Dealers: je vrienden of niet?
-
Dealers: je vrienden of niet?
Koop een auto en je krijgt het gevoel de deal van je leven te maken. Elke auto in de showroom is perfect, heeft altijd een goed baasje gehad, nooit op bespaard enzovoort. Bij het onderhandelen van de prijs loopt zo'n verkoper nog drie keer voor de show naar z'n baas om het toneelstukje compleet te maken. Doel is dat jij het pand verlaat met het gevoel een werelddeal te hebben gemaakt. Een unieke en perfecte auto voor een prijs die, dankzij het onderhandelen, echt niet lager meer kan.
Kom je drie jaar later terug om het ding in te ruilen, dan krijg je er een belachelijke prijs voor omdat de kleur niet goed is, wel/geen automaat, kilometerstand te hoog, weinig vraag naar modellen met die motor (te weinig vermogen OF hij zuipt teveel) enzovoort. De auto ziet er goed uit, MAAR...
Zijn er nog autodealers met een goed hart of is het één grote show om te doen alsof je hun beste vriend bent? Ik zie om mij heen veel mensen die naar dezelfde dealer gaan omdat ze daar het idee krijgen altijd goede zaken te kunnen doen (is dat wel zo?).
Het blijft tenslotte een bedrijf waar ze geld moeten verdienen.
Ook over de werkplaats hoor je regelmatig verhalen dat ze zogenaamd zaken vervangen die amper te controleren zijn. Bij bepaalde klanten natuurlijk gemakkelijk geld verdienen (vrouwen, ouderen etc.). Zeker in economisch mindere tijden is het een makkelijke manier om toevallig wat extra's te factureren.
Kom je drie jaar later terug om het ding in te ruilen, dan krijg je er een belachelijke prijs voor omdat de kleur niet goed is, wel/geen automaat, kilometerstand te hoog, weinig vraag naar modellen met die motor (te weinig vermogen OF hij zuipt teveel) enzovoort. De auto ziet er goed uit, MAAR...
Zijn er nog autodealers met een goed hart of is het één grote show om te doen alsof je hun beste vriend bent? Ik zie om mij heen veel mensen die naar dezelfde dealer gaan omdat ze daar het idee krijgen altijd goede zaken te kunnen doen (is dat wel zo?).
Het blijft tenslotte een bedrijf waar ze geld moeten verdienen.
Ook over de werkplaats hoor je regelmatig verhalen dat ze zogenaamd zaken vervangen die amper te controleren zijn. Bij bepaalde klanten natuurlijk gemakkelijk geld verdienen (vrouwen, ouderen etc.). Zeker in economisch mindere tijden is het een makkelijke manier om toevallig wat extra's te factureren.
- RVV
LOL@draad, gisteren bij de dealer, 325i moest beurtje hebben, is de kentekeplaat houder achter vervangen omdat die niet in orde zou zijn, nooit iets van gemerkt.
Maar ik geloof het wel hoor, waarschijnlijk door gescheurd bij een schroefgat ofzo. Maakt ook verder niet uit, maar ik neem het ter kennisgeving aan.
Anyway dealer je vriend of niet ? Kijk ik zie het zo, ik moet me thuis voelen bij een dealer, vind het leuk als ik herkend word en gewoon als mens word behandeld als ik er ben en niet als klant. Ik drink regelmatig een bakkie bij de beier, Andre en Robin komen dan ook af en toe langs, le lult wat, klets over auto's en autosport beetje geinen, verkopers zijn aardig en komen gezellig over. Eigenaar is niet te beroerd om een stoel te pakken en bij je aan te komen schuiven aan tafel voor een praatje. Kijk dat vind ik leuk. Dan heb je goed kontakt en matst men jou ook eens. Auto's kopen kun je overal wel. Maar als autoliefhebber ook als liefhebber worden behandeld is vaak veel lastiger. Ik heb er een gruwelijke hekel aan als men mij totaal verkeerd inschat bij een auto bedrijf.
Dat geld niet alleen voor de verkoop maar ook voor de werkplaats.
Ik ben zelf ook niet zo'n shopper, als je BMW kiest in het noorden van het land heb je toch maar 2 dealers/eigenaren waar je mee te maken krijgt. Elders gaan shoppen heb ik zelf helemaal geen zin in. Mentalteit en sfeer is beneden Zwolle anders dan in het Noorden.
Natuurlijk zorg ik ervoor dat ik voor mezelf een goed gevoel heb als ik een deal sluit. Het is heel simpel je zorgt dat je weet welke auto je wilt, en je zorgt ervoor dat je het maximaal te betalen bedrag in je hoofd hebt. En daar wil je zo laag mogelijk onder zitten. Dan kan er niks mis gaan.
Maar ik geloof het wel hoor, waarschijnlijk door gescheurd bij een schroefgat ofzo. Maakt ook verder niet uit, maar ik neem het ter kennisgeving aan.
Anyway dealer je vriend of niet ? Kijk ik zie het zo, ik moet me thuis voelen bij een dealer, vind het leuk als ik herkend word en gewoon als mens word behandeld als ik er ben en niet als klant. Ik drink regelmatig een bakkie bij de beier, Andre en Robin komen dan ook af en toe langs, le lult wat, klets over auto's en autosport beetje geinen, verkopers zijn aardig en komen gezellig over. Eigenaar is niet te beroerd om een stoel te pakken en bij je aan te komen schuiven aan tafel voor een praatje. Kijk dat vind ik leuk. Dan heb je goed kontakt en matst men jou ook eens. Auto's kopen kun je overal wel. Maar als autoliefhebber ook als liefhebber worden behandeld is vaak veel lastiger. Ik heb er een gruwelijke hekel aan als men mij totaal verkeerd inschat bij een auto bedrijf.
Dat geld niet alleen voor de verkoop maar ook voor de werkplaats.
Ik ben zelf ook niet zo'n shopper, als je BMW kiest in het noorden van het land heb je toch maar 2 dealers/eigenaren waar je mee te maken krijgt. Elders gaan shoppen heb ik zelf helemaal geen zin in. Mentalteit en sfeer is beneden Zwolle anders dan in het Noorden.
Natuurlijk zorg ik ervoor dat ik voor mezelf een goed gevoel heb als ik een deal sluit. Het is heel simpel je zorgt dat je weet welke auto je wilt, en je zorgt ervoor dat je het maximaal te betalen bedrag in je hoofd hebt. En daar wil je zo laag mogelijk onder zitten. Dan kan er niks mis gaan.
- kZieNix
Veel gezeik gehad met de laatste twee lease auto's. En dan vooral met de dealers.
Het zijn dus NIET mijn vrienden. Ben bij Volkswagen en Renault geen enkele positieve uitzondering hierop tegen gekomen.
Toen ik privé een Ford Mondeo reed was ik overigens best tevreden over de service van Ford Van der Meer in Amersfoort, maar niet meer dan dat. Vrienden zullen we waarschijnlijk nooit worden
Het zijn dus NIET mijn vrienden. Ben bij Volkswagen en Renault geen enkele positieve uitzondering hierop tegen gekomen.
Toen ik privé een Ford Mondeo reed was ik overigens best tevreden over de service van Ford Van der Meer in Amersfoort, maar niet meer dan dat. Vrienden zullen we waarschijnlijk nooit worden

