Lotus Elise S2 135R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten
Emiel

Lotus Elise S2 135R

Bericht door Emiel » 24 feb 2009, 08:20

Gezien het forum me toch wel heeft aangesproken nu, toch dit topic maar eens openen :)

Auto zal nog wel eea aan gebeuren en zal hopelijk met aantal maanden ook zijn eerste circuit dag op het "vaste land" krijgen.
Kan tevens niet wachten op de Vogezen, Eiffel, Swarchwald, Nordschleiffe.

Deze aanwinst is het geworden , inmiddels al wat maandjes terug weer. Toevallig vorige week uit gevonden dat er schijnbaar maar 2 geregistreerd staan bij het RDW van deze uitvoering. De andere is de gele uitvoering.

Lotus Elise S2 135R

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
The 'R' Factor

Developed by Lotus Sport and Performance in conjunction with the Lotus Ride and Handling team, the Lotus Sport Elise 135R has been designed to provide ultimate performance both on and off the track. Engine, suspension, wheel and tyre upgrades all contribute to what can only be described as the ultimate road and track Elise. Offering a more direct feel, the 135R affords the enthusiast driver with more immediate and sharper responses, developed to deliver exceptional driver involvement.

With an ever increasing amount of Lotus owners demanding more of their cars, Lotus set out to develop an Elise that would exceed all expectations. The Lotus Ride and Handling team has developed a sports suspension set-up giving its user total control over ride height settings to maximise the cars performance in any environment. Following on from this, Lotus Sport and Performance has redesigned the flow characteristics of the cylinder head specifically for the 135R to offer greater flexibility throughout the rev range.

In addition to the engine modifications, the 3-piece F1 style diffuser and exhaust system has been utilised to further enhance the performance and character of the car. Despite its exhilarating performance, the 135R manages to remain a very usable road car for everyday use, offering the driver the best of both worlds.
Aanpassingen tot nu toe :

Nitron verstelbare schokdempers
AP upgraded koppeling
AP 2 delige remschijven voor
EBC remschijven achter
Stalen remleidingen
Pagid remblokken
Jan speed uitlaat
Sport katalysator
ITG Carbon luchtinlaat
Pro alloy volledige aluminium radiateur
Toyo R888 banden rondom

Afbeelding
Afbeelding

Deel 1, de aankoop en het ophalen van de lotus
Na eea goed overwogen te hebben besloten om te gaan kijken voor mijn oude jongensdroom, een Lotus Elise.
Na van der kooi sportscars bezocht te hebben in Amsterdam , wat internet forums gelezen te hebben
en mijn vriendin te hebben laten proefrijden in een slechte Lotus Elise bij Target International waren we echt verkocht.

De slechte elise was een prima kandidaat om te zien hoe hij NIET moest zijn.
Onwijs zwaar gas pedaal, niet kloppende banden maten, koppakking die eruit lag, geen historie bekend, etc.
Ook nog wat andere auto's bekeken en allen van zeer matige tot slechte kwaliteit en konden niet toppen aan de Elise.
Maar goed deze Elise beviel, dus dan kon het voor haar enkel maar beter worden.

Omdat ik erg geïnteresseerd was in het oude model, maar daar niet in paste, was informatie over het nieuwe model ook vrij vlot bij elkaar gesprokkeld.
Ook al vond ik het nieuwe model niet zo mooi, het gaat uiteindelijk om de rij ervaring.
Dat is overigens nu bijgesteld, prachtige wagen.

Via een van de Lotus forums wat mensen leren kennen, waarvan bleek dat ik een enkeling al kende als oude collega bij vorige werkgever.
It's a small world!

Contacten waren dus vrij vlot gemaakt en kreeg van allerlei hoeken advies, helpende handen en kijkende ogen aangeboden.
Van goedkoop, legaal, via een bedrijf valuta wisselen tot iemand die bij verzekeraar werkte en volledige historie na kon gaan voor me via de HPI/RAC Check tot iemand die voor me ging kijken naar een Elise naar keuze.

Ook kwamen de verhalen van Target international naar boven en hoe het bedrijf zaken deed in de UK. BLIJF ER WEG!

Via via ook een man, Will, leren kennen die voor zijn hobby in Lotus auto's handelde. Elan, Elise, Exige, etc.
Will stond, en staat nog steeds, erg goed aangeschreven dus het was makkelijker om via hem zaken te doen als weekend naar de UK en maar zien wat voor auto's je aantreft.
Dankzij de vallende pond werd het ook steeds interessanter om voor een wat exclusievere uitvoering te gaan.

