Golf 6 1.4TSI / 2.0TDI
- Kasteel
Golf 6 1.4TSI / 2.0TDI
Voorheen was de keuze voor motorisering van een Golf voor dagelijks simpel, de gulden middenweg diesel. Atm lijkt echter de 1.4TSI een redelijk alternatief te worden, verbruik schijnt redelijk goed te zijn en schijnt goed te lopen (veel 'schijnt', maar heb er nog nooit ingereden..).
Toch heb ik een betrouwbaarder gevoel bij de 2.0TDI (hoewel deze in duurtesten er niet zo heel goed uitkwam), echter is deze op het moment gewoon een kleine 4k euri duurder. Redelijk prijsvoordeel, waardoor het het afwegen waard wordt.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de 1.4 TSI (120pk) en is er al meer bekend over hoe deze motor zich gaat houden na serieuze km's. Buiten dat vraag ik me af of de 110pk TDI in de Golf verbetert is t.o.v. de 2.0tdi (140pk) uit de Touran/Passat/Golf, welke in duurtesten toch wel voor veel problemen hebben geleverd.
Toch heb ik een betrouwbaarder gevoel bij de 2.0TDI (hoewel deze in duurtesten er niet zo heel goed uitkwam), echter is deze op het moment gewoon een kleine 4k euri duurder. Redelijk prijsvoordeel, waardoor het het afwegen waard wordt.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de 1.4 TSI (120pk) en is er al meer bekend over hoe deze motor zich gaat houden na serieuze km's. Buiten dat vraag ik me af of de 110pk TDI in de Golf verbetert is t.o.v. de 2.0tdi (140pk) uit de Touran/Passat/Golf, welke in duurtesten toch wel voor veel problemen hebben geleverd.
- Knot
Re: Golf 6 1.4TSI / 2.0TDI
Let wel, die 122pk TSI is ook alleen zuinig als je hem NIET doortrapt he!
- Topfuel
Op myrevieuw van autoweek kun je redelijk objectieve info vinden van eigenaren. (plus het vaak onnozele commentaar van lezers).
Gr. TF
Gr. TF
- Louis
Niet direct een antwoord op je vraag maar wilde even melden dat ik laatst aangenaam verrast was door een 1.4tsi.
Maat van me heeft een golf6 met zo'n 1.4tsi (160pk) maar dat rijdt net als een dikke tdi qua vermogen onderin maar dan zonder het genagel van een diesel. Super !
De 122 pk kan je dacht ik chippen naar 160 pk.
Maat van me heeft een golf6 met zo'n 1.4tsi (160pk) maar dat rijdt net als een dikke tdi qua vermogen onderin maar dan zonder het genagel van een diesel. Super !
De 122 pk kan je dacht ik chippen naar 160 pk.
-
Je moet wel met de 2.0 TDi oppassen voor 2 dingen:
Vroegtijdig overlijdende turbo's
Haarscheuren in de kop waardoor je steeds kvs bij gooit.
Gaat op voor de vroegere bouwjaren volgens mij dus tot eind 2004. Dus je moet echt extra oppassen met wagens met lage km standen.
Gaat op voor de vroegere bouwjaren volgens mij dus tot eind 2004. Dus je moet echt extra oppassen met wagens met lage km standen.
- SteV6
Stuur Maik even een PB. Die heeft een 120 pk Golf V station.
Stephan
Stephan
- Kasteel
Het betreft een nieuwe auto, dus deze problemen zouden dan niet meer voor moeten komen?EG schreef:Je moet wel met de 2.0 TDi oppassen voor 2 dingen:
@ Stephan
Thx, stuur gelijk ff een pb
- Maik
Hey Kasteel, pb ontvangen
We hebben inderdaad een 1.4tsi 122pk. Er staat nu ongeveer 11.000km op, dus we hebben al iets ervaring.
Qua betrouwbaarheid nog helemaal 100%, maar dat mag ook wel na zo weinig km's.
Het blokje bevalt goed hoor, 122pk is zat voor onze familiecontainer. Het blokje is erg smeuïg, trekt goed onderin (max. koppel al bij 1500tpm).
Ik rij er alleen in het weekend weleens mee, mijn vriendin altijd doordeweeks.
Als we er mee naar de ouders van mijn vriendin rijden (130km ver weg) dan rijdt hij ongeveer 1 op 14 of iets beter, en dan rij ik overal 20-25 te hard (meeste stukken ongeveer 140-145 teller). Mijn vriendin rijdt altijd korte stukjes, meestal maar 5km ofzo. Gemiddeld reden we in de zomer altijd iets van 1 op 13,5 (over een paar duizend km gemeten) en nu in de winter ongeveer 1 op 12,8. Ik vind het best oke voor zo'n koppelrijk motortje en ons gebruik. De auto is natuurlijk best wat lomp met 1300kg. Wat knot zegt gaat een turbo altijd wat meer zuipen bij het intrappen van het pedaal en lekker op koppel rijden, dus ik probeer dat zelf altijd wat te vermijden tenzij ik er zin in heb
. Mijn vriendin snapt dat allemaal niet en drukt het gas gemiddeld wat dieper in
In de zomer heb ik gekeken wat ik er maximaal uit kon halen. Ritje van 60km heen en 60km terug, veel 100km/u snelweg en een verbruik van 1 op 21
, dat vond ik best netjes. Let wel, ik reed echt als een ouwe lul...
Op de snelweg is het heerlijk toeren met de relatief lange 6de versnelling. Bij 140km/u draait het torretje nog geen 3500tpm bv.
Ik vind het wel een prettig motortje zoals je kan lezen, maar maak er gewoon eens een proefritje mee. Niet gelijk daarna (of vlak daarvoor) een ritje maken in de 2.0TDI natuurlijk, want die zal heus wel krachtiger aanvoelen, maarja, die dieseldreun he....
Heb je meer vragen, stel ze gerust.
Succes met de keuze

