Porsche-man of Ferrari-man?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Porsche-man of Ferrari-man? (Vrouwen mogen uiteraard ook stemmen...)

Porsche
99
53%
Ferrari
75
40%
of doet beide je niets (wat onbegrijpelijk is... ;-))
12
6%

Totaal aantal stemmen: 186

Joop

Porsche-man of Ferrari-man?

Bericht door Joop » 23 feb 2009, 19:41

N.a.v. een column die ik RS Porsche Magazine las een polletje: Ik denk dat het forum wel op te delen is of de één of de ander.

Alleereerst zijn mannen op te delen die òf een zwak voor auto's hebben òf een auto puur om van A naar B te komen hebben. Die van de laatste groep het liefst in Nissan Primera, Suzuki Alto o.i.d.....

De DF-heren (en -vrouwen uiteraard) zijn mag ik uitgaan van het eerste soort. Die groep is uiteindelijk ook weer onder te verdelen in twee groepen. De één droomt ervan om een Porsche te rijden, de ander een Ferrari als je diep in zijn/haar hart kijkt. Volgens mij is er geen één die beide ambieert...

Kijk meerijden in de één of de ander sluit je als autoliefhebber niet uit en sla je zeker niet over. Ook kijk je bewust of onbewust wel om als je een auto van de andere groep voorbij ziet komen, maar welke van de twee komt er op de oprit?

Ik trap zelf al vast af: Ben zelf een Porsche-man; eenvoudige doeltreffende racetechniek met de mogelijkheid tot alledaags gebruik. In het kort waar Porsche ook voor staat en zoals een 911 Carrera ook perfect gebruikt kan worden: Vanuit het werk, via huis even naar het circuit. Daar je rondjes maken om via je een enorme omweg weer naar huis te kunnen in dezelfde auto.
Als er een Ferrari of andere Italiaan voorbij komt zetten, kijk ik uiteraard wel even achterom, al was het alleen of even van het heerlijke motorgeluid te genieten, maar verder doet een Ferrari, ook ondanks de enorme racehistorie, eigenlijk niets. Mooie auto's maken ze sinds de 355 ook al niet meer IMO. Maar dat is een geheel andere discussie.

Max V

Re: Porsche-man of Ferrari-man?

Bericht door Max V » 23 feb 2009, 19:44

Ik sluit me aan bij Joop.

Ferrari maakt leuke auto's, maar het uiterlijk is eigenlijk al vrij lang achterhaald (imho).

Het Porsche design is oogstrelend, elke keer weer.

Heb zelf in geen van beide ooit gereden, dus kan alleen op uiterlijk af gaan... dan wint Porsche met straatlengtes.

HansD

Bericht door HansD » 23 feb 2009, 19:45

Porsche, no contest. Een scuderia is niet te versmaden maar verder doet Ferrari me weinig.

Tom

Bericht door Tom » 23 feb 2009, 19:47

Ferrari.

Stukken mooier qua vormgeving. De meeste Porsches vind ik qua vormgeving geen hoge ogen scoren. Tuurlijk is een GT3 ontzettend bruut/dik, een zeer gave auto, maar qua looks wint een Ferrari het voor mij. De Porsche is vooral functioneel.
Motor-/uitlaatgeluid is bij de italianen gaver.

De 360 Challenge Stradale is mijn ultieme droomauto :)
Die auto ziet er zo ontzettend mooi uit, erg racy en het geluid is HEMELS. Als package is dat em gewoon.

Al is Porsche ook ontzettend gaaf natuurlijk. Een leuke Boxster sluit ik niet uit in de toekomst. Een GT3 is voor mij als autoliefhebber ook een ultiem gave auto!! 8)
Maximus schreef: Ferrari maakt leuke auto's, maar het uiterlijk is eigenlijk al vrij lang achterhaald (imho).

Het Porsche design is oogstrelend, elke keer weer.

Heb zelf in geen van beide ooit gereden, dus kan alleen op uiterlijk af gaan... dan wint Porsche met straatlengtes.
Een Ferrari qua design achterhaald en een Porsche niet :hmmm:
Porsche doet al jaren met hetzelfde design. Een Cayenne is een inspiratieloos ontwerp op basis van de 911. De Boxster/Cayman is een aftakking geweest van het 911 ontwerp met een beetje evolutie. Het zijn en blijven mooie auto's (dankzij brede achterkant imho) maar het ontwerp is telkens een schot voor open doel.
Laatst gewijzigd door Tom op 23 feb 2009, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2009, 19:48