- HPI/RAC check in verband met evt. schade verleden, openstaande leningen
(Bedrijf dat lening verstrekt in de UK is eigenaar van de auto tot dat de lening is terug betaald)
- Bedrijf gebeld wat onderhoud had gedaan vanaf nieuw
- Post historie van vorige eigenaar gelezen en gemaild met de vorige eigenaar
- Diverse foto's van delen die ik wilde zien

Op einde van de week het geld overgemaakt en de auto werd vast gehouden.

De week erop de kentekens aangevraagd om de auto te kunnen te exporteren en een vliegticket geboekt.

De terug reis werd een gok want het was de vraag of het geld op tijd zou zijn gearriveerd op Will zijn bankrekening of dat ik 1 a 2 nachten over moest blijven bij een van de collega's.

Navraag leverde op dat de tunnel een aangepaste dienstregeling zou draaien i.vm. een brandende vracht auto kort ervoor en dat ik meer geluk zou hebben met de ferry's.

Ik wilde zo kort mogelijke tijd qua oversteek dus Folkstone - Calais of Dover - Calais en liefste ook zo snel mogelijke overtocht
.
Hoek van Holland was dus geen optie gezien ik geen zin had in windkracht 8/10 voor een hele , hele lange nacht en het duurde gewoon te lang.
word vervolgd , denk nog een deel of 4 a 5 :thumbup:

Wat gebeurd er in de volgende delen : Word er nog gen**kt ? Word ik gearresteerd ? Blijft de auto heel ? Komt het allemaal wel goed ? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Emiel op 24 feb 2009, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Max V

Re: Lotus Elise S2 135R

Bericht door Max V » 24 feb 2009, 08:22

Leuk spul ;)

Michel P

Bericht door Michel P » 24 feb 2009, 08:56

Emiel, wel ff opschieten he met de volgende delen!

Dit soort verhalen, net zoals het verhaal van Stephane zijn prachtig.

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 24 feb 2009, 09:18

leuk verhaal, leuke auto :thumbup: en 2 stuks geregistreerd? das best veel, dubbel zoveel als mijn auto :lol: :wink:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 24 feb 2009, 09:45

Hey je stuur zit aan de verkeerde kant! :D :mrgreen:
Nice, maar dat ik al ergens gezegd.. die andere gele 135R staat nu bij van Sten.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 feb 2009, 10:26

jullie zijn gewoon Ultra rechts :lol:

Emiel

Bericht door Emiel » 24 feb 2009, 12:57

GTRene : er is toch zo'n gezegde, om echt te genieten moet je van alles 2 hebben, helaas bezit ik de gele niet maar het is al een goed begin dat er maar 2 rijden :mrgreen:

ultra rechts... :hmmm:

Ben net thuis van werk, dus zal het volgende deel es op zoeken :thumbup:

Elise

Bericht door Elise » 24 feb 2009, 13:08

Helemaal goed Emiel, laat de verhalen en foto's maar komen :thumbup:

Emiel

Bericht door Emiel » 24 feb 2009, 13:48

Zogezegd zo gedaan.

Op tijd ingechecked op Schiphol met enkel een rugzak met wat ondergoed, navigatie systeem, fototoestel en de export kenteken platen.

Mijn vermoeden bestond dat men de platen niet "lief" vond om mee te nemen aan boord.
Ze zijn wat scherp en gezien de aangesterkte controles na 9/11....

Gelukkig deed men niet moeilijk over de platen. Ik had ze degelijk ingepakt dus kon door lopen.

Nog even snel met Will ( de handelaar/verkoper) van privé berichtjes gewisseld via het lotus forum en bevestigd gekregen dat het geld binnen was!
Eenmaal aan boord is het altijd een mengelmoes aan mensen. Van mannen met lange baarden tot half kaal geschoren voetbal supporters met tatoeages tot op hun vingers.
Mijn geluk was dat ik online had ingechecked en mezelf een mooie gangpad stoel had toegewezen.

Nog meer geluk was dat mijn directe linker stoel leeg was en dat de stoel ernaast
bij het raampje gebruikt werd door een leuk uit ziende jongedame!
Aan mijn rechterkant, aan de andere kant van het gang pad waren 2 stoelen leeg en bij het raam zat eveneens een......leuk uit ziende jongedame!

Welcome to the miljonair feeling!
Kentekens op zak, klaar voor je sport auto, mooie vrouwen om je heen om de vlucht qua uitzicht minder saai te maken. Wat is het leven zwaar.

