de M3 schuilt dan alleen een fraai ontwerp. Een goed uitgebalanceerd onderstel, een formidabele motor die uitblinkt in souplesse en kracht, en niet te vergeten het fantastische geluid dat dit blok ten gehore brengt. Nog een voordeel is dat deze droom voor de gemiddelde autoliefhebber steeds verder binnen bereik komt, want ze worden beetje bij beetje meer betaalbaar.
Je krijgt niet alleen veel rijplezier terug, maar ook een pracht van een auto die je hart blijft stelen. Daarmee kan ik wel afsluiten dat deze perfect uitziende vrouw daadwerkelijk een leuk en plezierig karakter heeft.
Auteur en fotografie: Anton van der Wulp
Met dank aan:
Marco Hof Sportscars
Uiteraard is hier ook een filmpje van gemaakt. Zoekt en gij zult vinden