Porsche ook voor mij (trouwens gister en eergister nog 2 NL 430 rode babrio's gezien, hoezo exclusief :mrgreen: ) (wel lekker geluidje trouwens)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 23 feb 2009, 19:48

Porsche, omdat ik dat zie als een droomauto die je echt kan gebruiken, overal mee naar toe, zowel circuit als straat. Ik vind het verschil wel treffend idd, de ene droomt volledig van Diablo/F430/Zonda's enz enz.. Ik vind voorgaande geweldige auto's daar niet van, maar behoort gek genoeg niet tot me droomauto's.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 feb 2009, 19:50

Joop schreef:De één droomt ervan om een Porsche te rijden, de ander een Ferrari als je diep in zijn/haar hart kijkt. Volgens mij is er geen één die beide ambieert...
Een Ferrari vind ik vaak mooier, een Porsche daarentegen is kwalitatief beter en ook - zoals Kasteel zegt - nog redelijk praktisch. Voor allebei is wat te zeggen.

Ambieer ik ze dan allebei? Oh, jawel hoor. Maar eigenlijk heb ik liever een Lambo, Aston of Maserati. In die volgorde.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 feb 2009, 20:04

Ongeveer 27 jaar geleden bezocht ik de brugklas en had een nieuwe leren schoolboekentas. Het was de bedoeling die met bijv. een merkstift vol te kalken met iets waar JIJ voor stond, JIJ van hield een popgroep of een tekst/thema. Dus zagen we AC/DC(y) Kool & the Gang, The Cure etc etc op de tassen gekalkt.

Ik had er precies als het lettertype FERRARI opgekalkt. En 't stond een partij stoer.Gilles Villeneuve was net dood en ik was gek op de 308/512 en ook de oudjes 365 en 250GTO had ik als net puberend jongetje al in 't vizier...
Ik wist een beetje van motoren en 4/6 cylinders was voor stumpers, 8 cylinders voor Amerikanen en Mercedes:V12 DAT WAS HET SUMMUM(en nog steeds...)

TOTDAT de Porsche 959 't levenslicht zag(als studie in 1983 Gruppe B), en ik die never ever Porsche aanhing smoorverliefd werd op dat ding mid jaren 80.... zelfs min of meer ten koste van de 288GTO, GT) Evoluzione en F40....

Ik zag toen hightech 4wd met electronische toestanden als de way to go terwijl ik nog geen rijbewijs had :bag:
Porsche was dus jé van hét maar eigenlijk alleen de 959 en z'n 911 familie en dan de rappe rakkers.

Ferrari 'verdween' een beetje uit 't oog bij mij, ook omdat zo'n ding ook 2e hands amper te betalen was, laat staan op de weg te houden....
De 348 werd opgevolgd door de F355 en Cupido schoot weer in m'n hart, met de 360 Modena had ik 'n haat liefdeverhouding alhoewel de Challenge Stradale etc precies waren waar ik van droom(de), nu de centen nog....
550/575 hebben me nooit echt veel gedaan, maar sinds de F430 en natuurlijk Scuderia en 599 ben ik weer helemaal INTO Ferrari alsof 't nooit anders is geweest.

Ik ben dus Ferrariman sinds m'n kindzijn, en eigenlijk geen Porscheman.... oude liefde roest niet :thumbup:
Laatst gewijzigd door Robin op 23 feb 2009, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 23 feb 2009, 20:08

Ferrari man.......waarom ik heb nog nooit in een Ferrari geredenj wel gezien en gehoort puur daarop bazeer ik mijn keuze.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 feb 2009, 20:10

Robin schreef:Gilles Villeneuve was net dood en ik was gek op de 308/512 en ook de oudjes 365 en 250GTO had ik als net puberend jongetje al in 't vizier...
In één zin omschreven wat ik er mooi aan vind en wat me tegenstaat.
Gilles Villeneuve, mijn favoriete coureur, en vooral ook de eerste coureur waar ik als racefan-op-jonge-leeftijd de naam van wist. Formule 1, beroemde coureurs, beroemde races, Ferrari has it all.

Aan de andere kant zijn de auto's eigenlijk helemaal niet zo mooi, met name de laatste tijd. Sportwagens zoals iemand van 12 sportwagens tekent. Té opvallend, en eigenlijk ook wat te ordinair.

Maar ja, een 288 GTO, of een F40, of een Dino..... Da's weer een ander verhaal.

RJay

Bericht door RJay » 23 feb 2009, 20:14

Pfoe, ik zie porsche toch wel als de legendarische wegligging, helemaal met die RR motor, maar dat is eerder voor een paar testritjes.