Na een, wat te laat zijnde, oudere Indonesische vrouw geholpen te hebben om haar zware handbagage boven in gelegd te hebben en 10x gehoord te hebben "you are so strong, i'm so weak, you're so sweet thank you thank you thank you" kon ik terug gaan zitten.

buckle up, shut up and go.

Tijdens het taxiën over Schiphol, het leek wel file rijden op de A4, begon de dame links van mij wat aanspraak te zoeken.
Het onverstaanbare Russische/Engels van de "Thizz ies yuurr gaptain spfeaking" tot de menukaart van de aan boord te kopen magnetron maaltijden.

Gezellig kletsen tijdens de kort vlieg duur is natuurlijk een fijne afleiding van de mechanische geluiden die je hoort waarvan je denkt, is dat wel goed?

Eenmaal in de lucht kwam ze dan ook compleet los. Haar werk, haar performance review, haar interesses , waar ze woonde, etc.

Een klein alarm belletje begon te rinkelen nadat ze mij dingen begon te vragen.
Het alarm belletje bleek terecht want ze werd wel erg erg vriendelijk en lief kijkend.

Alarm bel zou niet nodig zijn geweest als het jaren eerder was geweest maar gezien het geluk met mijn huidige (hopelijk) aanstaande vrouw is zo'n alarm iets om alert op te reageren.

Zodra het toestel geland was , direct opgestaan, spullen gepakt voor de indonesische vrouw en mijzelf, nog eenmaal geroepen “was nice meeting you, good luck with everything” richting de "alarmbel" en direct het hazenpad gekozen, met een verbaasd kijkende vrouw achterlatende tot gevolg.

Afbeelding

En daar sta je dan op Heathrow.

Nadenkend over de aanwijzingen van Will over waar ik heen moest raakte ik enigzins de weg kwijt.
Niet zo heel raar gezien het , A, een leuk doolhof is, B, we hadden afgesproken bij de arrival......

Eerst maar even proberen geld op te nemen zodat ik wat kon drinken/eten en de hardtop kon kopen van de vorige eigenaar.
Dit ging al direct mis. Geld opnemen in welke hoeveelheid faalde. 2 bankpassen en een creditcard later de moed maar opgegeven met een wat onrustig gevoel.

De aanwijzingen opvolgende, liep ik de arrivals ingang uit (catch my drift?) , daar werd er geprobeerd door 2 brandweer mannen om mij onderste boven te lopen omdat ze met spoed naar binnen rende,
Helaas, ik laat me niet omduwen, echter wel direct zijwaarts gedraaid zodat men er door kon.
Maar goed ook want er kwamen nog 5 brandweermannen aan in volledig uniform met dus de nodige extra kg's... . Oeps.

Na telefonisch contact te hebben gezocht , en de brandweer wagens als referentie punt gebruikt te hebben, viel de rode Lotus Elise 111R op waarin Will me op zou halen.

Dat stapt wel even wat anders in als in het vliegtuig.
Na een gezellig klets ritje Heathrow - Uxbrigde ,aangekomen op plaats van bestemming en direct de 135R bekeken.

'Oei hij is toch wel wat mooier als verwacht, En stukje lager! "

Afbeelding

Even wat technische dingen bekeken, Will mij wat dingen laten zien, de sleutels in ontvangst genomen met alle papieren, de onderhoudshistorie etc. en mijzelf klaar gemaakt om te vertrekken.

Nog even snelle poging om bij het benzine station tegen over te pinnen maar helaas, weer geen succes.
Gelukkig kon ik wel de tank benzine afrekenen met credit card en kon ik gaan beginnen aan Uxbrigde - Edgware/middlesex.
Daar woonde de vorige eigenaar die de hardtop nog had liggen.

Na wat perikelen met het alarm ( i hate those things ) kon ik toch zonder sirenes in de auto stappen. Wat dankzij de sirenes door iedereen werd bekeken.....
Nu zal niet iedereen bekend zijn met het instappen in een Lotus Elise, maar probeer het de eerste keren maar te zien als moeten plassen met een erectie. Bijzonder ongemakkelijk en jezelf afvragend "hoe gaan we dit doen?"

Het geluk was dat het licht was, het regende niet en ik had het navigatie systeem direct erin geklikt en de route erin gezet.
Dus het aan de andere kant rijden viel best mee en gewoon het verkeer volgen de rotondes op ging eigenlijk best prima.
Zeker omdat de Engelse nog echte "heren" lijken te zijn in het verkeer en je er tussen laten.