Laatst gewijzigd door kZieNix op 14 jun 2006, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Tsja, ik heb mn auto's altijd particulier gekocht, of goedkope auto's bij van der Velden om ze ervanaf te helpen, vaak voor bekenden dan.
Ben wel vaak langs dealers geweest, auto's bekijken voor anderen, proefrijden etc, maar meestal was ik alweer weg zonder gesprek, er klopt altijd wel iets niet of mankeert wat aan de auto, dan hoeft het wat mij betreft niet meer. Een merkdealer kan je nog op terugvallen maar een handelaar weet gewoon niks van een auto, zelfs een Civic van 2000 euro heb ik laten staan, mega olieverbruik en lekke koppakking, tsja, hij weet niks van de auto en houd zich van de domme.
Een particulier kan je vaak snel toetsen op eerlijkheid, hij/zij heeft een tijd in de auto gereden, dus kom maar op met de verhalen, wat is er vervangen, wat zijn de kleine dingetjes, hoe zit het met koude/korte ritjes, verbruik van vloeistoffen, onderhoud enz enz. Ook een dealer weet dit niet altijd tenzij de auto bij hun in onderhoud is geweest.
Enige waar ik een noemenswaardig bedrag (meer dan 10.000 euro) naartoe zou brengen is de BMW dealer voor een auto uit de huisselectie, daarnaast misschien andere bekende dealers (Nissan Waalwijk), maar dan moet ik wel mensen kennen die daar werken.
Onderhoud van de M3, de beurtjes ga ik op advies van Rutger naar de Maaral Alkmaar en laat een bekende van hem aan de auto sleutelen, dan heb ik naast het goede gevoel ook nog de garantie dat er geen halve zool aan de auto staat te schroeven en daar heb ik dan wel een dikke 1000 euro voor over als het om een grote beurt gaat.
Ben wel vaak langs dealers geweest, auto's bekijken voor anderen, proefrijden etc, maar meestal was ik alweer weg zonder gesprek, er klopt altijd wel iets niet of mankeert wat aan de auto, dan hoeft het wat mij betreft niet meer. Een merkdealer kan je nog op terugvallen maar een handelaar weet gewoon niks van een auto, zelfs een Civic van 2000 euro heb ik laten staan, mega olieverbruik en lekke koppakking, tsja, hij weet niks van de auto en houd zich van de domme.
Een particulier kan je vaak snel toetsen op eerlijkheid, hij/zij heeft een tijd in de auto gereden, dus kom maar op met de verhalen, wat is er vervangen, wat zijn de kleine dingetjes, hoe zit het met koude/korte ritjes, verbruik van vloeistoffen, onderhoud enz enz. Ook een dealer weet dit niet altijd tenzij de auto bij hun in onderhoud is geweest.
Enige waar ik een noemenswaardig bedrag (meer dan 10.000 euro) naartoe zou brengen is de BMW dealer voor een auto uit de huisselectie, daarnaast misschien andere bekende dealers (Nissan Waalwijk), maar dan moet ik wel mensen kennen die daar werken.
Onderhoud van de M3, de beurtjes ga ik op advies van Rutger naar de Maaral Alkmaar en laat een bekende van hem aan de auto sleutelen, dan heb ik naast het goede gevoel ook nog de garantie dat er geen halve zool aan de auto staat te schroeven en daar heb ik dan wel een dikke 1000 euro voor over als het om een grote beurt gaat.
- Knot
Rico,
Daar zeg je ook wat, je moet aan de goede kant van de klantenkring zitten. Over de Beier doen de laatste tijd ook een paar verhalen de ronde, op jullie niet van toepassing, misschien spoorde die klant niet, maar iedereen zorgt toch vaak dat ze mensen binnen het bedrijf kennen, een wat hechtere band, dat geeft vertrouwen en niet zomaar een dealer binnenlopen en een afspraak maken voor een beurt, wat een hoop leaserijders dus wel doen en daarna klagen.
Daar zeg je ook wat, je moet aan de goede kant van de klantenkring zitten. Over de Beier doen de laatste tijd ook een paar verhalen de ronde, op jullie niet van toepassing, misschien spoorde die klant niet, maar iedereen zorgt toch vaak dat ze mensen binnen het bedrijf kennen, een wat hechtere band, dat geeft vertrouwen en niet zomaar een dealer binnenlopen en een afspraak maken voor een beurt, wat een hoop leaserijders dus wel doen en daarna klagen.
- Dutch
*kuch* at topictitel...
Dealer belt zojuist, want de ST staat er om een irritante kraak weg te halen. Zeggen ze dat het aan de rommel in de achterbak ligt.
Tuurlijk. Als dezelfde zooi in de Octavia ligt, hoor je niks.
Bovendien: kan een lege boodschappenkrat kraken? Kan een plaid kraken? Kan een zonnescherm kraken?
Daar hebben ze dan de hele dag de tijd voor gehad - vanochtend om negen uur gebracht - en dan moeten ze nu nog de olie verversen.
Ik vermoed dat-ie daar tot vier uur in de zon heeft staan gloeien...
En dat olie verversen moet dan 110 euro kosten!