We hebben inderdaad een 1.4tsi 122pk. Er staat nu ongeveer 11.000km op, dus we hebben al iets ervaring.
Qua betrouwbaarheid nog helemaal 100%, maar dat mag ook wel na zo weinig km's.
Het blokje bevalt goed hoor, 122pk is zat voor onze familiecontainer. Het blokje is erg smeuïg, trekt goed onderin (max. koppel al bij 1500tpm).
Ik rij er alleen in het weekend weleens mee, mijn vriendin altijd doordeweeks.
Als we er mee naar de ouders van mijn vriendin rijden (130km ver weg) dan rijdt hij ongeveer 1 op 14 of iets beter, en dan rij ik overal 20-25 te hard (meeste stukken ongeveer 140-145 teller). Mijn vriendin rijdt altijd korte stukjes, meestal maar 5km ofzo. Gemiddeld reden we in de zomer altijd iets van 1 op 13,5 (over een paar duizend km gemeten) en nu in de winter ongeveer 1 op 12,8. Ik vind het best oke voor zo'n koppelrijk motortje en ons gebruik. De auto is natuurlijk best wat lomp met 1300kg. Wat knot zegt gaat een turbo altijd wat meer zuipen bij het intrappen van het pedaal en lekker op koppel rijden, dus ik probeer dat zelf altijd wat te vermijden tenzij ik er zin in heb

In de zomer heb ik gekeken wat ik er maximaal uit kon halen. Ritje van 60km heen en 60km terug, veel 100km/u snelweg en een verbruik van 1 op 21

Op de snelweg is het heerlijk toeren met de relatief lange 6de versnelling. Bij 140km/u draait het torretje nog geen 3500tpm bv.
Ik vind het wel een prettig motortje zoals je kan lezen, maar maak er gewoon eens een proefritje mee. Niet gelijk daarna (of vlak daarvoor) een ritje maken in de 2.0TDI natuurlijk, want die zal heus wel krachtiger aanvoelen, maarja, die dieseldreun he....