Het werd echter steeds drukker, steeds donkerder, vreemd land, andere kant van de weg, vreemde auto met stuur aan andere kant en ook niet een van de traagste.

Heel erg goed op letten, heeeel netjes rijden en dus richting aanwijzers en dergelijke goed gebruiken was de enigste oplossing.

Helaas, achteraf, had de man van het benzine station het flesje water niet afgerekend en had ik zoiets van "laat maar, ga geen pond betalen met de credit card"

Dom achteraf want die spanning in je lijf, niet veel gegeten en een droge bek helpen niet mee aan je concentratie. Les voor volgende keer.

Na ruim een uur gedaan te hebben over 16 mijl kwam ik aan op een binnenhofje van een onwijs mooi gebouw.
De voormalige lotus eigenaar kwam direct naar buiten gelopen met het dak, zou die me gehoord hebben ?

Afbeelding

Maar helaas ..

Het pinnen was niet gelukt dus even met de man overlegd van wat nu, beste man, genaamd Max , sprong in de auto langs me en samen zijn in de spits naar de eerste pin automaat gereden.

Bankpas 1, niet mogelijk, Bankpas 2, niet mogelijk, Credit card, niet mogelijk.

Goed, teleurstelling wederom, terug de drukte in en file rijdend door de woonwijken heen wat een aparte ervaring op zich is?

2e pin automaat, Bankpas 1, niet mogelijk, Bankpas 2, niet mogelijk, Credit card, niet mogelijk. Diverse bedragen geprobeerd, nothing..

Damn..

Weer terug in de auto, vriendin gebeld om te kijken of de bank soms failliet was gegaan.
Niet het geval en geld stond wel op de rekening.

Nogmaals naar een pin automaat, Bankpas 1 niet mogelijk, credit card, niet mogelijk, Bankpas 2.. he het lukt.. 200 GBP..
Nogmaals invoeren, nogmaals 200GBP..

Maargoed het moest van bankpas 1 af en die deed het niet. Eigenwijs, bank pas 1 er nogmaals in, voila weer 200GBP.. what the hell..

Dit nog wat herhaald zodat ik het land uit kon met cash geld, nam geen risico meer en kon zo ook even wat eten. Die les was al geleerd.

Max stond er langs en volgde wat ik deed en zag de berichten op het scherm en had ook zoiets van "hoe kan dit nou weer ? "

Netjes betaald en terug naar zijn "huisje" gereden. Dak erop laten zetten door Max en handen geschud en tijd om aan de terug reis te beginnen.

Edgware/Middlesex - Folkstone.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 24 feb 2009, 13:51

Had ik al gezegd dat het een mooi ding is?

8)

Michel P

Bericht door Michel P » 24 feb 2009, 14:12

Prachtig avontuur Emiel, meer meer meer!

Michel

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 feb 2009, 22:38

Mooi verhaal, Emiel. Klinkt zo herkenbaar natuurlijk :D Gelukkig geen problemen met pinnen zelf. Dat lijkt me echt ultiem irritant op zo'n moment. Ik had jouw auto trouwens gezien. Zelfs ook nog overwogen hem te kopen, maar dan had ik eerst de mijne moeten verkopen uiteraard.

Rupie

Bericht door Rupie » 25 feb 2009, 07:00

Hoe bevalt het rechts sturen?

Emiel

Bericht door Emiel » 25 feb 2009, 07:58

Ruben : Stuur bevalt eigenlijk prima. Heb er weinig tot geen hinder van. Op een std. 80km/h weg is het inhalen wat meer werk omdat je meer afstand moet houden en vooral verder vooruit moet kijken, maar dit is bij personen auto's geen probleem.

Wel is het lastig als je op dat moment achter een grote vrachtwagen zit, dan moet je gewoon geduld hebben of hopen op een passagier in de auto.

Zoals ik in speedster topic zei, parkeer garage's is met mijn verlaagde Elise niet te doen. Slagbomen voor parkeer terreinen wel, want dan is het van te voren gordel los en even op de andere stoel gaan zitten (voeten blijven op bestuurders plek) , maar dat is tot nu toe 1x geweest omdat ik ergens heen MOEST en de lease auto me liet staan. Normaliter vermijd ik dat soort onzin, auto komt ook alleen buiten om te rijden , niet om te parkeren :)

Stephane : Ja ik vond dit zo onwijs leuk, dat ik liefste iedere maand naar de UK zou gaan om zo'n ding op te halen, maarja dat is financieel niet te doen :sealed:
Ben gek op roadtrips met auto's en motoren..

