Eerste goedkope betrouwbare auto
- Individual
Eerste goedkope betrouwbare auto
Ik ben inmiddels 18 en druk aan het rijlessen. Dat gaat wel lekker en ik hoop over een maand of 2/3 in het bezit te zijn van een rijbewijs. Als autoliefhebber begin je dan wat te brainstormen over 1e auto's. Eigenlijk heb ik niet echt een auto nodig. Bovendien mag ik de auto's van mijn ouders gewoon gebruiken, maargoed deze zijn niet altijd beschikbaar en het is wel zo leuk om echt je eigen auto te hebben.
Helaas laat het budget geen E46 M3 toe, en zijn de vaste lasten ook erg belangrijk. Eigenlijk was het wel het idee om de auto gewoon op mijn eigen naam te verzekeren in verband met het opbouwen van schade vrije jaren en het voorkomen van eventuele problemen bij schade (als iemand hier een andere mening over heeft hoor ik het graag). Heeft er nog iemand tips over waar als 18 jarige een autoverzekering af te sluiten?
Het kan ook dat ik me straks bedenk en besluit helemaal geen auto te kopen. Dit topic is puur bedoeld om een goed beeld te krijgen wat betreft de mogelijkheden en de kosten. Dus alle adviezen zijn welkom!
Even de eisen op een rijtje:
- Maximaal 1500 euro
- Goedkoop in onderhoud
- Betrouwbaar
- Zuinig ( met de huidige benzineprijzen geen zin om elke week te tanken)
- Niet duur wat betreft verzekering en wegenbelasting
Ik snap dat dit nogal lastig is met dit budget, maargoed je moet ergens beginnen.
Helaas laat het budget geen E46 M3 toe, en zijn de vaste lasten ook erg belangrijk. Eigenlijk was het wel het idee om de auto gewoon op mijn eigen naam te verzekeren in verband met het opbouwen van schade vrije jaren en het voorkomen van eventuele problemen bij schade (als iemand hier een andere mening over heeft hoor ik het graag). Heeft er nog iemand tips over waar als 18 jarige een autoverzekering af te sluiten?
Het kan ook dat ik me straks bedenk en besluit helemaal geen auto te kopen. Dit topic is puur bedoeld om een goed beeld te krijgen wat betreft de mogelijkheden en de kosten. Dus alle adviezen zijn welkom!
Even de eisen op een rijtje:
- Maximaal 1500 euro
- Goedkoop in onderhoud
- Betrouwbaar
Ik snap dat dit nogal lastig is met dit budget, maargoed je moet ergens beginnen.
Laatst gewijzigd door Individual op 13 feb 2009, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niall
Re: Eerste goedkope betroubare auto
Toyota Starlet of VW Golf 2
- Niels v D
Re: Eerste goedkope betrouwbare auto
Golf 2.
Starlet wil je als man niet in gezien worden, ik heb liever het "Petje" imago dan in zo'n gebakje te moeten rijden.
Golf kost trouwens geen drol, ik ben voor een roestvrije golf met 150000 km, na er zelf 2 nieuwe banden, een ashoesje en remblokken achter en apk op gezet te hebben, in totaal 550 euro kwijt geweest.
Die van mij is trouwens eind mei weer te koop.. dus als je zolang kunt wachten
Starlet wil je als man niet in gezien worden, ik heb liever het "Petje" imago dan in zo'n gebakje te moeten rijden.
Golf kost trouwens geen drol, ik ben voor een roestvrije golf met 150000 km, na er zelf 2 nieuwe banden, een ashoesje en remblokken achter en apk op gezet te hebben, in totaal 550 euro kwijt geweest.