Heb je meer vragen, stel ze gerust.
Succes met de keuze

- RutgerK
Volgens mij heb je het over de 2.0TDI PD motor en niet over de nieuwe CR-motor?EG schreef:Je moet wel met de 2.0 TDi oppassen voor 2 dingen:
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Heb in de 1.4 TSI gereden, verbruik is gunstig alleen mist de auto wat vermogen (Scirocco).
- Roel
Ik heb al 25.000 km met dit blok gereden in een SEAT Leon. Lekker zuinig onder de juiste omstandigheden maar let op als je flink door rijd lust die hem ook wel. Het is geen 1.9 TDI die standaard 1 op 16 loopt hoe gek je het ook maakt.
Lekker veel koppel onderin en fijne motor voor daily drive. Bij 7.000km 0,5 liter olie er bij moeten knikkeren en verder geen gekke dingen.
Lekker veel koppel onderin en fijne motor voor daily drive. Bij 7.000km 0,5 liter olie er bij moeten knikkeren en verder geen gekke dingen.
- Hielke
Heb een tijdje terug ook met een 122 pk 1.4 TSI in een Golf VI gereden. Geweldige motor. Je zou er de hele dag mee onder de 2500 toeren kunnen rijden en dan nog vlot met het verkeer meekomen. Verbruik op de computer is bij die lage toerentallen en rustige gasvoet 4,5 liter op 100 km. Bij volgas hoor je de motor behoorlijk. Het is niet storend maar wel a-typisch voor een turbomotor.
Ik wilde met de proefrit eigenlijk een normaly aspirated 1.4 of 1.6 uitproberen maar die hadden ze niet staan. Gezien het relatief geringen prijsverschil tussen die motoren en de 1.4 TSI is die laatste veruit te prefereren. Lager verbruik, veel krachtiger bij alle toeren, zeer stil bij lage toeren.
Ik wilde met de proefrit eigenlijk een normaly aspirated 1.4 of 1.6 uitproberen maar die hadden ze niet staan. Gezien het relatief geringen prijsverschil tussen die motoren en de 1.4 TSI is die laatste veruit te prefereren. Lager verbruik, veel krachtiger bij alle toeren, zeer stil bij lage toeren.
- brian
Ik rij een Seat Leon met een 1.4 TSI motor en heb nu zo 28.000 km op de teller gezet.
Mijn proefrit was in een 1.6 en viel zwaar tegen, vervolgens zonder er in te hebben gereden toch de 1.4tsi besteld en kan alleen maar zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.
Geen problemen mee gemaakt en heeft genoeg vermogen om lekker mee te rijden.
Ondanks de 6bak wil de motor wel wat drinken als je door rij (1 op 11)
Gemiddeld rij ik met airco altijd aan 1 op 13 a 14.
Mijn proefrit was in een 1.6 en viel zwaar tegen, vervolgens zonder er in te hebben gereden toch de 1.4tsi besteld en kan alleen maar zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.
- Topfuel
Daar hebben ze de 160pk uitvoering voor... Schijnt helemaal een super motor te zijn!Mike R32 schreef:Heb in de 1.4 TSI gereden, verbruik is gunstig alleen mist de auto wat vermogen (Scirocco).
- Kasteel
Update: het is destijds een 1.4TSI Highline DSG met Executive en Dynamic pakket (iets lager, 17inch, donkere ramen achter). Auto bevalt eigenlijk helemaal top, inmiddels 15k verder en verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 14, bij vlottere rijstijl gaat het echter rap onder de 1 op 10. Achteraf zeer blij met de keuze tov de diesel, zeker gezien het prijsverschil.
Laatst gewijzigd door Kasteel op 19 jul 2009, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
Foto's !
- Niels
- Auto: Prius+
Vertelt ie nu pas
Lijkt me absoluut een "mijn auto" waard 

- Arthur
- Auto: Nr.51
- Kasteel
Als ik een keer nette foto's heb gemaakt, zal ik er een topic voor openen of toevoegen aan mijn auto draadje
.

-
OnlineFabian
Leuke auto!Kasteel schreef:Update: het is destijds een 1.4TSI Highline DSG met Executive en Dynamic pakket (iets lager, 17inch, donkere ramen achter). Auto bevalt eigenlijk helemaal top, inmiddels 15k verder en verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 14, bij vlottere rijstijl gaat het echter rap onder de 1 op 10. Achteraf zeer blij met de keuze tov de diesel, zeker gezien het prijsverschil.
Heb er toevallig de afgelopen weken 2 in de showroom gehad met 3K en 8K km's, precies jou specs, waren allebei binnen 1 dag verkocht.
Levertijd is nu gewoon 6 maanden op die motor.
- Koen Bongers
Dat kan ik me niet voorstellen. M'n vader heeft er een week of 8 geleden 1tje besteld (Golf Plus 1.4 TSI 120pk) en deze is vorige week binnen gekomen bij de dealer. Auto wordt volgende week afgeleverd. Toen het koopcontract getekend werd had de dealer het ook over leveren in november, maar hij is dus veel eerder al binnen.Fabian schreef:
- Tristan
Misschien heeft Fabian het over de 160pk versie.Koen Bongers schreef:Dat kan ik me niet voorstellen. M'n vader heeft er een week of 8 geleden 1tje besteld (Golf Plus 1.4 TSI 120pk) en deze is vorige week binnen gekomen bij de dealer. Auto wordt volgende week afgeleverd. Toen het koopcontract getekend werd had de dealer het ook over leveren in november, maar hij is dus veel eerder al binnen.Fabian schreef:
- Max V
brian schreef:Ik rij een Seat Leon met een 1.4 TSI motor en heb nu zo 28.000 km op de teller gezet.

-
OnlineFabian
sorry, klopt inderdaad, de 160pk versie!
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik heb wel auto's gekocht die nog uit moesten komen...Max V schreef:brian schreef:Ik rij een Seat Leon met een 1.4 TSI motor en heb nu zo 28.000 km op de teller gezet.
Gemiddeld rij ik met airco altijd aan 1 op 13 a 14.Is dit standaard koopgedrag? Als een motorversie niet bevalt standaard een andere versie bestellen zonder proef te rijden?
Auto's verkopen wordt wel erg makkelijk op die manier