Edgware/Middlesex - Folkstone.
Max had me verteld dat 90mph prima ging als cruise snelheid. Auto voelde dan super fijn aan.
Dat zal best geweest zijn maar 90km/h ging voorlopig ook al hard genoeg

Eenmaal op de snelweg begon de spits, nu heb ik aantal jaar mogen genieten van de Amsterdamse drukte (Route A7/A8/A10/A4/N201) , maar dit was wel even wat nieuws weer.

Langzaam kruipend vooruit komend verbaas je jezelf over de Maserati's en de andere leuke "Exotische" auto's die je treft in de file.
Treft want er naar kijken is lastig tenzij ze echt laag zijn. Had ik al verteld dat de Elise stuk lager was als ik me kon herinneren ? Nou bij deze nog maar een keer.
En dan opeens begint de motor onregelmatig te lopen. Hij zakt niet meer terug naar stationair en blijft 2000rpm draaien.
Direct Will gebeld en even overleg gepleegd.

Nu heeft de Lotus een speciaal systeem. Zolang je rijd is stationair verhoogd naar 1500RPM. Dit om alles qua schakelen en zo wat makkelijker te maken.
Een wiel sensor geeft aan als je stil staat en dan zakt ie naar 1000RPM. Echter die schommelde nogal en hij bleef tussen de 1000 en 2000 schommelen.

Normaliter word ik dan onrustig, slecht ontluchte koelvloeistof geeft het zelfde probleem. Ik zag mijzelf al langs de kant staan met kapotte koppakking....
Maar de auto heeft altijd, bewezen, goed gelopen, lang stil gestaan, etc. Vacuüm lek, stationair pompje vast, komt wel goed. Toch ?
De file bleef maar duren, wat uiteindelijk resulteerde in ruim 3 uur rijden over 140km.

Gelukkig in de file even uit gevonden hoe de ipod op de radio kon en ik muziek kon luisteren en naar huis kon bellen dat alles goed ging zo ver.

Helaas ging het thuis minder goed en was ze naar huis gebracht ivm ziek zijn en flauwvallen. Ging gelukkig weer wat beter en ze moest even volhouden want naar huis racen was geen optie. Dat was geen probleem gelukkig.

Tot aan het tolpoortje stond er file.

Net, maar dan ook net op tijd zag ik op tijd dat er 2 kassa's waren met " no change given" en ik nog opnieuw kon voorsorteren, hetzij wat asociaal. Maargoed ik werd aangezien voor Duitser ivm de kenteken platen ,bleek later, dus.. ach.

Cash geld (godzijdank het pinnen gelukt) betaald doormiddel van mijn arm heel ver en hoog uit het raam te steken. “Waarom had ik ook al weer wisselgeld nodig? “

De lege snelweg en de inmiddels opgedane ervaring moesten maar even voldoende zijn.
Ik wilde naar Folkstone.

Ik mocht officieel 113km/h volgens de navigatie en bij werkzaamheden 50mph. Na het bord “Folkstone 55km” was de goede moed er weer in.
70MPH ongeveer als cruise snelheid en maar rijden.
55KM.. navigatie zegt iets meer... oja 55 Miles.. de vermoeidheid sloeg toe.

Toen maar even de het gas pedaal ingedrukt uitkijkend naar een plek om de blaas te legen en toch even in de motor ruimte te kijken wat er aan de hand is met het stationair loopje.

Nu kennen wij de benzinestations direct aan de snelweg, op de route naar Folkstone heb ik er geen 1 gezien. Enigszins met een gok een afslag genomen waar “service” bij stond vermeld en na 2 rotondes kwam ik uit bij een restaurant met een benzine station.
Onder lantaarnpaal even gekeken in de motor ruimte en ver weg van de lantaarnpaal even een boompje water gegeven en mezelf maar gepushed om NIET te gaan eten maar om naar Folkstone te rijden.
Gas erop!

Aangekomen bij de Tunnel Channel was het even zoeken. Wat al begon op de snelweg.
Heb ik nou net de afslag gehad voor de Tunnel Channel voor het grote verkeer of ook voor auto's?

Gelukkig toch goed gereden en aangekomen bij het poortje konden we de gok gaan wagen.