Dealer belt zojuist, want de ST staat er om een irritante kraak weg te halen. Zeggen ze dat het aan de rommel in de achterbak ligt.
Tuurlijk. Als dezelfde zooi in de Octavia ligt, hoor je niks.
Bovendien: kan een lege boodschappenkrat kraken? Kan een plaid kraken? Kan een zonnescherm kraken?

Daar hebben ze dan de hele dag de tijd voor gehad - vanochtend om negen uur gebracht - en dan moeten ze nu nog de olie verversen.
Ik vermoed dat-ie daar tot vier uur in de zon heeft staan gloeien...
En dat olie verversen moet dan 110 euro kosten!

- RVV
@Dutch soms zit er speling tussen de achterbank en de bevestiging (neerklapbare achterbank) dit wil wel eens gekraak veroorzaken.
@Knot, het is ook een beetje wat je er zelf van maakt, zo las ik op het gummen forum een reactie van iemand die interesse had in de e36 M3 die daar staat. Begon over onafhankelijke keuring aan de telefoon, deze reactie
Het moet altijd van 2 kanten komen. Maar anno 2006, toets je even in op internet, en men verwacht gelijk dat autoverkopend of verkopend nederland in het algemeen aan je voeten ligt. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Een relatie met een dealer moet je opbouwen.
@Knot, het is ook een beetje wat je er zelf van maakt, zo las ik op het gummen forum een reactie van iemand die interesse had in de e36 M3 die daar staat. Begon over onafhankelijke keuring aan de telefoon, deze reactie
Met alle respect maar dat vind ik ook gezeur. En of dat letterlijk is gezegd weet ik niet en dat doet er ook niet toe, maar mensen die ergens interesse in hebben vinden op voorhand alles normaal. Even een onafhankelijke keuring regelen aan de telefoon. Ik zou me als bedrijf ook in mijn goede naam aagetast voelen als mensen geen vertrouwen hebben in de producten die ik verkoop. Kom dan eerst eens langs, laat zien hoeveel interesse je werkelijk hebt voor de auto, loop dan op de brug bij de dealer de auto na. Bij de beier sleutelen ze al sinds jaar en dag aan M3's, die weten echt wel waar ze mee bezig zijn als ze een M3 verkopen. En die M3 is een prima nette auto en als je het niet vertrouwd moet je ook niet kopen simpel, maar ga dan niet zeiken op internet. Niemand is er bij geweest maar een goede naam trekt men makkelijk door het slijk heen. Door internet, zijn klanten veel "makkelijker" geworden, via onpersoonlijke mailtjes moet alles maar geregeld worden door de verkoper. Koop of niet dat boeit niet.JacobT
25-05-2006 15:05:57 Re: m3
--------------------------------------------------------------------------------
De Bmw m3 die bij de Beijer staat is een ingevoerde wagen. De kmstand is te herleiden uit de onderhoudsboekjes zeggen ze. De auto komt het terrein niet af voor een onafhankelijke keuring, "in dat gezeur hebben we geen zin".
Ze geven 3 maand garantie op de motor en versnellingsbak.
Na deze rare reactie over de telefoon, en de recente verhalen over de Beier zie ik van deze m3 af.
Het moet altijd van 2 kanten komen. Maar anno 2006, toets je even in op internet, en men verwacht gelijk dat autoverkopend of verkopend nederland in het algemeen aan je voeten ligt. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Een relatie met een dealer moet je opbouwen.
-
Wilde het net posten. Volgens mij baalde je er ook van dat Ekris geen foto's stuurde per mail (wat ook belachelijk is trouwens, kleine moeite) tijdens je zoektocht naar een M3.
Verder vind ik die reactie van de Beier inderdaad vreemd. Als je een dure sportauto wilt kopen, dan moet een onafhankelijke keuring geen probleem zijn. Vaak kost zo'n keuring ook geld en dat geeft wel aan dat diegene serieus geinteresseerd is, ook al is er alleen nog maar mailcontact.