- Tom V
Citroen AX, heerlijke bakkies. Kost geen drol, zuinig, zien er best oke uit voor klein ding, verzekering en wegenbelasting peanuts.
- Knot
Starlet alleen in de klasse rond de 500 euro, spreek uit ervaring...
Een Golf 2 boven een Golf 3, dat zeker, vooral de Golf 2 met 1.8 motor, beresterk!.
Als je een beetje roest kunt hebben (achterspatborden vaak) kan je een Civic EG overwegen, heb je vaak voor die 1500 euro, dxi of miami nemen, 1.5 motortje. Enige wat je tegen kan komen zijn de homokineten en wat roest.
Een Golf 2 boven een Golf 3, dat zeker, vooral de Golf 2 met 1.8 motor, beresterk!.
Als je een beetje roest kunt hebben (achterspatborden vaak) kan je een Civic EG overwegen, heb je vaak voor die 1500 euro, dxi of miami nemen, 1.5 motortje. Enige wat je tegen kan komen zijn de homokineten en wat roest.
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Golf II, Starlet, Corolla, Civic..
Wel oppassen voor roest bij deze auto's..
Wel oppassen voor roest bij deze auto's..
- Individual
Ik zat zelf eigenlijk ook meteen aan een Golf 2 te denken. Dit lijkt op het eerste gezicht een nette Golf 2. Ik zie trouwens dat een redelijke Golf 3 ook binnen het budget past.
Das inderdaad geen geld. Ik neem aan dat het ook jouw eerste auto was?
AX en 205 zijn inderdaad ook opties, helaas wel niet Duits maargoed wel goedkoop, en zuinig. En in de wegenbelasting nog wat goedkoper dan een Golf volgens mij.Tom944 schreef:Citroen AX, heerlijke bakkies. Kost geen drol, zuinig, zien er best oke uit voor klein ding, verzekering en wegenbelasting peanuts.
550 euro inclusief de auto?Niels v D schreef:Golf 2.

- Knot
Idd, die corolla 1.3 van 1993/1994 doen het ook prima en heb je wel voor die centen (beetje afdingen).
- Individual
Zeker ook een optie zo'n Civic EG, misschien wel tegen de bovenkant van het budget, maar ziet er wat jonger uit dan een golf 2 bijvoorbeeld.Knot schreef:Starlet alleen in de klasse rond de 500 euro, spreek uit ervaring...
- Miesjel
Ik heb ook een Starlet en die heeft mij helemaal niks gekost behalve 2 nieuwe banden.
Oh en 754kg.. dus (ik dacht..) €53,- houderschapsbelasting per kwartaal hier in Limburg..
1.3 motor met 75pk is sterk zat.. 1:13/1:14 met continu 140km/u op de snelweg.. kan wel beetje zuiniger dus.
Verder blinken deze auto's vooral uit in het hebben van geen accessoires.. er kan dus niets kapot gaan.
Aangezien de MR2 al enige tijd kaputt is ben ik ook inmiddels al 3x op Zandvoort geweest met de Starlet en heb er een aantal rondjes Nordschleife mee gereden en het ding houdt zich heel goed. Geen olieverbruik, heel zuinig met de remmen en banden (logisch want weegt niks).
Oh en 754kg.. dus (ik dacht..) €53,- houderschapsbelasting per kwartaal hier in Limburg..
1.3 motor met 75pk is sterk zat.. 1:13/1:14 met continu 140km/u op de snelweg.. kan wel beetje zuiniger dus.
Verder blinken deze auto's vooral uit in het hebben van geen accessoires.. er kan dus niets kapot gaan.
Aangezien de MR2 al enige tijd kaputt is ben ik ook inmiddels al 3x op Zandvoort geweest met de Starlet en heb er een aantal rondjes Nordschleife mee gereden en het ding houdt zich heel goed. Geen olieverbruik, heel zuinig met de remmen en banden (logisch want weegt niks).
Ja idd, Starlet is echt zo gay.Niels v D schreef: Starlet wil je als man niet in gezien worden, ik heb liever het "Petje" imago dan in zo'n gebakje te moeten rijden.
- Bert ///M3
Verzekeren zou ik idd gewoon op je eigen naam doen als je een starlet oid koopt. Je betaald geen drol voor zo'n ding en je bouwt al meteen schadevrije jaren op. Stel dat je iets koopt met wat meer porrie over een paar jaar dan heb je dat waarschijnlijk snel terug verdiend omdat je no claim percentage dan hoger is.
Qua verzekeraar gewoon even winkelen, op een verzekeringssite oid.
Qua verzekeraar gewoon even winkelen, op een verzekeringssite oid.
-
OnlineWJ
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=13638" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel iets boven budget. (vraagprijs?)
Alleen geen flauw idee wat het in de verzekering doet.
Wel iets boven budget. (vraagprijs?)
Alleen geen flauw idee wat het in de verzekering doet.
- Individual
Klinkt precies als hetgeen wat ik zoek. Helaas is het aanbod van Starlets wat minder dan van Golfjes. En eerlijk is eerlijk; het uiterlijk van een starlet doet inderdaad wat minder heteroseksueel aan dan een Golf 2, die er toch wat stoerder uitziet.Michel Huisman schreef:Ik heb ook een Starlet en die heeft mij helemaal niks gekost behalve 2 nieuwe banden.