Een MSN/Forum contact, wie woonachtig is in de UK, had me als tip meegegeven om een retourtje te boeken voor de volgende dag terug, dat zou goedkoper zijn.

Maar ja het blijft een gok.

Aan de man achter het tolpoortje gevraagd of ik hier kaartje kon kopen, "yes sir"
Bij de vraag wat voor kaartje ik wilde maar gevraagd om het goedkoopste kaartje... maar ja daar trapte de man niet in.

“what kinda ticket do you want sir?, do you want to come back tomorrow sir ? “

Gaf hij me nou een hint ?

Laten we maar eens ja zeggen en hopen dat beide heren het goed hebben.
De prijs was 98GBP wat in cash betaald kon worden ( godzijdank dat pinnen is gelukt wederom ) , nog even gevraagd wat anders een enkeltje zou kosten : 168GBP
Heren bedankt!

Ik mocht mijn rit vervolgen en heel langzaam probeerde ik mijn weg te vinden.
Rustig aan over een hoge meerbaans drempel.

Op dat moment werd ik ingehaald door een politie auto en ik zag er nog een aan komen maar die ging niet voorbij. Raar.

De auto voor me remde af , de deur vloog open en de agent kwam direct op me afgelopen met een wijzende vinger dat ik de auto voor mij moest volgen naar een soort van verdrijvingsvak.

Ow boy...
Laatst gewijzigd door Emiel op 25 feb 2009, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 25 feb 2009, 09:04

Mooie verhalen en leuk geschreven hoor :thumbup:
Stéphane had ook al zo'n leuk verhaal geschreven :forum:
Ik ben zelf absoluut geen schrijver en veels te direct om zulk soort verhalen te schrijven...

En die foto's......damn die zien er goed uit..... ben er wel achter dat ik geen creatief oog heb :hmmm:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 feb 2009, 09:13

Super verhaal, mooi te lezen! Geweldige auto ook man! Euhh, geen pics van die vliegtuigdame? :) :)

Benieuwd naar het vervolg.

atomchris

Bericht door atomchris » 25 feb 2009, 09:32

Grandioos verhaal en ''autootje''! :df: :D

SteV6

Bericht door SteV6 » 25 feb 2009, 11:16

Emiel, die tip voor het retourticket kreeg ik te laat ...

Ik heb vorig jaar aan het einde van de vakantierit door Engeland iets van 175 pond uitgegeven voor een enkeltje Calais :shock: Het was toen overigens gruwelijk druk met allemaal Engelsen op weg naar Le Mans. Dus het stikte van de TVR's, Ferrari's enz. enz.

Dames bij het tolpoortje hadden die dag nog geen Speedster gezien, dus werd me gevraagd wat het was en of ze een foto mochten maken. Echt leuk om te zien hoe autogek die lui allemaal zijn. Maar nooit meer voor die prijs! Ik boek de volgende keer wel via internet een retourtje Folkstone-Calais.

Stephan

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 feb 2009, 19:04

Klinkt ook weer herkenbaar, Emiel. Ik had ook zo'n verhaal met de Belgische politie. Ben benieuwd naar jouw verhaal :forum:

Emiel

Bericht door Emiel » 25 feb 2009, 19:36

Ik post vanavond of morgen vroeg het laatste deel. Nu geen toegang tot het basis schrijfsel wat k al had gemaakt.

Stev6 : dat zijn zure euro's/ponden op die manier helaas. Ach voor volgende keer :) Als men regelmatig op en neer rijd krijgt men onderling vast ook steeds meer do's en don'ts ;)

Stephane : Had het gelezen, je krijgt het vervolg spoedig ;)

Macboy

Bericht door Macboy » 25 feb 2009, 21:13

Capo wat een geweldige bolide zeg ! En wat een super verhalen om te lezen :thumbup:

Is het iets voor jou een mooi alcantara stuur erin ?

Emiel

Bericht door Emiel » 25 feb 2009, 21:35

Macboy : Dank!

Stuur is al alcantara smurfen blauw, zie interieur foto hier beneden ;) Niet geheel alcantara overigens.
Maar er komt een ander stuur in, heeeel klein beetje kleiner en dichter bij geplaatst. Misschien een afneembaar.
Nog niet over uit wat ik neem kwa stuur of stof/leer etc. Alles heeft voor en nadelen.

Afbeelding

Blauw is in het echt stuk minder lelijk als op de foto zegt men veelal. Ik vind het allemaal wel meevallen :)

Ow boy...

4 agenten en 2 politie auto's sterk vroeg ik aan de agent bij mijn raampje wat ik voor hem kon doen.