Ultiem materiaal voor de heb is idd een 355 challenge stradale of een oude daytona.
Of de F40 natuurlijk :thumbup:

Robin

Bericht door Robin » 23 feb 2009, 20:14

Ik had een 1:18 Formule 1Burrago schaalmodel van Patrick Tambay (of was er ook 1 met Arnoux?)met Longines horlogereclame gekregen van de Longines importeur, ik was denk ik 12. Nou dat vergeet je dus niet meer.

Ergens vóór m'n Porsche gekheid bij de Ferrari importeur in Frankrijk, 1 van die aanloopstraten van Place de L'Etoile/Arc de Triomphe aangedaan met m'n ouwelui in m'n kielzog:Ferrari importeur en ook Lamborghini, als ik me goed herinner. Tering wat mooi. Ik kocht een poloshirt met Ferraripaardje links op de borst:Man wat was ik trots en 14/15. :banaan:

Snipe

Bericht door Snipe » 23 feb 2009, 20:20

Robin, ik ben 30 en toen ik laatst in Italië was ben ik ook gewoon richting het Ferrari-museum gegaan.....
(Wat op zich wel weer een tegenvaller was trouwens, sáái.)

Joy

Bericht door Joy » 23 feb 2009, 20:23

Bij auto's draait het om emotie. En bij Ferrari komt dat met bakken vol uit de lucht zetten. De historie, de kleur, de lijnen van het koetswerk, het geluid, details zoals het kleppendeksel/ de luchtinlaten/ de schakelcoulisse en het frivole Italiaanse karakter wat er in gebakken lijkt.
Porsche doet me steeds minder. Een auto kan op den duur ook te goed worden waardoor de rijervaring steeds saaier wordt. Het is allemaal vrij zakelijk. En je ziet ze veel meer rijden waardoor het wow effect zoals bij een Ferrari er wel aardig af is.

Robin

Bericht door Robin » 23 feb 2009, 20:27

Ennuh :mrgreen:

(Fotografisch geheugen)
Ik was 17 en nog net geen rijbewijs(1987 dus) ik met m'n ouwelui naar Zuid Duitsland, Mercedes Museum in Stuttgart en voor het Intercontinental(?)Hotel ston, toen we er net langsreden gewoon een Porsche 959(zilvergrijs gewoon) geparkeerd. Foto's gemaakt, skitterend. Toen naar München in die vakantie, NEH geen BMW (not yet). Wij via via met de busdienst nbaar(ik vergeet 't nooit weer) Flössergasse nr zoveel, een industrieterrein in München, m'n pa was al sjachrijnig van:Wat motte we daaro?

Daaro was dus:(Willy)KOENIG SPECIALS (ja de Ferrari etc tuner/verkrachter qua spoilerwerk en turbos) en ik MOEST de KOENIG
Competition aanschouwen, een Biturbo bak op basis van een Testarossa, F40 look beetje...800pk had ie toen(1987), later kwam er 'n 1000pk dacht ik,. of had de Competition al 1000? Vergeten...sorry.

Anyway ik werd in die hokkenbende daar weggestuurd met wat stickers en een sleutelhangere:WAT geen showroom? Neen...

Wat 'n mazzel en een fototoestel bij me, had ik toen een garagedeur werd geopend en believe it or not DE Competion pruttelend en roggelend naar buiten reed(testritje oid) MACHTIG, 's werelds snelste auto(officieus)DIK 20 jaar terug al 800 of 1000pk!!!..... Heb 3 foto's van een steeds kleiner wordende Competition hier ergens in 'n fotoalbum...

Come to think of it, dus egwel Ferrariman, ook al zullen velen de creaties van Willy Koenig heiligschennis vinden(ik soms ook een beetje)

frankv

Bericht door frankv » 23 feb 2009, 20:27

porsche, zeker sinds ik dit boek in 1993 van mijn ouders kreeg:

Afbeelding

maar goed, de modellen van ferrari zijn tegenwoordig ook niet te versmaden...

frank

Mark

Bericht door Mark » 23 feb 2009, 20:29

Ferrari. Porsche heeft me nooit wat gedaan, vrijwel elke Ferrari wel. Daarnaast kan ik me niet vinden in het concept van Porsches en is het karkakter van Porsche voor mij verdwenen met de luchtgekoelde motoren en de Cayenne.
Laatst gewijzigd door Mark op 23 feb 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 feb 2009, 20:30

Zonder met de ogen te knipperen: Porsche :D Toen ik een jaar of 4 was had ik een groene en een bruine 911 Turbo van Matchbox :wink: De 959 was het gewoon helemaal 8)

Ferrari is meer een exoot daar waar Porsche een echte sportwagen is om echt in de praktijk te gebruiken imho. Een Ferrari is me eigenlijk ook te schreeuwerig maar er zijn zeker niet te versmaden modellen bij :shakeit:

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 23 feb 2009, 20:32

Ferrari

Robin

Bericht door Robin » 23 feb 2009, 20:33

Snipe schreef:Robin, ik ben 30 en toen ik laatst in Italië was ben ik ook gewoon richting het Ferrari-museum gegaan.....
(Wat op zich wel weer een tegenvaller was trouwens, sáái.)