Toen ik naar de 330i op zoek was stond er ook een zwarte met M sportpakket, die heb jij nog gezien. Voor mij was dat ook tever om zomaar te gaan kijken. Internet heeft zo z'n voordelen en nadelen. Ik zou als ondernemer inspelen op de voordelen. Het is een kleine moeite om hoge resolutie foto's te mailen en een keer na te bellen of ze goed ontvangen zijn. Dat kost een verkoper zo'n 5 of 10 minuten van z'n tijd.
Verder vind ik die reactie van de Beier inderdaad vreemd. Als je een dure sportauto wilt kopen, dan moet een onafhankelijke keuring geen probleem zijn. Vaak kost zo'n keuring ook geld en dat geeft wel aan dat diegene serieus geinteresseerd is, ook al is er alleen nog maar mailcontact.
Toen ik naar de 330i op zoek was stond er ook een zwarte met M sportpakket, die heb jij nog gezien. Voor mij was dat ook tever om zomaar te gaan kijken. Internet heeft zo z'n voordelen en nadelen. Ik zou als ondernemer inspelen op de voordelen. Het is een kleine moeite om hoge resolutie foto's te mailen en een keer na te bellen of ze goed ontvangen zijn. Dat kost een verkoper zo'n 5 of 10 minuten van z'n tijd.
- RVV
-
- RVV
Tom als ik even kijk naar mijn eigen bedrijf.
Daar komen ook 2 manieren "klanten" binnen. Digitaal en IRL.
Als verkoper 10000000 liever die IRL klant want daar heb je interactie mee en kun je inschatten bepalen welke kant de verkoop op gaat (kunst van het verkopen) inspelen op emoties, gevoelens ed, dat gaat domweg niet op de digitale manier. Als verkoper wil je 1 ding weten hoe graag wil de klant het product hebben wat je verkoopt ?
Daar komen ook 2 manieren "klanten" binnen. Digitaal en IRL.
Als verkoper 10000000 liever die IRL klant want daar heb je interactie mee en kun je inschatten bepalen welke kant de verkoop op gaat (kunst van het verkopen) inspelen op emoties, gevoelens ed, dat gaat domweg niet op de digitale manier. Als verkoper wil je 1 ding weten hoe graag wil de klant het product hebben wat je verkoopt ?
- Knot
Nederland is zo groot niet toch? Ik rij soms naar Winschoten, Landgraaff en naar Hoorn om een paar Civic's van 2000 euro te bekijken, auto van de zaak, tijd genoeg en gezellig ouwehoeren in de tussentijd, wat doe je anders, op de bank voor de TV hangen schiet al helemaal niet op.
E36 van de Beier is een vaag verhaal, waarom geen keuring? Ben beniewd of je het wel los krijgt als je op de koffie gaat.
E36 van de Beier is een vaag verhaal, waarom geen keuring? Ben beniewd of je het wel los krijgt als je op de koffie gaat.
- Dutch
- RVV
Ha Dutch goed punt ! vroagah toen er nog geen kids in huis waren knalde ik inderdaad veel makkelijker even ergen naar toe, en of het nou 100 of 400 kilomter was deed er niet toe.Dutch schreef:Sommige mensen hebben ook nog een vrouw en kinderen.Knot schreef:wat doe je anders, op de bank voor de TV hangen schiet al helemaal niet op.
Nu kom je om 18:30 thuis, eten spelen met de kids (machtig mooi) in bad doen, naar bedje (ritueeltjes die voor mij de slagroom op de dag zijn) en naar bed, zo het is 21:00 eerste een bak koffie pakken. Ondertussen de halve avond voorbij. Ik klaag absoluut niet want ik vind het fantastisch, maar de tijd om iets anders te doen word erg schaars, zelfs een dom klusje als grasmaaien heb je bijna geen tijd meer voor.
Oja en wat betreft die rammel,, grrrr je voelt je altijd weer gekke henkie als ze niks vinden en het ook nog eens verdwenen is, ik verdenk die monteurs ervan dat ze het expres doen, gewoon om je een zeikerd te laten voelen