" Is this your car sir ? "
" Did you buy this car sir ? "

Op mijn meest beleefde Engels en zo rustig mogelijk alles beantwoord en gevraagd of de man alle papieren wilde zien, en zoja of ik uit de auto mocht stappen om alles te pakken.

Alle agenten staarde omhoog toen ik uit stapte maar 3 paar ogen waren direct gericht op de motorkap toen die open ging. (altijd in de gaten houden wat de mensen om je heen doen)
Vonden ze denk ik toch wel wat zo'n Lotus , of waren ze bang voor wapens :?

De oudste agent, blijkbaar hoogste in rang ook, nam alle papieren aan en begon wat vragen te stellen met mijn papieren in zijn hand.

"Are you a trader?"
"Where did you buy the car?"
"How much did you pay for the car?"
"How did you paid for the car? cash? banktransfer?"

Het hield maar niet op.

Hij verzocht me om terug te gaan zitten in de auto tot hij bij me kwam.

1 van de auto's ging er van door en de 2 andere agenten die mijn papieren controleerde namen ruimschoots de tijd om alles te controleren.
Druk gebarend stapte ze eindelijk uit de auto en vroegen om nog een momentje en knielde neer achter de auto.

Wat was er toch aan de hand?

Toen de heren terug omhoog kwamen en naar mijn raampje kwamen gelopen werd alles duidelijk.

Ze waren zeer, maar dan ook zeer te spreken over mijn manier van werken.
Ik had alle belangrijke papieren, aankoop nota en wat ze het belangrijkste vonden: export kenteken platen!

Ik was dus hun hoofd doel waar ze naar op zoek waren. Ik vulde hem aan dat mijn korte haar en dergelijke ook wel mee geholpen moest hebben maar hij begon hartelijk te lachen dat hij dat niet kon zien van achteren.
Het ijs was gebroken, alles was in orde en een vriendelijk praatje kon er vanaf.

De beste man vertelde me dat ze iedere maand aantal auto's in beslag namen. High value cars die werden gekocht en zonder verzekering de tunnel of de ferry in werden gereden.

Hij legde uit dat ze het veel te weinig zien en hij het aan zijn collega liet zien hoe het WEL moest.

Afbeelding

Hij liet me verder rijden, maar niet voordat hij gewenkt had naar een dame, die auto's randomly moest laten afslaan voor algehele controle (drugs etc ) , dat ik door mocht rijden.

Achter in de rij auto's aangesloten en afwachten om naar binnen te mogen.

Op dat moment komt er een fel geel hestje op me afgelopen en begint te schreeuwen en gebaren dat ik moet komen. Does it ever stop?

Ik moest als enigste in een aparte rij plaats nemen voor een bepaalde wagon. Vermoedelijk ivm de hoogte/laagte van de auto.

In de wagon stond ik ingeparkeerd tussen een reguliere peugeot met vader, moeder en 3 kinderen en een Audi A6 of A8 met 2 heren in pak erin.

De auto achter me kon hun ogen niet van de auto af houden.
Maar ook niet van mijn kenteken plaat, met als resultaat dat toen we met z'n allen in de wagon stonden langs de auto, ik ze hoorde mompelen over "german" en daarna werden de auto en ik compleet genegeerd.

Echter van de Audi tegen over mij ging de zij deur open en stapte 1 van de heren uit , keurig in pak, en begon door de wagon heen te lopen en naar de auto te kijken.
Voor kant, achterkant, zijkant, en nog eens rond.
De Fransman begon op zijn beste Engels mij te complimenteren met de auto en vragen te stellen.
Hij vond het machtig mooi.

Na een stilte de man aangeboden dat hij wel even mocht zitten.

Als een kind in de snoepwinkel gingen zijn ogen open, werden zijn tanden ontbloot en stond hij compleet te glunderen.

Dat klopte ook wel want eenmaal erin kwam hij er niet meer uit. Niet vanwege de krappe in/uit gang, maar zo mooi vond hij het. Tot ik hem lokte met een blik op de motor , bleef hij in de auto zitten.

Slapen lukte niet in de auto vanwege de aparte gebeurtenissen deze dag. Toch geprobeerd even tot rust te komen voor het laatste deel van de reis.

Aangekomen in Calais was het zo snel mogelijk de trein uit, auto warm rijden, en kwestie van gas geven door Frankrijk en België.