Dat was ook mijn idee erachter.Bert ///M3 schreef:Verzekeren zou ik idd gewoon op je eigen naam doen als je een starlet oid koopt. Je betaald geen drol voor zo'n ding en je bouwt al meteen schadevrije jaren op. Stel dat je iets koopt met wat meer porrie over een paar jaar dan heb je dat waarschijnlijk snel terug verdiend omdat je no claim percentage dan hoger is.
Laatst gewijzigd door Individual op 14 feb 2009, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miesjel
Dan moet je jezelf afvragen wat je wilt.. en er valt ook genoeg te zeggen over een Golf II hoor. Met de Starlet kun je heerlijk inocgnito door het verkeer "scheuren" , serieus.. je valt totaal niet op. Dat is wel eens handig in het huidige verkeer. Ik weet niet of je al eens naar het interieur gekeken hebt van een Golf II.. da's een stuk antieker dan een Starlet P8 (1990 t/m 1996). Het voordeel van de Golf II is dat er een 1600cc variant is.. maar de 1300cc van de Starlet is helemaal geen stakker.. vooral niet vergeleken met de 1300cc van de Golf II (4bak.. 54pk.. lol).Individual schreef:
Klinkt precies als hetgeen wat ik zoek. Helaas is het aanbod van Starlets wat minder dan van Golfjes. En eerlijk is eerlijk; het uiterlijk van een starlet doet inderdaad wat minder hetroseksueel aan dan een Golf 2, die er toch wat stoerder uitziet.
Laatst gewijzigd door Miesjel op 13 feb 2009, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niall
Waar je meestal ook koopjes in kunt vinden is een Jetta, meestal bereden door oude mensen. Golfjes zijn meestal bulletproof en een 1.8 non-gti zijn goedkoop in de verzekering en meestal uitgevoerd met stuurbekrachtiging.
Wel even opletten dat de hard is en achterin de kofferbak een originele sticker zit deze is er bijna nooit meer aanwezig na een schade. Ons mam die had een originele golfje 2 maar die hebben we aan Raceend hier op de forum verkocht. Ding rijdt nog steeds perfect heb ik begrepen
Wel even opletten dat de hard is en achterin de kofferbak een originele sticker zit deze is er bijna nooit meer aanwezig na een schade. Ons mam die had een originele golfje 2 maar die hebben we aan Raceend hier op de forum verkocht. Ding rijdt nog steeds perfect heb ik begrepen
- Tom V
Het is de goedkoopste auto die ik gehad heb. Zo'n ding pak je mee voor een euro of 500 in prima staat en rijdt er gewoon lekker in rond. Is meteen een prima optie om een jaartje (of 2) goedkoop te rijden om daarna over te stappen naar iets met wat DF.Individual schreef:AX en 205 zijn inderdaad ook opties, helaas wel niet Duits maargoed wel goedkoop, en zuinig. En in de wegenbelasting nog wat goedkoper dan een Golf volgens mij.Tom944 schreef:Citroen AX, heerlijke bakkies. Kost geen drol, zuinig, zien er best oke uit voor klein ding, verzekering en wegenbelasting peanuts.

-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Sierra, meer lol voor je geld is er niet 

- Knot
Steven,
Klopt.. maar waarom klinken die Sierra's altijd als een koe als je doorhaalt in de toeren????
Klopt.. maar waarom klinken die Sierra's altijd als een koe als je doorhaalt in de toeren????
-
De E36 Compact heb je in 316ti vorm ook voor de 1500 euro.
Dan staat je post toch in het juiste forum deel.
Zelfs een 318ti voor 1800 euro ofzo, wellicht kan je nog wat afdingen.
Dan staat je post toch in het juiste forum deel.