OK, laatste verhaal. Ik heb IVA gedaan(91-93) en je raad 't nooit, een jongen uit m'n klas z'n pa kocht een Mondial (...)en had wat connecties bij FIAT Ferrari. Wij voorjaar met de bus(hele klas) op bezoek, eerst bij FIAT Turijn(Tipo en 500) maar ze staakten, wel mooie excursie, daarna zouden we naar Maserati/Lamborghini(Modena SantaAgataBolognese oid), dat werd niks, het werd Ferrari(ik zat net in m'n ik wil niet naar dat Spaghettimerk doe mij maar Aston/TVR/BMW/Porsche als 't echt niet anders kan LOL) maar het moet gezegd:Superieure rondleiding(fotos prohibited) 17 F40s onder 'n afdakje , Fiorano.... Onder een doekje snel opgelicht door de rondleider een F40 LM IMSA met inderdaad een 700+ pk voor 'n US klant EN een Zwitser van eerder 80 dan 70 die met z'n ouwe vrouw z'n F40 komt afhalen en wij stonden d'r 10 meter vanaf hoe dat ding bij dat hellingproef opritje gewoon 3 keer afsloeg om vervolgens met rokende koppeling en 6000+rpm wegbokt de straat op.

Moet er nodig eens weer naartoe! :hosanna:

spelfouten :hmmm: :angel:
Laatst gewijzigd door Robin op 23 feb 2009, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 feb 2009, 20:36

Joy Jolliffe schreef:Bij auto's draait het om emotie. En bij Ferrari komt dat met bakken vol uit de lucht zetten.
Ik heb dat bij Porsche eigenlijk nooit gehad. Je wéét dat het kwalitatief de beste sportwagens zijn (zou een R8 beter zijn?), maar verder....
De eerste 911 vind ik wel wat.
Oh ja, en bij een Cayenne heb ik een emotie. Maar dat is dan weer geen positieve.

En het kán wel bij een sportwagenmerk dat een terreinwagen bouwt. De gaafste terreinwagen ever is immers een Lamborghini.
Afbeelding

Enneh, Robin, aan jouw verhaal te zien ben jij niet in dat ultrasuffe museum geweest maar had jij wat beters geregeld. Dán is het misschien weer een ander verhaal natuurlijk!

Fernando

Bericht door Fernando » 23 feb 2009, 20:45

Voor mij persoonlijk is het heel simpel: Als Ferrari geen Scuderia had koos ik voor Porsche.... :angel:

PeterB

Bericht door PeterB » 23 feb 2009, 20:47

Beide mag zeker niet...?

Ferrari TestaRossa zo'n 2000 km in een weekendje vanuit Barcelona ( nou ja, jachthaven bij Sitges..) naar NL gereden.
Geweldig geluid, klote zitpositie ( maar dat kwam/komt meer door m'n postuur :lol: ) ,lust een aardig slokje...
Weekendje was snel voorbij ( daarna nog wel een aantal keren mee gestuurd)

Privé een 928 S4 gehad, past als een handschoen, probleemloze Autobahnburner, ideaal voor "gespleten" personen..

Geen 911, past niet he... :wink:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 23 feb 2009, 20:50

Dan toch de porker

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 23 feb 2009, 20:50

Ik ambieer absoluut beide, maar heb gekozen voor ferrari. Zou heel graag een 911 als dagelijkse auto hebben, rijdt fantastisch en ziet er ook goed uit! Mijn hart gaat er niet echt sneller van kloppen en het is ook een redelijk dagelijkse verschijning in het verkeer. Een ferrari blijft toch meer iets speciaals en als kind droomde ik al van een testarossa. Met een ferrari zou ik waarschijnlijk bijna nooit rijden want het is gewoon geen lekkere dagelijkse auto afgezien van het onderhoud, maar de keren dat je er in rijdt zou het wel specialer zijn wat mij betreft. Voor mij dus een porsche voor dagelijks en een ferrari voor in het weekend graag!! Mocht ik er eentje kiezen, dan zeker de ferrari.

Plaats reactie