Daar kwam ik er achter dat ik eigenlijk de km/h cijfertjes niet kon lezen. Dat was toch wel irritant. Snel even wat tape gepakt uit de rugzak en 3 reepjes gescheurd en op de benodigde snelheden geplakt.

Afbeelding

De lampen stonden nog op de Engelse stand wat resulteerde dat ik recht voor me 2 meter zicht had.
Beetje weinig, dus zo veel mogelijk met groot licht gereden tot aan huis. Werd toch al voor Duitser aan gezien, kon de rest van de ergernissen van de mede gebruikers er ook nog wel bij, en ach, om 3u s'nachts ?

Onderweg nog getankt, wat eten en drinken gekocht en verbaasd gestaan over de drukte op de weg en de vele aanspraak van mensen.
Poolse vrachtwagen chauffeurs die vol bewondering naar je auto kijken en zich afvragen wat het merk is.
Tankstation medewerkers die alles willen weten.

Op de snelweg nog even gesport met een Mini Cooper S maar vooral snel naar huis gereden.
Ondanks dat het Belgie was en de boetes niet mals, ik wilde naar huis.

Thuis direct de auto in de garage, het licht uit en even aan de keuken tafel gaan zitten.

Slapen met adrenaline lukt niet :)

Afbeelding

Grappig iets naderhand.

Kwam paar weken geleden thuis en vond een bruine envelop in de brievenbus. Na onderzoek bleek het te gaan om te hard rijden in Frankrijk , boete 60 euro.

Dat had ik wel verwacht eigenlijk, beetje zonde geld maar goed, so be it.

Echter toen ik goed ging lezen die avond zag ik ardennen staan Luxemburg. Daar ben ik helemaal niet geweest met de Lotus.

Na onderzoek bleek het om mijn lease auto te gaan, maargoed ook die was daar nog ooit geweest.
Ergens een administatieve fout, 1 letter van het kenteken was foutief en dus niet van mij maar van een collega van het werk. Werk voor de wagenparkbeheerder/lease maatschappij.

Nu maar duimen draaien en hopen dat er niet alsnog een boete aan komt waaien ;)
Laatst gewijzigd door Emiel op 25 feb 2009, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2009, 21:42

:mrgreen: leuke verhalen.

tegen de tijd dat ik een auto zou halen uit de UK maar eens weer vragen hoe dat gaat met alle juiste papieren en export kenteken e.d. pfff of anders maar iets meer betalen en door iemand anders laten ophalen... :hmmm:

Ik zou bv nog wel een keer zo'n Ultima GTR willen rijden :df:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 feb 2009, 21:49

Wederom leuke verhalen! Grappig allemaal zo :D Ik herken het naar huis willen 's nachts. Zelf ben ik toen van Ramsgate naar Oostende gegaan met de ferry, omdat het het kortst was en relatief goedkoop ook nog eens.

Emiel

Bericht door Emiel » 25 feb 2009, 21:52

GTRene :

Ik wil hem wel ophalen hoor :mrgreen:

Doe mij nog maar zo'n road trip

Maar export platen stelt allemaal niks voor. Eigenlijk zou de RDW deze ook moeten aanbieden maar ik vermoed dat men er geen tijd voor heeft. Ze zijn van Duitse oorsprong maar zijn geldig voor alle Europeanen zo'n beetje.
Enigste waar je op moet letten is de kleur van het hokje op het einde van de kentekenplaat.

Er is een Duitse Export plaat voor Duitse auto's, die krijgen snel een TUV keuring bij de grens.
En er zijn Duitse Export platen voor Europeanen met Europese wagens, geldig in Europa, met WA en sindskort WA+ verzekering.

Kosten een 150 a 200 euro met WA verzekering.
Enkeltje vliegtuig : 150 a 300 euro
Overtocht terug reis : 100 a 200 pond
Lokalen kosten : benzine, eten, etc.

Maar dan zit je natuurlijk ook nog met de juiste auto vinden, etc. etc.

Stephane : Ja ik had nog nooit de tunnel gebruikt dus ik had zoiets van we gaan ervoor. Anders was ik iets verder de weg afgereden en had ik de Ferry gepakt naar Calais.

Maar wilde inderdaad gewoon naar huis, wel goed opgelet ivm flitspalen en politie maar toch wel wat te hard gereden door Belgie. Na wat cola gedronken te hebben en wat gegeten te hebben overigens.
Drink geen koffie dus ik stuiterde nogal van de Cola :df: Laatste stukje binnen door was dan ook, bijzonder plezant he :thumbup:

Gesloten