Zelfs een 318ti voor 1800 euro ofzo, wellicht kan je nog wat afdingen.
- Niels
- Auto: Prius+
Toyota Starlet van rond 1990. Case closed, topic kan op slot :shakeit: Tegen alle advies in moest ik tijdens m'n studenten tijd ook zo nodig in een Golf GTI rijden maar achteraf gezien heb ik daar gewoon spijt vanIndividual schreef:
- Maximaal 1500 euro
- Goedkoop in onderhoud
- Betrouwbaar

Kortom als ik weer student was dan wist ik het wel en liet ik het snelle spul heeeeel erg ver achter me
Mijn lijst:
Als je goedkoop wil rijden:
Starlet
Micra (distributie ketting! Mijn zus heeft zo'n ding en daar is nog NOOIT wat aan vervangen)
Swift
Als je iets duurder kan rijden maar iets leukers wilt:
Polo Coupe
Polo 6n
Clio (goedkoop in aanschaf maar hogere running costs dan de Jappen)
Het advies van iemand die een Golf 1.8 GTS, Golf GTI 16V, Jetta 16V en een Corrado G60 heeft gehad. Allemaal drama..

-
hou je geld in je zak en koop een autootje voor rond de paar honderd euro... spaar door doe er daar ongeveer een jaar mee en koop dan iets "cools" 8)
-
Goed topic! binnenkort moet ik ook afrijden , dus ik wou ook al zo'n topic openen
.
zelf zat ik te denken aan een Sierra of een 205 gti.
over een Sierra heb ik al het een en ander gelezen. maar heeft iemand ook ervaring met een 205gti? betrouwbaar? hoeveel ben je kwijt aan onderhoud?
verder zit ik in precies dezelfde situatie als individual.

zelf zat ik te denken aan een Sierra of een 205 gti.
over een Sierra heb ik al het een en ander gelezen. maar heeft iemand ook ervaring met een 205gti? betrouwbaar? hoeveel ben je kwijt aan onderhoud?
verder zit ik in precies dezelfde situatie als individual.
- Hielke
De Eerste goedkope betrouwbare auto
Contradictio in termino. Gaat natuurlijk niet werken he. Wel een prachtige titel. Soort avontuurlijke reis naar die EERSTE GOEDKOPE BETROUWBARE AUTO. Want die is er nl nog niet. Als ie er wel was dan kocht iedereen zo'n auto.
Goedkope auto's zijn over het algemeen oude auto's. Die hebben een autoleven achter de rug en zijn bij lange na niet zo betrouwbaar als nieuwe auto's.

Contradictio in termino. Gaat natuurlijk niet werken he. Wel een prachtige titel. Soort avontuurlijke reis naar die EERSTE GOEDKOPE BETROUWBARE AUTO. Want die is er nl nog niet. Als ie er wel was dan kocht iedereen zo'n auto.
Goedkope auto's zijn over het algemeen oude auto's. Die hebben een autoleven achter de rug en zijn bij lange na niet zo betrouwbaar als nieuwe auto's.
- Bert ///M3
Hielke is de expert op gebied van goedkoop rijden met de Bravo 3 kopreviesies editie 

- Niels v D
Hielke je kunt natuurlijk altijd geluk of pech hebben met een auto, voor weinig een goede auto kopen is m.i. wel mogelijk.
Gewoon goed opletten wat je koopt en hoe dat er bij staat, en mocht het na aanschaf toch tegenvallen gewoon weer voor hetzelfde bedrag de deur uitschuiven.
En ook al mocht het echt niet mogelijk zijn, wil Individual waarschijnlijk graag weten welke auto hij zeker niet moet kopen.
Gewoon goed opletten wat je koopt en hoe dat er bij staat, en mocht het na aanschaf toch tegenvallen gewoon weer voor hetzelfde bedrag de deur uitschuiven.
En ook al mocht het echt niet mogelijk zijn, wil Individual waarschijnlijk graag weten welke auto hij zeker niet moet kopen.