- Arthur
- Auto: Nr.51
Heel herkenbaar :!:Rico v Velzen schreef:Nu kom je om 18:30 thuis, eten spelen met de kids (machtig mooi) in bad doen, naar bedje (ritueeltjes die voor mij de slagroom op de dag zijn) en naar bed, zo het is 21:00 eerste een bak koffie pakken. Ondertussen de halve avond voorbij. Ik klaag absoluut niet want ik vind het fantastisch, maar de tijd om iets anders te doen word erg schaars, zelfs een dom klusje als grasmaaien heb je bijna geen tijd meer voor.
Aangezien ik voor m'n werk in de Alhambra rondrijd blijft er maar echt weinig tijd over om met de WRX op pad te gaan.
En is er wel eens tijd dan ga of moet je op visite of ga je andere dingen met je gezin doen.
Hoort erbij, geen probleem.
Kortom, bij mij staat 'ie er zo ongeveer voor "Jan lul"

Ik zit er nu serieus over te denken om na deze WRX een "gewone" auto aan te schaffen... Peug 207 klasse bv.
Ik heb domweg haast geen tijd om te rijden.
M'n vrouw maakt het al helemaal niet uit wat er staat, als het maar een 4/ 5 drs is.
Ze vind snelle auto's wel leuk maar is geen must voor haar.
Hoe deed men dat "vroegah"...

- RVV
Arthur je wilt ook een leuke auto bezitten als je liefhebber bent, toch ?
En als je wilt KUN je knallen. Maar tijd is inderdaad een punt. In mijn geval, betreffende de M3 vind het ik een minder probleem, want ik wil helemaal geen dikke kilometers maken met deze auto. Vind ik ergens zonde vooral omdat ik er nog een paar jaar me wil doen.
Dus de M3 pakken is elke keer weer een klein feestje en dat kun je van een "normale" auto echt niet zeggen. (in jou geval de WRX vs alambra)
En als je wilt KUN je knallen. Maar tijd is inderdaad een punt. In mijn geval, betreffende de M3 vind het ik een minder probleem, want ik wil helemaal geen dikke kilometers maken met deze auto. Vind ik ergens zonde vooral omdat ik er nog een paar jaar me wil doen.
Dus de M3 pakken is elke keer weer een klein feestje en dat kun je van een "normale" auto echt niet zeggen. (in jou geval de WRX vs alambra)
- Dutch
Note to self: vanavond het mes in die sprieten van 30 cm zetten...Rico v Velzen schreef:zelfs een dom klusje als grasmaaien heb je bijna geen tijd meer voor.

En ik heb nog nauwelijks tijd gehad om weer eens in de Skoda te knallen - wat toch wel de bedoeling was. Niet dat het woon-werkverkeer in de ST een straf is, hardly, maar toch...
Zeker als mevrouw Dutch zondagavond van een avondje stappen terugkomt en vertelt dat ze 'm met 190 over de A5 heeft geknald.

- Dutch
- Arthur
- Auto: Nr.51
@Rico: Ja maar, ja maar
Ik weet het allemaal wel...
Soms heb ik van die gedachten.
Die auto's die ik "erbij" rijd kosten me gewoon 1 euro aan afschrijving per km. Na 2 jaar wil ik weer wat anders en gooi ik er weer 10 a 15k achteraan.
Dan denk ik wel eens: ik koop mij nu een nieuwe Peug 207. 20k dan heb je een luxe uitvoering. Is ook veel geld voor zo'n gebakje maar daar hoef ik na 2 jaar geen 10 a 15k achteraan te gooien.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Die WRX staat hier, als het er echt opaankomt, gewoon te verpieteren voor de deur. En kost alleen maar geld.
En dan heb ik soms van die gedachten...

Ik weet het allemaal wel...

Soms heb ik van die gedachten.
Die auto's die ik "erbij" rijd kosten me gewoon 1 euro aan afschrijving per km. Na 2 jaar wil ik weer wat anders en gooi ik er weer 10 a 15k achteraan.
Dan denk ik wel eens: ik koop mij nu een nieuwe Peug 207. 20k dan heb je een luxe uitvoering. Is ook veel geld voor zo'n gebakje maar daar hoef ik na 2 jaar geen 10 a 15k achteraan te gooien.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Die WRX staat hier, als het er echt opaankomt, gewoon te verpieteren voor de deur. En kost alleen maar geld.
En dan heb ik soms van die gedachten...

- Dutch
Tom schreef:Okay, ik weet het goed gemaakt
maandag: de WRX van Arthur
dinsdag: de M3 van Rico
woensdag: de Skoda van Dutch4x4
donderdag: de Fiesta van Dutch4x4
vrijdag: mijn 330i
zaterdag: [open]
zondag: [open]

Regel je ook de bijbehorende valet service, Tom?
Wij willen graag om acht uur 's ochtends de auto's-van-de-dag voor de deur hebben staan. Doe mij de M3 maar op maandag...
Dan heb ik vrij. 8)